Bukefalos 28 år!

PS tränsen!

Sv: PS tränsen!

Eftersom sidostyckena är fästa som de är blir det minimal skillnad på trycket i nacken, man ska nog ha en rejält känslig häst för att märka någon skillnad! Deras specialnosgrimmor sitter inte "bättre" än någon annan väl inpassad modell. Nej, jag köper inte deras reklam.

+1. Nackstycket är rejält mycket bredare än på ett vanligt träns, men trycket i nacken/bakom öronen består iom utformningen.
Jag har inte provat ett själv, eftersom min häst visat att han föredrar smala nackstycken, men däremot klämt på några och tycker definitivt inte att läderkvaliten motsvarar prislappen.
 
Sv: PS tränsen!

Däremot ska jag nog bli spekulant på en lös nosgrimma från PS när dom börjar sälja dom lösa under våren.
 
Sv: PS tränsen!

Vill gärna höra en utvärdering om High Function! :)
Det skiljer sig ju lite från de övriga PS-tränsen då det har den nya funktionen att bettet ligger lite fjädrande.

Har själv detta träns överst på min önskelista, så jag är mkt nyfiken att höra vad era hästar tycker om just High Function. :d
 
Sv: PS tränsen!

Den funktionen fick vi fram redan på 60talet med hjälp av några gummiband. ..
Åter igen inget nytt under solen. ....
 
Sv: PS tränsen!

Måste säga att min fjordhäst (unghäst) har blivit rejält mycket bättre att rida sedan jag köpte Jump Off Revolution.
Man märker en tydlig skillnad då man ställer och böjer hästen, förr gick hon utåtställd och vägrade släppa efter i inre sidan, speciellt till höger.
Från första gången jag red med PS tränset så kändes hon direkt lugnare och lyssnade på hjälperna, blev känsligare i munnen och började söka sig inåt.
(sen vet man ju inte om hon helt enkelt mognat till sig, men jag tror på nackstyckena PS har) :) Kommer nog i alla fall fortsätta använda PS på henne.
Så ett stort plus där!!

Tyvärr så måste jag också säga att läderkvalitén verkligen inte var den jag förväntade mig (beställde hem via posten). Lädret blir lätt stelt och hårt, trots att jag sköter om det väl, ena sidostycket har töjt sig ett helt hål, så blir tvungen att ha sidostyckena på olika höjd...
Är besviken, hade trott att jag skulle få något i stil med stubbens gamla läderträns (halvblodet har ett sånt) som håller år efter år utan att man ser minsta täcken på slitage. (Metallen har börjat tappa färg, men lädret är fortfarande som nytt!! :d) Det skryts ändå ganska mycket om deras otroliga kvalité...
Menmen... tydligen är jag inte den enda som är missnöjd?! :meh:

Provade på skojs skull Jump off på halvblodet som är en dressyrhäst på lite högre nivå. Han tyckte dock inte det var något vidare, kändes sämre än med sitt vanliga raka nackstycke. (men det kan också bero på att han hade ett annat bett än vad han vanligtvis har, han är väldigt kräsen vad gäller vad man stoppar i munnen på honom...)

Blev en hel roman dethär... :o:D
 
Sv: PS tränsen!

Jag la pengarna jag sparat på ett "begagnat" Difference.

Så gissa min förvåning när det kom och det såg helt NYTT ut :o

Det hade hängt som skyltexemplar inne i en butik under nästan 2 år för ingen ville ha ett i cobsize :love:

Bäst av allt är att det passar och hästen ÄLSKAR det. ...
 
Sv: PS tränsen!

Väldigt OT men vadå "ingen vill ha cobsize"? O_o
Cob är ju tamejfan slutsålt i varenda webshop och begagnatmarknaden bjuder bara på en massa i storlek Full :down:

Mvh Hon som letar ihjäl sig...
 
Sv: PS tränsen!

+1. Nackstycket är rejält mycket bredare än på ett vanligt träns, men trycket i nacken/bakom öronen består iom utformningen.
Jag har inte provat ett själv, eftersom min häst visat att han föredrar smala nackstycken, men däremot klämt på några och tycker definitivt inte att läderkvaliten motsvarar prislappen.



trycket består, men blir mindre! Tränsets övriga utformning kanske ger samma "påverkan" på nackstycket, men en större yta ger lägre tryck. Så på vissa hästar som är känsliga för tryck kan det nog hjälpa!
 
Sv: PS tränsen!

Bäst av allt är att det passar och hästen ÄLSKAR det. ...

Visst blir man lycklig när man hittar något som hästen visar sig älska?

Jag fick ett Micklem i julklapp och min häst visar TYDLIGT att hon ÄLSKAR det :D
Det känns ju så himla bra i magen att veta att hästen är nöjd och belåten med utrustningen :)

Synd bara att hon ska älska ett av dem fulaste tränsen man kan hitta :meh:
 
Sv: PS tränsen!

Tror dyon är bättre för hästar some känslig mot tryck o nacken/bakom öron. Jag valde dock ett ps för mon häst är inte känslig och bryr dig inte över trycket och ps är mkt snyggare än dyon (differense) som är skit fult tycker jag.
 
Sv: PS tränsen!

Så det är därför man aldrig hittar dom i cob.....

Synd bara att det är svart. ...

Har brun utrustning förövrigt. .....
 
Sv: PS tränsen!

Jag gillar det.
Har använt det tre gånger nu och det är väldigt lätt träns och mjuk nosgrimma o nackstycke. Min häst är väldigt förtjust i det, stoppar in nosen direkt och tar bettet.
Han är väldigt avspänd med det, inget tuggande eller så, bara helt stilla och ett vitt skum inte en massa smaskande eller grimaserande. I vårt fall har vi inte haft problem i ridningen utan tränsen har tryckt i nacken o runt öronen o det gör inte det här.
Men han är mer avslappnad i huvudet, ser mer tillfreds ut.
Jag tycker det är snyggt o sitter bra. Helt ok kvalitet med.
 
Sv: PS tränsen!

Jo, det var min poäng :p . Men likväl blir det tryck bakom öronen - många har försökt hävda att trycket försvinner (inte just i denna tråd, och inte enbart på Buke).
 
Sv: PS tränsen!

Köpte också ett Flat Out och skickade tillbaka det i veckan. Läderkvalitén var under all kritik. Dock menade de på att det var fabrikationsfel och de ska nu skicka mig ett nytt.. Lädret var stenhårt, tappade färg och sprack. Så nä, läderkvalitén för de priset var inte ok. Ska dock bli spännande att se om de nya som skickas är bättre..

Förövrigt så märktes ingen som helst skillnad på min jättekänsliga kille. Jättesmidigt träns utan käkrem osv, men nä jag tror inte på att det ska göra någon skillnad. Min fungerar bäst på sitt vanliga Dyón träns.. Och då är ändå han en av de hästar som är superkänslig, framför allt vid sina öron. Sen kanske man valde fel modell :p
 
Sv: PS tränsen!

Jo, det var min poäng :p . Men likväl blir det tryck bakom öronen - många har försökt hävda att trycket försvinner (inte just i denna tråd, och inte enbart på Buke).



Ah då är jag med :D Nej försvinenr gör det verkligen inte...
 
Sv: PS tränsen!

Flat Out har mindre nackplatta än Flying Change, Jump off och någon till (minns inte riktigt). Annars tror jag inte funktionen skiljer sig så mkt mellan dem. Förutom då vaggan som High Function har - som alla modeller kommer få i framtiden :P
 
Sv: PS tränsen!

TACK för alla svar! :) tror att jag håller mig till mitt aurora träns även om jag inte är nöjd med kvalitén.... :meh:
 
Sv: PS tränsen!

som sagt, jag märkte ingen skillnad mot ett vanligt träns på min häst.
Om de är större på de andra modellerna måste de vara galet stora.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 369
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 558
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 002
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp