Bukefalos 28 år!

PS tränsen!

Sv: PS tränsen!

wn bild på hur mitt såg ut på hästen


ligger ju inte jättebra eftersom det trycker mot öronen.

(bytte sen plats på nosgrimma och sidostycke)
 
Sv: PS tränsen!

wn bild på hur mitt såg ut på hästen


ligger ju inte jättebra eftersom det trycker mot öronen.

(bytte sen plats på nosgrimma och sidostycke)


hmm, ja det ser faktiskt lite ut som att själva "kanten" ligger och trycker mot öronen..... :o
 
Sv: PS tränsen!

som sagt, jag märkte ingen skillnad mot ett vanligt träns på min häst.
Om de är större på de andra modellerna måste de vara galet stora.

Den är enorm på de andra tränsen, mkt bredare än vad den är på ditt träns.
När jag tittade på dem sist var de säkert minst 10cm breda :eek:
Finns ju inte en krok att kunna hänga det på å dessutom såg det inte bekvämt ut heller..
 
Sv: PS tränsen!

Jag tycker som om det ser ut att det där skapar mer tryck mot öronen och bakom nacken än ett vanligt träns. Eller är det bilden som luras?

Förstår att du bytte plats på nosgrimman och bettet. Men så här som det är på bilden skall det alltså vara? Ser ut som om remmarna låser bettet.

Rosa bettringar och fantastiskt sommarväder! Väcker underbara barndomsminnen till liv :D
 
Senast ändrad:
Sv: PS tränsen!

Jag har nosgrimman i remmen längst bak och tycker det sitter jättebra på min häst :) Det var så det var ihopsatt när jag fick det också.

wpid-20140201_092359.jpg
 
Sv: PS tränsen!

Det satt så när det kom.
Ja, det låg an mot öronen. Kommer inte köpa från dem igen, dålig kvalité och inte genomtänkt.
 
Sv: PS tränsen!

Jag har köpt mitt andra träns nu från ps, har hopptränset sen tidigare nu det nya remontet.
Jump off-tränset var stenhårt när jag fick det, la ner det i olja och blev sen supermjukt och det behövs knappt smörjas. Tyglarna till det tränset har jag inte använt då dom var hemska. Men dom flesta hästar jag provar det på har gillat det. och jag tävlar numera min stora bjässe på vanligt tränsbett. Han har XF i vanliga träns.

Jag har bara ridit en gång i nya tränset, men det är helt klart mycket mjukare än jump off och tyglarna var mjuka och gick att använda på första turen ;)

Nackplattan är smalare, men det här tränset känns mer genomtänkt än Jump off. Snyggare sömmar mm. Får se hur det känns när det är smörjt och jag ridit mer med det =)
968865_10151462218518460_852790902_n.jpg
 
Sv: PS tränsen!

Jag köpte ett high function i somras, hann tyvärr bara rida med det några gånger innan hästen skadade sig och har vilat sen dess.

Men han verkade tycka om de, han är alltid orolig i munnen och knäpper gärna av i nacken men på ps-tränset tillsammans med ett baucherbett blev han lugn och stadig. Kan tillägga att det är en extremt känslig häst som verkligen visar vad han tycker om olika saker.

Kvalitén har jag inget att anmärka på. Det var superdupermjukt redan när jag fick de. :)
 
Sv: PS tränsen!

Kl.
Någon som vet längden på remonten på nya tränset youngster revolution? I storlek cob..
Har frågat ps flera gånger men får inga svar ......
 
Sv: PS tränsen!

Jag fick mitt youngster nu i veckan. Bytte mitt Flat Out till de istället eftersom hästen fungerar bättre på remont.

Helt annan kvalité, riktigt bra! Mjukt och riktigt fin paddning. Nackstycket känns ganska brett men jag tycker passformen på den är 10 gånger bättre än på Flat Out modellen. Kändes normalt i storleken :)
 
Sv: PS tränsen!

Man anpassar vart nosgrimma och remmen till bettet ska sitta beroende på hästens huvud! Så det "ska" inte sitta på ett exakt vis, det spelar ingen roll.
Jag har min nosgrimma på yttersta flärpen för att då sitter den bäst.

Jump off och flying change har större nackplattor än de andra tränsen. Och kvalitén på dom två är inte lika bra som de allra nyaste modellerna har jag hört (jag har flying change, det är mjukt men minsta rispa syns pch det ser bara fräscht och fint ut när det är nysmort men det
Håller inte länge!. Dock bättre än mina träns från hööks)

Vad för olja ska man lägga träns i?
 
Sv: PS tränsen!

Man anpassar vart nosgrimma och remmen till bettet ska sitta beroende på hästens huvud! Så det "ska" inte sitta på ett exakt vis, det spelar ingen roll.
Jag har min nosgrimma på yttersta flärpen för att då sitter den bäst.

Jump off och flying change har större nackplattor än de andra tränsen. Och kvalitén på dom två är inte lika bra som de allra nyaste modellerna har jag hört (jag har flying change, det är mjukt men minsta rispa syns pch det ser bara fräscht och fint ut när det är nysmort men det
Håller inte länge!. Dock bättre än mina träns från hööks)

Vad för olja ska man lägga träns i?

Undrar också iom olja till träns - kan man lägga tex aurora dressyrtränset i olja även om det står att lädret är vaxat? känns inte så....
 
Sv: PS tränsen!

Man ska inte lägga träns, eller läder över huvud taget, i olja! Läs den nålade lädertråden.

Är de så stela att de behöver det för det priset skulle jag lägga pengar på bättre kvalitet. Får fina träns för hälften av priset.
 
Sv: PS tränsen!

tack så jättemkt för alla svar och era erfarenheter om dessa träns! kul med diskussion runt det tycker jag! :):)
 
Sv: PS tränsen!

KL

Har en fråga till de som har flera träns, upplever ni att läderkvalitén är bättre på de nyare tränsen?

Funderat på att skaffa åtminstone ett till mina hästar som båda trivs bäst med breda nackstycken, men när jag klämde på ett Jump Off så var lädret hårt och väldigt torrt. Inget jag vill ha i ansiktet på mina hästar med andra ord.
 
Sv: PS tränsen!

Gud va tråkigt att lädret var stelt :(. Själv beställde vi hem ett PS Flyinge Change Revolution och på det kan jag inte klaga en sekund på lädret! Väl värt sitt pris :). Ljuvligt mjukt och fint :love:.
Har inte haft några större problem innan mer än att de vanliga tränsen ibland klämt till bakom öronen, men har inte varit ngt alls med detta. Den breda plattan (den bredaste varianten) uppskattas mkt här ialf!
Sen om man inte har några problem alls sedan innan så ska man nog inte heller förvänta sig några förändringar ;)
 
Sv: PS tränsen!

*halvt kl*

Har spanat lite på bilder nu, och i de flesta fall tycker jag att det ser ut som att nackstycket antingen trycker bakom öronen, eller så är utskärningen för öronbasen för högt upp så att "hörnet" riskerar att trycka mot öronbasens nedre del. oankis bild i denna tråd är nog faktiskt den första bilden där jag tycker att det ser ut att ligga helt ok.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 369
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 558
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 002
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp