Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Potter har ju väldigt lätt att korta galoppen och då blir han studsig och hon blir rädd för att hon tror att hon bockar.
Vips så är hon inne i en ond cirkel. Men jag gillar henne! Hon är duktig!

Jag tycker att den tjejen är mest spännande att följa! Jag är själv hopprädd men vill jobba för att få bort den (över och efter hindret går bra, innan och mot hindret är jag så nervös att jag vill spy :nailbiting:) och jag känner igen mig så otroligt mycket i hennes sätt att rida. Jag blir ofta också ganska kort och samlar ihop hästen vilket gör att sprången självklart inte alltid blir så bra eller så vägrar vi :banghead:. Men som sagt, det blir spännande att se vad som händer! Gillar dessutom livs-coachen riktigt mycket, en sån skulle man ha i bakfickan när självförtroendet tryter :D
 
Sv: Ponnyakuten 5

Ja en sån livscoach skulle man verkligen ha!:D
Han ser ju inte så pjåkig ut heller!:angel:
 
Sv: Ponnyakuten 5

Ngt som kan vara nyttigt för att motverka bromsandet är att bli utslängd på en trygg häst och hoppa några gymnastik serier utan tyglar. Så man får åka med och koncentrera sig på balansen och följsamheten.

Skitläskigt för vissa ja men väldigt nyttigt.
 
Sv: Ponnyakuten 5

*kl*

Inget höjdaravsnitt. Duellen var lite smårolig att se men det var inte mycket till problemlösning eller konkreta råd som visades. Hoppas mer på nästa avsnitt!

Jag tyckte tvärtom! Jag gillade tornerspelssnubben som tränade killen mer än hästen och duellen var superbra, att höra dom ge varandra instruktioner och att visa att det faktiskt inte är så lätt trots att man tävlar i eliten i annan gren och att man sitter en riktigt duktig häst.

Jag tycker att det här nog är bästa säsongen hittills.:D
 
Sv: Ponnyakuten 5

Harry Potter är extremt rutinerad och en bra ponny. Om hon bara vågar släppa taget så kommer han snällt hoppa allting hon styr honom emot :)
 
Sv: Ponnyakuten 5

kl

jag blev förvånad över att hon inte ville hoppa högre i duellen, tänker att hon är så rutinerad som ryttare (hon sitter stadigt i sadeln) och dom där hinderna behövde hästen nästan inte mer än lyfta fötterna för att ta sig över. Men det var nog väldigt nyttigt att även få se proffsen bli lite osäkra och inte 'perfekta'.

Låtinspelningen tyckte jag var lite konstig
 
Sv: Ponnyakuten 5

Jag tyckte tvärtom! Jag gillade tornerspelssnubben som tränade killen mer än hästen och duellen var superbra, att höra dom ge varandra instruktioner och att visa att det faktiskt inte är så lätt trots att man tävlar i eliten i annan gren och att man sitter en riktigt duktig häst.

Jag tycker att det här nog är bästa säsongen hittills.:D

Fast jag såg inga konkreta råd i duellen. Man fick ju mer bara insikten att även proffsen kan ha det svårt om de provar på något nytt. Låtinspelningen var bara massa trist dötid och riddaren minns jag inte ens vad han sade. Lite flytta runt på hästen-tjosan har jag för mig.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Ja men det kan vara otroligt nyttigt att sitta på en annan ändå, för är den egna hästen = spänd ryttare och rädsla. Så kan ett hästbyte och bra träning bryta osäkerheten på den egna.

Mitt bromsade och hoppräddla släppte nästan helt efter en hubertusjakt på en kompis gamla ånglok till häst :p. Hade ingen broms ingen, gas. behövde bara rama in hästen så hoppade hon allt och höll ett stabilt tempo.
Efter det släppte mycket av kontrollbehovet i hoppningen och jag kunde låta hästen sköta hoppandet själv.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Men hur kan du bli förvånad?? Hon var ju dressyrryttare ut i fingerspetsarna :-).

Min gamla dressyrtränare var likadan, ojade och hade ångest och ville helst ha bommarna på marken. Sen skaffade hon ett fullblod som älskade att hoppa (och fort skulle det gå!) och började vara med på hopplektioner ibland, hon var klart mesigast av alla :-).

Jag tyckte det var för lite kamel i det här avsnittet, och igen fick vi se hoppning när det uppenbarligen behövs mer dressyr (även om dressyr kan tränas med hinder också), det är kul att se hur cool skäcken är med saker och ting (tror många mår bra av att se sån träning). Sen var låtinspelningen hemskt tråkig, men jag förstår att det var sjukt kul för barnen!

So far känner jag mig inte det minsta intresserad av att betala multum för att åka till ponny-akuten-lägrena, jag inte bara hoppa och frihetsdressyra.

/Lavinia, önskar sig fortfarande en-timmesavsnitt för vuxna där problemlösningen är i fokus.
 
Sv: Ponnyakuten 5

kl

Det jag saknar är mer generaliserande lösningar. Nu löser de ju problemet för den specifika ryttaren/hästen, men det hade varit bra om det kom med förslag på hur man kan göra om man har liknande prolem.
Om hästen verkligen inte vill bli uppsutten på trots att man inte bålhåller den. Om hästen verkligen är jätterädd för spön, osv.
Det funkar ju inte med quick-fix lösningar för alla hästar.
 
Sv: Ponnyakuten 5

men just om hästen verkligen verkligen verkligen inte vill bli uppsutten på vad man än gör hoppas jag att gemene man kollar upp hästen. förstår att du kanske bara tog exempel, men just det exemplet tyder väl ofta på smärta någonstans i kroppen vid ridning.
 
Sv: Ponnyakuten 5

kl.

Jag hade velat se regelrätta lektioner, där de gick igenom grunderna inom ridning och hästskötsel och med riktigt kunniga och skolade instruktörer. Med övningar och instruktioner som tittarna kunnat träna på själv.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Jag tyckte det var för lite kamel i det här avsnittet, och igen fick vi se hoppning när det uppenbarligen behövs mer dressyr (även om dressyr kan tränas med hinder också)

Jaaaaaa :bow:
Fast jag tror att träningen för Lisen blev en riktig aha-upplevelse för den rödhåriga tjejen. Det var kul att se, annars var det här avsnittet riktigt :down:
 
Sv: Ponnyakuten 5

*KL*

Ååhh missade söndagens avsnitt "/

Jag skulle dock vilja se mer av allt tycker det är väldigt mycket utfyllnad i programmet nu i form av musik och olika vyer. Lite trist
 
Sv: Ponnyakuten 5

Och sen har jag inte diskuterat saken med unga ponnytjejer eller killar. Men jag vägrar att tro att barn inte vill eller kan lära sig av att se träningar och mer praktisk information om hästhantering. Alla dessa relativt långa miljö-shots och låtinspelningar inklippta i avsnittet gör att helheten blir luddig.
 
Sv: Ponnyakuten 5

So far känner jag mig inte det minsta intresserad av att betala multum för att åka till ponny-akuten-lägrena, jag inte bara hoppa och frihetsdressyra.

/Lavinia, önskar sig fortfarande en-timmesavsnitt för vuxna där problemlösningen är i fokus.

Jag röstar för att de gör ett program med vuxna och deras hästar-Hästakuten:D
För visst har väl folk olika problem med sina hästar med:confused:
 

Liknande trådar

Tjatter Ibland når de automatiska översättningarna på Facebook nya höjder. Jag fastnade med blicken på en kaka som såg trevlig ut och som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 369
Senast: macbeth
·
C
Islandshäst Jag drömmer lite om att kanske ta ett föl på mitt sto i framtiden. Det kanske (troligtvis) aldrig blir av men är ju kul att fundera iaf...
Svar
15
· Visningar
2 582
Senast: JennyK94
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 213
Senast: supercassie
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 092
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp