Bukefalos 28 år!

Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Tar man sig ann inackorderingar så får man ta sitt ansvar och se till att stallet håller måtten! .

Citerade ett svar bland många liknande...

Är fortfarande glad att vi inte tar in varken folk med ridhästar eller liknande.
Att vi själva har kunder som är väl insatta i vad som kan hända om ledningarna går sönder.
Dom vet också att deras märrar inte står och dör på plats om dom blir ståendes inne i ett dygn.


Denna tråd handlar om en enda sak och det är noll tolerans. :grin:

Vi har tre stallar och två lösdriftar.
Dom servas med elkoppar, slingor och cirkulation och ändå har vi faktist fått haft stallhästarna inne 1 hel dag (!) under denna kalla period.

Jisses så hemska vi är.

Noll tolerans här ser jag.
Är det bara vi som drabbas även av flera strömavbrott?
Finns ingen teknik i världen som kan fixa vattenledningar i 20 graders kyla då.

Det är stort problem då vattnet fryser och man har mer än 10 hästar. Ja.
Det är ett ännu större problem då temperaturen pendlar då kopparna även hänger sig med ett resultat av total översvämning.

Vattnet på stallgångarna fryser snabbt till is och resten kan ni räkna ut själva.

Bedrövligt att hästfolk kan vara så himla otoleranta och totalt fantasilösa.

Som inackorderare kan det vara jävligt ändå i dessa tider utan att ha en gnällande jänta i haserna som tjoar om allt möjligt korkat. :mad:

Så om Kalle Anka slocknar på julafton så får ni hoppa över julmaten m.m. och ta då er ut i stallarna och bär vatten alternativt skyffla vatten i stället. Det är där ni bör lägga era krafter i dessa tider.


AM
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Du missar nog poängen här, att man använder det här sättet enstaka gånger vid stark kyla som du själv skriver kan jag tycka är helt ok. Men vet du om att vattnet fryser vi d minusgrader så kanske det är läge att se över det. Nu har du ju som beskrivet inget inackorderingar, därför är det ju bara du själv som lider av det eller hur.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Nej axel det är du som är nojig i ditt mockande, svaret har inte undvikits. Självklart mockar man i en lösdrift, men vill du diskutera mockning så kan jag rekommendera tråden på hästvård.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Du missar nog poängen här, att man använder det här sättet enstaka gånger vid stark kyla som du själv skriver kan jag tycka är helt ok. Men vet du om att vattnet fryser vi d minusgrader så kanske det är läge att se över det. Nu har du ju som beskrivet inget inackorderingar, därför är det ju bara du själv som lider av det eller hur.

Faktum är att vi enbart har en egen häst och sedan fullt med inackorderingar... 40 totalt. :D

Det finns även en aspekt till och det är gnagare.
Dom älskar att bita sönder och boa in sig i sånt.

Vi har både avtal med Anticimex och katter men ändå problem med mössen som flyttar materialet i väggarna.
När det blir så här kallt för att sedan bli varmt för att sedan bli kallt så är det helt hopplöst. Och så försvinner strömmen någon timme här och där.


AM
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

I viss mån kan man påverka hästarnas beteende, när man är närvarande, men att tro att man kan ha koll på alla i en lite större flock och dygnet runt och när flertalet inte är ens egna hästar (normalt om man hyr in sig någon stans) är lite väl optimistiskt.
Det var det här uttalandet från Boj mitt inlägg i grunden handlar om:
Ja inte skulle jag fodra grovfoder inne i ligghallen, hur väl sammansatt flock man än har så kommer det alltid bli någon eller några som blir bortkörda. Att då fodra huvudmålet på en begränsad yta, kan faktiskt inte ge annat än problem.
Jag talar inte om en större flock, inte heller om inblandning av andras hästar.

Att påverka (våra!) hästars beteende innebär inte att vi måste ha den kollen på dom, inte ens dagtid. Det innebära att vi, i det här fallet, påverkar deras inbördes beteende så att vi minskar trassel vid foderplatsen.

Tyvärr fick jag ingen förklaring av Boj om vad hon menade med sitt inlägg.

LIA
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

*kl*

Varje gång jag läser sådana här trådar är jag glad att jag sade ifrån mig inackorderingsstallet så fort jag kunde :crazy:

//lil-sis, som varit båda ändarna av snöret.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Hm, jag bor i norra norrbotten där det kan vara uppemot -35 grader. Har aldrig varit med om att vi lämnar hästarna inne för att vattnet inte ska frysa? Finns ju värmefläktar som inte behöver kosta mycket att ha igång om man bara kör dom dagtid under värsta köldknäpparna. Nu är det -20 ute och det är plusgrader i stallet när hästarna är i hagen trots att vi inte har värme på i stallgången. Vi har så pass välisolerat stall + att det sipprar ut lite varmluft från sadelkammaren.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ok du vill inte svara så jag utgår från att du inte har ett svar då. Vad har min syn på mockning att göra med om man kan organisera utfodring av 2 storbalar på en gång inomhus?

Mocka i lösdrift ska man göra utifrån behov, underlag och förutsättningar. Det är menigslöst att mocka om ingen skiter/pissar där till exempel. För mig funkar vilken lösning som helst om hästarna har det bra.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

jag vet en lösdrift som det fungerar jättebra med grovfoder inne i lösdriften....dom har gjort spiltor ( smala , ung som en "finkplats") framför spltorna rullar man ut grovfodret ...så som kossorna har det..fast hästarna är ju lösa. :idea: ...SÅ kan det fungera om man vill fodra dom inne
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Det låter som en kanonlösning, har bara svårt att se att det funkar i en "vanlig" lösdrift. Det krävs ju några hästar för att äta upp två storbalar på rimlig tid.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Har du en flock på 15 hästar så är det inte optimalt att fodra i ligghallen, pga olycksrisken samt att vissa hästar inte kommer att få mat som de ska. Det svaret gav Lobelia dig varför jag ansåg det onödigt att upprepa mig.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

jag vet en lösdrift som det fungerar jättebra med grovfoder inne i lösdriften....dom har gjort spiltor ( smala , ung som en "finkplats") framför spltorna rullar man ut grovfodret ...så som kossorna har det..fast hästarna är ju lösa. :idea: ...SÅ kan det fungera om man vill fodra dom inne

Absolut, dock är den här lösningen inte förenlig med själva ligghallen utan dessa måste hållas isär.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Och några detaljer till.
Man måste ha artificiell belysning i ligghallar där man fodrar.
Det står i bestämmelserna.
Dessutom så måste ligghalarna vara större.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Har du en flock på 15 hästar så är det inte optimalt att fodra i ligghallen, pga olycksrisken samt att vissa hästar inte kommer att få mat som de ska. Det svaret gav Lobelia dig varför jag ansåg det onödigt att upprepa mig.
Jag har inte talat om 15 hästar. Du generaliserade vilket jag protesterade emot.
Man kan ju fundera över hur stor "ligghall" man måste ha, om det inte ska innebära någon form av problem därinne, foder eller inte foder?

Slutligen, så ville jag ha ett förtydligande på ditt konstiga svar, inte en upprepning. Och det är ju du som skrivit och därmed borde veta, vad du ville ha sagt. Inte Lobelia!

LIA
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag generaliserar inte, i min värld är det inte alls ovanligt med lösdrifter där flockar är på minst 10 djur eller flera. Har haft mina hästar i en lösdrift om mellan 15-18 hästar i samma flock, men aldrig skulle jag ens fundera på att fodra hästarna i ligghallen trots att den varit mer än tillräcklig

Den lösning som martha skrev om är en väldigt bra lösning, men som sagt den måste enligt reglerna hållas i sär från ligghallen samt innefattar lite andra regler som måste hållas.

Varför tror du att du har den "enda" fungerande lösdriften? Personligen har jag sett många mycket väl fungerande lösdrifter, de flesta håller isär ligghallen med fodringen av grovfoder och det anses enligt deras erfarenhet också funka bäst. Så jag är väl inte så ensam om mina "konstiga" ideer.;)
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Igentligen fattar jag inte problemet med lösdriftsfrågan.:confused:

Vi har stor ligghall där vi fodrar kraftfoder.
Grovfodret är utomhus i hållare.
En bit därifrån för att slippa att dom äter, sover skiter på samma ställe.

Och för att just ston och stoföl har en benägenhet att förflytta sig mellan mathögar och däremellan göra så lite så möjligt.
Nu får dom "arbeta" för maten :D

Fungerar jättebra.

AM
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Om inte det här är generaliseringar, då undrar jag vad ordet innebär. :confused:
Ja inte skulle jag fodra grovfoder inne i ligghallen, hur väl sammansatt flock man än har så kommer det alltid bli någon eller några som blir bortkörda. Att då fodra huvudmålet på en begränsad yta, kan faktiskt inte ge annat än problem.
Antalet hästar var inte på tapeten i inlägget, så det kan du sluta ta upp!


Varför tror du att du har den "enda" fungerande lösdriften? Personligen har jag sett många mycket väl fungerande lösdrifter, de flesta håller isär ligghallen med fodringen av grovfoder och det anses enligt deras erfarenhet också funka bäst.
Eftersom "experterna" inte har sett någon utan menar att det är grovt dålig hästhållning att använda den formen. Det var närmast tänkt som en smula ironi, vilket inte borde varit svårt att inse? Ska passa på att korrigera mig. Rolle meddelade att han också har en fungerande lösdrift, så nu är vi hastigt och lustigt dubbelt så många!! :banana:


Så jag är väl inte så ensam om mina "konstiga" ideer.
Det är man sällan. I vårt fall, och med våra hästar, är det strunt samma om vi utfodrar ute eller i "ligghallen". Det fungerar oavsett. Men jag kan mycket väl tänka mig att det kan vara annorlunda om man har 15 hästar i lösdriften och inte tillämpar fri tillgång på grovfoder.

Jag har en bekant som utan problem har fler hästar än så i samma lösdrift, lägger ut en storbal åt gången. Å andra sidan har jag en annan bekanting som inte kan ha sina två hästar tillsammans vid utfodring. Så konstigt kan det vara. :o

LIA
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Grovfodret är utomhus i hållare.
En bit därifrån för att slippa att dom äter, sover skiter på samma ställe.

Vilket är det mest vanliga, eftersom de gärna skiter på samma ställe dom ouppfostrade kräken.:angel:;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 559
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp