Bukefalos 28 år!

Fillifjonkan

Trådstartare
Vi har haft hund tidigare men det var många, många år sedan. Nu har vi smått funderat på ny hund under ett par år. Vi har 2 tonårsbarn, bor på en stor gård med diverse djur.

Vi söker en hund som är:
- följsam
- social men gärna lite "sval" och cool
- mentalt stabil
- ganska aktiv men inte "hysteriskt" pigg. Bra med av och på "knapp"
- antar att en atletisk hund passar då den ska kunna följa med på lååånga ridturer i varierad terräng?
- lättlärd
- kunna umgås med gårdens höns, ankor och katter

Hunden får absolut inte vara jaktig.

Har du några förslag som du tror passar oss?
 
Tänkte på Dansksvensk Gårdshund men det kanske faller på låååång ridturer?
Pumi om man är noga med uppfödare. Det finns trevliga Pumi och uppfödare som gör BPH.
 
Jag vill ha så lite päls som möjligt och min sambo så mycket päls som möjligt... Mao så blir den frågan underprioriterad.
 
Jo just det. Med träning hoppas jag såklart att hunden ska kunna följa med lös när jag rider och ska kunna gå bakom hästen på vägarna när jag säger till. Därför behöver jag en mycket följsam och lättlärd hund utan jakt.

Bra om hunden inte är så skällig! Den får gärna säga till om någon kommer men jag vill inte ha skällande i tid och otid.
 
Tänkte på Dansksvensk Gårdshund men det kanske faller på låååång ridturer?
Pumi om man är noga med uppfödare. Det finns trevliga Pumi och uppfödare som gör BPH.

Min erfarenhet av dessa är att de är så skäliga och ganska jobbiga till sättet men det kanske är fel?
 
Jag vill ha så lite päls som möjligt och min sambo så mycket päls som möjligt... Mao så blir den frågan underprioriterad.

Tänk på att "så lite päls som möjligt" kan innebära en fryslort som inte alls vill vara ute på gården med er kallare dagar utan att behöva pälsas på med täcke. En aktiv gårdshund, eurasier kanske?
 
Tänk på att "så lite päls som möjligt" kan innebära en fryslort som inte alls vill vara ute på gården med er kallare dagar utan att behöva pälsas på med täcke. En aktiv gårdshund, eurasier kanske?

Eurasier passar oss inte alls, grannen har en sådan och den är inte följsam alls, måste alltid hållas kopplad. Jag har tidigare haft en samojed och eurasier påminner mycket om deras sätt att vara och det fungerar inte för oss just nu.
 
Eurasier passar oss inte alls, grannen har en sådan och den är inte följsam alls, måste alltid hållas kopplad. Jag har tidigare haft en samojed och eurasier påminner mycket om deras sätt att vara och det fungerar inte för oss just nu.

Jag förstår, det är inte uppfattningen jag har av rasen. Men som jag tidigare frågade, har ni intresse av aktiviteter med hunden?
 
Jag förstår, det är inte uppfattningen jag har av rasen. Men som jag tidigare frågade, har ni intresse av aktiviteter med hunden?

Det vi söker är egentligen en familjehund som kan hänga med på precis allt. Vi har inget speciellt intresse av någon hundgren just nu utan en bästa kompis helt enkelt. Däremot så funderar jag på om någon form av vallhund skulle passa oss dels de då är följsamma och lättlärda och att vi har ankor som hunden kan hjälpa till att valla hem/in i ankgården då de dels ibland vandrar iväg lite väl långt och på kvällen när de ska in i ankgården.
 
Tänk på att "så lite päls som möjligt" kan innebära en fryslort som inte alls vill vara ute på gården med er kallare dagar utan att behöva pälsas på med täcke. En aktiv gårdshund, eurasier kanske?

Har inget problem med om hunden behöver täcke vb. Hade ex en väldigt frusen alaskan husky som hade täcke de kallaste dagarna, han kröp själv i i täcket när vi skulle it .
 
Det vi söker är egentligen en familjehund som kan hänga med på precis allt. Vi har inget speciellt intresse av någon hundgren just nu utan en bästa kompis helt enkelt. Däremot så funderar jag på om någon form av vallhund skulle passa oss dels de då är följsamma och lättlärda och att vi har ankor som hunden kan hjälpa till att valla hem/in i ankgården då de dels ibland vandrar iväg lite väl långt och på kvällen när de ska in i ankgården.
Vallning är inget man lär hunden i en handvändning. Det kräver månaders arbete och ständig underhållning, plus att djuren måste bli invallade av erfarna vallhundar för att de inte ska bli stressade. Gör man inte det så föser man egentligen bara runt en hop med livrädda djur, vilket i mina ögon är djurplågeri.

Vallhundar kräver arbete. Mental aktivering. De måste få göra något vettigt med sitt liv och sin intelligens, annars kan ni få en hund som vallar flygplan, fåglar, låser upp dörrar, rymmer och jagar vilt/löv/snö, nafsar i hälsenor och äter upp allt ni har hemma, to name a few.. De behöver ägare som faktiskt är intresserade av att arbeta med dem och träna, inte "vi kan tänka oss det om hunden behöver".

Engelsk Springer Spaniel kanske? Trevliga, följsamma hundar som gärna hänger på allt möjligt men lika gärna sover på soffan i en vecka. Jag har känt många och ingen har haft problem med att ha dem lösa.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 510
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 016
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 845
Senast: Narcissa
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 417
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp