Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Enig! Og hvem kommer ikke med et banneord når man ramler av?
Forstår virkelig ikke hva den store greien er! Det han gjorde på marken var vel å forsøke å få Dante til å gå FRAM for hjelperen?
Vi ser bare snutter av det hele, det gir jo ingen korrekt bild. Men slik som "kjøre igjennom han" kan jo bare bety "vise hva som er rett". Inget galt med det tenker jeg. Visserligen blir det jo resultater; i går gikk det virkelig framover! Og de små skuttene i går; Dante har vel aldri skött seg så bra som akkurat da. Tror begge hadde godt av å tenke litt nytt. Nei, de er duktige alle tre; Sarah, Dante og Daniel :)
 
Sv: Ponnyakuten 5

Varje gång man har fått se Dante så har han slängt väldigt mycket med huvudet, båda när han bara står och stilla och i rörelse.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Ja tyder ju på att det är nåt som irriterar. För jag tror inte det är överslagshandling hela tiden. Munnen och tänderna är ju viktiga. När jag köpte min häst drogs det ut vargtand samt fick göras en nödvändig justering av tänderna. Han hade ett vågbett som tidigare ägare nog aldrig kollat upp. Utan justeringen hade vågbettet bara blivit värre och ställt till problem.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Jag har också funderat på vad det kan vara, och om det kan vara något fysiskt fel/något som irriterar. Visst, han är undersökt av veterinär men man vet ju inte om det är en veterinär som är kunnig på tänder. Alla är ju inte det.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Det skulle det kunna vara, han borde för länge sedan vara van vid bettet tycker man och inte hålla på så med huvudet. Det verkar inte kopplat till direkt olydnad heller.

Synd att man inte får veta svaret, det hade varit kul att veta om man har rätt, lite som att försöka lösa en gåta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 5

KL

Nu har jag sett avsnittet där Daniel red och ramlade av Dante, och jag kan inte riktigt förstå den hårda kritik som han fått här i tråden. :meh:

Jag tycker väldigt synd om Dante för jag tycker att Sara har en väldigt tråkig attityd mot honom när hon säger att man måste banka in saker i huvudet på honom. Och så är jag rädd att det kommer hända en olycka. Önskar att man kunde få se Moreno träna honom!
 
Sv: Ponnyakuten 5

KL

Jag kan inte alls förstå vad vitsen var med att hoppa Dante i det här läget? Varför inte nöja sig med att det funkade (bättre) i skritt, trav och galopp?

Så tänkte jag också först, men samtidigt så är (kan vara) ju hoppning ett väldigt bra sätt att få en sån häst att få lite framåtbjudning.

Dock är det verkligen inte okej att man ens råkar slita en sån häst i munnen i det läget. :arghh:
Tjejen borde fått ha en halsring eller blivit tillsagd att hålla i manen.


Är det f.ö bara jag som ser kopplingen i att hon bromsar (pga obalans i handen) hästen, hästen bromsar på kommando som den SKA, ryttaren är på hästen för att den ska fram (=för att den lyssnar...) DÅ börjar hästen protestera.? Det är vad jag har fått ut av filmsekvenserna jag sett.


Bra tycker jag att dom klippte in unghästtränarens kommentar i programmet :)
 
Sv: Ponnyakuten 5

jag tycker hästen reagerar starkt på bettet, om den bara är känslig eller har ont går inte att svara på. men ryttaren behöver absolut bli mycket mer följsam i handen.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Är det f.ö bara jag som ser kopplingen i att hon bromsar (pga obalans i handen) hästen, hästen bromsar på kommando som den SKA, ryttaren är på hästen för att den ska fram (=för att den lyssnar...) DÅ börjar hästen protestera.? Det är vad jag har fått ut av filmsekvenserna jag sett.

Jag har också sett det och tror det förklarar mycket av hans protester.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Är det f.ö bara jag som ser kopplingen i att hon bromsar (pga obalans i handen) hästen, hästen bromsar på kommando som den SKA, ryttaren är på hästen för att den ska fram (=för att den lyssnar...) DÅ börjar hästen protestera.? Det är vad jag har fått ut av filmsekvenserna jag sett.

Så har jag också tolkat situationen. När unghästbildaren red, och renodlade hjälperna så att hästen förstod vad den skulle göra, så uppförde den sig ju. Eftersom den verkar riden så från början, med både hand och skänkel, så verkar den helt enkelt inte förstå, och så blir den bara förvirrad av att man petar på den med skänkeln hela tiden, samtidigt som den får stoppsignaler från handen. Det är väl tveksamt om den ens någonsin har fått lära sig vad skänkeln egentligen betyder, utan skänkeln är bara nånting irriterande som retar den, den betyder ingenting för hästen.

Alla tränare är ju eniga i analysen att hästen helt enkelt inte förstår hjälperna, den förstår inte vad den ska göra, eller ens vad som är rätt och fel.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Sen får den väl pisk av spöet, samtidigt som den bromsas. Inte lätt för hästen att då räkna ut vad som förväntas av den.
 
Sv: Ponnyakuten 5

kl

Har inte fölt Ponnyakuten men såg Saras ritter i de två senaste delarna och tycker att hon borde rida en mer erfaren häst och lära sig sitta tillbaka, böjda armbågar, inte rycka så i munnen och dessutom lära sig rida mer med säte och övriga kroppen, för det ser ut som att allt detta uträttas via hästens mun och det verkar uppenbarligen som att hästen redan har något som stör i munnen? En erfaren ryttare som har mer kontroll på sin egen ridning och med en mjuk och stadig hand borde rida hästen tills Sara fått hjälp att utvecklas. Vi har ju alla saker i ridningen som behöver korrigeras och Sara behöver få hjälp med lite saker hon också :) Nu låter jag kanske hård, men hade det varit min häst hon red så hade hon inte fått rida den igen...
 
Sv: Ponnyakuten 5

kl

Har inte fölt Ponnyakuten men såg Saras ritter i de två senaste delarna och tycker att hon borde rida en mer erfaren häst och lära sig sitta tillbaka, böjda armbågar, inte rycka så i munnen och dessutom lära sig rida mer med säte och övriga kroppen, för det ser ut som att allt detta uträttas via hästens mun och det verkar uppenbarligen som att hästen redan har något som stör i munnen? En erfaren ryttare som har mer kontroll på sin egen ridning och med en mjuk och stadig hand borde rida hästen tills Sara fått hjälp att utvecklas. Vi har ju alla saker i ridningen som behöver korrigeras och Sara behöver få hjälp med lite saker hon också :) Nu låter jag kanske hård, men hade det varit min häst hon red så hade hon inte fått rida den igen...

Lite lustigt, för det var ett ekipage förra säsongen som liknade Sara och Dante väldigt mycket. Och där fick tjejen hjälp av Jan Brink och hans beridare som red hästen under tiden som hon fick rida en säker häst och bli sitstränad på lina. Begriper inte varför de inte kunde göra samma sak nu också.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Lite lustigt, för det var ett ekipage förra säsongen som liknade Sara och Dante väldigt mycket. Och där fick tjejen hjälp av Jan Brink och hans beridare som red hästen under tiden som hon fick rida en säker häst och bli sitstränad på lina. Begriper inte varför de inte kunde göra samma sak nu också.

Antagligen därför att de redan har gjort det. Spänning och förnyelse gör god tv eller nåt :meh:
 
Sv: Ponnyakuten 5

Lite lustigt, för det var ett ekipage förra säsongen som liknade Sara och Dante väldigt mycket. Och där fick tjejen hjälp av Jan Brink och hans beridare som red hästen under tiden som hon fick rida en säker häst och bli sitstränad på lina. Begriper inte varför de inte kunde göra samma sak nu också.

Det är ett helt annat läge, tjejen förra året var betydligt färskare på ridning och Lilla Gubben hennes första häst som hon knappt lyckades sitta kvar på alls.

Sara är en van ryttare, hon vågar rida sin häst och har fler hästar att rida hemma. Visst, sitsträning skulle hon behöva men det behöver vi nog nästan allihop.
 
Sv: Ponnyakuten 5

KL

Dagens program:

"Säsong 5. Avsnitt 11 av 14. I dagens program får vi se att även de bästa inom sporten kan få problem med sina hästar. Medverkar gör westerntränaren Moreno Söderlund, unghästutbildaren Annika Axelsson, hoppryttaren Daniel Zetterman och seriens programledare, hästartisten Tobbe Larsson, förstås. Åtta deltagare har kommit till hästartisten Tobbe Larssons hästgård för att få hjälp med sin häst av Sveriges toppryttare. Från 2013."
 

Liknande trådar

Tjatter Ibland når de automatiska översättningarna på Facebook nya höjder. Jag fastnade med blicken på en kaka som såg trevlig ut och som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: macbeth
·
C
Islandshäst Jag drömmer lite om att kanske ta ett föl på mitt sto i framtiden. Det kanske (troligtvis) aldrig blir av men är ju kul att fundera iaf...
Svar
15
· Visningar
2 595
Senast: JennyK94
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 327
Senast: supercassie
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 110
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp