Positiv feedback på ridfilmer

Håller med, en häst som är skänkeldöv lyssnar ju inte bättre när man börjar driva massor med sätet heller. :)

Tycker att man ska använda ett spö på rätt sätt med en skänkeldöv häst,lyssnar de inte på skänkeln 2.a gången man gör den, två snabba pisk mot rumpan och sedan en skänkel igen om den inte lyssnar då 2snabba pisk igen. Upprepa tills den lyssnar för din skänkel lix. Och nu menar jag inte pisk rapp i som att slå hästen utan som en förstärkning och som gör att hästen ger en uppmärksamheten och fokus igen. Med ridskolehästar gäller de att man måste "väcka" dem om man ska få dem att gå bra :)

Har jobbat på ridskola, försäljningsstall och nu ridgymnasie och de finns några skänkeldöda lite här och var, men lär man sig hur man bäst "väcker" dem så är det sååå mycket enklare, då behöver man varken sitta och vråldriva eller använda piskan mer under ridpasset. Men man måste vara lite snabb och kvick själv, timeing är också en viktig del men de lär man sig :)
 
Jo jag kom efter att ha provat allt fram till att det var bäst att klämma till rejält med skänkeln typ vartannat steg tills han reagerade och sedan jobba lite med sätet för att håla igång men inte hålla på för mycket (när det väl gick ok kunde vi båda behöva passa på att vila lite:D). I galoppen gjorde jag allt på en gång! ridläraren sade: du måste rida som en man Ebba!:rofl: Så jag bankade och och piskade och föreställde mig att jag var världens biffigaste. Med det köpte inte hästen:( Sen är jag ganska dålig på att använda spö... brukar mest ha det där och hota med att använda det genom att vifta lite när det behövs. Så nu när jag för ovanlighetens skull använder det vet jag liksom inte var jag har det och var på hästen det hamnar. Borde kanske träna mer på att använda det men jag vill inte göra det i onödan. Bukar sikta på att rida så mycket som möjligt med sätet utan en massa extra hjälpmedel.
Jo jag har ridit honom två gånger förut och det har faktiskt tro det eller ej blivit bättre så något gör jag väl rätt...
I typ 15 minuter mitt i gick han fint framåt i trav och då var det ganska lätt att samla ihop honom på tygeln så det handlar nog mycket om att käcka koden. :idea:
 
Jag har ALDRIG lagt ut någon film på Buke tidigare!!! Men jag gör ett försök nu när jag rider min ridtravare född 2001 som är efter Giant Chill och ca 175 cm hög ...barbacka i hagen. Min pojkvän filmar för första gången så det blir bättre allt eftersom:) Inte så lätt att veta hur hästen rör sig från början :angel:

Mvh anaby:)



Tycker hon har bra trav för en travare, och använder bakdelen fint i halterna. Korta tyglarna lite kanske?
 
Jag har ALDRIG lagt ut någon film på Buke tidigare!!! Men jag gör ett försök nu när jag rider min ridtravare född 2001 som är efter Giant Chill och ca 175 cm hög ...barbacka i hagen. Min pojkvän filmar för första gången så det blir bättre allt eftersom:) Inte så lätt att veta hur hästen rör sig från början :angel:

Mvh anaby:)


Ja halterna är superfina, hästen svarar fint för små hjälper och det ser allmänt väldigt mysigt ut.
Tycker du sitter väldigt djupt och stabilt även om det blir lite stolsits.
:up:
 
Jo jag kom efter att ha provat allt fram till att det var bäst att klämma till rejält med skänkeln typ vartannat steg tills han reagerade och sedan jobba lite med sätet för att håla igång men inte hålla på för mycket (när det väl gick ok kunde vi båda behöva passa på att vila lite:D). I galoppen gjorde jag allt på en gång! ridläraren sade: du måste rida som en man Ebba!:rofl: Så jag bankade och och piskade och föreställde mig att jag var världens biffigaste. Med det köpte inte hästen:( Sen är jag ganska dålig på att använda spö... brukar mest ha det där och hota med att använda det genom att vifta lite när det behövs. Så nu när jag för ovanlighetens skull använder det vet jag liksom inte var jag har det och var på hästen det hamnar. Borde kanske träna mer på att använda det men jag vill inte göra det i onödan. Bukar sikta på att rida så mycket som möjligt med sätet utan en massa extra hjälpmedel.
Jo jag har ridit honom två gånger förut och det har faktiskt tro det eller ej blivit bättre så något gör jag väl rätt...
I typ 15 minuter mitt i gick han fint framåt i trav och då var det ganska lätt att samla ihop honom på tygeln så det handlar nog mycket om att käcka koden. :idea:

Att banka och pika brukar bara göra hästarna på dåligt humör, och då tappar de lusten och bjudningen, enligt min erfarenhet.

Ridskolehästar brukar vara skickliga på att läsa ryttare, så om man vill visa hästen att man menar nåt med sina hjälper så har man ofta inte så lång tid på sig, har man inte varit tydlig de första tio minuterna tror de att man är nöjd så, och fortsätter i samma stil.

Ett väldigt effektivt sätt är att så fort man har suttit upp, och skrittar på lång tygel, lägga in ett antal halter. Ett jättebra sätt att kolla att gas och broms funkar, och att hästen är uppmärksam på hjälperna. Skritta på lång tygel, gör halt. Släpp ut tygeln. Hästen ska fortsätta stå still (inte så enkelt alla gånger) tills du ger framåtdrivande hjälp, då ska hästen genast gå framåt. Gör så 5-10 gånger, tills hästen står still när du ber den, och går fram direkt på hjälpen. När du tagit tygeln, fortsätt med tempoväxlingar, där hästen igen ska svara framåt direkt, gör den inte det, förstärk med spö direkt. Och beröm massor varje gång den svarar framåt på framåtdrivande hjälp.

Är problemet dessutom att den förutom att inte svara på skänkeln är lite svag i bjudningen, låt den gå fram ordentligt i trav och galopp när man börjar trava och galoppera, håll inte i munnen mer än en väldigt lätt kontakt, och låt hästen komma igång i kroppen innan man börjar ta den i munnen.
 
Vanligt vis rider jag inte så. Bankningen och piskningen var bara ett desperat försök att väcka honom ur dvalan som uppenbarligen inte funkade.
Bra med tips på övningar. Kan ju själv inte bestämma, men några halter under i gång skrittningen borde inte störa någon, han har ju så långa ben att gå i kapp med sedan ;)
 
Vanligt vis rider jag inte så. Bankningen och piskningen var bara ett desperat försök att väcka honom ur dvalan som uppenbarligen inte funkade.
Bra med tips på övningar. Kan ju själv inte bestämma, men några halter under i gång skrittningen borde inte störa någon, han har ju så långa ben att gå i kapp med sedan ;)

Halter under framskrittningen brukar inte störa någon, om man kollar så att man inte står i vägen för någon - fördelen är just att man kan renodla hjälperna innan man sätter ihop dem, man gör det väldigt tydligt och enkelt för hästen att göra rätt, och då får man goda möjligheter att berömma hästen, så att den förstår hur man vill att den ska reagera och får lite arbetsglädje.

Tempoväxlingar kan man ju göra under tiden man rider den övning man ska göra, eller ens bara travar/skrittar längs med fyrkantsspåret, det stör ingen, och likadant inte ta den i munnen utan bara låta den gå på i lite friskt tempo första varvet i trav/galopp - så det är sånt som funkar att göra inom ramen för en lektion, utan att störa.
 
Jag måste säga jag är sjukt imponerad vilken balans du verkar ha, jag hade skumpat av för länge sen i traven. :up:

Kan inte låta bli att skratta lite åt hästen som håller på med sin tunga ganska mycket. :p
Så var det första gången du red den hästen eller förstod jag fel tro?

Tack!! Jag hade fullt schå att sitta kvar halva varv i trav från början ;) Började rida barbacka 1 gång i veckan året runt för att träna upp balansen. Det tog några månader av svett..... men sedan gick det ganska fort att träna upp och hålla igång balansen :)

Jo, han grejar en hel del med tungan. Har tyvärr varit med om "tråkigheter" i sitt tidigare liv :( Från början var han väldigt stressad när man tog fram tränset med bett så det har blivit mycket bettlöst. Men allt eftersom tiden gick har jag kunnat börja rida med bett utan att han är stressad. Dock sitter ticksen att greja med tungan utanför i sig ....går nog aldrig helt bort tyvärr ;)

Nej, det är inte första gången jag rider hästen. Men första gången min pojkvän filmar :)

Mvh anaby:)
 
Ja halterna är superfina, hästen svarar fint för små hjälper och det ser allmänt väldigt mysigt ut.
Tycker du sitter väldigt djupt och stabilt även om det blir lite stolsits.
:up:

Tack! Han är otroligt lyhörd och trevlig att rida :love:

Han har väldigt stort steg så för att kunna sitta kvar behöver jag klämma fast mig lite med benen. Tyvärr blir det då lite stolsits men jag jobba med att träna bort det. Så jag hoppas att det ska bli bättre allt eftersom :)

Mvh anaby:)
 
Tack!! Jag hade fullt schå att sitta kvar halva varv i trav från början ;) Började rida barbacka 1 gång i veckan året runt för att träna upp balansen. Det tog några månader av svett..... men sedan gick det ganska fort att träna upp och hålla igång balansen :)

Jo, han grejar en hel del med tungan. Har tyvärr varit med om "tråkigheter" i sitt tidigare liv :( Från början var han väldigt stressad när man tog fram tränset med bett så det har blivit mycket bettlöst. Men allt eftersom tiden gick har jag kunnat börja rida med bett utan att han är stressad. Dock sitter ticksen att greja med tungan utanför i sig ....går nog aldrig helt bort tyvärr ;)

Nej, det är inte första gången jag rider hästen. Men första gången min pojkvän filmar :)

Mvh anaby:)
Aha, det var så det var.
Kul ändå att det blivit framsteg, jag har själv en häst som fjopplar med tungan, men har nu hittat ett bett som hon trivs med (novabett), enda nackdelen är att jag inte får tävla dressyr på det.

Hoppas på fler filmer för att kunna följa hur det går för er. :up: :)
 
Aha, det var så det var.
Kul ändå att det blivit framsteg, jag har själv en häst som fjopplar med tungan, men har nu hittat ett bett som hon trivs med (novabett), enda nackdelen är att jag inte får tävla dressyr på det.

Hoppas på fler filmer för att kunna följa hur det går för er. :up: :)

Jag är jättenöjd att han lugnat ner sig så pass mycket som han har gjort med tungan :) Jag har några olika raka bett som jag altinerar mellan som han funkar bra på.

Det blir fler filmer framöver bara underlaget blir lite bättre .....regn och tungt på gräset just nu här uppe i Norr!!!

Mvh anaby:)
 
Aha, det var så det var.
Kul ändå att det blivit framsteg, jag har själv en häst som fjopplar med tungan, men har nu hittat ett bett som hon trivs med (novabett), enda nackdelen är att jag inte får tävla dressyr på det.

Hoppas på fler filmer för att kunna följa hur det går för er. :up: :)

Här kommer en galoppfilm....tills vidare.... från 2013 då jag rider på åkern med sporrar. Det var grymt varmt och han blev väldigt seg ....så det var bara att ta på sig sporrarna när jag hade någon som filmade :angel:


Mvh anaby:)
 
Dagsfärsk film här, vi testade att hoppa lite här hemma och jag måste säga att det gick bättre än väntat. Vi har fortfarande mycket att jobba på, men just nu bygger vi åtminstone självförtroende och jag vågade till och med höja upp det enda hindret, för det kändes så bra. :up:

Synd bara att kameran tyckte det var mer intressant att låsa fokuset på gruset närmast kameran, men men syns åtminstone lite vad jag gör hoppas jag. :p

Första gången vi hoppade ett smalt hinder, jag gillar verkligen min häst som är så snäll och ärlig. Första språnget över tunnan var inte vackert, men vi kom över och matte satt kvar. :D

 
Dagsfärsk film här, vi testade att hoppa lite här hemma och jag måste säga att det gick bättre än väntat. Vi har fortfarande mycket att jobba på, men just nu bygger vi åtminstone självförtroende och jag vågade till och med höja upp det enda hindret, för det kändes så bra. :up:

Synd bara att kameran tyckte det var mer intressant att låsa fokuset på gruset närmast kameran, men men syns åtminstone lite vad jag gör hoppas jag. :p

Första gången vi hoppade ett smalt hinder, jag gillar verkligen min häst som är så snäll och ärlig. Första språnget över tunnan var inte vackert, men vi kom över och matte satt kvar. :D

Ser fint ut! :D
Skönt att du har det bra med och är nöjd med din häst, för den var ganska nyköpt va........?
Tycker i alla fall att ni utvecklats mycket tillsammans och kommer säkert fortsätta göra det!

mm.... det kan va svårt det där med att filma sig själv.:confused:
Ta gärna med lite mer av vad som händer mellan hindren, är ju viktigt det med ;)
 
Ser fint ut! :D
Skönt att du har det bra med och är nöjd med din häst, för den var ganska nyköpt va........?
Tycker i alla fall att ni utvecklats mycket tillsammans och kommer säkert fortsätta göra det!

mm.... det kan va svårt det där med att filma sig själv.:confused:
Ta gärna med lite mer av vad som händer mellan hindren, är ju viktigt det med ;)

Nyinköpt och nyinköpt, köpte henne för mer än ett år sedan 17/5 -14.
Det är först nu som vi börjat komma igång på allvar, första året stod mest still pga den ekonomiska biten, men nu har jag råd att rida privat och det ger så mycket extra.
 
Ser fint ut! :D
Skönt att du har det bra med och är nöjd med din häst, för den var ganska nyköpt va........?
Tycker i alla fall att ni utvecklats mycket tillsammans och kommer säkert fortsätta göra det!

mm.... det kan va svårt det där med att filma sig själv.:confused:
Ta gärna med lite mer av vad som händer mellan hindren, är ju viktigt det med ;)
Ja, okej då, bjuder väl på bloopersen från samma pass. :o :angel:
Hon har svårt att ta vänsterskänkeln, när vi rider bort från kameran så ska vi egentligen rida på rakt spår, men hon vill gå med baken innanför, tydligast i skritten då hon verkligen trycker sig innåt.
Sen vet jag inte riktigt varför hon byter till förvänd galopp i vänstervarvet, hänger säkert ihop med att hon inte tar vänsterskänkeln och är svag, så vi har något att jobba på där.
 
Ok, jag förstår.
Ja det där är ser ju lite problematiskt ut. Men det ska säkert gå att lösa med en bra tränare och lite extra medvetenhet.
Har du haft en hästmassör att känna igenom hästen? spänningar och snedhet kan orsaka flera problem.
Om man sedan hittar något fel kan massören lära dig att behandla det lite då och då så behöver det inte bli onödigt dyrt.;)
Så gjorde vi med min medryttarhäst. :D
 
Ok, jag förstår.
Ja det där är ser ju lite problematiskt ut. Men det ska säkert gå att lösa med en bra tränare och lite extra medvetenhet.
Har du haft en hästmassör att känna igenom hästen? spänningar och snedhet kan orsaka flera problem.
Om man sedan hittar något fel kan massören lära dig att behandla det lite då och då så behöver det inte bli onödigt dyrt.;)
Så gjorde vi med min medryttarhäst. :D
Därför jag börjat med privatlektioner och vi har verkligen kommit framåt sen jag började med dom. Det blir bättre. Jag har en känsla att allt hänger ihop med hennes vargtand, som vi drog ut förra året vid en genomgång av munnen. För den gjorde troligen ont när man red med bett, då hon la tungan över, och böjde halsen/huvudet åt höger för att slippa tryck på tanden. Så jag har en känsla av att hon blivit riden utan att de tidigare korrigerat det och då har hon troligen byggt muskler på fel sida. Hon får alltid en stor svettfläck först på vänster bogblad. Så något är det, har funderat på att ta ut en equiteraput eller massör, men det har inte blivit av än då det kom lite saker emellan ekonomisk, så avvaktar lite och försöker ta reda på lite kostnade osv under tiden, vad det kan tänkas kosta. :)
 
Fin fint!
Det är verkligen kul att se hur ni blir bättre för varje video.
Det är mycket mer energi nu.:up:
Förresten är det bara vi kvar här på tråden....?:confused:
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 587
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 088
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 958
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp