Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Kl.

Jag tyckte dagens avsnitt var jättebra! Kul med träningen för Daniel, han kändes väldigt lugn och ödmjuk. Och härligt med Sara och Dantes strandgalopp!
 
Sv: Ponnyakuten 5

*kl

tyckte de va lite fränt att de kunde lasta Dante i trailern med en häst han inte träffat innan, duktig häst :)
 
Sv: Ponnyakuten 5

Hm... Jag reagerade helt motsatt. Jag tyckte att det var hemskt att ställa in två hästar som inte känner varandra i en transport tillsammans :crazy:. Det hade jag aldrig vågat!
 
Sv: Ponnyakuten 5

Kl,
idag har jag sett ärtan från ponny akuten in full action på en klubbtävling :), såg väldigt stabilt ut inga tendenser till bock eller motsträvighet.
Var där för min kusin tävlade och fick höra att det var samma klubb som ärtan står på :p, så var tvungen att kolla lite :D. Tydligen så har hon dock fortfarande svårt för galoppfattningar och bock/galopperar gärna.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Har också funderat på vad han gör med sina hästar förutom frihetsdressyren. De är snyggt musklade i alla fall :)
 
Sv: Ponnyakuten 5

Haha jag bara älskar Buke. Kan man inte klaga på något hittar man nått annat. Nu framkom det ju att hon tränat mycket för Annika och fått hoppa vid ett (eller två tillfällen) och att de marktränat mycket. Nu är Dante så stabil att man kan galoppera på stranden.

Ja, då måste man förfasa sig över att man ställer två hästar som inte känner varandra i en transport.

Många transporter har tex hingstgaller så hästarna kommer åt varandra så mycket som om man ställer två okända hästar i boxar bredvid varandra. Eller törs du inte det heller? Eller så binder man upp dom så dom inte kommer åt varandra.

Innan jag läste den här tråden nu ikväll reagerade jag inte ens på den sekvensen. Är liksom inget ovanligt för mig.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Hm... Jag reagerade helt motsatt. Jag tyckte att det var hemskt att ställa in två hästar som inte känner varandra i en transport tillsammans :crazy:. Det hade jag aldrig vågat!

Inte sett dagens avsnitt än, men att lasta 2 hästar som aldrig mött varandra innan brukar gå bara bra.
Har lastat min häst med främmande lite då och då, både i släp och lastbil, och hon är inte den snällaste eller ny häst vänligaste hästen.

Bara man binder upp dem så de inte når varandra, och har en hård, hel mellanvägg helst så går det bra :).
 
Sv: Ponnyakuten 5

Jag tror att man reagerar baserat på egna erfarenheter. Nu var det läääänge sedan, men min häst hoppade över frambommen den enda gången hon lastades bredvid en för henne okänd häst. Exakt hur hon och den andra hästen var uppbundna kan jag inte svara på, för detta var 30 år sedan. Hon gick aldrig över bommen vare sig före eller efter denna händelse, men jag hade absolut tänkt mig för innan jag ställde in min häst i en transport bredvid en okänd häst. Baserat på egen negativ erfarenhet.

Att ställa två hästar som inte känner varandra i boxar bredvid varandra kan väl ändå inte jämföras med att ställa två hästar bredvid varandra uppbundna i en trång hästtransport?
 
Sv: Ponnyakuten 5

Inte sett dagens avsnitt än, men att lasta 2 hästar som aldrig mött varandra innan brukar gå bara bra.
Har lastat min häst med främmande lite då och då, både i släp och lastbil, och hon är inte den snällaste eller ny häst vänligaste hästen.

Bara man binder upp dem så de inte når varandra, och har en hård, hel mellanvägg helst så går det bra :).

Det är min erfarenhet också, har aldrig stött på några problem med det :)
 
Sv: Ponnyakuten 5

Nu har jag bara sett till avsnitt 9 men mitt intryck är att hon tjejen med unghästen (Dante hette väl hästen?) inte verkar förstå det som alla tränare säger, att hästen är dåligt utbildad, hon fortsätter bara babbla på om att han inte fattar och att man måste "banka in saker".

Hoppas dom skickar hästen till en unghästtränare efter programmet.
 
Sv: Ponnyakuten 5

*knapplånar*

Hörde jag fel eller kallade Tobbe Daniel Zetterman för Daniel Eriksson där i början? :o
Gillade i övrigt dagens avsnitt, vilka framsteg dom gör! Gillar verkligen Daniel och kan man något annat än älska Moreno :love:
 
Sv: Ponnyakuten 5

Frisrarna (plural på frieser någon? :p) rider Tobbe, vad jag har sett, på uppvisningar och sånt, så de ridtränas väl som vilka andra dressyrhästar som helst. Vet inte vad jag ska kalla det, showdressyr? Men han frihetstränar säkert dom också.

Tror jag läst i någon intervju att han inte rider Nicke för att han tycker Nicke är för liten för honom. Vet inte om det stämmer, jag tycker inte Nicke ser så liten ut?

KL: var mycket trevligare Danielträning i det här avsnittet!
 
Sv: Ponnyakuten 5

Hörde jag fel eller kallade Tobbe Daniel Zetterman för Daniel Eriksson där i början? :o
Gillade i övrigt dagens avsnitt, vilka framsteg dom gör! Gillar verkligen Daniel och kan man något annat än älska Moreno :love:

Haha, jag tyckte också att han sa Daniel Eriksson. Jag satt och tänkte: "Vad sa han, egentligen??" Trodde att jag inbillade mig. Men om fler än jag hörde det, så sa han nog så. Konstigt att de inte upptäckte det när det filmades, och att de tog om den biten? Eller så säger han något annat ändå? Märkligt!

Moreno var riktigt rolig att se :)! Hans häst verkade så väldigt uppmärksam! Daniel tyckte jag också var mer empatisk och med större tålamod än vanligt.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Hm... Jag reagerade helt motsatt. Jag tyckte att det var hemskt att ställa in två hästar som inte känner varandra i en transport tillsammans :crazy:. Det hade jag aldrig vågat!

Det är väl olika hur hästar reagerar. Jag tror inte de bara skickar in två hästar, stänger igen och hoppas på det bästa. De har nog provat flera gånger för att se att det går bra.

Man får försöka komma ihåg att vi förmodligen bara ser en liten, liten del av allt som händer i ponnyakuten :)
 
Sv: Ponnyakuten 5

Det är ju bara att ställa dit de och åka.

Finns inte plats att bråka i släpet.

Skulle vara svårt att syssla med hästtransporter som proffs om alla hästar i transporten ska lära känna varandra först...
 
Sv: Ponnyakuten 5

Intressant att det blivit sån himla uppståndelse förut när tränare på ponnyakuten ridit utan hjälm, men när Moreno gör det är det ingen som reagerar ;) western ryttare är väl också dödliga :angel:
 

Liknande trådar

Tjatter Ibland når de automatiska översättningarna på Facebook nya höjder. Jag fastnade med blicken på en kaka som såg trevlig ut och som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 373
Senast: macbeth
·
C
Islandshäst Jag drömmer lite om att kanske ta ett föl på mitt sto i framtiden. Det kanske (troligtvis) aldrig blir av men är ju kul att fundera iaf...
Svar
15
· Visningar
2 584
Senast: JennyK94
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 233
Senast: supercassie
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 094
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp