Pris på häst??

Är det tvunget att styrka hos fb inköpspris vid övertagandet? Hur görs det isf och begär dem det? Alltså när hästen redan har ett belopp satt, ett ganska lågt.
Det är ju fel att inte ändra och det är bedrägeri absolut.

Men iom att jag kan tänka mig att det skulle kunna slinka igenom på den summan skulle jag ändå avråda från att sälja utan att sänka alt meddela fbolaget själv när jag som nv ägare skickar in uppsägningen.
Varför lägga sig i nya ägarens försäkring, i synnerhet om det rör sig om småsummor? Hade jag fått nys om stora prisskillnader så hade jag kanske agerat men vid aktuell priskategori är det löjligt.
 
En okomplicerad häst som första fodervärden fann så komplicerad att hon inte vågade galoppera och att du sökte råd på internet hur du skulle hantera det. Jag vill annars mest belysa att allt inte är svart och vitt eller enkelt att bedöma. Du menar att den är okomplicerad, fd fodervärden skulle knappast hållit med i den stund galoppen gick åt helvete och hon drattade av flera gånger.

Jag skulle inte ens tittat på en häst med en nyligen utläkt ledskada, efter ett år eller tre javisst och om den varit igång och presterat men innan dess så nej tack. Det är ett riskmoment.

Fast när hon lämnade hem honom så galopperade hon utan tveksamheter och hoppade honom, så nej jag skulle fortfarande kalla honom okomplicerad och så min omgivningen också.
Jag förstår hur du tänker, men jag står fast vid min beskrivning av honom och tycker att den är rättvis mot honom.

Han blev friskförklarad i december förra året, har vart igång sen i februari och fick u.a på röntgen/böjprov/rörelseprov i juni. Och OM han nu säljs så kommer han ju då ha varit igång ett par år.
 
Säg att jag säljer hästen för 25.000kr till fv om 2 år, finns det något man då kan skriva som ger mig rätt att köpa tillbaks honom för samma pris om hon skulle få för sig att sälja honom i sin tur?
 
Ja jag börjar också inse att förköpsrätt är väldigt dumt att skriva av flera anledningar.

Och angående utbildningen så är det definitivt inte ett krav från min sida, självklart är det ett plus men jag ser hellre att hästen är hos någon som jag tycker om och där jag vet att han trivs och är skogsmullehäst än att han utbildas och står hos någon jag inte är nöjd med.


Tanken är absolut inte att sälja hästen nånsin, just nu för mig finns det inte i min värld att jag någonsin kommer at sälja honom. Låna ut honom i flera år ja, men sälja honom nej absolut inte.
Det är ju fv som vill ha det med ifall jag skulle ändra mig och få för mig att sälja. Men jag har talat om för henne att jag inte har några som helst planer på att sälja honom.

Om du inte har för avsikt att sälja så varför tycker fv då att det är så viktigt?

Är ju bara att förklara att du inte vill skriva in det för att du idag inte har planer på att sälja. I framtiden kan ju affären ändå bli aktuell och då diskuteras er i mellan. Allt behöver inte stå på ett papper och ska du inte sälja står det ju bara där som falsk förhoppning inget annat
 
Om du inte har för avsikt att sälja så varför tycker fv då att det är så viktigt?

Är ju bara att förklara att du inte vill skriva in det för att du idag inte har planer på att sälja. I framtiden kan ju affären ändå bli aktuell och då diskuteras er i mellan. Allt behöver inte stå på ett papper

Ja jag vet inte, det är väl någon sorts försäkring för henne tycker hon.
 
Ja jag vet inte, det är väl någon sorts försäkring för henne tycker hon.

Då får du fråga henne varför hon tycker det å försäkring på vad? Hon äger ju inte hästen och förmodligen kommer aldrig göra heller iom att du inte vill sälja.

Köpessumman är iaf urbota dumt att skriva in i alla fall, det hade jag stenvägrat.

Bara för att det står om förköpsrätt så kan det ju innebära att hon aldrig kan köpa ändå..Du kan ju tex erbjuda henne köp på en oerhört hög fantasisumma så har du ju fullföljt din plikt om att fråga vid försäljning. (Därför jag iaf funderar över punktens säkerhet öht för båda parter, ja såvida man inte fastställt en summa då..men säkerhet, vem garanterar köpet?).

Om det nu ändå är nödvändigt och bara ska stå där för att..se till att det inte kan indikera att du har lovat nåt öht om försäljning utan att det är högst eventuellt för framtiden så att du inte kan binda dig på något sätt att sälja om du inte har den avsikten
 
Senast ändrad:
Varför lägga sig i nya ägarens försäkring, i synnerhet om det rör sig om småsummor? Hade jag fått nys om stora prisskillnader så hade jag kanske agerat men vid aktuell priskategori är det löjligt.

Det beror på hur man ser det, jag hade sett det ur det ekonomiska om jag väl skulle sälja (ja jag må vara snål då kanske) och hade inte bjussat på dubbla inköpspriset om det är så att det finns minsta möjliga chans för köpare att få ut summan
 
Är det tvunget att styrka hos fb inköpspris vid övertagandet vid lägre belopp? Hur görs det isf och begär dem det? Alltså när hästen redan har ett belopp satt, ett ganska lågt.
Det är ju fel att inte ändra och det är bedrägeri absolut.

Men iom att jag kan tänka mig att det skulle kunna slinka igenom på den summan skulle jag ändå avråda från att sälja utan att sänka alt meddela fbolaget själv när jag som nv ägare skickar in uppsägningen.

Ja de ber om kvitto eller kontrakt eller att man styrker köpesumman på något sätt om de anser att det behövs och det är ju särskilt om de tycker att livvärdets summa är för hög i förhållande till marknadsvärdet. Verkar summan vara rimlig så är det ju inte säkert att de ber om något bevis på köpesumman. Det är ju marknadsvärdet som avgör hur mycket man faktiskt får ut till sist. Det är därför de drar av en viss procent/år så att livförsäkringen sänks när hästen blir äldre just för att hästens värde går ner när den blir äldre på öppna marknaden.
De frågar ju vad man har köpt hästen för i många fall när man ska försäkra hästen eller ta över försäkringen och visst kan man ljuga då och säga en annan summa men det blir ju bedrägeri och som sagt så är ju risken stor att man sitter och betalar en dyr livförsäkring som man ändå inte får ut hela summan på om olyckan skulle vara framme.
 
Åter till prisfrågan.
Jag konstaterade tidigare att runt 20000 verkade vara marknadsvärde för fbl.
Nu har det dykt upp (för mig) ny information om skadehistorik och reservation i försäkringen, samt att hästen hos tidigare under en period betett sig besvärligt.

Utifrån den nya informationen skulle jag nog vilja påstå att dagsaktuellt pris, eftersom hästen varit igång ca ett halvår efter skadan, faktiskt är högst 15000kr.


Det är dock alltid vanskligt med prissättning vid eventuellt köp vid förköpsrätt eftersom man inte vet vilket marknadspris man ska sätta.
Jag köpte nyligen en arabåring billigt. Där kom säljaren och jag överens om en återköpsklausul - mest för att hästen såldes till underpris. Vi skrev in att säljaren har förköpsrätt till ett pris 10000kr under rådande marknadspris (alltså ingen definierad summa) med vite om 10000kr om jag inte skulle följa det. Detta innebär ju att säljaren blir "skadeslös" om situationen skulle uppstå. Jag tror att både säljaren och jag är nöjda med den överenskommelsen.

Så om man nu vill ha med en förköpsrätt så kan man ju formulera att det är till rådande marknadspris (vilket förstås är en bedömningsfråga men att kolla runt på annonsläget brukar ju ge en fingervisning) och om man tycker att fv ska ha "belöning" för att ha utbildat hästen så kan man ju skriva att förköpsrätt gäller till ett pris x000kr under rådande marknadspris.

Jag skulle å andra sidan känna mig tveksam till att skriva på om förköpsrätt till en människa jag inte känner väl: om hästägaren efter ett tag tycker att fv inte är den allra lämpligaste ägaren till hästen så kan man ju inte sälja hästen till någon annan inom rimlig tid så länge fv bjuder rimligt pris.
 
Vad gäller försäkring frågade de vid tecknande/övertagande vad man köpt hästen för. Dessutom får man den dag en livskadeanmälan fylls i skriva i vad man köpt hästen för, från vem och när.

Jag antar att de kan besluta sig för att kolla att man talar sant och begära in kopia på köpeavtal/kontakta säljaren om de anser priset är oproportionerligt/över marknadsvärde.

Vad gäller förköpsrätt så är ett fast förköpspris till vad hästen är värd dagen den kommer till fodervärd ett sätt för fodervärden att inte om hästen säljs och fv vill köpa behöva betala för utb fv själv lagt ner.

Prisläget. Med en reservation på försäkringen sjunker priset direkt. Reservation på ett ben sänker mitt intresse rejält då det i praktiken ofta innebär att alla fyra benen och ryggen har noll eller klen försäkring (att bolaget kommer hävda alla hältor och ryggont är komplikationer till skadan med reservation)

Att det är så kort mellan friskförklaring och igångsättning och handlar om en ledskada är också något som drar ner pris.

Man tar en risk helt enkelt, och det kommer att kleta av sig på priset.
 
Nog för att fullblod har och har haft väldigt dåligt rykte eftersom folk fortfarande verkar leva kvar i att dom är stissiga/nervösa/stressade, men att jämföra dom med travare tycker jag är lite väl överdrivet.
Sen tycker jag att fullblod visst ökat i värde, okej det finns MYCKET fullblod till salu billigt(oftast fd galoppörer) som kan bli/är jätte trevliga ridhästar, men dom blir ändå mer och mer populära och det verkar som att fler och fler börjar inse vilka oerhörda möjligheter det finns med fullblod. Det kommer ju in mer och mer fullblod på tävlingsbanorna.

Sen är jag helt överens om att det är inte säljarens marknad och har inte varit på länge.

Dom är fullt jämförbara med ridtravare i fråga om att de har ett väldigt lågt marknadsvärde som ridhästar. Senn att de ligger en priskategori högre är ju en sak i sig, men bortsett från det finns det paralleller, även om många förefaller bli jätteprovocerade när man gör den jämförelsen.
Jag tycker inte marknadsvärdet eller prisbilden har ökat alls utan ser likadan ut som den gjort i +10 års tid minst.
 
Nuförtiden tar man väl inte heller över försäkringen som man gjorde förr? Dvs, man får inte exakt samma villkor som förra ägaren, däremot slipper man karensen som är vid nytecknande.
 
Jag tror vi struntar i att skriva något om pris eller köp överhuvudtaget. Skulle det bli aktuellt så får vi ta den diskussionen då och kommer vi inte överens så behöver hon ju inte köpa honom och jag kan sälja till någon annan. Svårare än så är det ju egentligen inte :)


Just nu är vi ju överens och hon är jätte nöjd med honom och att ha honom på foder. Nästa helg ska dom på sin andra pay and jump :) Matte har dåliga tävlingsnerver och är redan nervös.. mer nervös än både ryttaren och hästen :p
 
Har verkligen noll koll så vill gärna ha era åsikter! :) Vad skulle ni sätta för pris på denna hästen? Vet att det är jätte svårt utan att se hästen, men på ett ungefär bara :)

Ett 5 årigt fullblod, valack, ca 163-165 cm.
Snäll i all hantering så som sko, klippa, lasta(kan lastas av en ensam person), kan va själv både i box och hage. Rids utan problem ensam både i skogen och på ridbana/ridhus. Grundriden = Går i form i skritt, trav och galopp både i skogen och på ridbanan, kan galoppfattningarna fint i båda varven. Travhoppad enstaka språng på 80 cm, gått några pay and jump på 50-60 cm, uppför sig exemplariskt på tävlingsplats(lugn och fokuserad).

Det är en oerhört lättlärd och arbetsvillig häst som alltid vill göra rätt, pigg och glad. Absolut inte svårriden, utan kan ridas av dom flesta barn som vuxen. Har potential att bli en riktigt fin tävlingshäst för den som inte har ambitioner att bli elitryttare, utan hålla sig lite mer på amatörnivå. :)

Så det är världens snällaste häst men han är ju inte speciellt utbildad. Låter 20.000kr för mycket tycker ni?
Vet inte om man ska väga in det, men han är livförsäkrad i 30.000kr.
20.000 låter billigt tycker jag, 35-40 skulle jag sätta :)
 
Med tanke på reservationen hade jag gett runt 20k, skulle jag tro.

Angående livförsäkringsbeloppet så kan bolaget gå med på ett högre försäkringsvärde än köpekontraktet säger. När jag sålde mitt sto var hon försäkrad för 20k livvärde (vilket bolaget utan problem gick med på då jag köpt henne och efter en tid höjde beloppet, från de 7k som hon köptes för, då de ansåg att det skett en värdehöjning på hästen med tanke på utbildning). Jag sålde henne till sin fodervärd för 10k inkl utrustning, enbart för att jag ville att just FV skulle köpa hästen (på annons hade hon tidigare legat ute för 20k). Jag pratade med bolaget och förklarade läget, och de gick med hänvisning till situationen med på att hästen hade kvar sin livförsäkring oförändrad.
 
Nej man måste sänka livvärdet om det är över inköpspriset. Annars kan det bli som jag skrev tidigare att man har stått och betalat en svindyr livförsäkring men att man ändå inte får ut den summan den dagen olyckan är framme och man tvingas ta bort hästen.

Det har jag aldrig gjort. Tror tom jag tagit ny försäkring med högre livvärde än pris utan konstigheter då livvärdet ändå var rimligt.
 
För ett par år sedan läste jag försäkringsvillkor (troligen Agria eller Folksam ?, då det är de försäkringsbolag som jag har haft "ordentlig" kontakt med gällande häst) att livvärdet får överstiga marknadspriset med 5k. Men anser bolaget att livvärdet är rimligt i förhållande till hästens utbildning och vad den används till, ålder, ras etc etc (dvs, rimligt i förhållande till marknaden) ska det inte vara några problem att försäkra högre än köpesumman. Annars skulle ju många som fått köpa sina hästar för reducerat pris, så att säga, knappt kunna ha något livvärde alls (t.ex. de som fått hästarna till skänks).
 
@Dandylinn

Ja hur ska man tänka med livvärdet egentligen? Fö.r säg att jag säljer honom för 15, rent krasst skulle ju en köpare kunna göra en fin vinst på det eftersom livvärdet är det dubbla
Jag köpte min häst för halva priset men hon hade ett livvärde på fullpriset, har för mig då jag var tvungen att teckna egen försäkring så ändrades livvärdet, men det gör inte mig något.
Livvärdet är bara ifall det värsta skulle inträffa och det sjunker väl också i takt med att hästen blir äldre?
 
Jag köpte min häst för halva priset men hon hade ett livvärde på fullpriset, har för mig då jag var tvungen att teckna egen försäkring så ändrades livvärdet, men det gör inte mig något.
Livvärdet är bara ifall det värsta skulle inträffa och det sjunker väl också i takt med att hästen blir äldre?

ja det sjunker när hästarna blir äldre 15 år gäller för bolagen allmänt generellt i fråga om ändringar i etablerade försäkringar, så alla bör läsa på om det och vara insatta i sina försäkringar öht. det är ganska dåligt hos folk hur de har koll på sina försäkringar rent generellt vare sig det gäller djur eller de försäkringar de tecknat för annat syfte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!) Jag har varit och provridit en häst som är...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 834
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 103
Senast: Vogue
·
Träning Mitt lilla djur fyller snart 6 år och har bott hos oss sedan han var 2.5 år. Så gott som enbart riden av mig och har hittills bara gått...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp