Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyakuten 4

kl

jag tycker att problemet med PA sitter just i att det är ponnyer och bortskämda snorungar(inte bara förstås)

Jag skulle tycka att det var betydligt roligare att se ett liknande program där äldre deltagare och större hästar var välkomna. Då tror jag att man skulle få se på "riktiga" problem och få ett vettigare program, istället för en hög med mediakåta snorungar som har mer pengar än hästvett! :wtf:

För visst är det väl oftast folk som söker hellre för att vara med i tv än för att få hjälp med sin ponny? kommer ihåg att det var någon tjej på castingen något år som nyss hade köpt(!??) en häst som var svårlastad och bet folk och var svårfångad och skenade och både det ena och det andra. Att någon då frågade varför hon då köpt hästen och svaret blev "för att hen hade så fina ögon" O_o

Kommer inte ihåg exakt hur det var, men kommer ihåg att man fick känslan att de köpt ponnyn enbart för att vara med i PA???
(Behöver ju absolut inte ha varit så, men man fick den känslan iaf)

Tyckte första säsongen var ok, men sen började det liksom dala desto mer
 
Sv: Ponnyakuten 4

jag tycker att problemet med PA sitter just i att det är ponnyer och bortskämda snorungar(inte bara förstås)
Det är dom lite som jag förstår minst varför dom är med, dyra märkesgrejer fina bilar och transporter osv och tävlar regelbundet. Dom har ofta problem som vilka tränare som helst bör kunna rå på. Dom tror jag ofta är med för att få synas i tv.
Jag skulle tycka att det var betydligt roligare att se ett liknande program där äldre deltagare och större hästar var välkomna. Då tror jag att man skulle få se på "riktiga" problem och få ett vettigare program, istället för en hög med mediakåta snorungar som har mer pengar än hästvett! :wtf:
Problemet är väl att det även ska likna ett vanligt härligt ridläger också, blir det för mycket fokus på problemen så blir det ju inte något riktigt barnprogram heller antar jag.
kommer ihåg att det var någon tjej på castingen något år som nyss hade köpt(!??) en häst som var svårlastad och bet folk och var svårfångad och skenade och både det ena och det andra. Att någon då frågade varför hon då köpt hästen och svaret blev "för att hen hade så fina ögon" O_o
Det är nog tyvärr inte helt ovanligt heller, naiva föräldrar som kanske inte riktigt förstår vad problemen innebär riktigt och hur jobbigt och farligt det kan bli. Av någon anledning så tar folk ponnyproblem väldigt lätt, det är av någon anledning inte lika allvarligt att en ponny bockar och sticker lite då och då, verkar på många som att det hör till.
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl
En av deltagarna i PA 5 ska tydligen ha sökt för att han inte kan få sin ponny att gå i form. Ska bli sjukt spännande att se hur dom löser det och om man som tittare får förklarat för sig mer ingående vad det egentligen innebär!
Har inte alla som har varit med i ponnyakuten mer eller mindre stora problem att få hästarna att arbeta i korrekt form? Är väldigt få tycker jag som faktiskt fått till en trevligt form och det är ju också ofta därför dom får problemen som dom får.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jo, definitivt. Men nu lär det ju bli mer fokus på det då det är ett av problemen de sökt för. Hoppas som sagt att de är grundliga när de går igenom detta så att det inte blir att tittare tror att så fort nacken är böjd så har vi en trevlig form.
 
Sv: Ponnyakuten 4

K.L
Jag håller med den som skrev att första säsongen var bäst. Sen har jag för mig att andra säsongen var sämst med enbart rikemansbarn som inte verkade vara där annat än att få vara på ridläger och synas i tv.
Men hur som haver så borde svt vid det här laget ha förstått att det säkert är minst lika många vuxna som barn som ser programmet och nu bjuda till på ett "hästakuten" öppet för vuxna med både hästar och ponnyer.
Sen kan jag fundera på det här med att det "alltid"(?) skall vara med ett ridskoleekipage. Att visst....Det är rättvist att även de ungar utan ponny skall få vara med men borde inte ridskolor om några ha kompetens att lösa sina hästproblem själva? Eller åtminstone få vara med och redogöra noggrannare för HUR de försökt och gärna filmklipp på det så man får se vad det är för ena ridskolor som står bakom.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*KL*
Programmet skulle vara oerhört mycket mer intressant om större vikt lades vid just arbetet med hästproblemen och mycket mindre vikt vid relationer och (förvisso snygga) naturbilder. Produktionen har blivit en dokusåpa i hästmiljö, istället för ett utbildande hästprogram... :(
 
Sv: Ponnyakuten 4

Blev lite skraj faktiskt när mamman fick kasta upp dottern i farten på ponnyn :o en olycka är ju väldigt lätt framme där!
Och den bruna ponnyn som veterinären tyckte dom skulle kolla upp, såg inte den väldigt stor ut när människorna gick brevid ? Kändes som en storhäst men kanske en synvilla bara :p
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag älskade veterinären som var med! Vilken vettig karl! :bow:

Och supercharmig den där riddarhästen :love:

Återkommer när jag tittat klart :) Ska vi be moderatorn ändra den här trådens rubrik till ponnyakuten 5 kanske?

Jo, den stora bruna tror jag är över ponnymått. Man får vara med med storhäst också, inte bara ponny :) Men blir förbannad när de bara har haft equiterapeut ute på den och inte gått igenom med veterinär. Återigen: kan man göra det och SEN söka till PA om problemet kvarstår? Gah.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Ja, skäcken var superfin :)

Tycker också det var bra att veterinären var med och tittade.

Jaha , jag har inte varit fullt insatt i ponnyakuten så det har jag missat :p (att man får ha storhäst).
Borde finnas ett program för oss vuxna också!:D
 
Sv: Ponnyakuten 4

Såg tjejen som blev uppkastad i farten nu. Såg inte kul ut alls, och farligt framförallt :eek:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Eller hur!!:o jag förstår inte att man kunnat acceptera att ha det så?! Helt onödigt och framförallt farligt för den lilla tjejen.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Verkligen. Man får lära om uppsittning med hästen, som om den vore en unghäst, tycker jag. Jag menar, vad händer om tjejen är ute och rider och ramlar av? Hästen såg ju ut vara pigg och lite på tårna, känns som att en vacker dag kommer hästen pipa iväg när hon är halvvägs uppe liksom.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag älskade veterinären som var med! Vilken vettig karl! :bow:

Och supercharmig den där riddarhästen :love:

Återkommer när jag tittat klart :) Ska vi be moderatorn ändra den här trådens rubrik till ponnyakuten 5 kanske?

Jo, den stora bruna tror jag är över ponnymått. Man får vara med med storhäst också, inte bara ponny :) Men blir förbannad när de bara har haft equiterapeut ute på den och inte gått igenom med veterinär. Återigen: kan man göra det och SEN söka till PA om problemet kvarstår? Gah.


Jag håller med dig, kan inte fatta varför vissa kontaktar equiterapeut före
veterinär :nailbiting:. Jag anser att man ska anlita equiterapeut efter man har kollat upp hästen med veterinär först nu när hästen strejkar och visar tydligen att det är nåt som är fel. Går hästen igenom och är frisk så okej då kan man söka till PA eller få hjälp från annan och plus kolla sadel.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Precis , det är bara att träna o träna o träna tills det fungerar. Som du säger , vad händer om hon trillar av ute? Om hästen ens stannar kvar vid henne då så är det nog stor skaderisk om hon försöker själv.
Jag förstår verkligen inte hur man har kunnat acceptera det.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Värst var ju att de sade att programmet var sista utvägen, och så har de inte ens kontaktat en veterinär. O_o
Mycket märkligt resonemang.
"Det är en snäll häst, bara hon kommer upp är han snäll"
Nja ser snarare spänd och stressad ut
 
Sv: Ponnyakuten 4

Den mamman kändes inte särskilt hästkunnig. Känns lite som att de köpte en billig, nyinriden unghäst till dottern som kom direkt från ridskola utan kunskapen att rida unghäst.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Värst var ju att de sade att programmet var sista utvägen, och så har de inte ens kontaktat en veterinär. O_o
Mycket märkligt resonemang.

Och tyvärr inte första gången heller.

Jag kan förstå det pedagogiska värdet i att ha med en veterinär för att undervisa våra ungdomar i att först kolla upp hästen med veterinär, sedan sadel, och sedan massör/ET, i ungefär den ordningen.

Men då kan man väl ha ett separat veterinärinslag där man förklarar det, så slipper vi ha hästar som år efter år visas upp som "bråkiga" och det senare visar sig vara fysiskt. Ja, det görs vet.bes men mig veterligen är det först efter castingen för de ekipage som blivit uttagna och det är bara en vanlig "springa och trava bredvid"-besiktning. Ingen klinikundersökning.

Blir så less!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 494
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
Svar
5
· Visningar
376
Senast: ameo
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 694
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp