Bukefalos 28 år!

Radio i stallet?

V

Vicksan

Vet inte om frågan passar in här, men gör ett försök.

Detta kanske inte är en jätteviktig fråga egentligen, utan jag är mest nyfiken ;)
Tycker ni det är OK med en radio på i stallet? Alltså som verkligen spelar musik med inslag av reklam och högt babbel i radiokanalerna medan hästarna är inne.
Jag vill att det ska vara tyst när det finns hästar med i stallet, alternativt något lågt på, Lugna favoriter el liknande.
På dagen när alla hästar är ute kan man ju ha på lite högre, men vad tycker ni om detta i ren allmänhet?
Radio på i ert stall? Ja eller nej?
Kul att veta bara som sagt :laugh:
 
Sv: Radio i stallet?

När hästarna är inne har vi ingen radio på, sålänge det inte är nyårsraketer i farten runt omkring, men då är det lugna favoriter som gäller. Rock, högt prat och reklam vill jag inte ha på för hästarna.
 
Sv: Radio i stallet?

*kl*

det varierar.
Står jag i stallgången och ska borsta lite,sadla och sen ut så har jag gärna lite radio på. Men när hästarna kommer in i sina boxar så ska radion va av.

Ibland när jag pysslar runt i stallet kan det va mysigt med lite musik,men sen så är dte oxå himla skönt med tystnad ibland.

Som sagt,det varierar:)
 
Sv: Radio i stallet?

Vi har alltid radion på när vi är i stallet och även på eftermiddagarna när hästarna är inne, vilken kanal vi har varierar men det är alltid på låg volym, vid kvällsfodringen stängs radion av.
 
Sv: Radio i stallet?

Tycker det är helt OK att ha radio på lite lågt i stallet när hästarna är inne. Vi har det ofta på, men den stängs av på kvällen när hästarna fodras.
 
Sv: Radio i stallet?

Lågt,om man är i stallet och grejar med hästarna.Inte när hästarna ska äta,eller på kvällen/natten när dom ska ha sin kvällsmat och vila.Jag tycker att det är konstigt av folk att tro att hästar fungerar som vi och vill ha en massa ljud runt sig.
 
Sv: Radio i stallet?

jag tycker det är ok att ha radion på när någon människa är där, annars känns det rätt menigslöst att låta den vara på. Tror hästarna uppskattar lite tystnad
 
Sv: Radio i stallet?

Brukar i regel inte ha radion på när hästarna står inne.
Däremot kan jag ha radion på inne i stallet när jag står
ute och ryktar.
Och när jag städar i stallet när hästarna inte är där, DÅ
är det full volym! :banana::bump::rofl:
 
Sv: Radio i stallet?

så länge ljudnivån är på lämplig nivå så är det ju inga problem... att ha disko i stallet är väl ändå inte riktigt tanken
 
Sv: Radio i stallet?

Jag har radion på en stund varje kväll i mitt stall där jag har fyra hästar, mest för att de ska vänja sig vid lite "ljud" jag är ensam i stallet så det blir väldigt lugnt där annars.... ;)

Sedan har jag radion på varje gång det är fyrverkidags också... Då blir det många timmar som hästarna får lyssna på den.... Fast alltid på väldigt måttlig volym!

Jag tycker faktiskt hästarna verkar uppskatta ljudet, de står och tuggar hö och lyssnar lite... :D
 
Sv: Radio i stallet?

Vi har radion på från morgon till kväll. Stängs av vid släckning. P4 :angel: Lagom nivå i den delen av stallet där hästarna inte har sina boxar, vill man lyssna på något så får man ställa sig vid radion, annars hör man inte, den nivån på ljud är det. Jag vill nog ha radio i mitt framtida stall oxå. Tror jag iaf.
 
Sv: Radio i stallet?

Det är ganska skönt att ha radio på när man står och mockar xx antal boxar tidigt på morgonen, men finns det hästar inne så är det givetvis på låg nivå.

Annars ser jag ingen mening med att ha radio i stallet.
 
Sv: Radio i stallet?

KL
har radio i mitt stall, men den slås bara på när man är själv, är flera där pratar man med varandra istället och då är radio onödig.

tycker det är skönt när man är ensam och håller på och mockar och fixar och donar, med radio på lite lågt. Har alltid en lugn kanal, lugna favoriter eller typ P2.
 
Sv: Radio i stallet?

Sålänge radion drivs av batteri och inte har en elsladd till ett vanligt eluttag - Ja. Annars inte. Det anses brandfarligt att ha "sladd-drivna" radioapparater.
Skulle inte heller ha på radio i stallet när hästarna är inne, men när man har 10-11 boxar på förmiddagen och hästarna är ute har jag gärna en batteridriven radio med lugna favoriter, rix fm, P4 etc.

M-oaa
 
Sv: Radio i stallet?

Jag har radio på nästan jämt när jag är i stallet men det är ju inte discohögt. Dock vill jag inte påstå att det är jättejättelågt heller. Lagom tycker jag. Har jag en häst i boxen precis vid radion brukar den vara på väldigt låg volym om den är på alls. Mina hästar ser inte ut att vantrivas med radion och som tidigare nämnt kan det ju klassas som miljöträning. Däremot vill jag ju inte ha den på när det är natt för dem (räknas i min värld från kvällsfodring).

Jag har också radion på när jag mockar i ligghallen och då på betydligt högre volym då det är ganska stort så man hör mindre. Där får ju hästarna också välja om de ska stå inne i ligghallen eller inte så det ser jag inget fel med. Hagen är ju ganska stor så de har mycket annan yta att välja om de inte vill vara där men det brukar de vilja, gärna i knäet på mig om det går bra. Smått irriterande när man försöker städa efter dem :grin:

Oftast spelar jag mix megapol så det förekommer en del rock.
 
Sv: Radio i stallet?

Jag har alltid radion på när jag är i stallet och grejar. Lämnar jag hästarna ensamma i stallet så stänger jag dock av den, jag tror inte de har samma utbyte av "radiosvammlet" som jag själv har :)
 
Sv: Radio i stallet?

Jag avskyr egentligen det som spelas på radion, men när det känns ensamt i stallet slår jag på den för att ha lite bakgrundsljud. Aldrig några höga volymer så hästarna störs nog inte speciellt av det.
Vid stallstädning (det som inte sker varje dag utan damma bort spindelväv, städa skåp osv) går jag med mp3:n på mig.
Är hästarna ensamma är det tyst i stallet.
 
Sv: Radio i stallet?

Jag har alltid radion på i stallet när jag gör i ordning för ridning eller mockar och gör i ordning inför kvällen men när hästarna ska sova, då är den avstängd. Jag har aldrig den på högt utan bara så att det är något i bakgrunden, skönt att lyssna på och hästarna har aldrig klagat, tror de tycker om lite musik de också.. speciellt om det är Gold FM! :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 144
Senast: cello
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 611
Senast: Trolle
·
Äldre Jag är en kvinna på 40 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 930
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp