Bukefalos 28 år!

Radio i stallet?

Sv: Radio i stallet?

Jag har ingen egen häst men när jag har haft medryttarhästar (i olika stall) har vi ibland haft på radion lite lågt när vi har grejat med hästarna/mockat/sopat eller så. Oftast har det varit någon kanal med lugn musik, på låg ljudnivå. :)
 
Sv: Radio i stallet?

När man är där och håller på så tkr jag att radio kan vara trevligt på låg volym sålänge ingen häst verkar må dåligt eller blir stressad. Däremot skulle jag inte tycka att det var bra att den stod på när ingen är där.
 
Sv: Radio i stallet?

Har alltid radion på när jag fixar i stallet. Vi stänger av den när vi lämnar stallet, så den står på även när man står och fixar med hästarna. Men det handlar ju inte om några disconivåer på volymen..
 
Sv: Radio i stallet?

Alltid radion på när jag är i stallet och fixar, även om hästarna är inne. Inte så jättelågt heller. Jag stänger radion när jag går därifrån så de behöver inte stå och lyssna på radion hela tiden.
 
Sv: Radio i stallet?

Jag är nog rätt beroende av radion :P Älskar att ha musik omkring mig när jag jobbar med hästarna eller i stallet! Speciellt när man ska rida ett par tre hästar så håller jag koncentrationen på topp med musik. Jag tror att det är väldigt individuellt hur man uppfattar musiken och jag har en stallkamrat som stör sig väldigt på att jag har radion igång i stallet så när hon kommer får jag snällt stänga av. Dock har jag för det mesta musik på i ridhuset ("MIn" zon ;)) Hästarna verkar inte misstycka, snarare tvärt om! För mig är det guldkanalen eller RIX FM som gallaer :D Finns det några fler som är "beroende" av radion ute i stallet? ;D
 
Sv: Radio i stallet?

Vi har radio i vårat stall men så fort hästarna ska in så stängs den av och kontakten dras ur. Kan hända att den står på lite lågt på dagarna när man gör iordning hästarna för ridning. Men jag vill helst inte ha den på alls när hästarna är inne.

Jag tror inte hästarna störs sig på radion om den är på lite lågt,
Enda undantaget vi har med radio är när det är nyår och sista april då brukar vi ha radion på lite högre volym men absolut inte så att det blir skrikande.. Det är bara för att dom skjuter raketer ca 500 m bakom stallet. :S
 
Sv: Radio i stallet?

Har radio i stallet ;) Brukar lyssna på tex Rix fm......
När jag köpte min nya pålle så fick jag med ett par band med lugn, klassisk musik... han var van vid att lyssna på det när han kom in på em... Inte min musiksmak, men jag provade o min ena stalltjej blev iaf jätteglad :p Hon är en stressad tjej med tajt schema o hon blev harmonisk av att lyssna på den lugna musiken medans hon gjorde stalltjänst mm :D
Vet inte om hästar oxå blir harmoniska av sådan musik, men jag håller med om attt man absolut blir lugnare av musiken :angel: Så jag har radion på vid stallrjänsten, men byter till de klassiska banden när hästarna kommer in. Dom står med banden på lågt ljud medans dom äter em-maten o det är tomt i stallet. När det är mkt folk i stallet brukar jag inte ha radion på för då är det nog mkt ljud... Aldrig på under natten, då ska det var tyst i stallet :cool:
Brukar även ha musik på när jag rider på banan el i ridhus ;)
 
Sv: Radio i stallet?

Enda undantaget vi har med radio är när det är nyår och sista april då brukar vi ha radion på lite högre volym men absolut inte så att det blir skrikande.. Det är bara för att dom skjuter raketer ca 500 m bakom stallet. :S

Håller med ;) Det gör jag med!
 
Sv: Radio i stallet?

jag e oxå beroende av radion. den e alltid på när jag e i stallet även om hästen/arna e inne. blir knäpp och stressad om det e tyst i stallet. vilket gör att jag tycker att det e bättre för hästarne då att lyssna på radion. e stallägaren i stallet åker kontakten ut. men då vi baddlar gör det inget. lyssnar på p3 så rock förekommer. hade jag kunnat få in kanalen hade det varit bantit som hade varit på.
 
Sv: Radio i stallet?

nej, jag vill ha det tyst. det är jobbigt för hästarna att ha en radio susandes i bakgrunden hela tiden! även fläktar är påfrestande för hästens hörsel så då kan man ju bara tänka sig hur dom upplevar en skrålande radio. :crazy:

sen är radio i stall en enormt stor brandfara!
 
Sv: Radio i stallet?

Det beror ju på hur mkt annat liv som hästarna utsätts för- ridskola.

Är hästarna ute hela dagarna verkar de uppskatta lite skön musik på lagom volym.

Varför skulle radios vara en brandfara:confused:
Alla stallar har väl jordfelsbrytare.

Tänker på alla datorer som står på vänteläge på alla arbetsplatser hela helgen utan att ngn är närvarande. Vari ligger skillnaden?
Datorer borde lättare kunna bli överhettade av damm i fläktarna:confused:
 
Sv: Radio i stallet?

Pga dammsporer som dras in i högtalarna och sedan ut i elledningarna.
Damm och el är ju ingen speciellt lyckad kombination. Dammet kan i kombination med elen orsaka brand.

Även om man drar ut kontakten innan man går hem finns dammet kvar i kontakten. Det är superviktigt att eluttag hålls rena från damm. Elfel är ju en av de vanligaste orsakerna till brand i stall.

M-oaa
 
Sv: Radio i stallet?

jag brukar alltid ha musik i stallet när jag håller på med hästarna och dom har inget imot det eller när jag är där ensam. men sen är den av när dom kommer in och ska äta och under natten. tycker hästarna ska va vana med lite ''oljud'' om man kan säga så (men brukar endå aldrig ha hög musik eller så)
 
Sv: Radio i stallet?

Att man inte ska ha nätansluten radio i stallet finns det i alla fall källor till, tex Hästhusesyn Praktisk guide för lagadr och krav 2009 från Hästnäringens Nationella Stiftelse.

"De vanligaste anmärkningarna vid en besiktning på en
hästgård är följande:
Nätansluten radio/stereo får inte placeras i stallet.
• Värmekabel skyddas inte av föregående
jordfelsbrytare.
• Elstängselapparat får inte placeras i stallet.
• Elvärmefläkt i stall måste vara godkänd för
brandfarligt utrymme.
• Halogenstrålkastare får inte installeras i
brandfarligt utrymme.
• Elvärmeelement i sadelkammare får inte övertäckas.
• Personalutrymme med värmeapparater (kyl, trinette,
kaffebryggare, med mera) är ej brandavskilt från
stallet."

(Markringen med fet stil är min egen)

Skriften finns om pdf och går även att beställa från
http://www.nshorse.se/cm/bestallamaterial

Brandskydsdelen har röda marginaler och citatet är från sid 43
 
Sv: Radio i stallet?

Vi hade en brandgenomgång tillsammans med brandkåren för ett par år sedan där vi också fick en brandskyddspärm. Dom förklarade att det var ett vanligt 'misstag' i just stall, att ha sladd-radios.

Men någon källhänvisning på nätet har jag tyvärr inte. Man får tro som man vill. Men det tror iallafall jag på :)

M-oaa
 
Sv: Radio i stallet?

Nu har jag inget stall längre, men när jag hade så hade jag alltid radion på när jag var i stallet. Satte på den på morgonen när jag fodrade och stängde av den på kvällen efter att jag kollat hästarna sista gången inför natten.
 
Sv: Radio i stallet?

Tack för länk.

MEN.. om man har en radio som är avsedd för stall går det bra- tål damm o fukt.

Har ngn hört talas om en brand startad av en radio:confused:
Att folk torkar saker på elementet är nog en bra mkt vanligare orsak.

Tänkte- HUR många stallar har jordfelsbrytare, brandvarnare, brandsläckare plus slang tillgänglig?
Brandtavla utanför med hur många hästar o var dessa är placerade. Grimmor o grimskaft vid ytterdörren mm mm mm
 
Sv: Radio i stallet?

jordfelsbrytare liksom att det skall finnas tillräckligt många brandsläckare så man aldrig behöver gå mer än MAX 15meter för att ha en tillgänglig är det LAG PÅ. Brandkåren rekommenderar 9kg skumsläckare, dock får man ha valfri, bara det finns godkända sådanna.

sedan om folk inte följer lagen kan man inte göra så mycket åt, men när olyckan är framme så får dessa inte ut något på försäkringen..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 144
Senast: cello
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 611
Senast: Trolle
·
Äldre Jag är en kvinna på 40 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 930
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp