Bukefalos 28 år!

Presentationstråd

Sv: Presentationstråd

Camilla_H skrev:
Ja, kan bara instämma. 1998 var jag helt inne på att köpa häst. Var då engagerad i ridskolan och red ibland en havlblod/arab-korsning som var otroligt vacker och som jag fastnade kanske mest för genom att hon var otroligt svårlastad och jag blev den som fick jobba med detta (och lyckades!) vilket gjorde att vi kom nära varandra. Så bestämde jag mig för att köpa henne, men lät min ET kolla henne först. Aj, aj, aj. Något fel i ett framben som hon klart avlastade. Jag avstod köpet trots brustet hjärta och några månader senare var hon utdömd för kroniskt fång. Jag lastade och körde henne till slakteriet - då tog lastningen 10 minuter...

Så åkte jag till Stockholm till min tränare och provred två 4-åriga arabfröknar som var galopptränade. Den ena var urvacker men passade inte mig i temperamentet, den andra var egentligen ganska ful med ett stor knöligt kors men passade mig som hand i handske i ridningen. Veterinärbesiktade och hon var halt diagonalt.... Hade hon visat böjprovsreaktioner båda fram eller så hade jag nog köpt henne ändå, eftersom det kunde vara anpassning till galoppträningen, men diagonalt... :(

Så då var vi inne i slutet av juli och jag gav upp hästletandet - jag tänkte vänta till nästa år istället. Men då mailde en kompis mig en annons (här på Buke fast då hette det Stallet) på en 3-årig arab bara ca 15 mil bort. 3 år?? Jag skulle ju ha en inriden häst... Nåja, han var billig och det var nära så jag åkte och kollade i mitten av augusti. Han gick tillsammans med fyra andra araber (tre unghästar och hans mamma) i en stor beteshage. Uppfödaren tog med en longerpisk och fick dem att springa runt och visa upp sig och det gjorde de med besked. 3-åringen showade mest men när han sprungit med flocken ett par varv, lämnade han dem, travade rakt fram till mig och lade pannan i min mage. Där, exakt DÄR, köpte jag Spirre.

Spirre har exteriöra och muskulära problem ända sedan unghäståren, han har för kort rygg och för veka kotor för att vara någon elithäst i distans, men han är en helt otroligt individ och passar utmärkt som tävlinghäst. Så jag är glad att det blev han ändå, men nästa häst ska ha bättre exteriör! *tror, jag, ja*

/Camilla

Ja, vad konstigt egentligen! Ett bevis på att det måste vara något annat som styr ibland...:cool: Vad vackert att han kom fram så där...:)
 
Sv: Presentationstråd

Haha, ska jag nämna att första gången jag såg min nuvarande häst stod han med bakåtlagda öron och åt lunch i hagen och såg ut som en krokodil när jag skulle hälsa. :angel: Han hade ingen lust att prata alls. Osäker, "elak" blick.

Nu kommer han fram med spetsade öron, söker kontakt och slickar mig på händerna och i ansiktet. :love:
 
Sv: Presentationstråd

Lord Owen skrev:
Haha, ska jag nämna att första gången jag såg min nuvarande häst stod han med bakåtlagda öron och åt lunch i hagen och såg ut som en krokodil när jag skulle hälsa. :angel: Han hade ingen lust att prata alls. Osäker, "elak" blick.

Nu kommer han fram med spetsade öron, söker kontakt och slickar mig på händerna och i ansiktet. :love:


:rofl: :rofl: :rofl: Det var det roligaste (ser en korsning mellan häst och krokodil framför mig :D )! Eller kanske inte;) Hur som helst måste du ju vunnit hans hjärta till slut!:love: :love: :idea:
 
Sv: Presentationstråd

knapplån

Jag säger som Rumpnissen; jag är en sån som plockar russinen ur kakan. Dock är det ofta här på barock som jag finner de intressantaste disskutionerna (dessutom utan pajkastning och som inte spårar ur).

Emma heter jag iallafall, här med min Jocke.

DSC00041.jpg
 
Sv: Presentationstråd

emma-vsm skrev:
knapplån

Jag säger som Rumpnissen; jag är en sån som plockar russinen ur kakan. Dock är det ofta här på barock som jag finner de intressantaste disskutionerna (dessutom utan pajkastning och som inte spårar ur).

Emma heter jag iallafall, här med min Jocke.

DSC00041.jpg

Vilken fin häst!:)
 
Sv: Presentationstråd

Här kommer en på mig och Doremi. Vi brukar ha publik på sommaren, kossorna är alltid intresserade av ridning!

jagochdore.jpg
 
Sv: Presentationstråd

Vad är det för ras på hästen? Ser ett brännmärke där bak.

Fick för mig att tänka camargue först för att h*n såg så liten ut, men h*n kanske inte är så liten?
Sedan kom PRE upp i huvudet på mig.

Har liksom ett ponny huvud och ser ut att ha en härlig exteriör.
Vill ha det till att det är en camargue, men det får jag säkert äta upp sedan. :p

Riktig snygging i alla fall! :love:
 
Sv: Presentationstråd

Glorfindel skrev:
Helt otroligt roligt helt enkelt! :banana: Ibland undrar jag om det är ett okänt sinne som styr hästköp ibland....:cool:


Eller är det hästarna som styr oss? :o ;)
 
Sv: Presentationstråd

Han är PRE men du har rätt, han har misstagits (även om han hade bra poäng på spansk hingstbedömning) för följande: arab (fast det fattar jag inte) connemara - jo när han sover och är för tjock, camargue, kanske jag vet inte. Och inte minst Halvblod!! (jo det är sant)

Men han är härlig! Och påminner mig mest om en shetlandsponny i psyket. Snäll (ok jag vet shetlansponnier kan knappast kallas snälla)och arbetsvillig men busig som sören. Ska se om jag kan hitta några andra bilder så man kan se vad han egentligen är för nåt!
 
Sv: Presentationstråd

*kl*


Presenterar min egen häst igen. :angel:
Här har han Bukehästträff med Susan's Pordsvensk Puttsson. :)


Galoppi! :banana:
Susankurshejochh.jpg



Owespringer.jpg



susankurdstv.jpg



:love:
susankurd33.jpg




Ridbilder på mig och hästen kommer faktiskt,
men jag har inte hunnit ljusa upp dem så att man ser mer än två par röda ögon än. :D
 
Sv: Presentationstråd

Verkar som min gamla kuse kan växa upp ur manken runda bröstryggen som Connemaran på den andra tråden :D trots täcke och snöflingor

susankurdstv.jpg


Inte lika bra - men samma tänk
 
Senast ändrad:
Sv: Presentationstråd

Yep, och Owe kan fatta galopp utan att se ut som en banan med djupaste punkten i magen. :p :banana:
 
Sv: Presentationstråd

Lord O!

Hur kan du ha ett rutigt täcke på en skäck!!??!?:eek: :eek:
 
Sv: Presentationstråd

Och dessutom: Om du nån gång tröttnar på din häst är jag en av dom första i kön........:love:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 866
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 546
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 715
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp