Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi väntar på klinkersen som är beställda. Sen fortsätter avdelning badrum :)

Har passat på att röja bort en buske i trädgården vi inte ska ha kvar så nu är den väck. Har beskärt vinbärsbusken samt tagit lite lätt på dom gamla äppelträden. Bara sånt som är dött och på själva stammen. Nästa år så tänkte vi anlita en beskärare så får träden rätt sorts klippning :)
Det gamla päronträdet vet vi inte om vi ska ta ner eller ge 1 år till.

Plank byggs för fullt! Dock lite knepigare på denna kortsidan då den måste byggas i etapper annars blir det för högt. Så lite trix och mäta men annars rullar det på :)
Städat trädgården inför vintern med. Skönt att ha gjort. Ett lass till tippen körde vi för nån vecka sen.

Nya planer är att jag vill ha en kamin :love::love::love:
Vet bara inte vart den ska få plats :laugh:
Men vill ha :love:
Maken får fixa :idea: :angel: :heart
 
Min snickare påstår att han kommer på torsdag o byter badrumsfönster :banana:
Då kan jag äntligen sätta klart ytterpanelen på den gaveln.
Som skrivit påstår .......................Han byter golv på min trailer istället,jag orkar inte med ett fönsterbyte hostar ihjäl mig.
 
Känslan när man kommer hem till sitt hus efter 1 veckas semester - och det har tapeter :love: :bump: Herregud vilken skillnad det gör med tapeter (och lister!).
Så värt att ta in en målare för det här.

PvyaFLO.jpg

HUcR4ZP.jpg


och en sneakpeek på grovhall + tvättstuga:
BqGhpMs.jpg

r8WpaxB.jpg
 
Känslan när man kommer hem till sitt hus efter 1 veckas semester - och det har tapeter :love: :bump: Herregud vilken skillnad det gör med tapeter (och lister!).
Så värt att ta in en målare för det här.

PvyaFLO.jpg

HUcR4ZP.jpg


och en sneakpeek på grovhall + tvättstuga:
BqGhpMs.jpg

r8WpaxB.jpg
Nyfiken fråga,varför är det 3 hål i dörren :confused:
 
Här händer det lite, men i lugnare tempo nu när bebis har anlänt. :) Sockeln till huset är målad, entrén är typ klar, ytterbelysning är uppe (skitsnyggt!), avhängningen nere har fått belysning och den lilla gästtoan är nästan klar! Saknas bara en golvlist och sen ska sambon spackla igen ett hål i väggen där elen var dragen. Golvvärmen ska kopplas in så småningom om också men det är ingen panik. :)
 
Målaren har trappan kvar (stegen är dock gjorda, men det ska målas vangstycken, sättsteg och spaljé), elektrikerna har ett par-tre timmar kvar och rörmokaren har nog en knapp dag kvar ungefär. Sedan är det bara att täcka av golven, städa och flytta in :love:
 
Målaren har trappan kvar (stegen är dock gjorda, men det ska målas vangstycken, sättsteg och spaljé), elektrikerna har ett par-tre timmar kvar och rörmokaren har nog en knapp dag kvar ungefär. Sedan är det bara att täcka av golven, städa och flytta in :love:
Gud vad fort ni har jobbat :eek: Spännande med inflytt!
 
Det här är mer ett projekt för 2018, men igår så började min man äntligen hoppa på tåget för att börja fundera på inglasat uterum :banana: ! Jag har varit sugen på det i ett par år då jag vill kunna sitta "utomhus" även när det är spöregn och vinter, men han är mer verklighetsbunden än jag (tur det ibland :D ) så andra renoveringsprojekt har gått före de 4 år vi ägt huset.

Men nu blir det nog verklighet till våren, så nu ska hösten och vintern spenderas att planera hur och hur stort :up: !
 
Inför nästa år tänker vi oss ett "stora-projekt-sabbats-år"... men jag vet hur det brukar sluta - listan på saker som står på kö för att fixas är ju endless när man bor på liten gård :p
Några småprojekt är dock inplanerade ;)
1. Fixa iordning jordkällaren så att vi kan börja lagra i den.
2. Få upp mitt odlingshus (tror jag skrivit om det i flera år nu :o)
3. Stugan ska få lite färg på söderväggen som är eftersatt.
4. Stugan ska få en uteplats med tak.
5. Sen är det allmänt småfix kvar på traktorgaraget och nya mc-garaget...

Stora saker som ligger på vänt är;
1. Riva hästarnas vindskydd och spån-skjulet och sätta upp nytt tillsammans med ett större skärmtaksbygge som till slut ska finnas på hela långsidan av stallet, dvs ca 50 m.
2. Bygga ut köket.
3. Rusta badrummet.
4. Sätta in en liten toa på övervåningen.

Ja, ni ser ju... ;)
P.s hade det varit möjligt för oss att dra in fiber så hade det vart prio 1 ;) men det är omöjligt där vi bor :turd:
Så här trodde jag att det skulle bli :angel:

Verkligheten är att på små-fix-listan är punkt 2,3 och 5 klara och dessutom bytte vi ut 2 fönster på stugan :up: och på stora-väntelistan har vi endast prioriterat om köket och påbörjat en helrenovering "bit för bit" istället för att bygga ut... vi håller på med golv och väggar nu :p

Jag rev ju ut väggar för att jag trodde att jag skulle ha timmervägg, men den täcker vi igen med "höft-panel" :idea: och tapet. Golvet likaså, det gamla trägolvet måste tätas och då lägger vi in värmegolv och skeppsgolv uppå istället :love: det håller vi på med just nu... men det kom ju in en ny familjemedlem sådär halvtomhalvt oplanerat :o:D Med det så tillkom en flyttkarusell inne i huset och uppbyggnad av hundgården igen och viss renovering av hundhuset O_o
Varför tar allt så rackarns lång tid... :arghh: jaja - det ska väl finnas kvar att göra 2018 också - eller hur :p
 
Sambon sa häromdagen, nästan besviket, att det börjar ta slut med saker att göra på huset. Två år har vi bott här och när vi köpte det var listan med saker att göra ungefär lika lång som ikea-katalogen.
Han håller för tillfället på att blästra och måla räcket till entrén och de gamla smidesgrindarna, sen är väl projekten ute i stort klara tills det är dags att ta tag i att göra en ny källartrapp och mura upp uteplatsen. Antar att det blir nästa år.
Efter det skulle jag tippa på att han går på det fallfärdiga och skadedjursangripna garaget och river det och börjar med sitt drömprojekt: ett stort dubbelgarage med verkstad. Får jag välja blir det en liten gästlägenhet på ovanplan också. :)

Inomhus är det lite smågrejor. Byta innertak i två rum och tapetsera det ena sovrummet.
De kommer i vinter och finspacklar runt fönster och dörrar som vi har bytt.
Golven börjar det bli dags att slipa och lacka/olja om.
Långt framme i tiden ska badrummet uppe rivas och byggas ut men dit är det säkert två år kvar. ;)
 
Sambon sa häromdagen, nästan besviket, att det börjar ta slut med saker att göra på huset. Två år har vi bott här och när vi köpte det var listan med saker att göra ungefär lika lång som ikea-katalogen.
Han håller för tillfället på att blästra och måla räcket till entrén och de gamla smidesgrindarna, sen är väl projekten ute i stort klara tills det är dags att ta tag i att göra en ny källartrapp och mura upp uteplatsen. Antar att det blir nästa år.
Efter det skulle jag tippa på att han går på det fallfärdiga och skadedjursangripna garaget och river det och börjar med sitt drömprojekt: ett stort dubbelgarage med verkstad. Får jag välja blir det en liten gästlägenhet på ovanplan också. :)

Inomhus är det lite smågrejor. Byta innertak i två rum och tapetsera det ena sovrummet.
De kommer i vinter och finspacklar runt fönster och dörrar som vi har bytt.
Golven börjar det bli dags att slipa och lacka/olja om.
Långt framme i tiden ska badrummet uppe rivas och byggas ut men dit är det säkert två år kvar. ;)
Kan du skicka han på posten när han är klar? Jag kan nog hitta lite skojiga projekt till honom.
 
Det här är mer ett projekt för 2018, men igår så började min man äntligen hoppa på tåget för att börja fundera på inglasat uterum :banana: ! Jag har varit sugen på det i ett par år då jag vill kunna sitta "utomhus" även när det är spöregn och vinter, men han är mer verklighetsbunden än jag (tur det ibland :D ) så andra renoveringsprojekt har gått före de 4 år vi ägt huset.

Men nu blir det nog verklighet till våren, så nu ska hösten och vintern spenderas att planera hur och hur stort :up: !
Modernt eller gammaldags?
 
Kan du skicka han på posten när han är klar? Jag kan nog hitta lite skojiga projekt till honom.
Hade jag gärna gjort, tyvärr är han rätt eftertraktad av både hantverkarkompisar och de som har tummen mitt i handen så väntetiden är dessvärre rätt lång. :) Men om han är sysslolös nån dag (ett öde värre än döden) så kommer han nog gärna förbi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 476
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp