Policy rörande svartjobb och annat...

Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag har besvarat det tidigare om än indirekt. Och det är med bakgrund mot att Arbetsmiljölagen är ett mer direkt medel att komma åt oseriösa verksamheter än exempelvis skattelagstiftningen. Det går snabbare och lättare att utreda. Det finns en synnergieffekt i Arbetsmiljöagen som bidrar till att skattelagstiftningen, djurskyddslagen mm efterlevs. En anmälan till Skateverket leder sällan till en anmälan även till AV.

Och var kommer kopplingen till privatpersoner som missköter sig in? Och på vilket vis kommer man åt icke djurvänlig ridnign på detta vis? Säkerligen är majoriteten som annonserar privatpersoner och där är betsmiljölagen inte tillämpningsbar. Och dessutom skulle en djurrättsaktivist eller någon som kämpat för konsumenternas rättigheter säkerligen kunna komma med liknade argument för att just deras kryssruta är den som är den riktiga.

Nej du, du gör säkert ett underbart jobb inom området, men du är samtidigt så insnöad att du missar att det finns andra problem i samhället. Buke kan inte ha specialregler kring alla områden. Buke tar ställning mot olagliheter i stort och på det viset täcker man upp alla upptänkliga ( och meningslösa) bockrutor.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Och var kommer kopplingen till privatpersoner som missköter sig in? Och på vilket vis kommer man åt icke djurvänlig ridnign på detta vis? Säkerligen är majoriteten som annonserar privatpersoner och där är betsmiljölagen inte tillämpningsbar. Och dessutom skulle en djurrättsaktivist eller någon som kämpat för konsumenternas rättigheter säkerligen kunna komma med liknade argument för att just deras kryssruta är den som är den riktiga.

Nej du, du gör säkert ett underbart jobb inom området, men du är samtidigt så insnöad att du missar att det finns andra problem i samhället. Buke kan inte ha specialregler kring alla områden. Buke tar ställning mot olagliheter i stort och på det viset täcker man upp alla upptänkliga ( och meningslösa) bockrutor.

Arbetsmiljölagen gäller arbetstagare men även praktkanter vilket inte alla är medvetna om. Det betyder även att "privatpersoner" som exempelvis söker praktikanter till sin verksamhet omfattas inom tillämpliga fall...

Som exempel på det du frågar om har det som började som en vanlig provanställning (efter annonsering både här och på hästnet) lett till en hel del anmälningar mot en oseriös privatperson och företagare.

Det första riktiga problemet dök upp efter en nära en månads provanställning på verksamheten som omfattade trettiotalet hästar. Verksamhetsansvarig kunde inte betala ut någon lön (man frågar sig varför hon annonserade om hon inte hade täckning för att betala ut lön i verksamheten).

Eftersom den provanställde hade fått goda kunskaper om hur verksamheten bedrevs var det ganska lätt att se ett antal punkter som man kunde komma
åt den oseriöse arbetsgivaren och verksamhetsansvarige på...

Först och enklast att anmäla var ju själva lönebiten. En anmälan gick till SKV men där hade man minst möjligheter att påverka situationen. Men man diarieförde anmälan för framtiden och samkörning med andra myndigheters register.

Nästa anmälan gick AV för brott mot Arbetsmiljölagen. Verksamhetsansvarig hade ju både "anställda" och praktikanter men följe inte Arbetsmiljölagen, bedrev inget systematiskt arbetsmiljöarbete och anmälde inga olyckor och tillbud till AV. Anmälan är under handläggning och kommer med säkerhet leda till både företagsbot och sanktioner. Arbetsmiljöproblemen är även vidarebefordrade till de skolor som sänt praktikanter till verksamheten. Praktikantverksamheten är nu stoppad. Och eftersom verksamhetsansvarig är ensam ägare av företaget lär det påverka hennes ekonomi menligt.

Ytterliggare en anmälan gick till räddningstjänsten rörande brott mot Lagen om skydd mot olycka. Praktikanternas boende saknade brandlarm och utrymningsvägar. Brandsläckare hade inte blivit servade på tjugotalet år och något systematsikt brandskyddsarbetet bedrevs inte. Även det ärendet lär leda till sanktioner och företagsbot. Några praktikanter eller anställda får heller inte längre bo på den gård som verksamhetsansvarig bedriver verksamheten på.

Den sista anmälan gick till länstyrelsen rörande de brister som fanns inom verksamheten. Det rörde sig bland annat om bristfälliga hagar med dåligt underlag, trasiga staket och för liten storlek. Det handlade även om en skrittmaskin som inte uppfyllde regelverken. För att nämna några brister...

Allt det här uppmärksammades och anmäldes för att den provanställde vågade kontakta någon som var kunning på arbetsmiljöområdet och dessutom hade branchkunskaper.


Sannolikt lär den här "oseriösa företagaren" få avveckla verksamheten allternativt lägga ner en hel del arbete för att rycka upp verksamheten nu när hon har flera myndgheters ögon på sig.

På sikt så kommer sådana här ärenden leda till bättre miljö för både djur och anställda och en sundare konkurrenssituation. När andra som får höra det här blir medvetna om vilka konsekvenserna blir om man inte sköter sig lär det leda till en uppryckning inom hästnäringen. Dessutom lär sig både rektorer, praktikanter och provanställda vad som gäller och kan använda det mot oseriösa verksamheter...
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Nu orkade jag inte läsa mer än att jag konstaterade att du missförstått mig och det var mest upprepninar. Du pratar bara om företagare men många som annonserar är inte företagare utan vanliga svenssons.

Det som nu fins är en motsvarighet till din kryssruta där man bekräftar att man läst forumreglerna och accepterar dem. Man har alltså accepterat att inte lägga ut annonser som exempelvis bryter mot arbetsmiljö lagstftinigen men även att man inte får uppmana till djurskyddsbrott mm.

Du kräver att Gunnar och abuke ska ta ställning till olagligheter inom ett område specifikt för att du vurmar för just det. Givetvis kan det påverka andra områden i viss mån men det är inte allena saliggjörande. Det påverkar definitivt inte privatpersoner som tar betalt för utrustning och inte skickar den, privatpersoner som säljer defekta hästar och inte följer djurskydslagen och inte heller egenföretagare eller privatpersoner som som använder grymma metoder för att träna sina hästar mfl.

Det du gör är berömvärt, men om buke behandlar det område du vurmar för speciellt men inte andra där andra personer engagerar sig och gör samma fina insats, det gör det snedvridet såsom andra lagar är mindre viktig och det är dessutom troligen totalt verkningslöst. Det finns exempelvis kontaktannonser på Buke och en del jobbanonser är förtäckta sexannonser, detta kan leda till våldtäckter och misshandel, är det mindre viktigt att stoppa dessa ellera? Om buke tar strid för en typ men ignorerar andra så blir det indirekt så att man förmedlar att annat fuffens är mer okej.

Ett forum som Buke behöver hålla sig neutralt och inte ta ställning till vilket brott som är värst för att behålla sin trovärdighet. Man kan använda Buke till att väcka debatt, men diskussioner om att arbetstidslagarna är felaktiga och för hårda är lika välkomna som de som påtalar brister hos arbetsgivare.
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Och jag kan bara återigen Lobelia säga att jag ställt frågan om... ...inte att jag kräver... en policy rörande svartjobb och annat. Se inlägg 1...
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

För att bara fråga så är du väldigt insisterande och i många inlägg. Frågar man bara och får ett nej så lämnar man saken.

Och vad säger du om övrigt, kan man verkligen med fog säga att dina frågor är så mycket viktigare än alla andra så att de ska särbehandlas?
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

För att bara fråga så är du väldigt insisterande och i många inlägg. Frågar man bara och får ett nej så lämnar man saken.

Och vad säger du om övrigt, kan man verkligen med fog säga att dina frågor är så mycket viktigare än alla andra så att de ska särbehandlas?

Den här tråden berör svartjobb och vad det innebär från inlägg 1. Det är vad som diskuteras här. Ser man på hur många inlägg och hur många besök trådarna om svartjobb väckt så har det ett stort intresse. Och svartjobb med vad det innebär är ett stort problem i hästnäringen idag. Det vet de flesta utan att behöva vara "insnöade" som du uttryckt det...

Om du tycker att en annan frågeställning är viktig och bör uppmärksammas så har du väl möjligheten att starta en tråd för just den frågan?

Jag känner inte att man skall behöva byta ämne eller frågeställning i den här tråden just för att det finns andra saker som också är viktiga. Då är det väl säkert viktigt och bättre med en nya trådar på lämplig platser för just de frågorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Den här tråden berör svartjobb och vad det innebär från inlägg 1. Det är vad som diskuteras här. Ser man på hur många inlägg och hur många besök trådarna om svartjobb väckt så har det ett stort intresse. Och svartjobb med vad det innebär är ett stort problem i hästnäringen idag. Det vet de flesta utan att behöva vara "insnöade" som du uttryckt det...
Insnöad på svartjobb och arbetsförhållanden blir man om man inte kan se ett bredare perspektiv. Bukes regler och eventuella kryssrutor måste givetvis ses som en helhet och inte bara ur perspektiven svartjobb och arbetsmiljölagstiftningen.

Om du tycker att en annan frågeställning är viktig och bör uppmärksammas så har du väl möjligheten att starta en tråd för just den frågan?
Jag tycker synvinklen att man inte kan särbehandla en sakfråga utan måste se den som helhetsperspektiv. Anledningen till att jag inte är för din bockruta är bland annat att den får verkningar i andra sammanhang. Det finns mängder av lagbrott som kan begås via en annonssida och ska man särbehandla en aspekt ska man också kunna motivera varför. När jag pressar dig på den punkten, varför brott i samband med arbete är så mycket viktigare än andra så svarar du milt uttryckt undvikande.

Jag känner inte att man skall behöver byta ämne eller frågeställning i den här tråden just för att det finns andra saker som också är viktiga. Då är det väl säkert viktigt och bättre med en nya trådar på lämplig platser för just de frågorna
.
Nej jag byter inte ämne, jag diskuterar just det du gör, dvs Bukes förhållningssätt till arbetsrättsfrågor och hävdar att ditt förslag är orimligt. Sedan gillar du uppenbarligen inte min motivering. Det är onekligen svårt att motivera varför man inte ska lova att inte våldta eller lura folk eller behandla hästar illa när man enligt borde lova att ha vita löner för att annonsera.

Din motivering att det är enkelt, bara att sätta dit en ynka kryssruta faller platt då det inte alls är enkelt, antingen blir dett en massa kryssrutor eller så missar man områden som är minst lika viktiga. Olika annonstyper kräver sedan olika kryssrutor och på det kommer många att ha synpunkter både på utformning, kryssrutornas vara eller inte vara och vad för kryssrutor som ska finnas.

Som sagt jag har hållt mig till ämnet och motiverat varför ett forum av Bukes art bör vara neutralt och inte ta ställning till vilka lagbrott man ska proppagera mot utan bara vara emot brott i största allmänhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Du tycker med andra ord det är helt ok att människor utnyttjas inom hästnäringen? Att det är ok att de inte får några avtalsenliga löner och ibland även luras helt på sina rättmätiga löner? Du tycker det är ok att många av "arbetsgivarna" inom hästnäringen inte följer arbetsmiljölagen, att de inte bedriver något systmatiskt arbetsmiljöarbete eller dokumenterar olyckor och tillbud, att det är ok att många arbetstagare är oförsäkrade?

Du tycker det är ok att många "arbetsgivare" inom hästnäingen på detta sätt kan bedriva en osund konkurrens mot de som vill sköta sig och vill vara seriösa? Bara för annars så skulle flera tränare sättas i konkurs och priserna på existerande tjänster höjas?

Nej. Nej, Nej, Nej och Nej. :rofl: Det skrev jag inte heller.

Daremot ar det inte nagot som kan kommas at eller andras genom att ge sig pa de "aktorer" dar man kan satta in annonser. Las vad jag skrivit tidigare, det sager vad jag tror skulle ge battre resonans.

Att tro att man kommer at svartjobb med en liten ruta ar naivt. Och att tro att man kan paverka svartjobben via buke ar fel det med. Visst kan man na tjejerna och killarna - MEN anledningen till att de luras in ar for att de -inte vet battre-. Arligt talat. Det ar arbetskraften som behover utbildas, och inforstadda med sitt varde och hur det funkar - inte buke eller annan tredje part som behover en nasbranna.

Igen, ingen kan hallas ansvarig for nagon annans val.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag försöker i möjligaste mån vara neutral till olika frågeställningar så att alla skall känna sig välkomna att diskutera för eller emot i alla möjliga frågor.


frågan som här ställs är ju tydlig, hur du förhåller dig till svartjobb, och då svarar du att du är neutral.

Jag läser inte samma sak som dej!?:confused:

Ang. tråden så håller jag med om att svartjobb inte är bra, men har själv för läääääänge sen jobbat svart och har säkert betalat ngn svart ngngång, men är nu vit.;)
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag läser inte samma sak som dej!?:confused:

Ang. tråden så håller jag med om att svartjobb inte är bra, men har själv för läääääänge sen jobbat svart och har säkert betalat ngn svart ngngång, men är nu vit.;)

Frågan som ställs är hur han förhåller sig till svartjobb, och svaret är då att han är neutral till olika frågeställningar. Då ingår alltså svartjobb som en av dessa frågeställningar som man är neutral till. När man forrmulerar sig på det sättet så är det inte av en slump.

Jag har aldrig sökt efter några svartjobb och har aldrig blivit erbjuden några svartjobb. Och det skulle aldrig falla mig in att fråga efter någonting sådant. Blev jag själv erbjuden ett svartjobb så skulle jag väl inte ta illa upp, i och för sig, det beror på väl på.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Toppstyrt? Är det hyckleriet som firar nya triumfer? Det är nog just toppstyrt som det är. En del ska det fjäskas för och andra ska mobbas, och det måste man förstå att skilja på.

(Jag är inte avstängd ännu? Man kan inte få sparken, i alla fall.)

Jag vet fortfarande inte vilka det är som det behöver fjäskas för eller inte, men det borde vara samma inneklubb som jag många gånger under åren här sett folk gnälla över men fortfarande inte sett själv. Så antingen är jag blind eller dum, eller så är det ett fantasispöke hos en del användare på detta forum...

/Camilla
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag vet fortfarande inte vilka det är som det behöver fjäskas för eller inte, men det borde vara samma inneklubb som jag många gånger under åren här sett folk gnälla över men fortfarande inte sett själv. Så antingen är jag blind eller dum, eller så är det ett fantasispöke hos en del användare på detta forum...

/Camilla

Ja, vad är det man brukar säga, "man ser inte skogen för bara träd".
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag vet fortfarande inte vilka det är som det behöver fjäskas för eller inte, men det borde vara samma inneklubb som jag många gånger under åren här sett folk gnälla över men fortfarande inte sett själv. Så antingen är jag blind eller dum, eller så är det ett fantasispöke hos en del användare på detta forum...

/Camilla

Föresten, så är "inneklubb" ett smickrande ord som jag inte skulle använda i samanhanget.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Frågan som ställs är hur han förhåller sig till svartjobb, och svaret är då att han är neutral till olika frågeställningar. Då ingår alltså svartjobb som en av dessa frågeställningar som man är neutral till. När man forrmulerar sig på det sättet så är det inte av en slump.

Jag har aldrig sökt efter några svartjobb och har aldrig blivit erbjuden några svartjobb. Och det skulle aldrig falla mig in att fråga efter någonting sådant. Blev jag själv erbjuden ett svartjobb så skulle jag väl inte ta illa upp, i och för sig, det beror på väl på.

Fast nu svarade ju Gunnar att han håller sig neutral till diskussioner om svartjobb på forumet, man får alltså diskutera det hur mycket man vill så länge man inte uppmanar till brott vilket bryter mot forumreglerna. Detta är en policy som Bukefalos har till skillnad mot forum som Flashback där man glatt kan ställa frågan hur man får tag på knark och få femtio svar utan att nån moderator plockar bort tråden och varnar trådstartaren.
Sen svarade Gunnar också att hans personliga åsikt är att svartjobb inte ska få förekomma, men det betyder inte att man inte ska få prata om det.

Själv är jag rätt nöjd med att forumet inte färgas av administratörens personliga åsikter mer än att lagen ska följas och man får inte vara elaka mot varandra. Gunnar ser till att forumet finns och fungerar, vi användare ansvarar själva för att fylla det med innehåll, moderatorerna har dessutom fått verktyg att upprätthålla de regler som finns men är i övrigt vanliga användare. Sök dig till ett mindre forum om du vill att administratören sak märkas mer!
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Det var ett väldigt tjatande om detta! Det är inte jag som har startat tråden! Gunnar får väl stå för det han har sagt, det kan ju bli en trevlig omväxling. Jag är ju inte hans mamma.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men du ska inte stå för det du sagt utan hänvisa till Gunnars åsikt om någon har åsikter om dina inlägg? Det är bara att sluta svara om du inte vill vara med längre ;)
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag skyller aldrig från mig. (Du kan fråga hos polisen!) Inte skyller jag på någon annan eller, snyft, snyft, det är så synd om mig, jag är så missförstådd, typ, åh, "min fru förstår mig inte".
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jasså, du kanske ska praktisera det, det rimmar illa med ditt inlägg ovan, men det kanske inte var du som skrev det ;).
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Hur tänker du nu? Var det inte jag som skrev det?! Det var nog jag, det finns bara en av mig!

Den personen som jag svarade till, pratar ju om Gunnars åsikter.

Då vet jag inte om man är ute efter någonting speciellt, det är inte alltid så lätt att lista ut det, det kan vara väldigt "inlindat"!
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik ...som av någon anledning rensades bort. Stöder Bukefalos moderatorer de här oseriösa aktörerna inom hästnäringen genom att rensa bort...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 362
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp