Pedofil efter avtjänat straff

Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Nä, män är överrepresenterade i mordstatistiken, både som offer och förövare. Detta är vederlagt och knappast kontroversiellt (mördade människor talar för sig själv, om man säger så).

Sexbrott är ju däremot något mildare, kan upprepas flera gånger och offer kan vara svåra att hitta, d.v.s. möjlighet för mörkertal.

Fast jag ser inte ens varför jämförelsen ska göras o.s.v. Antalet kvinnliga och manliga sexförbrytare kan ju vara lika många på vardera sida trots att brott med dödlig utgång oftare har en manlig förövare. Det är ju sexbrott tråden handlar om, inte mord.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Ja jag vet. Det var bara en fundering, I samband med diskussionen kring huruvida pedofili är vanligare bland män än bland kvinnor. Och då tänker jag, att varianten med mord av offret definitivt är vanligare med manliga förövare. Och jag kan inte föreställa mig att pressen skulle tiga om ett försvunnet barn hittats sexmördat enbart pga att en kvinna begått dådet.

Men ja, det är lite off topic.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Kom att tänka på Rosemary West. Fallet West stämmer överens med Ramonas referens till Martens, även om det i detta rättsfall oftast var fråga om tonåringar/unga vuxna.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Fick mig att tänka på Anna Wahlgrens senaste novell, den som hon la upp som månadens krönika på sin hemsida. Men som snabbt plockades bort igen efter allt rabalder.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 708
Senast: Habina
·
Samhälle Om man blivit dömd för ett brott, avtjänat straff och lever ett "normalt" liv utan inslag av brottslighet, ska man då anses ha sonat...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 574
Senast: Millicent
·
Samhälle Jag försöker hitta statistik om våldsbrott men det går dåligt. Väljer kanske fel sökord när jag googlar. Bakgrund: Jag pratar med en...
Svar
5
· Visningar
919
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag har precis lyssnat på en dokumentär från P2 som jag rekommenderar; https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1229657 Dokumentären...
Svar
13
· Visningar
2 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp