Policy rörande svartjobb och annat...

Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

alltsa.. det ar JATTEBRA att du engagerar dig, jag hoppas du gor det i verkliga livet ocksa? Verkligen kanon!

Men aven med det du skrivit i ryggen finns det inget forsvar for att halla Gunnar -eller buke- ansvariga for att andra personer begar lagbrott. Problemet finns i verkliga livet, Buke ma vara en spegel av det verkliga livet, men att polisa upp buke lar inte gora nagon skillnad pa den verkliga problematiken.

Snarare ar information pa ridskolor och naturbruksskolor och dyl. vagen att ga. Lar arbetarna deras verkliga varde sa de INTE saljer sig billigt. Eller gratis. Igen, man kan inte lagga en persons ansvar for sina beslut pa en tredje person. Folk blir mordade nar de moter folk fran internet - ska vi da ta bort all mojlighet att kommunicera over internet?

Det handlar inte om att göra någon här på Bukefalos ansvarig för andras brott. Vad jag efterlyste var policy rörande svartjobb och annat...

Och ja, jag arbetar med arbetsmiljöfrågor så nog försöker jag skapa en förändring alltid. Arbetar bland annat med ett anal frågor som berör just ett antal verksamheter inom hästnäringen. Och jag har arbetat med arbetsmiljöfrågor i stort sedan 1986. Jag känner att jag har en ganska så bra koll på vad som gäller inom det området.

Sedan varför skall en del göra jobbet när andra nöjer sig med att se på? Det finns ingen neutralitet i den här frågan. Många väljer att se på, se åt andra hållet eller att inte göra något när det handlar om mobbing. Det är inte att vara neutral. Det är feghet eller lathet...

Att skriva en policy rörande svartjobb och dåliga arbetsförhållanden när man förmedlar platsannonser är inte något som är speciellt mycket begärt. Det är heller inget som tar speciellt lång tid att göra. Att ordna en "kryssruta" där man som arbetsgivare förbinder sig att följa exempelvis arbetsmiljölagen är bara en teknikalitet.

Det känns rätt konsigt att så många här verkar ha svårigheter med att konstruktivt bidra med något som kan förbättra arbetsvillkoren inom hästnäringen. Det verkar nästan som en del känner sig hotade av kraven på förbättrade arbetsvillkor. Man kan undra av vilka anledningar... ?

Det pågår just nu ett antal arbeten för att förbättra arbetsförhållandena inom hästnäringen. I dessa arbetena är även förmedlingen av arbetena något som väckt intresse. En aktör är Hästnet, en annan Bukefalos. Tror det vore rätt tråkigt för Gunnar om Bukefalos fick en negativ stämpel i massmedia som en av aktörerna i som inte vill bidra för bättre arbetsförhållanden.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

bukefalos en "aktor"?
negativ stampel i massmedia?

alltsa... arligt talat.

Sa, menar du underforstatt att du ar en journalist som ska dra hast-naringens smutsiga buk ut i dagsljuset sa bor du vanda dig till ridskolorna i forsta hand. Tro't eller ej sa ar det i dom miljoerna flest "svartjobb" finns och erbjuds.

Eller ar det inte lika intressant som att sitta och gnalla pa buke? Kanske bara intressant att peta pa det som redan ar ute i iaf gryningsljuset an det som pagar i morkret? Enklare sa?

Underforstatt ar det val ratt sjalvklart att buke inte stodjer lagbrott. En liten ruta bland annonserna gor verkligen ingen skillnad - annonserar man efter svart arbetskraft sa lar en liten ruta inte gora nagon skillnad mer an spa pa deras logn an mer. For ingen skriver ju "svart". :cool:

Om du insinuerade att jag kande mig hotad? Inte alls, men jag anser att du "bara" gor det har for att vara obekvam och provokativ - inte for att uppna en forandring. Ska forhallandena inom hastnaringen i sverige andras finns det betydligt viktigare aktorer att ta itu med.

Som du skrev, det finns ingen neutralitet i fragan - daremot finns det andra moraliska aspekter att ta hansyn till. Bland annat att tredje part inte kan hallas ansvarig for forsta och andre parts agerande.

Ring runt till annonsorerna i stallet, se vem som vill ha svart arbetskraft och ta itu med det. Det ar dar skurkarna ar - inte i den har traden. Och skurken ar verkligen -inte- bukefalos.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men jösses. Har du betalt från nån myndighet för att sitta här och surfa runt och skriva inlägg?

Skriver du på arbetstid?

Hur ställer sig Gunnar till att majoriteten av Buke-användarna gör det på betalt (vitt ) arbetstid?
Detta handlar ju om stora pengar. Säg att 10.000 användare Buke-surfar på arbetstid 20 minuter per dygn.
Det blir 3300 timmar per dygn. Säg sen att snittkostanden för anställd är 200 kr per timme.
Då är vi uppe i 660.000 kr per dygn, där arbetsgivarna inte får nåt tillbaka.

Läskigt. Kräv att Gunnar kollar alla användare, så de bara surfar på fritiden.

HA !!! :D
Jag jobbar natt och surfar o kollar på TV 10 timmar varje natt ...ja 8,5 timme för den sista 1,5 timme måste jag jobba lite :cool:
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

bukefalos en "aktor"?
negativ stampel i massmedia?

alltsa... arligt talat.

Sa, menar du underforstatt att du ar en journalist som ska dra hast-naringens smutsiga buk ut i dagsljuset sa bor du vanda dig till ridskolorna i forsta hand. Tro't eller ej sa ar det i dom miljoerna flest "svartjobb" finns och erbjuds.

Eller ar det inte lika intressant som att sitta och gnalla pa buke? Kanske bara intressant att peta pa det som redan ar ute i iaf gryningsljuset an det som pagar i morkret? Enklare sa?

Underforstatt ar det val ratt sjalvklart att buke inte stodjer lagbrott. En liten ruta bland annonserna gor verkligen ingen skillnad - annonserar man efter svart arbetskraft sa lar en liten ruta inte gora nagon skillnad mer an spa pa deras logn an mer. For ingen skriver ju "svart". :cool:

Om du insinuerade att jag kande mig hotad? Inte alls, men jag anser att du "bara" gor det har for att vara obekvam och provokativ - inte for att uppna en forandring. Ska forhallandena inom hastnaringen i sverige andras finns det betydligt viktigare aktorer att ta itu med.

Som du skrev, det finns ingen neutralitet i fragan - daremot finns det andra moraliska aspekter att ta hansyn till. Bland annat att tredje part inte kan hallas ansvarig for forsta och andre parts agerande.

Ring runt till annonsorerna i stallet, se vem som vill ha svart arbetskraft och ta itu med det. Det ar dar skurkarna ar - inte i den har traden. Och skurken ar verkligen -inte- bukefalos.

Du kan räkna med att annonsörerna är under observation. Och några av dem är dessutom anmälda eller kommer snart att anmälas. I de flesta fall till Arbetsmiljöverket. Men även i en del fall till Skatteverket och Länstyrelsen.

Det är sant att tredje part oftast inte kan hållas ansvarig. Däremot kan tredje parts förhållande till första och andra part helt klart diskuteras.

Nej, jag är inte journalist, utan skyddsingenjör i grund och botten. Om du tror att jag med flera gör det här bara för att vara obekväm och provokativ har du väldigt fel. Och tack vare diskussionerna här på Bukefalos som väckt väldigtstort intresse på kort tid har många vågat kontakta mig och andra rörande arbetsförhållandena inom hästnäringen. Det har gjort att det varit relativt lätt att börja kartlägga hästnäringen. Hur den fungerar och var de flesta oseriösa verksamheterna finns.

Vad för förbättringar bidrar du själv till med ditt inlägg?
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men då så, då har ju Bukefalos bidragit med något positivt. Vad mer förväntar du dig, vill du också att Gunnar med moderatorer går ut och agerar utanför Bukefalos?
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

CK...

Vad du inte förstår är att en policy fungerar dåligt på barn på grund av just barnens mognad och erfarenheter. Men mogna vuxna däremot förväntas att förstå en policy.

Om jag skulle vara verksamhetsanvarig och arbetsgivare... ...och hade en policy rörande mobbing, alkohol och droger förväntar jag mig att mina anställda oh inhyrda entreprenörer förstår av den policyn vad som är acceptabelt och vad som inte är acceptabelt. Följer man inte den policyn i min verksamhet åker man ut. Det är inget unikt. Så fungerar det på Ringhals och även andra ställen som har sådana poliys. Jag har sjutton års erfarenhet från Ringhals så jag vet...

Men som Rektor och versamhetsansvarig på en skola är det betydligt svårare att få en efterlevnad av en sådan policy eftersom man inte kan sparka ut barn från verksamheten eller förvänta sig deras förståelse. Man borde dock förvänta sig förståelse av myndiga vuxna...

Och CK, visst sitter jag och skriver på arbetstid. Men det är min egen arbetstid. Jag står för min egen lön och mina egna kostnader...

Vari ligger nu skillnaden avseende policy och Ringhals och andra ställen, CK? Jo, skillnaden ligger i mognaden och förståelsen hos personalen. En fråga om moral och etik...
Antimobbningspolicyn fungerar inte i skolvärlden eftersom lärarna på många ställen inte ser till att den efterlevs, utan använder den till att gömma sig bakom istället!
Det är inte barnen som ska förstå och se till att policyn efterlevs det är lärarna och ledningen på skolan!

Och Ringhals policy fungerar är för att deras ledning genom handling sett till att den efterlevs.

Och vart skillnaden mellan ringhals och skolvärlden ligger vet jag inte för jag hoppas då att vi inte har sämre mognad och förståelse hos våra lärare och övrig skolpersonal än vad det är på Ringhalspersonal för då är vår framtid verkligen illa ute.

/Camilla
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Det är stor skillnad också på att göra inlägg på arbetstid och på systematiskt svart jobb.
På vilket sätt då?
Det ena stjäl du skatter från vår gemensamma statskassa, det andra stjäl du arbetstid från din arbetsgivare, dvs i slutända troligtvis intäkter.

Stöld som stöld, ser jag det som i alla fall, eller är det värre att det är staten som blir drabbad än en annan arbetsgivare?

/Camilla
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag tycker att det är intressant att se vad den personen som är ägare av företaget har för åsikter. Det påverkar ju kulturen och stämningen på forumet i högsta grad. Och att påstå att det INTE skulle göra det, det är väldigt konstigt, och gör att det blir ännu mera intressant. Man får ju inte komma till tals med honom heller så ofta, utan han vill ju hålla sig lite mystisk.

Fast jag skulle inte tro att Gunnar är ute efter att vara mystisk utan just som han sa innan hålla sig neutral, och inte uttala en åsikt just för att han inte vill/ska påverka diskussionsklimatet här inne på bukefalos. Det ska inte vara toppstyrt utan hålls så fritt det bara går, så länge man inte uppmanar till olagligheter eller är oschysst mot övriga som är här inne och diskuterar.

/Camilla
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Vad för förbättringar bidrar du själv till med ditt inlägg?

Inga alls, men sa har jag heller ingen agenda gallande sverige och dess hastnaring.

Helt kallt sa har jag inget intresse alls i varesig polisierande eller okade kontroller, eller for den delen anmalningar.

Nej jag anser inte att du gor nagon som helst nytta i den har traden, varken att du paverkar till det battre eller ar en bra representant for ditt yrke/intresse.

Att kartlagga var problemomradena finns ar enkelt. Det racker med att umgas en helg med skitmockare sa lar man sig mycket om det. Sa jag tror knappast att bukefalisterna har varit nagon "spannande ny kalla till information" - men det ar ju jattebra att det ar forandring pa gang. Som givetvis kommer paverka klimatet inom hastnaringen eller hur? Och inte pa nagot satt satta flera tranare i konkurs eller hoja priserna pa existerande tjanster eller... :angel:
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Inga alls, men sa har jag heller ingen agenda gallande sverige och dess hastnaring.

Helt kallt sa har jag inget intresse alls i varesig polisierande eller okade kontroller, eller for den delen anmalningar.

Nej jag anser inte att du gor nagon som helst nytta i den har traden, varken att du paverkar till det battre eller ar en bra representant for ditt yrke/intresse.

Att kartlagga var problemomradena finns ar enkelt. Det racker med att umgas en helg med skitmockare sa lar man sig mycket om det. Sa jag tror knappast att bukefalisterna har varit nagon "spannande ny kalla till information" - men det ar ju jattebra att det ar forandring pa gang. Som givetvis kommer paverka klimatet inom hastnaringen eller hur? Och inte pa nagot satt satta flera tranare i konkurs eller hoja priserna pa existerande tjanster eller... :angel:

Du tycker med andra ord det är helt ok att människor utnyttjas inom hästnäringen? Att det är ok att de inte får några avtalsenliga löner och ibland även luras helt på sina rättmätiga löner? Du tycker det är ok att många av "arbetsgivarna" inom hästnäringen inte följer arbetsmiljölagen, att de inte bedriver något systmatiskt arbetsmiljöarbete eller dokumenterar olyckor och tillbud, att det är ok att många arbetstagare är oförsäkrade?

Du tycker det är ok att många "arbetsgivare" inom hästnäingen på detta sätt kan bedriva en osund konkurrens mot de som vill sköta sig och vill vara seriösa? Bara för annars så skulle flera tränare sättas i konkurs och priserna på existerande tjänster höjas?
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Antimobbningspolicyn fungerar inte i skolvärlden eftersom lärarna på många ställen inte ser till att den efterlevs, utan använder den till att gömma sig bakom istället!
Det är inte barnen som ska förstå och se till att policyn efterlevs det är lärarna och ledningen på skolan!

Och Ringhals policy fungerar är för att deras ledning genom handling sett till att den efterlevs.

Och vart skillnaden mellan ringhals och skolvärlden ligger vet jag inte för jag hoppas då att vi inte har sämre mognad och förståelse hos våra lärare och övrig skolpersonal än vad det är på Ringhalspersonal för då är vår framtid verkligen illa ute.

/Camilla

Tror du har rätt i det du skriver Camilla, Det är inte barnen som skall förstå och se til att policyn skall efterlevas utan de vuxna i skolan.

Jag har nära tjugo års erfarenhet från just Ringhals och bara 13 från skolvärlden. Men det räcker för att jag skall kunna se skillnader i ansvar, arbetssätt och säkerhetstänkande. När en rektor på ett ridgymnasium vägrar lämna ut styrdokumenten rörande hur hon bedriver arbetsmiljöarbetet på skolan hon ansvarar för så säger det lite om hur man tänker i skolvärlden. Man vill skydda sig själv och inte bli inblandad.

Grejen är den att mobbing än så länge inte utgör något brott. Först när mobbingen blir olaglig (vilket det pågår ett arbete för) med retroaktiva straff kan det bli en förändring.

Kan vidare nämna att rektorn på det aktuella ridgymnasiumet efter sitt handlande är anmäld till AV för brott mot arbetsmiljölagen, till JO för brott mot offentlighetsprinipen samt att hon förmodligen även gjort sig skyldig till tjänstemannafel...
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men då så, då har ju Bukefalos bidragit med något positivt. Vad mer förväntar du dig, vill du också att Gunnar med moderatorer går ut och agerar utanför Bukefalos?

Om du läser de inläggen i den här tråden kommer du inte att finna några sådana förväntningar. Det är något som du kommer med helt själv. Varifrån du fått det får du själv svara för.

Vad jag efterlyst har endast varit en en policy mot svartjobb och annat oseriöst som är förknippat med det. Och det med anledning av att Bukefalos förmedlar tjänster inom hästnäringen. Och jag har även beskrivit hur man på ett enkelt sätt kan bidra till en ökad medvetenhet om arbetsförhållandena inom hästnäringen genom att sätta ett enkelt krav på de som annonserar här.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Fast det är just ingen som håller med om att ditt sätt är enkelt eller ens hjälper. Det är inte enkelt av den anledningen att arbetsmiljön inte är det enda problemet utan det finns andra såsom svarta pengar vid försäljning, brott mot djurskyddslagen, konsumentköplagen, köplagen m.fl. Jag har tagit upp det förr men helt utan reaktion från din sida. Ska Buke sätta in din bockruta du vurmar för så blir det lätt 5-10 bockruter till om olika ämnen som folk ska garantera att de följer. Det finns för övrigt idag en gemensam bockruta för alla, när man blir medlem i Buke lovar man att följa Bukes regler och de innefattar att uppföra sig och inte bryta mot lagen. Det är långt mer än vad exempelvis platsjournalen kräver.

Du har också fel, Buke har inte förmedlat ett enda jobb, ska man förmedla jobb krävs lite mer instatser än att tillhandahålla utrymme för annonsering. Buke tillhandahåller annonsutrymme, inget annat.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Om du läser de inläggen i den här tråden kommer du inte att finna några sådana förväntningar. Det är något som du kommer med helt själv. Varifrån du fått det får du själv svara för.

Vad jag efterlyst har endast varit en en policy mot svartjobb och annat oseriöst som är förknippat med det. Och det med anledning av att Bukefalos förmedlar tjänster inom hästnäringen. Och jag har även beskrivit hur man på ett enkelt sätt kan bidra till en ökad medvetenhet om arbetsförhållandena inom hästnäringen genom att sätta ett enkelt krav på de som annonserar här.

Hur ska du ha det, nyss skrev du att dikussionern här har bidragit positivt och nu vill du, inte kännas vid det eller?
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Om du läser de inläggen i den här tråden kommer du inte att finna några sådana förväntningar. Det är något som du kommer med helt själv. Varifrån du fått det får du själv svara för.

Vad jag efterlyst har endast varit en en policy mot svartjobb och annat oseriöst som är förknippat med det. Och det med anledning av att Bukefalos förmedlar tjänster inom hästnäringen. Och jag har även beskrivit hur man på ett enkelt sätt kan bidra till en ökad medvetenhet om arbetsförhållandena inom hästnäringen genom att sätta ett enkelt krav på de som annonserar här.


Jag ställer dig en fråga, jag har inte fått något någonstans ifrån.

Bukefalos har den policy som anges i reglerna, varför menar du att högre krav ska ställas här än vad som te x krävs av Blocket, platsbanken, hästnet osv?

Och varför ställer man ett krav där man måste veta en administratörs åsikt?
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

På vilket sätt då?
Det ena stjäl du skatter från vår gemensamma statskassa, det andra stjäl du arbetstid från din arbetsgivare, dvs i slutända troligtvis intäkter.

Stöld som stöld, ser jag det som i alla fall, eller är det värre att det är staten som blir drabbad än en annan arbetsgivare?

/Camilla

Staten kan ju också vara arbetsgivaren.

Har man ingenting att göra på sitt jobb så är det väl en bra sysselsättning att skriva inlägg? Om man nu ändå ska vara där, menar jag.

Systematiskt svartjobb det har ju också lite vidare konsekvenser än de uteblivna skatteintäkterna.

Även om det naturligtvis kan vara illa nog.

Tex så hamnar ju människor i en sårbar situation, och kan ju faktiskt, lockas eller/och tvingas in i grövre kriminalitet.
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Fast jag skulle inte tro att Gunnar är ute efter att vara mystisk utan just som han sa innan hålla sig neutral, och inte uttala en åsikt just för att han inte vill/ska påverka diskussionsklimatet här inne på bukefalos. Det ska inte vara toppstyrt utan hålls så fritt det bara går, så länge man inte uppmanar till olagligheter eller är oschysst mot övriga som är här inne och diskuterar.

/Camilla

Toppstyrt? Är det hyckleriet som firar nya triumfer? Det är nog just toppstyrt som det är. En del ska det fjäskas för och andra ska mobbas, och det måste man förstå att skilja på.

(Jag är inte avstängd ännu? Man kan inte få sparken, i alla fall.)
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Fast det är just ingen som håller med om att ditt sätt är enkelt eller ens hjälper. Det är inte enkelt av den anledningen att arbetsmiljön inte är det enda problemet utan det finns andra såsom svarta pengar vid försäljning, brott mot djurskyddslagen, konsumentköplagen, köplagen m.fl. Jag har tagit upp det förr men helt utan reaktion från din sida. Ska Buke sätta in din bockruta du vurmar för så blir det lätt 5-10 bockruter till om olika ämnen som folk ska garantera att de följer. Det finns för övrigt idag en gemensam bockruta för alla, när man blir medlem i Buke lovar man att följa Bukes regler och de innefattar att uppföra sig och inte bryta mot lagen. Det är långt mer än vad exempelvis platsjournalen kräver.

Du har också fel, Buke har inte förmedlat ett enda jobb, ska man förmedla jobb krävs lite mer instatser än att tillhandahålla utrymme för annonsering. Buke tillhandahåller annonsutrymme, inget annat.

Jag har besvarat det tidigare om än indirekt. Och det är med bakgrund mot att Arbetsmiljölagen är ett mer direkt medel att komma åt oseriösa verksamheter än exempelvis skattelagstiftningen. Det går snabbare och lättare att utreda. Det finns en synnergieffekt i Arbetsmiljöagen som bidrar till att skattelagstiftningen, djurskyddslagen mm efterlevs. En anmälan till Skateverket leder sällan till en anmälan även till AV.

Ok, fel ord av mig. Bukefalos tillhandahåller utrymme för annonsering...
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Hur ska du ha det, nyss skrev du att dikussionern här har bidragit positivt och nu vill du, inte kännas vid det eller?

Om du går tillbaka till inlägg 112 så förstår du nog att det var den andra meningen i det inlägget som jag besvarade.

Visst har diskussionen här på Bukefalos bidragit till något positivt eftersom den fått upp ögonen på en del människor och fått andra att börja agera. Därav de arbeten som påbörjats med att kartlägga verksamheter inom hästnäringen och belysa de brister som finns. Det betyder att oseriösa verksamheter kommer att dras fram i ljuset och medvetenheten om de krav som finns kommer att öka rent allmänt.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag ställer dig en fråga, jag har inte fått något någonstans ifrån.

Bukefalos har den policy som anges i reglerna, varför menar du att högre krav ska ställas här än vad som te x krävs av Blocket, platsbanken, hästnet osv?

Och varför ställer man ett krav där man måste veta en administratörs åsikt?

Jag menar inte att högre krav skall ställas här än på Hästnet. Vad jag menar är att Bukefalos skulle vinna poäng mot de övriga sajterna etiskt och moraliskt om man ställde högre krav. Bukefalos skulle framträda som en seriösare sajt som är för förbättrade arbetsförhållanden (vilket inkluderar svarta löner) inom häsnäringen. Det är stor skillnad på "skall" och "om"...

Var har jag vidare ställt ett krav rörande att få veta en administratörs åsikt?

Och rent generellt är det skillnad på en frågeställning och ett krav...
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik ...som av någon anledning rensades bort. Stöder Bukefalos moderatorer de här oseriösa aktörerna inom hästnäringen genom att rensa bort...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 362
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp