Problem med hyresgäst IGEN!!!

Texaz

Trådstartare
Har haft en hyresgäst som flyttade sin häst sent en kväll i slutet av juni. Hann ut och pratade med denne och hästen skulle bara vara borta i några dagar. Såg dock dagen efter att de tagit med alla hästens saker, även vintertäcken.

Pratade med vederbörande några dagar senare, och jo hästen skulle komma, men det skulle dröja ytterligare några dagar...
När jag sen krävde denne på stallhyra (för juni-juli+foder april-juni, dvs det de förbrukat under tiden) så fick jag till svar att denne enbart skulle betala för en månad då hästen ju inte skulle vara här i juli.

Kontrade då med att jag allt ville ha betalt för den tid hästen vistats här, inget svar:mad:

Min fråga nu, kan jag kräva hyra även för juli?? Stallplatsen har INTE sagts upp utan hästen skulle bara inte vistas här den tiden.
Och nej, vi har inget skrivet kontrakt (SISTA gången jag hyr ut utan kontrakt...)

Hyran har betalats de senaste halvåret (dock efter påtryckning ett antal gånger), men ingen uppsägning har skett...

Har det senaste året haft ett flertal struliga hyresgäster och den här gången går det garanterat till KF!!! Kommer inte heller att hyra ut mer, står hellre med tomt hus/stall!
 
@Texaz : men alltså du har ju skrivit spaltmeter tidigare om just att du inser att du behöver kontrakt och inte har det???

svar på frågan: nej - du har inget kontrakt och då blir det såhär. Vill du tvista kommer det kosta tid, energi, pengar och väldigt troligt väldigt lite utdelning i slutänden ekonomiskt för din del.
VARFÖR i hela friden skriver man inte kontrakt?! Det spelar ingen roll om det är bästa vännen osv, man skriver. Punkt slut. För att undvika dethär!

Jag förstår inte öht varför du skulle behöva sluta hyra ut som slutsats i sig - hela strulet handlar ju om att du inte insett vad du behöver strukturera upp i fråga om avtal , att du inte själv haft koll osv när du hyr ut. Låter som total kaos det du redovisat sen tidigare och även nu. Om ngn drar bara sådär en kväll och du "hinner ut" för att se det - då är det ju ngt gravt fel rent allmänt utöver det, bortsett från skrivna kontrakt eller inte dessutom.... jisses :(
 
Nej jag vet!!! Fick bra rekommendationer och det gick fort....

Nåja, jag kräver enbart på hyra för den tid de varit här och det foder de förbrukat.

VET att det var oerhört dumt att inte skriva kontrakt men kommer inte att upprepas;)

Kommer aldrig mer att hyra ut, för även MED kontrakt har jag haft problem:p
 
@Texaz en bra mätare på folk öht om man ska ta inackar är om de öht inte frågar efter skrivet och noga genomgånget avtal innan de tackar ja.... om du själv har dålig koll i kombo och tar in ngn som inte frågar efter sånt, grattis där har du svaret liksom..... spelar ingen roll hur goda rekommendationer folk har, och än mindre borde du aldrig ta in folk "fort".
Tycker det är synd att såna här trådar skapas för det är så lätt att folk som läser och inte är riktigt insatta skapar sig ngn bild av att såhär är det och man ska inte ha inackar osv, när det i själva verket har allt att göra med hur man som ansvarig lagt förutsättningarna för sig själv och även de inackorderade i fråga om stabilt upplägg och skrivna avtal. Det är ju det som är grejen - det är ett avtal som sker i förtroende från bägge parter. Sen kan det skära sig eller inte funka ändå men då har bägge parter ändå ett avtal att förhålla sig till som de bägge godkänt. Det blir stor skillnad.

Om en inack drar på dagen och har packat alla sina saker och man bara "råkar" haffa dem i flykten är det ju som sagt rätt grava grejer utöver just själva flytten det handlar om som isåfall pågått ett tag.
 
Tja det jag undrade egentligen är om det kan anses att ett avtal ingåtts om man i åtta månader betalat hyran (vitt, mot faktura), men antar att det inte är så.

Således kräver jag dem bara på aktuell tid när jag skickar till KF
 
Tja det jag undrade egentligen är om det kan anses att ett avtal ingåtts om man i åtta månader betalat hyran (vitt, mot faktura), men antar att det inte är så.
Jag tycker då det kan anses att avtal ingåtts. Men jag kan inget om uthyrning av stallplatser. @Inte_Ung kanske kan svara på det.
 
Jag tycker då det kan anses att avtal ingåtts. Men jag kan inget om uthyrning av stallplatser. @Inte_Ung kanske kan svara på det.

Hur anser du att ngt ifråga om vad som avtalats ska stridas över till kronofogden om ngt skriftligt inte finns öht och du svarar utan att inte veta ngt om det du svarar på? är nyfiken på ditt svar då jag blir lite förvånad över svaret i sig utifrån det?
. Än mer nyfiken blir jag på varför du svarar när du inte samtidigt som du skriver, vet, och sen hoppas på svar från ngn annan du tydligen tycker ska svara som bör ha koll på just Bukefalos det etablerade forumet för att folk svarar vad de själva vill utan ngn som helst grund vad som egentligen gäller osv? Är det kritiskt kontaktar man väl myndigheter?

summa summarum oavsett är ju att TS begått det grava misstaget sen länge och även konstaterat det sen länge att den borde ha avtal men ändå inte fixat det, och nu blir det IGEN som trådrubriken illustrerar, väldigt märkliga problem.
 
Hur anser du att ngt ifråga om vad som avtalats ska stridas över till kronofogden om ngt skriftligt inte finns öht och du svarar utan att inte veta ngt om det du svarar på? är nyfiken på ditt svar då jag blir lite förvånad över svaret i sig utifrån det?
. Än mer nyfiken blir jag på varför du svarar när du inte samtidigt som du skriver, vet, och sen hoppas på svar från ngn annan du tydligen tycker ska svara som bör ha koll på just Bukefalos det etablerade forumet för att folk svarar vad de själva vill utan ngn som helst grund vad som egentligen gäller osv? Är det kritiskt kontaktar man väl myndigheter?
Fattar inte riktigt vad du menar men jag kanske läser illa.
Jag skrev inte att det har ingåtts avtal, jag skrev att jag tycker det kan anses att avtal ingåtts. Jag får alltså inte ha en åsikt utifrån mitt sunda förnuft? Jag har ett svagt minne om liknande situationer vid hyresförhållanden då det ansågs finnas hyresavtal eftersom hg betalat hyran.
Det finns ju skriftligt - betalda fakturor. Man betalar inte fakturor om inget avtal finns...
Och det finns andra som taggat en användare som kanske kan svara på aktuell fråga men det kanske bara är vissa som får göra så.
 
@Linda8142 som jag skrev var jag mest nyfiken på ditt svar utifrån att du skrev att du inget vet om det i sig osv. Därav kommentar och frågor utifrån det. Motivera gärna svaret som sagt och vad du grundar det på, i detta sammanhang. :)
ser nu att TS i fråga enligt utsago haft ett sk vitt avtal i fråga om pris fakturering osv? men oavsett det så är det ju som jag skriver, givet i sammanhanget att situationen knappast är gångbar att åberopa diverse grejer ekonomiskt när inget skrivet finns öht och det tydligen skitit sig genuint som TS sen länge i sig uppmärksammat att det är en brist att denne inte har några kontrakt öht i fråga om sina inackorderings arrangemang. på vilket sätt skulle det att TS kör faktura och vitt osv, styrka att ngn sen utan avtal när vi pratar häst, inte betalat för sig osv? förklara gärna hur du menar.
 
Senast ändrad:
Det finns ju skriftligt - betalda fakturor. Man betalar inte fakturor om inget avtal finns...

Visst finns det ett avtal vid en faktura - om köpt vara eller tjänst per tillfälle.
Men tyvärr finns inget som styrker att det är något som skall ske löpande, dvs att kund lovar att fortsätta betala faktura månad 2, månad 3 osv om det inte tydligt framgår av fakturan tex hur många betalningar som återstår.

Det måste finnas tydligt skrivet vad som köps, hur ofta/länge, när betalning ska ske, uppsägning etc annars kan det lika gärna räknas som ett kvitto på ett köp vid ett enda tillfälle också.
Kan annars liknas vid att gå på ica och köpa mjölk..det finns inget som säger att du som kund gör det nästa månad. Man måste kunna styrka att kunden förbinder sig mot fortsatt köp under en viss tid.

Så tyvärr hade jag försökt kräva personen på pengar, men annars släppt det och tänkt på nästa gång att göra ett tydligt och bra avtal.
 
Att skydda sig mot oseriösa kan vara:

- gå på magkänsla för att avgöra om personen är lämplig/passar i stallet
- inte ha bråttom
- tydligt och bra kontrakt som visas redan vid spekulationen/skickas med hem, även annan info om stallet som spekulanten får kika igenom en stund
- att ta 1-2 månaders deposition vid inflytt som extra skydd mot smitningar
 
Jo.
Det är just det som det gör.
Men det gäller att ha bevis.
Inbetalning på bank t.ex.

Att betala hyra är att acceptera hyresförhållande och det samma gäller ned att ta emot hyra.
Alla inbetalningar har skett via bank, tar inte emot kontanter.
Kommer dock antagligen enbart att kräva dem på den tid de faktiskt stått här, släppa det och sen ge tusan i att ta in nya hyresgäster såvida jag inte känner till dem innan.
Tycker inte att det är orimligt att skicka till KF för det de faktiskt är skyldiga.
 
Ni har haft ett avtal om uppställning som visas genom att avgift betalts in. Det kommer ju att bli snärjigt att bevisa vad som är stallhyra och vad som är foder i o m att det, gissar jag, betalts som klumpsumma.

Det blir också svårt att bevisa att det är ett löpande arrangemang. Säger hyresgästen att det var avtalat t o m betesgång och sedan avflytt - hur bevisar du att det var annat avtalat?
 
Ni har haft ett avtal om uppställning som visas genom att avgift betalts in. Det kommer ju att bli snärjigt att bevisa vad som är stallhyra och vad som är foder i o m att det, gissar jag, betalts som klumpsumma.

Det blir också svårt att bevisa att det är ett löpande arrangemang. Säger hyresgästen att det var avtalat t o m betesgång och sedan avflytt - hur bevisar du att det var annat avtalat?

Visserligen har de betalat klumpsumma, men det är noga specificerat på fakturorna.
Som jag skrivit tidigare så kommer jag inte att driva vidare om uppsägning (trots att de hela tiden hävdat att hästen ska komma tillbaka... Är inte aktuellt nu för mig!), men vill ha betalt för tiden de varit här samt det foder de gjort av med.
DEN biten kommer jag att driva vidare.
 
Ja, det är ju kanske värt ett försök. Men börja med att kolla om de redan finns hos KFM. Om de har register där, är det knappast lönt att du lägger ut ansökningsavgifter.
 
Har haft en hyresgäst som flyttade sin häst sent en kväll i slutet av juni. Hann ut och pratade med denne och hästen skulle bara vara borta i några dagar. Såg dock dagen efter att de tagit med alla hästens saker, även vintertäcken.

Pratade med vederbörande några dagar senare, och jo hästen skulle komma, men det skulle dröja ytterligare några dagar...
När jag sen krävde denne på stallhyra (för juni-juli+foder april-juni, dvs det de förbrukat under tiden) så fick jag till svar att denne enbart skulle betala för en månad då hästen ju inte skulle vara här i juli.

Kontrade då med att jag allt ville ha betalt för den tid hästen vistats här, inget svar:mad:

Min fråga nu, kan jag kräva hyra även för juli?? Stallplatsen har INTE sagts upp utan hästen skulle bara inte vistas här den tiden.
Och nej, vi har inget skrivet kontrakt (SISTA gången jag hyr ut utan kontrakt...)

Hyran har betalats de senaste halvåret (dock efter påtryckning ett antal gånger), men ingen uppsägning har skett...

Har det senaste året haft ett flertal struliga hyresgäster och den här gången går det garanterat till KF!!! Kommer inte heller att hyra ut mer, står hellre med tomt hus/stall!

Utan kontrakt står du maktlös tyvärr.
Så ta lärdom och bit i de sura äpplet att ALDRIG hyra in eller ut en boxplats utan ett kontrakt, ju klara och tydligare regler som gäller dessto mer lugn och ro får man.

Och ALLTID låta inhyrda betala i förskott.
Jag har alltid fått faktura för kommande månad aldrig för den gångna månaden som varit
 
Ja jag HAR tagit i förskott, hamnade dock "efter" med en faktura (pga dödsfall i familjen), och fodret har fakturerats i efterhand, på vad som gått åt.
Kommer dock att driva det vidare, då jag blir så förbannad på just hur det gått till, dvs ingen uppsägning och lögner om hur länge hästen skulle vara borta etc...
Struntar i den kommande fakturan, men vill ha betalt för den tiden de nyttjat stall/foder
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 476
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp