HJÄLP måste bestämma mig ikväll! pris? (hästköp)

Men det för ju inte aveln vidare heller! Använder du mediokra hingstar till mediokra ston så är ju priset helt annorlunda på avkommorna. De bra stona och de bra hingstarna kostar betydligt mer.

Visst är det så. Betäcker man ett svårklassto med Totilas så är det klart att avkomman kostar mer än om du betäcker lättklasstoet med Warsteiner.
Men de allra flesta som föder upp gör det nog på hobbynivå och jag tror inte att man ligger ute med fler 100000 i kostnad för ston och betäckningar då.
 
Angående importer är det väl de billiga importerna som är/blir problem. Inte importer i sig. Jag har haft 2 imp (dock inte jag som importerats). Riktiga slitvargar båda två. Men skälet till att de importerades var inte för de var billiga/re. Utan den ena togs in som hingstämne men nådde inte hela vägen, den andra var en galoppör och antar han importerades för man ville åt kapaciteten.

Men när man ser tex imp Polen, 6 år, går msv/1.20 och kostar 42' inkl all utrustning. Ja då finns ju någon anledning till den låga prislappen. Och anledningen är inte att ingen i Polen letar sådana hästar...
 
Rubytoo, nu pratar jag inte om elithästar, som de facto de flesta uppfödningar aldrig blir. Men som en del uppfödare verkar tro att de ska bli i alla fall... Där har du en stor skillnad i våra synsätt.

Är skillnad på elit och svår klass häst.

Största hindret för att så få hästar inte kommer upp i svår klass är inte att så stor del av hästarna inte har kapacitet att bli det utan det finns inte tillräckligt många som kan utbilda dit, annars hade men inte på Falsterbo sätt att det är samma ryttare år efter år som utbildar och rider både 5 och 6 åringar och andra som bara rider 5 åringar (deras 6 åringar ligger i bästa fall kvar på 120 och i sämsta fall förstörda) inte beror det stora bort fallet på hästarna utan steget att utbilda från 120 till 130 är stort och många kan inte det.
 
Är skillnad på elit och svår klass häst.

Största hindret för att så få hästar inte kommer upp i svår klass är inte att så stor del av hästarna inte har kapacitet att bli det utan det finns inte tillräckligt många som kan utbilda dit, annars hade men inte på Falsterbo sätt att det är samma ryttare år efter år som utbildar och rider både 5 och 6 åringar och andra som bara rider 5 åringar (deras 6 åringar ligger i bästa fall kvar på 120 och i sämsta fall förstörda) inte beror det stora bort fallet på hästarna utan steget att utbilda från 120 till 130 är stort och många kan inte det.
Okej, vi säger så.
 
Som ny inom avel och bara ett avelsto vill jag kunna få tillbaka tillverknings kostnaden alltså inte vad fölet kostat mig att ha varje månad. Detta är i de fall jag säljer föl/ej inriden. Sen ökar ju priset med utbildningsnivå men jag ser inga fantasi summor
 
Räknar du med inköpspriset på stona då?

Nej, absolut inte. Somsagt jag brukar inte sälja föl, men här är lite beräkningar på vad ett föl kostar att ta fram tills det ska säljas, exemplet är ett föl som föddes hos mig år 2013: språngavgift 1200 euro ( då var det 11235 kr inkl tysk moms), två skick totalt 2500 kr, stationsavgift 2000 kr, veterinär (fryst) 6250 kr, uppstallning 2 brunster totalt 8 dagar, 125 kr/ dag, totalt 1000 kr, ägglossningsspruta x 2, 500 kr, 4 mil till stationen enkel väg ( kört dit i 2 brunster ( jag körde jag hem tomt när jag lämnade stoet), koll 17, 30, 45 och 90 dygn på stationen =64 mil x 25 kr milen ( bilen drar runt 2 liter milen med släpet) 1600 kr , foster och fölförsäkring 2000 kr. Extra foder till stoet, jag räknar 300 kronor extra de första månaderna efter bete, fyra månader innan bf ca 500 kr extra i månaden, i detta fall blev det 2900 kronor extra, abortvirussprutor x 3, 1200 kr, då är jag uppe i 31185 kronor inkl moms innan fölet är fött.

Ska fölet säljas när det är 6-7 månader så ska det ha pass, 1550 kronor, vill man ha med hästen i Breeders kostar det 450 kronor till, grundvaccination stelkramp och influensa kostar 1500 kronor, verkning minst var 8 vecka med föl, 350 kr/gång, 4 ggr blir 1400 kr, så när fölet ska säljas har jag betalat minst 36085 kronor, har något oväntat tillstött kan det vara mer. Har fölet visats på fölvisning blir det extra kostnader för det, men ibland kan det vara lättare att sälja ett föl efter det om man fått bra poäng där.

Stoet har jag även om hon inte fölar, men jag hade t ex inte behövt investera i en övervakningskamera till fölningar, jag köpte t ex en ny förra året för ca 4000 kronor, och det är säkert annat jag inte räknat med. Transporten är extra bred och hög, och anpassad för att jag ska köra sto med föl, mm.
Den tid man lägger ner på hästarna är delen jag kallar hobby, vore det en yrkesmässig verksamhet så får man även räkna in tiden i utgifterna, det gör man i andra företag.
 
Intressant debatt angående vad en häst borde kosta. Nu har jag själv bara två ston i avel, inga mediokra ston i mina ögon, båda är tävlade högre klasser innan de sattes i avel och med ett meriterat möderne, en är inköpt när hon tävlades för en större summa, det andra stoet har jag tagit över från en äldre uppfödare. Jag försöker välja bra sporthingstar som kan passa dem. Innan fölet är fött har jag i runda slängar lagt ut 30-40000 kronor, sedan har jag egen gård och är självförsörjande med det mesta, så jag har nog en ganska billig hästhållning hemma. Det är när jag skickar iväg hästarna på utbildning de börjar kosta mer, en del kan jag göra själv, men ska de visas vill jag anlita duktiga visare. Hade jag inte gått +/- 0, eller helst med + så varför föda upp hästar till andra? Då är det bättre att bara ha de hästar man själv vill ha hemma och inte gå back. Alla hästar blir inte stjärnor, det gäller även de med goda stammar, men de normala hästarna skänker jag inte bort, det finns en marknad för dem och det finns de som uppskattar de egenskaper de hästarna har för en summa som täcker mina kostnader. Den dagen jag inte får kostnadstäckning vid försäljning för mina uppfödningar kommer jag sluta betäcka stona.
Skönt med någon som tänker som jag, Jag betäcker inte för att sälja men det har blivit några ändå under åren, och jag har egen gård och eget foder, en av bästa kompisarna är hovslagare, lämnar bort till duktig unghästutbildare några månader, de som jag har sålt har jag räknat alla utgifter jag har haft men inte min egen arbetsinsats, Har haft tur att kunna fått ut en hel del extra på hästarna, och sålt från tre år till 5 och inte förlorat på någon, Klart att en hel och välmeriterad häst kommer att kosta en del men förhoppningsvis har ryttaren haft glädje av sin häst , Jag skulle inte räkna kostnaderna på min egna ridhäst/ar om jag har haft dessa uppstallade på en ridanläggning och haft glädje av dessa i flera år för eget syfte, om någon blev till salu , utan då kolla runt lite vad den skulle vara värd.
 
jag köpte en ponny som inte kunde mycket inom ridning, var troligtvis inte något utbildad. Inte inkörd heller. Halt, fång, ögonproblem. ca. 118 i mkh och 13år gammal. Betalade 25 000kr för henne, vad gör man inte för "den rätte".
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 283
Senast: sasmal
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 257
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp