Bukefalos 28 år!

Plötsligt rädd att vara ensam

A

Annikan

Behöver tydligen tips på hur man tränar eller vänjer en häst vid att kunna stå ensam i box....

Min 4 åring har inte haft problem att vara ensam tidigare, men i onsdags - när hovslagaren skulle komma klockan 11 så fick han stå inne från halv 9 själv i stallet.... Hovslagaren ringer senare, när han skott (jag var tvungen att vara på jobbet) och säger att hästen hade varit helstressad, vitögd och väldigt besvärlig att sko.... Det var ju inte kul att höra. Jag åkte direkt ut på lunchen o kollade till honom i hagen, där stog han lugn som en ko o lyfte snällt på alla 4.

Han har inte varit inne själv mer än max nån timme sedan jag flyttade till det stallet jag är i nu (ett år tillbaka) och har blivit ganska bundis med de andra två hästarna.... I förra stallet var han mest utstött o hade då inga som helst problem att vara inne själv...

Tankar o tips?
 
Sv: Plötsligt rädd att vara ensam

två frågor bara; hade han något att tugga på när han stod i boxen (onsdes)? Kunde han se elelr höra dom andra hästarna från sin box?
 
Sv: Plötsligt rädd att vara ensam

Han hade mer mat än han kunde äta upp... däremot ligger stallet o hagen en bit ifrån varandra. Gnäggade de så hörs det men inte annars.....

Ska snart flytta över honom till eget "bygge" och då tänker jag mig att bygga en utebox som han kan stå i om det blir nödvändigt nån gång..... Eftersom jag snart kommer vara mammaledig igen så kommer han heller inte behöva vänta själv på hovslagaren på länge... men jag vill ju ändå att han ska känna sig trygg själv i stallet, så om det finns tips på träning för detta vore det kanon!
 
Sv: Plötsligt rädd att vara ensam

hm.. men om han blir ensam kvar i hagen, blir han lika uppspelt och sånt då med?

kanske att först ha honom inne med dom andra. Ta ut alla utom honom någon timme, sen ta in dom igen, så att han vet att dom kommer tillbaka. Kanske göra samma sak i hagen.

annars är nog det enda sättet att han helt enkelt lär sig att han ska kunna vara inne ensam.

annars är ju även det där med utebox en bra idé tror jag :)

hoppas någon annan kan komma med bättre förslag
 
Sv: Plötsligt rädd att vara ensam

Jag har en blivande 4-åring som senast häromdagen forcerade ett trästaket. Anledning? Inackoderingen togs ut för träning och det räckte inte med de andra hästarna (bland annat hans mamma!) som sällskap. Total hjärnsläpp. (På mig också innan jag fick tag på eländet!). Det har kommit och gått i perioder. Nu har jag ett kallblod och vet inte om de är lite senare i "huvudet". Men jag ser det som tonårskriser :)
Min grabb får stora nojan av att vara kvar inne själv men får vara det ibland för att vänja sig. Efter en timme brukar han ha coolat ner och är lugn igen. Ibland tar jag in en av shettisarna som sällskap. Man måste ju kunna ta in sin 4 åring för hantering utan att han får frispel.
Sen andra perioder är det inga som helst problem. Hur lugn som helst trots han står själv. Jag bara skakar på huvudet.
Det absolut roligaste är om han tas ut sist ur stallet. Då håller han på att krypa ur skinnet i boxen och är lätt i framändan. Tills man fått på ett grimskaft och öppnat boxdörren. Sen är det inte så bråttom längre utan det ska luktas på bjälkar, väggar, golv.... Konstigt man blir gråhårig?
/Sessiagh
 
Sv: Plötsligt rädd att vara ensam

Jag tänkte att det kanske är en period i "tonåren" också.... Min blir alltid utsläppt sist från stallet, och det är inga problem alls, när jag lämnade honom inne i onsdags så var han lugn i boxen - känns som att det mest var tiden han gick igång på...... Han fick stå inne ett par dagar för ett halvår sedan pga skada, han var inte jätteförtjust direkt men det gick. Tänkte dock att han kanske fick lite avsmak då....
Sist hovslagaren kom så hade han stått inne nära en timme själv och då hade det inte varit några problem heller.

Ja, som sagt, det är inte altid man förstår sig på dem... :)

Jag får väl börja om med korta stunder ta in o ut de andra lite osv...
 
Sv: Plötsligt rädd att vara ensam

kom på ett litet tips till som kanske skulle kunna lugna ner honom lite :)

att du sätter in leksaker eller tuggsaker eller något liknande? :)
då får han kanske något annat att tänka på ;)

finns jättebra tråda om det om du är intresserad

lycka till med tonåringen! :idea:
 
Sv: Plötsligt rädd att vara ensam

Den tanken har slagit mig ett par gånger... men inte blivit mer än så... han älskar ju att tugga o lyfta på saker förståss!
 
Sv: Plötsligt rädd att vara ensam

det kanske skulle lindra ensamheten lite :) lägg in kvistar och annat :)

min polle står alltid ensam inne (dom gångerna han gör det, för dom andra går ute dygnet runt), la in granris en gång, men bara en natt var detta populärt...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 505
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 363
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 802
Senast: Lingon
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 129
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp