Bukefalos 28 år!

Problem med att få betalt

Sv: Problem med att få betalt

Önskar att jag kunde säga att jag är förvånad. Dra det till Kronofogden direkt, lika bra.
 
Sv: Problem med att få betalt

Jag har inte fått januari hyran, och hästen är inte såld :(

Nej, det verkar ruggigt svårt att sälja hästar just nu.

Grannen har två ponnysar, riktiga klippor, som båda gått ungponnysm med placeringar, och den ena tom riktiga sm. Underbara i hantering, perfekta i allt, och de ligger ute för småpengar, men går inte att sälja....
 
Sv: Problem med att få betalt

Men Zephira..
Det är väl klart att det finns idioter till stallägare!
I mitt förra stall har 8st flyttat in/ut det senaste året.
Otroligt trevliga, ambitiösa och sympatiska hästmänniskor. Men det går under inga som helst omständigheter att ha sin häst i detta stallet.
Stallet har 19 boxar. 16 står tomma. 3 har hon själv..
Ingen vill flytta dit.
Nämner man stall namnet så rynkar folk på näsan.
Faciliteterna är det inga fel på. Stora sommar och vinterhagar, ridhus, milslånga ridvägar, stor paddock. Stora förvarings ytrymmen och till detta en helt överkomlig stallhyra.
Tyvärr har förmodligen någon form av borderline-störning.. Eller liknande..

Jag är otroligt glad att inte just denna stallägaren ingår i något nätverk där det finns möjlighet att svartmåla folk till både höger och vänster.
Det hade blivit riktigt otäckt för oss alla.
Det räcker att hon pratar skit om oss med alla som kommer i hennes väg ändå.
 
Sv: Problem med att få betalt

Det är inte ett dugg olagligt då alla som hyr av personer i nätverket har skrivit under och gett sitt samtycke till detta i hyresavtalet.
Då det dessutom är en låst databas och informationen enbart är av privat intresse så är det inget olagligt. Informationen som står i databasen är dessutom signerad av den som skriver det, alltså kan informationen spåras till den som uttalat sig. En hyresgäst som förekommer i registret kan alltså begära ut information om sig själv och sedan "konfrontera" den som skrivit omdömet om denne skulle vilja.
Så det är ett visst ansvar att hålla denna databas, absolut, men syftet är inte att "snacka skit" om en enskild person utan att skydda stallägare och framförallt deras ekonomiska intressen.

Om det är en laglig databas som sköts som den ska och den registrerade är medveten om databasen är det ju helt ok för hyresgästen att begära att raderas ur den just när man letar nytt stall. Då blir den lite trubbig. Men jag antar att alla inte tänker på att de faktiskt har rätten att göra så. Att meddela alla stallägare om hyresgästens val och ta med informationen som fanns i databasen om denna är nog väldigt tveksamt att man får göra efter att en begäran om att strykas från registret har inkommit. Det handlar ju om företag.

Nåväl. En databas som sköts snyggt, lagligt och öppet är bra, även om den bygger på från att folk inte är medvetna om sina rättigheter. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med att få betalt

Men Zephira..
Det är väl klart att det finns idioter till stallägare!
I mitt förra stall har 8st flyttat in/ut det senaste året.
Otroligt trevliga, ambitiösa och sympatiska hästmänniskor. Men det går under inga som helst omständigheter att ha sin häst i detta stallet.
Stallet har 19 boxar. 16 står tomma. 3 har hon själv..
Ingen vill flytta dit.
Nämner man stall namnet så rynkar folk på näsan.
Faciliteterna är det inga fel på. Stora sommar och vinterhagar, ridhus, milslånga ridvägar, stor paddock. Stora förvarings ytrymmen och till detta en helt överkomlig stallhyra.
Tyvärr har förmodligen någon form av borderline-störning.. Eller liknande..

Jag är otroligt glad att inte just denna stallägaren ingår i något nätverk där det finns möjlighet att svartmåla folk till både höger och vänster.
Det hade blivit riktigt otäckt för oss alla.
Det räcker att hon pratar skit om oss med alla som kommer i hennes väg ändå.

Jag har aldrig någonsin påstått att det inte finns idioter till stallägare. Det finns det, men som du påtalar så finns dessa redan med i sin omgivnings muntliga "register". Som du säger, ingen vill hyra hos den här personen, alla vet att människan är galen.
Dock är det inte så för stallägare som råkar ut för en galen hästmänniska, de står i princip helt ovetande när det knackar på stalldörren eller ringer i telefonen. Som stallägare måste man chansa på att det är en bra människa när man låter denne hyra eller låta bli att hyra ut, men många gånger är det inte någon bra människa utan en som förstör för ens verksamhet på ett eller annat sätt.
Att ett "register" finns formellt och att du som hyresgäst blir införstådd med villkoren tycker jag är schysstare än snacket ute på bygden som ingen har någon koll på och som kan göra mer skada än nytta.

Du skriver att du inte hade velat att just den här specifika stallägaren medverkade i ett "register" av något slag. Men i verkligheten så vet du ju inte om hon redan gör det, men informellt. Många stallägare träffas och har nätverk sinsemellan ändå utan att pränta ner något, på dessa möten kommer det fram en hel del om diverse hyresgäster...dock är det ju upp till var och en att ta ställning till det som sägs. Om det bara handlar om skitsnackande från en småtokig stallägare, så kan ju alltid någon av de andra stallägarna tänka sig den aktuella hästägaren som potentiell kund just för att man vet att stallägaren som haft och berättar om problemen kanske inte har alla hästar hemma så att säga. Man måste, i hästvärlden, alltid ta allt med en nypa salt då det ljugs, överdrivs och utelämnas en hel del i de flesta samtal från båda parter.

Oavsett, i vår databas finns inga uppgifter om hur en hästägare sköter sin häst, hur den är som person, vad den kör för bil etc etc. Det enda som finns är dokumenterade betalningsanmärkningar från Kronofogden (även här finns notering om när anmärkningen gjordes, eftersom de skall tas bort efter 3 år om det inte uppkommit nya hos Kronofogden, 5 år gäller för näringsidkare), eventuella tillbud såsom våld och hot (oberoende vittnen krävs eller kopia på polisanmälan om sådan finns) och så kallad hästdumpning. Något annat har vi varken tid eller lust att lägga till i databasen och det vore inte heller etiskt försvarbart. Databasen och nätverket är enbart till för att skydda stallägares ekonomiska utsatthet när det kommer till personer som inte vill eller kan göra rätt för sig men av någon anledning lyckas hålla häst ändå.

Hör och häpna, men i princip alla som hyr stallplats hos mig tycker det är positivt. Kanske för att de faktiskt är skötsamma ekonomiskt, inte våldsamma på något sätt och ser på sin häst som det finaste de har (näst efter familjen). :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 312
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 946
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp