Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mirre

Trådstartare
Eller 5 eller vad det nu blir :p
Nästa säsong alla fall.

Vad tror ni, kommer det bli lika bra som tidigare?
Några förväntningar?

Jag hoppas att Anna är programledare igen, hon har ju varit bäst av alla som varit. Sedan hoppas man såklart på mer träningar och mindre snack och miljö, som alltid :p

Lite mer varierat än bara hoppning hela tiden, gärna några problem de inte haft med förut.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Man får ju hoppas att det blir Ponnyakuten 5. Tycker att det är ett bra program bara dom kunde ta bort lite miljövisning o satsa mer på hästarna!
 
Sv: Ponnyakuten 4

På svt står det att Tobbe och Anna är programledare och att det börjar sändas 12 januari! :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tror att det kommer bli exakt likadant som i alla andra säsonger. Samma sorts problem, samma sorts barn, samma filmning... :p

Men man kan ju alltid hoppas att det blir lite nytt. Måste ju vara mängder med barn som har andra problem än de som redan visats flera ggr.
 
Sv: Ponnyakuten 4

KL(?)
Ja, jag hoppas att det blir en ny säsong men med andra problem. Svårlastade går bort för min del liksom hopprädda ryttare, inridning och svårfångat i hagen. Svårskodda vore mer intressant och hästar som vill skena på uteritt och de som är aggressiva i stallet. Inte för att jag har sådana problem själv utan att jag känner mig maktlös när jag ibland stöter på sådant som ett tag red jag på en ridskola där hästarna inte verkade trivas så bett och försök till sparkar var att räkna med.
Vad skulle ni andra vilja få se för problem/problemlösningar?
Jag har fortfarande inte smällt första säsongens om hon hette Isabell på Pongo att den arme Pongo var ju inte den ponny den tjejen hade velat ha men måste liksom omvandlas att bli en gymkhanahäst fast den säkert varit suverän till allt annat än just det. Så kanske ett fall där man visar att det är tillåtet att byta ut hela hästen för allas bästa vore något då det nog går prestige i att man skall hålla sig till den kuse man valt och sen försöka omforma den fast man borde ha sett sig om efter en annan häst.
Sen är jag jättenyfiken på hur det gick för Lilla Gubben och hans matte i föregående säsong. Sympatiska båda två:)
God jul!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Börjar bli lite trött på ponnyakuten faktiskt, det är samma hela tiden. Kanske hade varit roligare om dom tar upp problem som hästar som tex har extremt bråttom hem efter uteritter som kan vara ett enormt problem för många. Själv råkat ut för detta och det löste sig inte trots ett helt års kämpande, såfort det blev hemfärd så blev hästen tokig. Underbar på alla andra sätt och underbar häst på alla vis men hemmåt blev hästen rent av farlig, leda gick dock okej om man gick på i raskt tempo och inte hade funderingar att stanna.

Annars hade det vart kul om dom tog upp vardagsproblem också, tex hur man hanterar en överenergisk tok på boxvila, lite tips om sånt hade vart trevligt. Alltså allting som en hästägare förr eller senare måste kunna hantera antagligen någon gång. Småproblem i vardagen helt enkelt som dom kanske kunde tala om någon minut eller två.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Vad skulle ni andra vilja få se för problem/problemlösningar?
God jul!

Nu har inte jag sett och följt alla säsonger av Ponnyakuten (så vet inte om de redan varit med), men problem jag skulle vilja se som är vanligt förekommande och/eller där ryttarna står handfallna är:

- Hästen vägrar stå still vid uppsittning/när man ska ändra stigläder eller sadelgjord (och hur man lösa problemet utan att dra hästen i munnen)
- Hästen vägrar gå förbi "läskiga" saker vid uteritt (ev. en sån där riktigt jobbig häst som börjar backa helt hysteriskt, ner i diken osv.)
- Hästen kan inte stå uppbunden utan att bli rädd/få panik
- Hästen går inte att klippa
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag vill se en flockbunden häst! En som har problem med att vara ensam i stallet eller som inte kan ridas ut själv på.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tycker att det kunde vara lite mera "rättridning". Typ hur man rider en häst bra och ändamålsenligt, det har varit för mycket fläng och dålig ridning i tidigare serier.

Och jag skulle vilja se dom ta sig an ett barn som var ordentligt ridrädd, och hjälpa det barnet att få självförtroende.

Inga fler superrika halvproffsbarn som rullar fram i enorma hästbussar, med extremponnysar som egentligen inte har några problem.


Och jag undanber mig fler "nu ska de icke-ridkunniga föräldrarna vara med" avsnitt som det var förra gången :yuck:

Vill se mer Jan Brink, Birgitta Kjellin, RGB o så han som jag inte minns namnet på som hjälpte någon för ett par serier sen, som sysslade med mental träning. Och Lisen förstås :):)

Vore kul om dom fick med någon mer kändis typ Minna Telde eller Malin Baryard.

Men framför allt: att man får verkligen följa barnens utveckling, och slipper sitta och undra "jaha hur gick det här till?" Minns när en hopprädd tjej var med för ett tag sen, ena avsnittet var hon skiträdd, och nästa avsnitt hoppade hon typ serier utan stigbyglar. :meh:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det vill jag också se! :) Jag vill gärna att PA blandar vanligt förekommande problem och kanske ett och annat mer ovanligt fall. Men just flockbundenhet, att inte kunna ridas ut själv/vara själv i stall och hage, är ju ganska vanliga problem som ännu inte tagits upp. Överlag har det varit få - eller rättare sagt inga - uteritts-problem. Jag sållar mig till skaran som också vill se en häst som sticker på hemvägen, också väldigt vanligt.

Jag är riktigt less på hoppekipage. Det finns tre typer: hästen vägrar, hästen springer för fort, eller hopprädd ryttare. Det har avklarats i olika former i fyra säsonger nu så det känns rätt utagerat ;) Samma sak med lastningsproblem.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Ang. PA´s hopprädslefall:
I första säsongen var det ju Julia som var hopprädd men ville kunna hoppa för att hennes ponny Jamba älskade hoppningen. Höjden av söthet och jag tror att de charmade hela hästSverige för att Julia var så otroligt gullig och mån om sin ponny.
Men sen var det en annan säsong där det var en tjej som kanske var sexton år som fick låna sin ridskolas fyraåring vill jag minnas för att komma över sin hopprädsla och i det fallet blev jag faktiskt misstänksam som den elaka odåga jag ibland är. Jag fick för mig att ridskolan bara ville göra reklam för hästen för att få den såld och så fick tjejen spela hopprädd. Men jag vet- det är en mycket ful anklagelse av mig.
Sen nyligen så var det ju en stackars ridskolehäst som var med som inte tyckte om att hoppa och man kunde tycka att låt den slippa då men nä, den skulle fostras till hoppning och jag vill minnas att många här på buke reagerade starkt mot den instruktörens(ej Tobbe) fasoner och just frågetecknet kring varför den måste kunna hoppa när den inte ville utan kunde väl fått stå över hopplektioner då.
Men jag håller med om att...Ja, jag tyckte nog att första säsongen var bäst men sedan har det varit flera fall där man fått få se för mycket av det ena och inget av det andra så att man i flera fall aldrig fick veta hur de löste problemen.
Eftersom programmet klassas som barnprogram men uppenbarligen ses av en massa vuxna så kunde de ju antingen ha en halv timme längre avsnitt med mer förklaringar andra halvtimmen eller lägga ut på webben att "Vill ni se mer om hur vi arbetade med det här ekipaget gå in på www.......".
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ang. PA´s hopprädslefall:
I första säsongen var det ju Julia som var hopprädd men ville kunna hoppa för att hennes ponny Jamba älskade hoppningen. Höjden av söthet och jag tror att de charmade hela hästSverige för att Julia var så otroligt gullig och mån om sin ponny.
Men sen var det en annan säsong där det var en tjej som kanske var sexton år som fick låna sin ridskolas fyraåring vill jag minnas för att komma över sin hopprädsla och i det fallet blev jag faktiskt misstänksam som den elaka odåga jag ibland är. Jag fick för mig att ridskolan bara ville göra reklam för hästen för att få den såld och så fick tjejen spela hopprädd. Men jag vet- det är en mycket ful anklagelse av mig.
Sen nyligen så var det ju en stackars ridskolehäst som var med som inte tyckte om att hoppa och man kunde tycka att låt den slippa då men nä, den skulle fostras till hoppning och jag vill minnas att många här på buke reagerade starkt mot den instruktörens(ej Tobbe) fasoner och just frågetecknet kring varför den måste kunna hoppa när den inte ville utan kunde väl fått stå över hopplektioner då.
Men jag håller med om att...Ja, jag tyckte nog att första säsongen var bäst men sedan har det varit flera fall där man fått få se för mycket av det ena och inget av det andra så att man i flera fall aldrig fick veta hur de löste problemen.
Eftersom programmet klassas som barnprogram men uppenbarligen ses av en massa vuxna så kunde de ju antingen ha en halv timme längre avsnitt med mer förklaringar andra halvtimmen eller lägga ut på webben att "Vill ni se mer om hur vi arbetade med det här ekipaget gå in på www.......".

Ja det var den äldre tjejen som var hopprädd men sen plötsligt..... inte. Man fattade ingenting.

Och historien med ponnyn som inte ville hoppa var vidrig. Jagade ponnystackaren på alla möjliga sätt...man blev beklämd. :(

Håller med hier, man är faktiskt lite less på hoppekipage öht.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

Det som man måste hålla i huvudet angående vilka problem de väljer till ponnyakuten är att de alltid bara kommer välja problem som trendiga känsidar kan "lösa". Lägg på det att det ändå är ett barnprogram, dvs inte för svåra problem och allt måste vara fixat i slutet av säsongen, så minskar utbudet drastiskt.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag håller med, hade hellre sett mer verkliga vardagsproblem än att se problem som bara handlar om dålig rutin, för dålig kunskap etc.

Många "problem" ser man ju tydligt bara är saker de aldrig lagt direkt tid på.
Gällande hoppningen tex så är det så simpla grejer vilken tränare som helst i närheten av där de bor ska kunna råda bot på, inga speciella problem med andra ord, för så fort barnen har fått koll på vad de bör göra har det funkat och det är inte hästen det är fel på utan den får för dåliga instruktioner. Likaså mycket av hanteringsproblemen, kan man lätt vända sig till någon hästkunnig i sin närhet..man behöver inte proffs till allt.

Förra ponnyakuten såg jag bara halva av, sen slutade jag se pga det ständigt återkommer samma saker om och om igen..
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det har jag funderat på en del om dessa har såpass dåliga tränare som inte kan "fixa" dom ändå ganska enkla problemen. Vissa av barnen rider ju ändå på en relativt hög nivå på ponny och tävlar osv. Om jag hade haft en tränare som inte kan hjälpa mig med att hästen sticker eller som aldrig korrigerar sitsen tex så hade jag bytt. Men dom kanske inte rider för tränare hemma utan är självlärda och tävlar ändå..Om dom ändå rider för tränare så är det otrolig dålig reklam för dom.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Finns oerhört många tränare som skiter i kvalitet på god ridning och att man har en bra relation till hästen.
Prestationer och status som en bra tränare går före med framgångsrika ekipage på resultatlistor..resten är oväsentligt och går det bra på tävling kan vardagssaker kvitta så som hantering hemma etc.

Men jag tror fortfarande inte på att det inte skulle finnas någon i deras närhet som inte skulle kunna lösa problemen.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

Det som man måste hålla i huvudet angående vilka problem de väljer till ponnyakuten är att de alltid bara kommer välja problem som trendiga känsidar kan "lösa". Lägg på det att det ändå är ett barnprogram, dvs inte för svåra problem och allt måste vara fixat i slutet av säsongen, så minskar utbudet drastiskt.

Fast måste det verkligen bli fixat innan sista avsnittet? Tänker på den där ungponnyn som skulle ridas in, den blev ju (så klart) inte färdiginriden under lägret. Då borde man kunna göra något liknande med något stort problem, dvs lägga en bra grund och visa det för tittarna.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag vill se en flockbunden häst! En som har problem med att vara ensam i stallet eller som inte kan ridas ut själv på.

Googlade när nästa säsong skulle börja och hittade en artikel i Expressen där Tobbe säger att det är just en flockbunden häst med den här säsongen :D
 
Sv: Ponnyakuten 4

Inte för min del, jag hade hellre sett en mer lågsiktig approach. Men speciellt om man ser till förra säsongen så känns det som att produktionsteamet väldigt gärna vill ha stor skillnad mellan början och slutet av lägret. Hela förra säsongen var mest tillbakablickar från audition och minimalt med träningsfilm. Såvitt jag kan minnas var väl de enda med allvarliga problem ponnyn vars sadel inte passade och lilla gubben. Att den bruna blev nästan helt normal efter ett sadelbyte talades det väldigt tyst om.
Det lär knappast heller ha tagt tobbe hela lägret att räkna ut att fuxen inte gillade sin vanliga transport.

Ponnyakuten är och förblir dessvärre ett barnprogram och inte ett riktigt problemlösningsläger. Om de kunde täta till alla enorma säkerhetsproblem skulle programmet vara riktigt avslappnande, om än inte mer.
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl

En av deltagarna i PA 5 ska tydligen ha sökt för att han inte kan få sin ponny att gå i form. Ska bli sjukt spännande att se hur dom löser det och om man som tittare får förklarat för sig mer ingående vad det egentligen innebär!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 317
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 484
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 342
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 974
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp