Bukefalos 28 år!

Policy rörande svartjobb och annat...

Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Inte mig heller och det var inte vad jag skrev, jag skrev jämförbar med restaurang. Du är en mästare på att missförstå.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag vet ju hur ni tänker. Man kan jämföra det med att få skallen nedtryckt i en toalettstol.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Förvisso, om man nu har den läggningen. Kanske dags för dig att kicka upp ovanför toalettsitsen lite och se dig omkring så inser du kanske att det är helt emot idén med ett diskussionsforum att styra vad folk diskuterar mer än att hålla sig till hyfsad nivå och inte begå olagligheter. Och har man ett annonsforum så kan man omöjligt ta ansvar för de varor och tjänster som förmedlas. Det skulle döda all annonsering över huvudtaget, det finns inget ekonomisk eller praktisk möjlighet att genomföra det.

Ditt nick är förövrigt ett av det mest malplacerade jag sett hittills.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

kl
Ett tips från mig. Har inte läst alla trådar än så det kan nog bli en repetition.
Annonser som söker arbetskraft via Bukefalos borde utformas så att det står med att det är avtalsenlig lön, kollektivavtal, försäkringar och fasta arbetstider finns. Vad tror ni om den ideen? Vore roligt om Gunnar svarar förutom er alla andra förståss.
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

kl
Ett tips från mig. Har inte läst alla trådar än så det kan nog bli en repetition.
Annonser som söker arbetskraft via Bukefalos borde utformas så att det står med att det är avtalsenlig lön, kollektivavtal, försäkringar och fasta arbetstider finns. Vad tror ni om den ideen? Vore roligt om Gunnar svarar förutom er alla andra förståss.

1. Blir det tvingande att skriva som ovan så kommar annonsörerna som inte har det på det viset antingen skriva det och göra som de vill (och upplysningen blir totalt meningslös) eller annonsera någon annan stans.

2. Varför ska Buke kräva något som går utöver lagar och bestämmelser. Det är fullt lagligt att inte ha kollektivavtal, icke avtalsenlig lön och fasta arbetstider ( det senare är dessutom vansinnigt att kräva om någon söker någon för oregelbundna tider och/eller timanställning vid behov).

3. Det är besvärligt rent programerinstekniskt att checka av vad folk skriver och inte görligt att införa manuell scanning av annonserna innan de publiceras (för dyrt) visst kan man tvinga folk att ha med en viss text eller bocka i en del rutor, men den fria texten kan direkt i annonsen hänvisa till att uppgifterna är påtvingade av annonsformatet och annat gäller.

Ditt förslag är både dåligt underbyggt och orealistiskt. Man kan inte påverka mängden svartjobb via ett annonsforum. Det krävs helt andra metoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

kl
Ett tips från mig. Har inte läst alla trådar än så det kan nog bli en repetition.
Annonser som söker arbetskraft via Bukefalos borde utformas så att det står med att det är avtalsenlig lön, kollektivavtal, försäkringar och fasta arbetstider finns. Vad tror ni om den ideen? Vore roligt om Gunnar svarar förutom er alla andra förståss.

Håller med. Det är egentligen bara ett litet tekniskt arbete att lösa vad du nämner. Det räcker med att annonsören får en liten kryssruta att fylla i. Och med den garanterar annonsören i annonsen att han/hon följer Arbetstidslagen, Arbetsmiljölagen (vilket gäller arbetstagare såväl som praktikanter) samt i förekomnde fall gällande kollektivavtal. Det skulle förmodligen skapa en bättre mevetenhet hos både annonsörer och platssökande...
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Håller med. Det är egentligen bara ett litet tekniskt arbete att lösa vad du nämner. Det räcker med att annonsören får en liten kryssruta att fylla i. Och med den garanterar annonsören i annonsen att han/hon följer Arbetstidslagen, Arbetsmiljölagen (vilket gäller arbetstagare såväl som praktikanter) samt i förekomnde fall gällande kollektivavtal. Det skulle förmodligen skapa en bättre mevetenhet hos både annonsörer och platssökande...

Tror du på allvar det skulle få någon som helst effekt?

Och sedan är buke att neutralt forum, man skulle i konsekvensens namn behöva ett par dussin liknande rutor annars börjar någon som ivrar för djurskydslagen, köp och konsumentköplagen, allemansrätten, folknykterheten mm lobba för sina specialla rutor och alla praktikplatser behöver en kryssruta för HYN godkänd, ridskolor och ridläger beöver sina specialla kryssrutor. Och folk börjar annonsera och debattera på annat håll där man slipper moralpredikningar. Du är lite insöad på arbetsmiljön, men massor är insöade på andra saker de tycker är minst lika viktiga.

Inte ens platsjournalen har motsvarande rutor, eller våra stora dagstidningar har någon motsvarighet, ja inte ens lagstiftningen kräver något om kollektivavtal.

Frågorna är viktiga, men att bedriva dem genom att censurera annonser är knappast en effektiv väg.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

*KL*

Jisses! Forvantar ni er att folk ska vara barnvakt at andra vuxna manniskor? Storebror-samhalle?

Folk kan ta sitt eget ansvar och se till att de inte stodjer de som bryter mot lagen - ingen tvingar nagon att jobba svart inom hastnaringen. Ska verkligen en tredje person forvantas vara barnvakt at tva andra framlingar?

gudars.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Tror du på allvar det skulle få någon som helst effekt?

Och sedan är buke att neutralt forum, man skulle i konsekvensens namn behöva ett par dussin liknande rutor annars börjar någon som ivrar för djurskydslagen, köp och konsumentköplagen, allemansrätten, folknykterheten mm lobba för sina specialla rutor och alla praktikplatser behöver en kryssruta för HYN godkänd, ridskolor och ridläger beöver sina specialla kryssrutor. Och folk börjar annonsera och debattera på annat håll där man slipper moralpredikningar. Du är lite insöad på arbetsmiljön, men massor är insöade på andra saker de tycker är minst lika viktiga.

Inte ens platsjournalen har motsvarande rutor, eller våra stora dagstidningar har någon motsvarighet, ja inte ens lagstiftningen kräver något om kollektivavtal.

Frågorna är viktiga, men att bedriva dem genom att censurera annonser är knappast en effektiv väg.

Är väl knappast någon censur. Snarare tvärtom då man sätter lite krav på den som annonserar. Hur tänker du nu..

Och om man får bort oseriösa verksamheter från annonserna så borde väl något vara vunnet med det. Det beyder ju en plats mindre där de kan lura människor...
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Fel ord av mig, i viss mån är det censur men det var inte det jag var ute efter.

Problemet är att oseriösa glatt kryssar i rutan utan att ha intentionen att följa det. Du tror väl inte på fulaste allvar att de som bryter mot lagen bryr sig om att följa reglerna på Buke? Du vinner inte ett dyft.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Fel ord av mig, i viss mån är det censur men det var inte det jag var ute efter.

Problemet är att oseriösa glatt kryssar i rutan utan att ha intentionen att följa det. Du tror väl inte på fulaste allvar att de som bryter mot lagen bryr sig om att följa reglerna på Buke? Du vinner inte ett dyft.

Det är knappast censur vi talar om Lobelia utan snarare om upplysning.

Idag finns det verksamhetsansvariga på ridskolor som inte ens har någon aning om att Arbetsmiljölagen existerar. Om det nu finns en ruta rörande det vi diskuterar så nog lär det höja medvetenheten om lagkraven.

Och har man nu kryssat i "rutan" och det sen visar sig att vid exempelvis en utredning efter anmälan att arbetsmiljöbrott föreligger då har man rätt lite att invända. Man kan ju knappast hävda okunskap eller hur?

Det blir rätt enkelt att dömma både sanktioner och företagsbot som att bötfälla enskild person i ansvarig position...
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Hur skulle du tänka och känna om man på Ringhals kärnkraftverk inte hade en policy mot alkohol och droger? Skulle du känna dig lugn och trygg om det var ok att smuggla in lite starkvinsglögg upp på kontrollrummet i jultider?

Bara för att det finns en policy mot droger och alkohol innebär det inte att det inte är något som får diskuteras i fikarummet. Personalen får vara hur liberala de vill i frågan, de får även supa skallen av sig privat - så länge de inte är påverkade under arbetstid.

Det har framkommit att man inte får uppmuntra till brott i forumet, det är en policy, hur tydligt som helst och räcker hela vägen. Forumsansvariges åsikt i frågan är därav ointressant.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Det är knappast censur vi talar om Lobelia utan snarare om upplysning.

Idag finns det verksamhetsansvariga på ridskolor som inte ens har någon aning om att Arbetsmiljölagen existerar. Om det nu finns en ruta rörande det vi diskuterar så nog lär det höja medvetenheten om lagkraven.

Och har man nu kryssat i "rutan" och det sen visar sig att vid exempelvis en utredning efter anmälan att arbetsmiljöbrott föreligger då har man rätt lite att invända. Man kan ju knappast hävda okunskap eller hur?

Det blir rätt enkelt att dömma både sanktioner och företagsbot som att bötfälla enskild person i ansvarig position...
Det är censur om man väljer att endast publicera annonser som är PK. Det finns inget lagligt stöd för att tvinga folk att ens ha kollektivavtal och avtalsenliga löner eller att man vid annonsering efter ny personal ska i annonsen lova att amn följer lagen.

Om arbetsmiljöbrott föreligger vid utredning så kan man inte skylla på okunskap om att det finns regler och ingen annan okunskap heller, det kan man aldrig vid brott över huvudtaget. Vad som stått i en annons på Buke är totalt ointressant i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Att skapa ett förbud på papper har ingen som helst verkan om det inte följs upp. Snarare tvärtom vilket ju lärs ut redan på högstadiet.

Hur ska uppföljningen se ut? Vem ska ansvara för den, om annonsforumet ska ha så strikta regler att man tvingas fylla i vissa rutor?

Nej, bort med förmyndarsamhället och ge folk information istället. Vad det innebär inte bara att ta en svart anställning, utan vad det gör med systemet.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Mmm...

Utvecklingen har visat att du har fel, Lovisaleonora...

AV, Arbetsmiljöverket började med att minska på inspektioner och tillsyner för tio år sedan. Då var Sverige världsledande inom arbetsmiljöarbetet.

AV började då med satsningen på att "informera" istället. Det ledde tvärr till att arbetsplatsolyckorna ökade igen. De tre sista åren har utvecklingen varit katastrofal med 50 dödsoffer i arbetet bara det sista året.

Arbetsgivarna har inte förstått kravet på att utföra arbetsmiljöarbetet själva trots information. Nu måste man öka tillsynerna och inspektionerna igen för att skapa medvetenhet om ansvaret hos arbetsgivarna. Det gäller inte minst de "oseriösa arbetsgivarna" med svart och oförsäkrad arbetskraft...

Kravet på att öka antalet tillsynsinspektörer till det antal som rådde för tio år sedan är bara ett av många krav som lämnats in till Arbetsmaknadsministern de senaste månaderna för att toppa denna farliga utveckling.

Om jag får citera mig själv...

Inom industrin har de svåra olyckorna ökat med 38 procent mellan 2009 och 2011. Då räknas bara de olycksfall som lett till sjukskrivning i mer än 30 dagar. Två tredjedelar av de drabbade har fått men för livet. AFA har på uppdrag av IF Metall tagit fram statistiken.

I oktober förra året då skyddsombudet som funktion fyllde hundra år, gjorde IF Metall närmare 1 200 skyddsronder som visar på bristerna i arbetsmiljöarbetet. 37 procent av arbetsplatserna saknade skyddsombud. Hälften av företagen gjorde inga fysiska riskbedömningar. Sju av tio gjorde inga psykiska riskbedömningar.

Vad man nu ser är resultatet av de neddragningar som skett på arbetsmiljöområdet sedan 2006. Det är fullständigt oacceptabelt att fler dör eller skadas på jobbet idag, många med men för livet, än vad som var fallet för bara några år sedan.

Hur många har sett ett skyddsombud inom hästnäringen eller hört talas om kravet på att man skall bedriva ett Systematiskt arbetsamiljöarbete? Hur många av de olyckor och tillbud som hänt inom hästnäringen har anmälts till AV?
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

alltsa.. det ar JATTEBRA att du engagerar dig, jag hoppas du gor det i verkliga livet ocksa? Verkligen kanon!

Men aven med det du skrivit i ryggen finns det inget forsvar for att halla Gunnar -eller buke- ansvariga for att andra personer begar lagbrott. Problemet finns i verkliga livet, Buke ma vara en spegel av det verkliga livet, men att polisa upp buke lar inte gora nagon skillnad pa den verkliga problematiken.

Snarare ar information pa ridskolor och naturbruksskolor och dyl. vagen att ga. Lar arbetarna deras verkliga varde sa de INTE saljer sig billigt. Eller gratis. Igen, man kan inte lagga en persons ansvar for sina beslut pa en tredje person. Folk blir mordade nar de moter folk fran internet - ska vi da ta bort all mojlighet att kommunicera over internet?
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Mmm...

Utvecklingen har visat att du har fel, Lovisaleonora...

AV, Arbetsmiljöverket började med att minska på inspektioner och tillsyner för tio år sedan. Då var Sverige världsledande inom arbetsmiljöarbetet.

AV började då med satsningen på att "informera" istället. Det ledde tvärr till att arbetsplatsolyckorna ökade igen. De tre sista åren har utvecklingen varit katastrofal med 50 dödsoffer i arbetet bara det sista året.

Arbetsgivarna har inte förstått kravet på att utföra arbetsmiljöarbetet själva trots information. Nu måste man öka tillsynerna och inspektionerna igen för att skapa medvetenhet om ansvaret hos arbetsgivarna. Det gäller inte minst de "oseriösa arbetsgivarna" med svart och oförsäkrad arbetskraft...

Kravet på att öka antalet tillsynsinspektörer till det antal som rådde för tio år sedan är bara ett av många krav som lämnats in till Arbetsmaknadsministern de senaste månaderna för att toppa denna farliga utveckling.

Om jag får citera mig själv...

Inom industrin har de svåra olyckorna ökat med 38 procent mellan 2009 och 2011. Då räknas bara de olycksfall som lett till sjukskrivning i mer än 30 dagar. Två tredjedelar av de drabbade har fått men för livet. AFA har på uppdrag av IF Metall tagit fram statistiken.

I oktober förra året då skyddsombudet som funktion fyllde hundra år, gjorde IF Metall närmare 1 200 skyddsronder som visar på bristerna i arbetsmiljöarbetet. 37 procent av arbetsplatserna saknade skyddsombud. Hälften av företagen gjorde inga fysiska riskbedömningar. Sju av tio gjorde inga psykiska riskbedömningar.

Vad man nu ser är resultatet av de neddragningar som skett på arbetsmiljöområdet sedan 2006. Det är fullständigt oacceptabelt att fler dör eller skadas på jobbet idag, många med men för livet, än vad som var fallet för bara några år sedan.

Hur många har sett ett skyddsombud inom hästnäringen eller hört talas om kravet på att man skall bedriva ett Systematiskt arbetsamiljöarbete? Hur många av de olyckor och tillbud som hänt inom hästnäringen har anmälts till AV?

Och av detta drar du slutsatsen att en kryssruta på Buke skulle fungera?

Det enda slutsatsen jag kan dra av detta är att inspektioner behövs och man kan inte enbart förlita sig på information, sådana utför knappast Buke.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men det är väl inte så svårt?

*Det är bra att vi kan diskutera svartjobb eftersom det är ett stort problem i hästnäringen.

*Gunnar tycker det är bra att vi diskuterar svartjobb på Buke eftersom det är en del av hästnäringen som Buke handlar om.

*Gunnar som privatperson diskuterar ingenting på Buke och gör inga ställningstagande eftersom hans nick inte är någon debattör utan administratör.

Jag håller med dig i allt. Låtsas vi som att svartjobb och svarta tjänster inte finns så kan de ju gro ifred. Samt att tex jag och säkert flera med mig egentligen inte vill medverka i den svarta marknaden men kanske måste ibland eller gör det utan vetskap.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik ...som av någon anledning rensades bort. Stöder Bukefalos moderatorer de här oseriösa aktörerna inom hästnäringen genom att rensa bort...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 515
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp