PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det händer här hela tiden. Det är inte konstig att han ändra sig från LB till RB eller visa versa. Det kan vara att när du fick han så var det inte mycket krävde av han och nu när du jobba och fråga att han ska göra saker som kanske är ur hans safety/comfort zone så kan de faller lite mer till RB bara ger han det tid han behöver och verkligen har koll när han är RB att du är där för han som stöd för att får han tillbaka till LB. Komihåg att han kan i en pass går från LB till RB och tillbaka 100 gånger i 5 min. Jag tror att många (inte du kanske men många andra )tror att om man har en LB intro så ÄR de en LB intro. Men det är det inte alls. Min dotters ponny kan alla 4 :crazy::cry:. He keeps me busy. :angel:

En bekant till Alyssa och mig har en häst som jag och även de var helt säkert var en LB häst för han var aggressiv och vad vi trodde dominant. men en dag så var det en annan tränare som jobbade med han och jag satt som åskådare. Och då såg jag det, i nåt han gjorde att "Crap!:eek: Han är inte LB han är RB!". Efter ett par Hommer Simpson, DÅ!, Följde med ett par hand till pannan moves... Jag tror på denna helgen tog det 3-4 timmar att lasta han att komma till clinicen men när man ändra vad vi gjorde till hästen som var där (dvs RB och INTE en LB) så var han lastad i ca. 15 min. helt lugnt och avslapat, därför älskar jag Parelli att de ger oss verktygen att ser skillnaden.

En annan grej är när Erika var här och jag red min sto för henne som är en stadig LB intro. Vi har tävlat i många år och tränat mycket. Men det var fortfarande nåt som saknade. Så när jag red och Erika bad att jag skulle gör si eller så, så märkte jag att Stoet fell apart mentalt. Erika sa att det är kanske för att vi tränade bara på dessa saker som vi behövde för de klasser hon var i dvs jag glömde variera utanför det som vi tävlade i så Stoet var alltid i sin comfort zone. Jag ljuger inte om den stoet som dykt up just då har jag inte sett i minst 10 år, helt glömt bort att den sidan av henne fanns. :crazy: Så dvs man aldrig vet när de kan "Cross over to the other side":angel:

Satterstina - när jag bodde i närke så tog jag ett gäng till ridskolar och sen sitter vi där och träna "läsa hästar". Det var ohört lärorik när man vill läsa. Det är svårt när du bara läsa din egen hela tiden du ofta får inte varianter i personlighet. Ska vi göra det en dag? Har Alyssa pratat med dig om i helgen?

Alyssa - vart är bilderna du sa du ska lägger ut?
 
Re: Sv: PNH Tjatter...

Jag blir aldrig klok på horsenality på Obe.. Han e i twilight zone (stavning?) men min tjej e LB intro... Ingen kan flytta på den donnan om hon inte vill!:D

Jo stoet din är en bra exempel av en LB intro :mad:Jag ser henne med en Arnold Swartzenegger brytning..."Get OUT auf my Vay!":rofl:

Nej, jag skoja bara hon är en fin dam.:laugh:
 
Sv: PNH Tjatter...

Noooo... vad händer då? Gubben jobbar hela helgen borta så jag sköter hela ranchen själv...sover ensam... Vill du sova hos mig??:crazy: Simon hälsar till hästtjejen CS!
Hade varit jättekul att kolla in hästar!!!
 
Sv: PNH Tjatter...

Ha ha..Det stämmer precis! Stackars christer, skulle ta ut dem i morse och hon gav han en bredsida för att gå förbi men då puttade han tillbaka (helt oväntat från hennes sida) Så hon -What the f***:devil:! Så hon pep till och snodde runt för att sparka honom! Men han var snabb att förstå att nu e det till att flytta sig, till hennes glädje.. Sen fick han sätta på henne grimman och hon stod där med ett nöjt uttryck i ansiktet att hon satt honom på plats!:devil:
Fick svar från Parelli ang Essentials att de inte säljer till Europa eftersom det är illegal to export food stuffs... Vad synd.:(
 
Sv: PNH Tjatter...

Har du hört något från din vännina? Blir mer och mer sugen på att prova...:laugh:
 
Sv: PNH Tjatter...

Raderat, måste fundera ett tag till........... :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH Tjatter...

Man kanske ska se horsenalityteorin som ett verktyg att beskriva en häst beteende i en viss situation risken är ju att man låser sig vid att så här är min häst... (samma sak gäller ju oss, jag ÄR sån och sån och så slipper vi ändra oss;-)) Linda föreslår ju att man gör en chart för ridningen och en för markarbete. Kanske skulle man också göra en för när hästen är i sin naturliga miljö ihop med andra hästar? Jag menar hästens beteende påverkas ju rätt ordentligt av VÅRT beteende eller hur? Det är ju egentligen inget fixerat utan mera något som uppstår i interaktion med miljö, oss etc???
Jag är väldigt olika i olika situationer, rädd, pressad, trött, deppig = olika Ulrikor liksom....
Min unghäst flippar omkring hela tiden tycker jag, hon har några grundgrejer som alltid finns där (LBI) men från dag till dag är hon som alla tonåringar;-)

Målet för träningen är väl dessutom att man ska få en häst som har mycket mindre utpräglad extrem personlighet dvs prickarna ska flyttas in mot mitten av charten... och DÅ uppstår frågan, VILL man det? Jag älskar min tok-LBE ....nästan jämt;-)
 
Sv: PNH Tjatter...

Men är det verkligen meningen att alla prickar ska sträva in mot mitten? Så har inte jag tolkat det. LBE har ju många positiva egenskaper som man vill ha kvar och även strävar man väl efter att de som inte är LBE ska få åtminstone lite grann av det såsom t.ex nyfikenhet och lekfullhet. Inte ska de positiva prickarna flyttas in mot mitten, man vill väl ha hästen långt ut i de fälten, eller?
 
Sv: PNH Tjatter...

Jo du har nog rätt i det, å andra sidan är väl alltid extrembeteenden mindre lätthanterliga i alla fall;-)Långt ut i fälten på charten är ju extremt.. eller hur?

Dessutom beror det väl på vad man ska ha hästen till...en hopphäst vill man väl ha mer PÅ än en skogis tex;-)

Fast undrar om det inte var på horsenality skivan som Linda stolt visar hur deras hästar har flyttat sina prickar mot mitten...
Det är väl balans och lite lagom man är ute efter antar jag...
 
Sv: PNH Tjatter...

Oj, nu ramlar vi snart över på sidan två.. måste åtgärdas!! Kan ju berätta att jag är på dvd nr 2 i level 1 ... how interesting... testar på mina hästar och det funkar ju!!! Tränat på yo-yo, sideways, friendly, circling. Min gamla ponny (21 år) ställde sig rakt upp på bakbenen när jag bad henne vänligt att backa! Inte aggresivt utan bara "var det det här du ville, matte??"
Lipizzanen tycker carotsticken är jätteäcklig... svans rakt upp.. efter ett tag så tycker han dock att den är ganska ok... Har tränat dem lösa i en liten hage. Nu har jag schemalagt en timme dvd varje dag!
 
Sv: PNH Tjatter...

Alltså, nu har jag äntligen fått min airpad som jag längtat efter :d Är det nån här som använt sig den utan sadel, typ med nån barbacka pad eller så?

Hur gör man med luften o shimsen, finns det nå tips härute ??? MIg villa ha please :bump: När jag hoppat upp, ska jag bara pysa den lite granna då eller?
 
Sv: PNH Tjatter...

Det finns ju ganska mycket idéer och tips om hur den används på hemsidan.

Finns det inte info om den på Parellis sadel dvd? Den är ju gratis :idea:!
 
Sv: PNH Tjatter...

Men nu tänkte jag på barbackapad + airpaden, Jag hittar inget om det...??
 
Sv: PNH Tjatter...

Hur kommer det sig att du vill använda den med en barbackapad?

*nyfiken*
 
Sv: PNH Tjatter...

*hehe* Jag har ingen passande sadel, föutom den bomlösa jag har då men den ska jag sälja(dressyr) + att i Savvy Times är det en tjej som rider med det o det ser så skönt ut =)
 
Sv: PNH Tjatter...

Jaha, då förstår jag. Funderade på om det kunde ha någon speciell orsak eller så:).

Kl
Någon som har något bra sadeltpis om man inte vill lägga en förmögenhet på Fluidity-sadeln? Funderar på den, men undrar om det kanske skulle finnas något lika bra som är något billigare och ev bara köpa Parellis pad. Parelli-sadlarna är ju något dyra:eek:. Räknade på vad det skulle kosta om jag skulle köpa både sadel, gjord och komplett pad, och det var en aning dyrt :crazy:, för den summan kan du ju få en handgjord, måttbeställd sadel i stort sett. Det borde finnas någon annan sadel som är minst lika bra, eller :confused:
 
Sv: PNH Tjatter...

Läste just om Balance sadlarna, kanske det skulle kunna vara ett alternativ?

Någon som vet ngt om dem?

Som jag förstod det så ska Fluiditysadlarna vara inspirerade av dessa balancesadlar och vara snarlika.

Vet inte vad de ligger i för prisklass (någon som råkar veta det också? ;)), men det verkar enklare att få tag i begagnade .
 
well...my little man is growing up! Igår hade chopper "the big saddle" på och han var jätte duktig. Gjorde kanske en och en halv fjant skut och sen var det jätte bra. Vi jobbade med Liberity också som var jätte kul. Till slut när jag släppt lös han i hagen igen och skulle ta Red så följde han runt som en hund. Det var positivt. Det var inte så hemskt upplevelse. Jag har suttit på han med barbacka paden nu är det phase 2...med sadel.
September028.jpg


Marer - De flesta säger att Balans är det mer ekonomiskt svar till fluidity sadel. Men man kan kanske hitta en Fluidity beg. De är gjort också after vikt, storlek och längd mm. så om man söker en beg. fråga vad de har för kropp typ. Plus samma med ner jag beställde min NP så är fluidity tillverkat i England, så om man är intresserad så slipper man tull och moms om man får det direkt från tillverkare. Jag sparrade runt 3000:- på så sättet. Om du är savvy club så kommer båda Fluidity och Balans beg. på sälje torget på hemsidan.

Toria - Jag provade en gång men fördrog bara padden. Mindre imellan tyckte jag men har hört andra tyckte om att det var sköna.

Nu ska jag ute och jobba i detta blöt väder. Min Gubbe kommer hem imorgon och vill att det ser fint på gård, ni vet det "Det ser du, jag kan" typ av grejen.:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
58 101
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp