Positiv feedback på ridfilmer

YES, jag fick tag på någon som kunde filma!
Här har ni mig och en enbart skogsriden pigg och glad liten 5åring på ridbanan tillsammans för fjärde gången.
Pyrovat som han heter är ju inte van vid det här och jag brukar inte rida unghäst så man får ta det för vad det är, men jag tycker ändå att det gick riktigt bra. Videon visar honom inte riktigt rättvisa, vi hade hållit på ett bra tag så han tyckte nog att hindret var lite väl, men men.
Vad säger ni om min ridning? kan själv peka ut hundra saker särskilt skänklarna i fältsitsen :nailbiting:
Men ingen är perfekt, ketchup ska prutta. :)

(delade upp videon då filen blev för stor annars)
https://goo.gl/photos/MwkXZKcSQEUFZkLj8
Jag vill se filmerna, men den fastnar bara på att den laddar. Gör jag fel kanske? :S
 
Ja han är super duktig :love:
Jag ska ta till mig av det ni sagt.
@MattiZ jag undrar lite varför du tycker att just framåtbjudningen är så viktig på unghäst.
Är ju självklart att hästen ska gå piggt framåt och jag har som sagt inte så mycket unghästvana men de blir ju lätt så springiga så jag brukar mer tänka lugnt och simpelt.
Känns som att framåtbjudningen var det minsta problemet, men jag kan absolut ha fel. :)
 
Jag vill se filmerna, men den fastnar bara på att den laddar. Gör jag fel kanske? :S
Vet inte funkar de här länkarna?

file:///home/chronos/u-ca4bdc594ba0303de162cf84d1cf0b44d2cf67f3/Downloads/video-1442255185.mp4.mp4
file:///home/chronos/u-ca4bdc594ba0303de162cf84d1cf0b44d2cf67f3/Downloads/video-1442254859.mp4.mp4
file:///home/chronos/u-ca4bdc594ba0303de162cf84d1cf0b44d2cf67f3/Downloads/video-1442255156.mp4.mp4
 
Ja han är super duktig :love:
Jag ska ta till mig av det ni sagt.
@MattiZ jag undrar lite varför du tycker att just framåtbjudningen är så viktig på unghäst.
Är ju självklart att hästen ska gå piggt framåt och jag har som sagt inte så mycket unghästvana men de blir ju lätt så springiga så jag brukar mer tänka lugnt och simpelt.
Känns som att framåtbjudningen var det minsta problemet, men jag kan absolut ha fel. :)


Ja nu blir det svårt, jag är inte super kunglig på att förklara! hehe

Jag tycker framförallt det är viktigt med unghästarna för att du ska få någon slags kvitto på att hästen lyssnar framåt och vill jobba. Jag har också väldigt lätt för att hamna där, att jag tycker det blir "springigt" men jag har börjat tänka om lite, för när man kommer förbi det lite springiga och behåller bjudning så kommer takten och balansen bli bättre. Jag upplever att unghästen bär sig själv lättare och mer stabilt. En unghäst som går i för mkt undertempo får svårare med takten enligt mig.

Sedan så viker ju unghästen av vid två tillfällen? kan ha fel. Och för mig tyder det på att han inte är riktigt "där" alltså du är lite efter honom och jag upplever att han då väljer själv eftersom han inte bjuder helt till :) Men absolut ska man ta det lugnt så att man känner sig trygg också, det ska kännas bra från båda håll! Men för mig är bjudningen A och O.


Jag ska försöka visa vad jag menar med detta på Torsdag kväll då jag förhoppningsvis blir filmad på träningen med min 3,5åring ;) Korta effektiva pass där vi endast jobbar med just framåtbjudning och ta stöd på bettet. Ganska enkelt och blir tydligt när jag visar en äldre film där man ser skillnaden :)
 
Ja nu blir det svårt, jag är inte super kunglig på att förklara! hehe

Jag tycker framförallt det är viktigt med unghästarna för att du ska få någon slags kvitto på att hästen lyssnar framåt och vill jobba. Jag har också väldigt lätt för att hamna där, att jag tycker det blir "springigt" men jag har börjat tänka om lite, för när man kommer förbi det lite springiga och behåller bjudning så kommer takten och balansen bli bättre. Jag upplever att unghästen bär sig själv lättare och mer stabilt. En unghäst som går i för mkt undertempo får svårare med takten enligt mig.

Sedan så viker ju unghästen av vid två tillfällen? kan ha fel. Och för mig tyder det på att han inte är riktigt "där" alltså du är lite efter honom och jag upplever att han då väljer själv eftersom han inte bjuder helt till :) Men absolut ska man ta det lugnt så att man känner sig trygg också, det ska kännas bra från båda håll! Men för mig är bjudningen A och O.


Jag ska försöka visa vad jag menar med detta på Torsdag kväll då jag förhoppningsvis blir filmad på träningen med min 3,5åring ;) Korta effektiva pass där vi endast jobbar med just framåtbjudning och ta stöd på bettet. Ganska enkelt och blir tydligt när jag visar en äldre film där man ser skillnaden :)
Ok.
Tyckte det var en bra förklaring.
Det är ju lite klurigt med unghästar blir mycket att tänka på, vara tydlig utan att överdriva, simpla hjälper utan att bli passiv, framåtbjudning utan att bli springig. :confused: (jag drog ut på det lite förlänge)
Men så är det ju så himla kul också. :D
Ska bli kul att se dig rida!
 
Ok.
Tyckte det var en bra förklaring.
Det är ju lite klurigt med unghästar blir mycket att tänka på, vara tydlig utan att överdriva, simpla hjälper utan att bli passiv, framåtbjudning utan att bli springig. :confused: (jag drog ut på det lite förlänge)
Men så är det ju så himla kul också. :D
Ska bli kul att se dig rida!

Ja det är himla roligt! Älskar unghästar, tittade även på ridfilmen igen då din pålle viker av två gånger och tycker mig se lite att du lutar/sträcker dig fram en liten bit innan hindret? kan ha fel är rätt svårt att avgöra när man inte är så duktig själv. Men jag har fått höra det många gånger när jag red en väldigt osäker unghäst(7årigt sto) i hoppningen att jag ska "sitta kvar" in i det sista, annars kunde hon göra en 90 graders sväng åt vänster eller höger och lämna mig kvar att flyga över hindret själv som sagt.. Detta var för att hon var osäker och jag "hoppade" före henne och gjorde mig beredd för tidigt(lyfte mig ur sadeln) = släppte kontakten med hästen och hon blev osäker/vägrade eller smet undan istället. Så det viktiga är att man är med hästen enligt mina tränare :)

Jag är också ganska noga med att inte sakta av direkt efter ett hinder, eftersom man lär unghästen ganska snabbt(ååå nu är vi klara och kan chilla). Vilket jag inte vill lära mina unghästar då jag vill ha lite GO när man hoppar eller så. Samt viktigt om de tar fel galopp efter hindret att man bryter av och byter till rätt lite fort för att ta några jämna galoppsprång med fart i och sedan bryter av igen om de ska ta det lugnt. Allt för att få så bra förberedelser för framtiden som möjligt :)

Och förlåt om du känner att du får för mkt "pekpinnar" känner mig väldigt positiv idag och vill skriva massor xD haha
 
YES, jag fick tag på någon som kunde filma!
Här har ni mig och en enbart skogsriden pigg och glad liten 5åring på ridbanan tillsammans för fjärde gången.
Pyrovat som han heter är ju inte van vid det här och jag brukar inte rida unghäst så man får ta det för vad det är, men jag tycker ändå att det gick riktigt bra. Videon visar honom inte riktigt rättvisa, vi hade hållit på ett bra tag så han tyckte nog att hindret var lite väl, men men.
Vad säger ni om min ridning? kan själv peka ut hundra saker särskilt skänklarna i fältsitsen :nailbiting:
Men ingen är perfekt, ketchup ska prutta. :)

(delade upp videon då filen blev för stor annars)
https://goo.gl/photos/MwkXZKcSQEUFZkLj8

Jag skulle nog vilja ha lite mer styr på hästen innan man ger sig på hoppning, lite mer kontakt med munnen t ex, så att du kan rama in honom bättre. Är han inte hoppad så mycket, ser ut så, så skulle jag också börja med bommar istället, lägga ut en bom mellan stöden som han får skritta över, och när det funkar detsamma i trav, och till sist ett litet räcke i galopp, när han förstått vad han ska göra, så att man slipper dedär stoppen.
 
Det som @MattiZ säger med att man hoppar före hindren kan jag absolut känna igen mig i! :laugh: Men jag fick ett super tips utav min ridlärare, hon sa att man liksom ska tänka: ett till, ett till! Hela vägen till hindret! (Alltså ett galoppsprång till) och så liksom driva med stöd i tygeln men det ska inte liksom att det ska fortare utan att det ska bli mer "levande" eller, haha :rofl: det var dåligt ordval men du fattar nog! :)
 
Ja han är ganska osäker på hindret. tills för nån vecka sedan hade han bara löshoppat gått över bommar och hoppat lite stockar i skogen så det är inte så konstigt och han brukar inte väja.
Vi red först i skritt, trav och galopp över en bom (den man ser i filmen)
Sedan hoppat ett lågt hinder, då saktade han av och klev över första gången, men när han fått kläm på det hoppade han jätte fint så vi höjde. Men vi kanske går lite väl snabbt framåt.
Anledningen till att han väjde är nog mycket att han tröttnat, vi hade redan hoppat och jobbat mycket och börjat skritta av innan någon som kunde filma dök upp. Men det fanns mycket jag kunde ha gjort så det är ingen ursäkt. :p
det var därför jag lät honom bryta av efter. Annars brukar jag hålla igång honom lite längre. Förutom de första gånger na då jag berömde honom precis efter hindret och lät honom göra lite vad han ville. Jag tänker att man får ta en sak i taget, först hindet sedan det efter. Ju säkrare han blir över hindret desto mer kan jag kräva efteråt liksom.

Men jag är glad över alla konkreta tips! :)
Nu vet jag vad jag ska tänka på nästa gång (idag eller torsdag)
mer framåtbjudning
mer stöd i tyglarna
rida in i det sista över hindret
hålla det kort
mycket beröm och jippi!

Om ni vill kan jag försöka rigga en kamera. ;)
 
Det som @MattiZ säger med att man hoppar före hindren kan jag absolut känna igen mig i! :laugh: Men jag fick ett super tips utav min ridlärare, hon sa att man liksom ska tänka: ett till, ett till! Hela vägen till hindret! (Alltså ett galoppsprång till) och så liksom driva med stöd i tygeln men det ska inte liksom att det ska fortare utan att det ska bli mer "levande" eller, haha :rofl: det var dåligt ordval men du fattar nog! :)
är dock inte bra att tänka så, blir lätt att man rider med bromsen i. bättre att istället sitta ner, räta upp sig och följa hästen med stöd hela vägen fram och över hindret, och inte hoppa av fören hästen gör det. dvs följa hela vägen.
man behöver inte luta sig framåt, man behöver inte trycka iväg hästen i språnget och man behöver inte inte ens ge så mycket till eftergift.
hade stora problem med att jag gjorde allt ovanstående, funkade på slöa ridskolehästar men den egna blev skit stressad av det och rusade bara snabbare och snabbare. bytte då om till att rida med bromsen i istället hela vägen in i hindret.. och det hjälpte inte direkt det heller;), så nu försöker vi ha ett mellanting där vi skaffar en bra galopp och bara följer med i den över hindret med ett bra understöd med skänklen och balans. sköter jag det så sköter hästen resten.
är dock mycket svårare än vad det låter :o..
 
Vet inte funkar de här länkarna?
Hah! Nu fick jag filmerna till att funka, tur jag har fler än en webbläsare installerat, bytte och testade i Chrome och då funkade dom.
Jag kan hålla med tidigare tips du fått, det där med inramningen. Vet själv hur viktigt det är, då jag ridit på en häst som är som en unghäst i utbildningen och för att få dom att hoppa krävs tydlig inramning. I ditt fall är jag säker på att det kommer med tiden, bara du påminner dig själv om det. Red du för någon tränare eller hur var det?

Förresten har han svårt för att fatta rätt galopp? Såg det blev fel galopp två gånger och sen sista gången blev det rätt.
Måste säga att jag tyckte det såg ut som du hade ett bra överliv, rakt och fint i traven. :up:
 
Hah! Nu fick jag filmerna till att funka, tur jag har fler än en webbläsare installerat, bytte och testade i Chrome och då funkade dom.
Jag kan hålla med tidigare tips du fått, det där med inramningen. Vet själv hur viktigt det är, då jag ridit på en häst som är som en unghäst i utbildningen och för att få dom att hoppa krävs tydlig inramning. I ditt fall är jag säker på att det kommer med tiden, bara du påminner dig själv om det. Red du för någon tränare eller hur var det?

Förresten har han svårt för att fatta rätt galopp? Såg det blev fel galopp två gånger och sen sista gången blev det rätt.
Måste säga att jag tyckte det såg ut som du hade ett bra överliv, rakt och fint i traven. :up:
Jo, han har väldigt svårt för vänster galopp. Vi hade en hästmassör ute som konstaterade att han hade flera spänningar i ryggen och var allmänt sned. Kan ha med saken att göra.
Vi har bytt sadel och han ska få massage regelbundet så hoppas det försvinner med lite träning.
Nä jag red själv. Sedan kom medryttaren och filmade och ägaren kom och ställde sig som väj-skydd :)
 
Jo, han har väldigt svårt för vänster galopp. Vi hade en hästmassör ute som konstaterade att han hade flera spänningar i ryggen och var allmänt sned. Kan ha med saken att göra.
Vi har bytt sadel och han ska få massage regelbundet så hoppas det försvinner med lite träning.
Nä jag red själv. Sedan kom medryttaren och filmade och ägaren kom och ställde sig som väj-skydd :)
Aha, då e ja me.
Nu menade jag förstås inte under själva ridpasset du filmade utan i övrigt om du rider för tränare? Själv ska jag troligen rida för tränare på lördag. :)
 
HOHO nu är jag tillbaka med ett filmklipp!

Jag ser redan nu att jag måste bättra mig raskt med mina händer, de är så ruskigt ostabila men Cash gör det ruskigt bra trotts att jag är ostabil som tusan ännu. Men när man tränar och rider varjedag(skolhästar) så blir de nog snart bättre :) Han är såååå rolig att rida.

Ser även nu att han skulle kunnat gå fram lite till, men han har ett sånt "läge" typ där han hamnar och blir lite bekväm och skäller inte på honom för det men lite till hade inte skadat. Är dock nöjd med att han börjat aktivera sina bakben så pass mkt han gör. Jätte nöjd faktiskt, måste sluta glappa i högergaloppen med den där jäkla vänsterhanden också! Så kanske han går bättre i den galoppen med. Mina skänklar ska också bli mer stabila annars tkr jag vi ser rätt proffsiga ut :D Speciellt med tanke på att han är 3,5år gammal ! Nu är det prick 3veckor kvar av hans träning sedan blir det total vintervila på lösdrift för hans del och då får ni följa mig och Cayenne istället, min andra 3åring som ännu inte är helt inriden och har haft lång paus pga skada :)

Här är då filmen som är innan flytt och allt, någon gång från Augusti tror jag.

Och här är filmen från nu i veckan, jag tycker man ser stor skillnad på att han faktiskt fattar bättre vaaad han ska göra. Han tar bettet mycket bättre och han går att styra ordentligt och är inte alls lika springig. Tycker även man ser att han arbetar bättre bakifrån i denna filmen :)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 587
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 086
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 958
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp