Bukefalos 28 år!

Radio i stallet?

Sv: Radio i stallet?

I mitt stall rockar vi loss till Bandit, de får hästarna stå ut med (de få som står inne hela tiden). Sen blir det lungt igen när mockningen sen är klar :D. (vissa är lite slarviga med att stänga av radion efter sig men då kommer lilla stora jag och ser till att den inte är på i onödan.)
 
Sv: Radio i stallet?

japp, har ofta radio på när jag är i stallet och pysslar med hästen.
Lyssnar på rock-kanalen men har ju självklart inget disco. Radion står inte i direkt anslutning till ngn box utan vid skötplatsen. Stänger av radion när jag är klar. Den står inte på för hästarnas skull, dom bryr sig nog inte.
 
Sv: Radio i stallet?

Vi har radio i vårt nya stall när vi slår på den. Där jag va installad förut så startade radion när man slog på lyset. Vad jag vet att man har forskat på är kossor. Dom testade MED musik och UTAN musik, resultatet var att kossorna mjölkade MER MED musik. Så dom verkade trivas, så varför skulle inte hästarna göra det också ?
 
Sv: Radio i stallet?

jordfelsbrytare liksom att det skall finnas tillräckligt många brandsläckare så man aldrig behöver gå mer än MAX 15meter för att ha en tillgänglig är det LAG PÅ. Brandkåren rekommenderar 9kg skumsläckare, dock får man ha valfri, bara det finns godkända sådanna.

sedan om folk inte följer lagen kan man inte göra så mycket åt, men när olyckan är framme så får dessa inte ut något på försäkringen..

Vi hade inspektion av försäkringsbolaget i stallet (hela gården egentligen) och de nöjde sig gott och väl med brandslangen i stallet, yppades inte ett ord om någon annan släckare...
 
Sv: Radio i stallet?

Jag har bara radion på om jag är ensam i stallet, men då med någon lugn kanal, detta för att jag inbillar mig massa ljud från loftet!
 
Sv: Radio i stallet?

Hejsan,
Jag tycker att min häst mår jättegbra av att ha radio i stallet, antingen en CD- som spelar lugna låtar, eller har jag radion på, lugna favoriter funkar otroligt bra:)
har kommip på honom med att stå o slumra när jag ska kvällsfodra, han brukar vara väldigt "stissig" annars:)
radion får tummen upp av mig :)
 
Sv: Radio i stallet?

Jag brukar ha radion på även om hästarna är inne, dvs när jag oxå är i stallet. Med tanke på att de har tyst omkring sig ca 20-22 timmar/dygn, (när de är i hagen och på natten) så tror jag nog att de klarar typ 1-2 timmar med musik...

Fast jag har ju eget stall, så när jag inte är där så är det tyst. Det kan ju vara skillnad om man har ett inackorderingsstall med 10-20 hästar och där det springer folk hela dagen.
 
Sv: Radio i stallet?

Har radio på låg volym när jag har hästarna inne! Men om jag är själv så blir det oftast högsta volym:p
 
Sv: Radio i stallet?

Radion brukar stå på hela dagen i stallet. Vi stänger av och drar ut kontakten vid kvällsfodringen, vi fick någon kommentar vid någon brandskyddsrond att vi inte fick lämna den med kontakten i när det inte var någon där. Helst skulle vi ha ha en batteridriven, men det fungerade inte att hålla på och byta batterier hela tiden så vi gav upp.
 
Sv: Radio i stallet?

Vi har radio i vårt nya stall när vi slår på den. Där jag va installad förut så startade radion när man slog på lyset. Vad jag vet att man har forskat på är kossor. Dom testade MED musik och UTAN musik, resultatet var att kossorna mjölkade MER MED musik. Så dom verkade trivas, så varför skulle inte hästarna göra det också ?

Där blir ju den intressanta frågan om kossorna var vana vid att det skulle spelas musik vid mjölkningen eller ej. Kan ju påverka resultatet ganska mycket ;)

---

Det har varit olika i de stall jag varit men för det mesta så har det inte ens funnits någon radio. Jag skulle kunna tänka mig att det är okej fram till kvällsfodringen och därefter tyst. Viktigt också då att radion antingen är batteridriven eller anpassad att vara i stall pga brandrisken.
 
Sv: Radio i stallet?

Radio på.
Det är snart 30-åriga jag och min 18-åriga stallkompis. Hon lyssnar på massproducerad popmusik (Ri*FM typ) och jag lyssnar på B*ndit Rock.
He he, det är fullt krig om radiokanalerna...fast vi tar det hela med humor... ;)
Hästarna rockar eller poppar beroende på musikstil...alternativt bryr sig inte.
 
Sv: Radio i stallet?

Jag har radion på när jag är i stallet. Lyssnar på Rockklassiker på lagom volym och tror inte det stör hästarna oavsett om de står i boxarna eller på gången och blir ryktade. Om ingen människa befinner sig i stallet så är radion avstängd.
 
Sv: Radio i stallet?

Jag har radion på i stallet när jag är där, oavsett om hästarna är inne eller inte. Volymen är på starx under vanlig samtalsnivå.
Jag har bara två av mina hästar i stallet, så när jag inte är där är det alltid tyst. De verkar inte störas alls av radion så den får vara på :)
 
Sv: Radio i stallet?

Tänkte- HUR många stallar har jordfelsbrytare, brandvarnare, brandsläckare plus slang tillgänglig?
Brandtavla utanför med hur många hästar o var dessa är placerade. Grimmor o grimskaft vid ytterdörren mm mm mm

En anledning till varför jag tycker hela hästhållnignen känns ganksa oseriös. Precis som du säger är det inte många som ens känner till det. Jag fick många aha-upplevelser när jag läste LBK (och jag pallade inte ens läsa hela det tillfället, jag är lite känslig :angel:) och det var ju enbart SJÄLVKLARA saker som jag dock aldrig tänkt på innan. Som att boxlås o dylikt ska vara lätta att öppna för ev brandkårspersonal med stora, tjocka handskar bla.
 
Sv: Radio i stallet?

Vi har en litet gammalt radioskrälle i stallet.
Man sätter på den om man vill..
Brukar ha den på när jag mockar eller pysslar med hästen.
Brukar stänga av när det är dags för insläpp alt. sänka.
Då hör man i princip bara där man står och gör i ordning.

Hur dom andra gör det vet jag inte..
Brukar vara RIX FM eller någon av P kanalerna..
Tycker inte dom verkar bry sig..

Brukar ha musik på i ridhuset emellanåt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 146
Senast: cello
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 611
Senast: Trolle
·
Äldre Jag är en kvinna på 40 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 930
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad nynnar ni på?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp