Pedofil efter avtjänat straff

Enya

Trådstartare
Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha våldtagit en flicka med start när hon var 11 år och nästan 2 år fram. Han ska ha blivit dömd till 5 års fängelse för grov våldtäkt mot barn och sexuellt övergrepp mot barn. Huruvida sanningshalten stämmer i det här fallet har jag ingen aning om, jag har faktiskt inte alls sett sidan förut. Men det fick mig att fundera. En sådan här tydlig upplysning om vem gärningsmannen är gör ju att folk vet vem han är och kan ta avstånd.

Men efter avtjänat straff är det ju så att han sonat sitt brott och borde ju inte behöva dömas av samhället längre. Det borde ju vara så, men i praktiken är det inte så enkelt tycker jag.


Hade ni velat veta om det bodde en pedofil i ert bostadsområde? Som avtjänat straff alltså.

Jag är kluven. Dels tycker jag att det ska vara självklart att man ska vara fri när man sonat sitt brott i fängelse och sedan inte straffas av folk igen. Det är ju självklart. Men samtidigt ställer jag mig frågan om jag är beredd på att riskera min dotter till pedofilen som visserligen är dömd, men som kan göra om det igen, för min åsikt. En fråga till jag ställer mig är om jag vid vetskap ens skulle kunna våga släppa min dotter med blicken ens 5 minuter med en pedofil i mitt område?

Jag som redan nu är nojig och är redo att hugga varenda man som tittar på henne :o

Jag vill gärna ha icke föräldrars svar i tråden också då jag tycker att svaren kanske blir väldigt enformiga på förälder. Jag funderar på om man tänker annorlunda beroende på i fall man har barn eller ej.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Nej det skulle jag inte. Tycker man blir ganska enkelspårig som förälder när man tycker ens barn behöver beskydd:o

/Kethets som har svårt att vara ifrån barnet mer än 6 timmar.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Kl

Frågan är om straff hjälper? Det kanske krävs behandling?

Mamman i mig vill veta, min PK-drift, rättsmedvetande etc tycker att man är färdigstraffad.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

nej. jag vill inte veta.

I vårt samhälle ska man efter avtjänat straff vara fri. Att piska upp en pöbel och fortsätta straffa ett brott känns vidrigt. Det är rättsväsendet som ska sköta straffen.

Självklart vill alla föräldrar skydda sina barn. Jag också.

Men seriöst - är inte sannolikheten större att barnet råkar ut för en trafikolycka eller skadar sig i hemmet. Ska jag som förälder ha benhård koll på precis hela omgivningen blir jag antagligen galen.

Hur ska jag göra om jag reser till en annan stad? Eller faktiskt till ett annat land på semester? Kräva garanterad rensning av alla brottslingar i grannskapet innan jag går utanför dörren?

Att noja privat är en sak. De flesta av oss har alla möjliga nojor när det gäller våra barn.
Att hänga ut människor på sociala media för att ta lagen i egna händer är något helt annat. Och det är inte OK.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Det är väl lika bra att inte veta tycker jag. Framförallt när det gäller pedofiler, de är ju så hatade att de nog knappt skulle kunna gå utanför dörren om folk visste.

Men, mer behandling och rehabilitering i fängelset vore helt klart att önska.
Sen kan man ju inte rå för att man är pedofil, men man måste ju inte utföra handlingarna.

OT, undrar hur det är att ha en sexualitet och inte få utföra den? Jag är osäker på om jag själv skulle klara det faktiskt. Går det att ändra sexualitet? Försökte man inte det med homosexuella bra länge, utan resultat? Nån som vet?
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Mej veterligen är ju pedofiler inte "botningsbara" om än att de självklart av VILJA kan låta bli. Men jag är def ingen expert och grundar mitt påstående mest från filmers "erfarenhet".


I övrigt vad gäller frågan, har ej barn, kommer inte skaffa barn.
Vill inte veta om det bor pedofiler i min eller min systers (som har 3 barn) område.
Jag är lite "naiv" och hoppas (syrrans) barn vet bättre än att luras iväg och sker det under tvång att någon annan vuxen reagerar, då de bor precis vid en låg/mellanstadieskola.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag är lite "naiv" och hoppas (syrrans) barn vet bättre än att luras iväg och sker det under tvång att någon annan vuxen reagerar, då de bor precis vid en låg/mellanstadieskola.

Dessutom - precis som våldtäkt och våld i relationer så sker väl övergrepp på barn inte sällan i miljöer och sammanhang där barnet borde vara tryggt?
Ett syskon, en styvförälder, biologisk förälder, nära släkting eller bekant till familjen?

I de fallen spelar det inte någon som helst roll om man vet att det bor en dömd sexualbrottsling i samma samhälle.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag resonerar så här.

För det första så anser jag att man bör vara noga med att lära barn att kunna säga ifrån, att lära sig att deras egna vilja är viktig och att de inte ska låta vuxna göra något med dem mot deras vilja.
Bara en sån sak att hålla på och truga och tjata på en unge att ”jo, nog ska tant Esmeralda ha en kram” TROTS att ungen inte vill tycker jag är helt uppåt väggarna…
Sen inser ju naturligtvis jag också att ett barn trots detta är i underläge mot en vuxen… men ungen ska i alla fall vara 100% säker på att ingen vuxen FÅR hålla på o” kramas” eller ”leka” om inte ungen vill det.

För det andra så tror inte jag att pedofili går att ”bota”.
Bara genom att sitta i fängelse så är jag helt säker på att ingen pedofil kommer ut och är mindre benägen att begå samma brott.
Får dom vård och behandling så kanske risken minskar – men så länge risken fortfarande är ganska stor så tycker jag att man bör hålla dom inlåsta på anstalt eller alternativt fortsätta någon form av obligatorisk vård/kontroll resten av deras liv.

Angående om man ska ”outa” dom? Nja… jag tror inte det. Det enda det skulle göra är att skapa en falsk trygghetskänsla… för varje dömd pedofil så går det flera lösa som inte är dömda.
Bättre att försöka utrusta sitt barn med verktyg för att säga nej, berätta osv om nått hemskt skulle hända.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Bättre att försöka utrusta sitt barn med verktyg för att säga nej, berätta osv om nått hemskt skulle hända.

Du skriver jättebra saker. Men jag tror inte, verkligen inte!, att du tänker att de flesta övergreppen skulle ha förhindrats av barnen lär sig säga nej... det är bra att lära barn integritet och att vuxna inte har rätt att kladda på dem, men pedofiler är säkert rätt slipade på att manipulera alternativt skiter de nog ett rätt stort stycke i om barnen är nog så tydliga med sitt nej. Och att barnen ska behöva agera tydligt är att lägga ansvaret av övergreppet på barnet istället. Fast vad ska man göra liksom... de måste ju veta att de har rätt att säga/skrika nej!!!
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Visst, de har avtjänat sitt straff, men hur många är det som ej gör brott igen efter de blivit frisläppta?
Speciellt pedofiler som ju har en sexuell läggning, "botas" knappast i fängelset.

Vet ej om jag skulle vilka veta om grannen är straffad pedofil, men jo troligen! Man har ju instinkten att skydda sitt barn på alla sätt! Men vet ej hur vetskapen skulle hjälpa, hur man skulle agera.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag har inga barn men jag tycker inte att pedofiler och andra galningar ska få bo i närheten av barn...

Skulle det bo en känd pedofil i närheten så vill jag absolut veta vem det är.
Jag skulle inte undvika den personen, men jag skulle hålla örnkoll på den om det fanns barn i närheten.
Om jag hade barn skulle jag också vilja visa dem vem personen är och lära dem att den personen får dem aldrig någonsin oavsett vad vara ensam med, det måste alltid finnas annan vuxen i närheten.

Jag tror inte en sekund på att man kan "bota" en pedofil oavsett hur mkt vård man än ger.
Den personen kommer aldrig att få mitt fulla förtroende även om den kan få ett visst förtroende.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Du skriver jättebra saker. Men jag tror inte, verkligen inte!, att du tänker att de flesta övergreppen skulle ha förhindrats av barnen lär sig säga nej... det är bra att lära barn integritet och att vuxna inte har rätt att kladda på dem, men pedofiler är säkert rätt slipade på att manipulera alternativt skiter de nog ett rätt stort stycke i om barnen är nog så tydliga med sitt nej. Och att barnen ska behöva agera tydligt är att lägga ansvaret av övergreppet på barnet istället. Fast vad ska man göra liksom... de måste ju veta att de har rätt att säga/skrika nej!!!

Svar på det fetstilta: Nej, som jag skrev i förra inlägget så tror jag självklart inte det.

Men jag tror inte heller att man genom kontroller, registrering mm kan skydda barnen från pedofiler.

Som nån skrev tidigare så sker (vad jag förstått) det flesta övergrepp mot barn i situationer där barnet känner förövaren (familj, idrotsledare, vänn till familjen, lärare osv..).
Vad man kan göra åt det vet jag inte - det enda jag känner att jag som förälder skulle kunna göra är att försöka lära barnet att inte lyda vuxna utan att ifrågasätta.... det betyder ju självklart inte att någon skuld eller skyldighet att "säga nej" faller på barnet.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Den sidan har jag också sett och jag blir mest fundersam på sanningshalten i den infon. Vem lägger ut infon om dessa pedofiler och har den/de personen/personerna verkligen kontrollerat så det är rätt? Det kan ju bli ganska så trista följder att bli felaktigt utpekad...
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

I vårt samhälle ska man efter avtjänat straff vara fri. Att piska upp en pöbel och fortsätta straffa ett brott känns vidrigt. Det är rättsväsendet som ska sköta straffen.

Självklart vill alla föräldrar skydda sina barn. Jag också.

Men seriöst - är inte sannolikheten större att barnet råkar ut för en trafikolycka eller skadar sig i hemmet. Ska jag som förälder ha benhård koll på precis hela omgivningen blir jag antagligen galen.

Hur ska jag göra om jag reser till en annan stad? Eller faktiskt till ett annat land på semester? Kräva garanterad rensning av alla brottslingar i grannskapet innan jag går utanför dörren?

Att noja privat är en sak. De flesta av oss har alla möjliga nojor när det gäller våra barn.
Att hänga ut människor på sociala media för att ta lagen i egna händer är något helt annat. Och det är inte OK.

:bow:
Sen undrar jag, om man nojar över att det bor en dömd pedofil i området, hur vågar man ens lämna sitt barn ensam med sin partner t.ex.?
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Tyvärr är pedofiler väldigt duktiga på att hamna i situationer där de får barns förtroende, och möjlighet att vara ensamma med dem. En "vanlig" pedofil kommer att ha antastat hundratals barn under sitt liv.

Om hen blir anmäld, dömd och straffad för ett av dessa brott så anser jag inte att man kan släppa vederbörande helt fri någonsin. Inte bara för att risken för återfall är hög utan för att priset för återfallet är så högt.

Jag tycker ändå inte det är rätt att hänga ut nån på nätet, utan att det är myndigheters ansvar att personen får samtalskontakt resten av livet och att hen aktivt hindras att jobba med barn professionellt eller på sin fritid.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

nej. jag vill inte veta.

I vårt samhälle ska man efter avtjänat straff vara fri. Att piska upp en pöbel och fortsätta straffa ett brott känns vidrigt. Det är rättsväsendet som ska sköta straffen.

Självklart vill alla föräldrar skydda sina barn. Jag också.

Men seriöst - är inte sannolikheten större att barnet råkar ut för en trafikolycka eller skadar sig i hemmet. Ska jag som förälder ha benhård koll på precis hela omgivningen blir jag antagligen galen.

Hur ska jag göra om jag reser till en annan stad? Eller faktiskt till ett annat land på semester? Kräva garanterad rensning av alla brottslingar i grannskapet innan jag går utanför dörren?

Att noja privat är en sak. De flesta av oss har alla möjliga nojor när det gäller våra barn.
Att hänga ut människor på sociala media för att ta lagen i egna händer är något helt annat. Och det är inte OK.

Jag håller med, jag tror att det både undergräver vårt straffsystem och bildar en falsk säkerhet när det gäller barnen.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Kl

Vi som då känner någon pedofil bra, hur gör vi? Jag är ju glad att han inte bor i mitt område kan jag säga. Men hänga ut offentligt vete katten även om det känns bra.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Tyvärr är pedofiler väldigt duktiga på att hamna i situationer där de får barns förtroende, och möjlighet att vara ensamma med dem. En "vanlig" pedofil kommer att ha antastat hundratals barn under sitt liv.

Om hen blir anmäld, dömd och straffad för ett av dessa brott så anser jag inte att man kan släppa vederbörande helt fri någonsin. Inte bara för att risken för återfall är hög utan för att priset för återfallet är så högt.

Jag tycker ändå inte det är rätt att hänga ut nån på nätet, utan att det är myndigheters ansvar att personen får samtalskontakt resten av livet och att hen aktivt hindras att jobba med barn professionellt eller på sin fritid.

Helt överens...
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Nej det skulle jag inte. Tycker man blir ganska enkelspårig som förälder när man tycker ens barn behöver beskydd:o

/Kethets som har svårt att vara ifrån barnet mer än 6 timmar.

Nu missförstår jag nog dig, men menar du att du inte tycker att barn behöver beskydd?
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 708
Senast: Habina
·
Samhälle Om man blivit dömd för ett brott, avtjänat straff och lever ett "normalt" liv utan inslag av brottslighet, ska man då anses ha sonat...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 573
Senast: Millicent
·
Samhälle Jag försöker hitta statistik om våldsbrott men det går dåligt. Väljer kanske fel sökord när jag googlar. Bakgrund: Jag pratar med en...
Svar
5
· Visningar
917
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag har precis lyssnat på en dokumentär från P2 som jag rekommenderar; https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1229657 Dokumentären...
Svar
13
· Visningar
2 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp