Bukefalos 28 år!

Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Man är ansvarig för sina beslut, ja, det säger nog ingen emot. Om jag tar beslutet att skrika rasistiska förolämpningar och kasta sten på en person och personen ger sig på och misshandlar mig kommer det få effekt när det ska avgöras hur den personen ska bestraffas, för i vissa avseenden så har offrets beteende innan den ifrågavarande gärningen relevans - ur ett straffrättsligt perspektiv.

När det gäller sexualbrott så ska inte det beteende som föregår gärningen ha någon sådan betydelse för kränkningar av det skyddsintresse som sexualbrottslagstiftningen ska skydda. Sexualbrott kan inte, helt eller delvis, rättfärdigas med föregående provokation eller andra omständigheter (må vara ord, handling, klädsel eller fylla). Det skulle möjligen vara om person A inledde det hela med att mot B:s vilja tryckte upp en sexleksak i dennes anal och person B mot person A:s vilja ger igen med ett vaginalt samlag, har dock inget minne av att något sådant någonsin prövats i domstol.
En enkel fråga, om X får tag i Y utanför hennes hus, drar in henne i sin lägenhet, våldtar henne och slänger ut henne sedan. Blir straffsatsen densamma om mängden våld o hot är detsamma fast med följande scenario:
Y följer med X hem. Båda är kraftigt berusade. Det slutar med att X våldtar y och slänger ut henne sedan.
 
Suck, skulle jag i stället skriva förmildrande omständigheter för offret?
En domstol ska försöka ta reda på vad som hänt, hur båda parterna ser på händelsen och därefter komma fram till ett beslut.¨Förmildrande omständigheter kan fria eller sänka straffsatsen alltså är det försvarande sida som kan tillgodogöra sig dessa, knappast åklagarens sida.
Egentligen har inte rättsväsendet något med det här att göra. Jag reagerar på det du skriver och hur du lägger ansvaret på offret.
 
En enkel fråga, om X får tag i Y utanför hennes hus, drar in henne i sin lägenhet, våldtar henne och slänger ut henne sedan. Blir straffsatsen densamma om mängden våld o hot är detsamma fast med följande scenario:
Y följer med X hem. Båda är kraftigt berusade. Det slutar med att X våldtar y och slänger ut henne sedan.

Kanske inte, men det handlar om försvårande omständigheter i det första fallet och inte förmildrande omständigheter i det andra. T.ex. hänsynslösheten och "överfallskaraktären" i det första fallet skulle ses som försvårande omständighet, men t.ex. att offret frivilligt följer med hem eller att de båda är berusade i andra fallet skulle inte anses som en förmildrande omständighet.
 
Ja. Det måste varit en hemsk upplevelse.
Och jag lägger till del skulden på mig själv. Hade jag tagit en bulle (taxi) till hotellet hade det aldrig hänt
Nu fick grabben bara min gamla plånbok, där några spärrade kreditkort tillsammans med lite skräp och några egenhändigt utskrivna eurosassar (Blanka på ena sidan) låg.
När jag vek upp plånboken såg han bunden med sedlar rykte till sig plånboken och sprang.
Några problem efteråt fick jag inte förutom ett gott skratt när jag tänkte på vad han upptäckte när han drog upp sedlarna och när han försökte använda korten.
 
Kanske inte, men det handlar om försvårande omständigheter i det första fallet och inte förmildrande omständigheter i det andra. T.ex. hänsynslösheten och "överfallskaraktären" i det första fallet skulle ses som försvårande omständighet, men t.ex. att offret frivilligt följer med hem eller att de båda är berusade i andra fallet skulle inte anses som en förmildrande omständighet.
Avsaknad av försvårande omständigheter = förmildrande omständigheter....

Men vem av de båda herrarna skulle sannolikt erhålla hårdast straff?
 
Egentligen har inte rättsväsendet något med det här att göra. Jag reagerar på det du skriver och hur du lägger ansvaret på offret.
Du anser att jag skuldbelägger, bara för att jag påpekar det enkla faktumet att ALLA har ett personligt ansvar för sina val. Vissa val ger efterräkningar från samhället andra belastar bara en själv personligt, men ansvaret finns där.
 
Avsaknad av försvårande omständigheter = förmildrande omständigheter....

Men vem av de båda herrarna skulle sannolikt erhålla hårdast straff?

Nej, avsaknad av försvårande omständigheter är inte förmildrande omständigheter. När någon döms för en straffbelagd gärning gör man först en bedömning av vad gärningen i sig är värd för straff, helt utan försvårande eller förmildrande omständigheter, t.ex. 4 års fängelse för en våldtäkt av normalgraden. Sedan läggs värdet av de försvårande omständigheterna till och värdet av förmildrande omständigheter dras ifrån. Det gör att de försvårande omständigheterna kan driva upp straffvärdet och de förmildrande omständigheterna kan dra ner straffvärdet. Ibland finns varken försvårande eller förmildrande omständigheter och då kvarstår det ursprungliga värdet om fyra år. Du måste alltså inte ha antingen det ena eller det andra och avsaknaden av det ena innebär inte att det andra per automatik existerar. Katalogen med försvårande och förmildrande omständigheter (och billighetsskäl) är inte så enormt stor, alla omständigheter är inte alltid relevanta i alla fall.

Utan att vara någon stjärna i påföljdsbestämning och utan mer detaljer än vad du gett så skulle jag tro att gärningsmannen i första fallet skulle få ett något hårdare straff på grund av att det föreligger (möjligen fler) försvårande omständigheter än i andra fallet. Jag ser dock inga förmildrande omständigheter i andra fallet. Möjligen skulle första fallet rent av kunna bli grov våldtäkt på grund av överfallet som inleder det hela, men där reserverar jag mig.
 
Men nu tog du inte en bulle till hotellet. Ska jag tycka att det rätt åt dig?
Det har inte med den saken att göra, men jag gjorde ett val och jag fick betala priset.
Att gå hem genom en storstad, ensam om natten i ett område som jag vet har sämre ryckte ja, det var dumt av mig att inte ta en bulle hem.
 
Nej, avsaknad av försvårande omständigheter är inte förmildrande omständigheter. När någon döms för en straffbelagd gärning gör man först en bedömning av vad gärningen i sig är värd för straff, helt utan försvårande eller förmildrande omständigheter, t.ex. 4 års fängelse för en våldtäkt av normalgraden. Sedan läggs värdet av de försvårande omständigheterna till och värdet av förmildrande omständigheter dras ifrån. Det gör att de försvårande omständigheterna kan driva upp straffvärdet och de förmildrande omständigheterna kan dra ner straffvärdet. Ibland finns varken försvårande eller förmildrande omständigheter och då kvarstår det ursprungliga värdet om fyra år. Du måste alltså inte ha antingen det ena eller det andra och avsaknaden av det ena innebär inte att det andra per automatik existerar. Katalogen med försvårande och förmildrande omständigheter (och billighetsskäl) är inte så enormt stor, alla omständigheter är inte alltid relevanta i alla fall.

Utan att vara någon stjärna i påföljdsbestämning och utan mer detaljer än vad du gett så skulle jag tro att gärningsmannen i första fallet skulle få ett något hårdare straff på grund av att det föreligger (möjligen fler) försvårande omständigheter än i andra fallet. Jag ser dock inga förmildrande omständigheter i andra fallet. Möjligen skulle första fallet rent av kunna bli grov våldtäkt på grund av överfallet som inleder det hela, men där reserverar jag mig.
Då är ju egentligen överens det finns både försvårande och förmildrande omständigheter.
 
Må vara , men jag anser nog att mitt agerande bidrog till att det hela hände.
Skulle du säga att din egen smått traumatiska upplevelse som rånoffer, där du beskyller dig själv, har något att göra med att du tycker om att försöka övertyga våldtäktsoffer om att deras agerande bidrog till vad som hände dem?

Att du vill lägga din egen upplevelse av att vara ett offer på andra, som om din upplevelse av att ha skuld är rätt och allmängiltigt sann?
 
Nej min grundinställning, den att alla är ansvariga för sina egna val är betydligt äldre än så.
Snarare bekräftade händelsen min grundinställning, att jag tog ett felbeslut som fick konsekvenser men som kunde ha fått betydligt värre.

Jag vet inte, men jag tror inte händelsen lämnade några traumatiska spår, förutom att det blev en bra story av det.
Jag var nog räddare när västtysk polis med skarpladdade kpistar stoppade oss ungdomar i en svensk reggad bil straxt efter det att B&M packet angripit västtyska ambassaden i Stockholm. Vi, en engelsman, en holländare, en tysk och så jag, långhåriga i en gammal amazon på A1 straxt söder om Hamburg kl 3 på natten.
de, har jag drömt mardrömmar om. Polisen, inte äldre än oss, lika rädda som vi, det hade räckt om en av oss snubblat så hade kanske någon av dem brassat på.
Då var jag rädd. i nästan 1 timmes tid framför deras vapen. Och när de sedan fick reda på vart vi skulle (en universitetsstad som betraktades som röd) stegrades spänningen ytterligare ngr snäpp
Och rädslan stegrades av att jag inte hade någon som helst kontroll över situationen
 
Nej min grundinställning, den att alla är ansvariga för sina egna val är betydligt äldre än så.
Snarare bekräftade händelsen min grundinställning, att jag tog ett felbeslut som fick konsekvenser men som kunde ha fått betydligt värre.

Jag vet inte, men jag tror inte händelsen lämnade några traumatiska spår, förutom att det blev en bra story av det.
Jag var nog räddare när västtysk polis med skarpladdade kpistar stoppade oss ungdomar i en svensk reggad bil straxt efter det att B&M packet angripit västtyska ambassaden i Stockholm. Vi, en engelsman, en holländare, en tysk och så jag, långhåriga i en gammal amazon på A1 straxt söder om Hamburg kl 3 på natten.
de, har jag drömt mardrömmar om. Polisen, inte äldre än oss, lika rädda som vi, det hade räckt om en av oss snubblat så hade kanske någon av dem brassat på.
Då var jag rädd. i nästan 1 timmes tid framför deras vapen. Och när de sedan fick reda på vart vi skulle (en universitetsstad som betraktades som röd) stegrades spänningen ytterligare ngr snäpp
Och rädslan stegrades av att jag inte hade någon som helst kontroll över situationen
Våldtäktskulturen är ju också den betydligt äldre än så, jag förväntade mig alltså inte att den händelsen enbart skulle ligga bakom din tendens att dyka upp i de här trådarna enligt ett visst förutbestämt mönster, men jag var uppriktigt nyfiken på om du såg någon koppling till din egen upplevelse av att vara ett offer.

En bra story - det är ju fördelen (om man får använda sådana ord i de här sammanhangen) med den typen av våld, att det inte är lika skuldbelagt att prata om det, det är inte lika tabu som sexuellt våld. En våldtäkt blir ju sällan en bra story, inget man drar som en dramatisk underhållning a la "jag trodde jag skulle dö" över middagen.

"En engelsman, en holländare, en tysk och så jag", det låter lite som en Bellmanhistoria. :D Tur att det slutade lyckligt det med.
 
En bra story - det är ju fördelen (om man får använda sådana ord i de här sammanhangen) med den typen av våld, att det inte är lika skuldbelagt att prata om det, det är inte lika tabu som sexuellt våld. En våldtäkt blir ju sällan en bra story, inget man drar som en dramatisk underhållning a la "jag trodde jag skulle dö" över middagen.
Iofs hör väl detta också ihop med hur helskinnad man kommer ur det, blir man attackerad/rånad/misshandlad såpass att man får allvarliga problem efteråt har man nog inte heller så lätt att se (eller ge sken av att se) det som en "bra story" även om det våldet inte är lika skuldbelagt och tabu som sexuellt våld.
 

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp