Bukefalos 28 år!

Grupp 9 finns tydligen familjehundarna. Snart slutar jag leta, detta men hund är snart inte roligt eftersom det inte verkar finnas någon ras som både jag och familjen vill ha. :(

Min sambo tyckte att corgis var "fula". Dvs, innan vi köpte en. ;)
Gå efter hur väl rasen passar in på era förväntningar och aktivitetsnivå, inte utseende. En pudel som bara ska vara familjehund klipper man ner, t ex.
 
Var tycker ni olika med hund då? Vem kommer ha huvudansvaret? Tycker ni olika om aktivering av hunden?

Jag kommer att ha huvudansvaret då det egentligen är jag som verkligen saknar att ha hund (barnen minns inte riktigt hur det var att ha hund). De övriga familjemedlemmarna har sina "favoritraser" bara utifrån utseende, försöker få dem att förstå att hunden ska passa oss mentalt också men de lyssnar väl inte riktigt då de inte vill detta lika mycket som mig. Raserna som de vill ha är golden, berner sennen, chiauhua, leonberger, australian shepherd.
Jag försöker hitta hundar som vi alla tilltalas av och som passar oss just för att de ska bli mer engagerade men de är så låsta på "sina raser". Det är nog lättare att bara lägga ner detta och skaffa hund när jag är pensionär.
 
Jag kommer att ha huvudansvaret då det egentligen är jag som verkligen saknar att ha hund (barnen minns inte riktigt hur det var att ha hund). De övriga familjemedlemmarna har sina "favoritraser" bara utifrån utseende, försöker få dem att förstå att hunden ska passa oss mentalt också men de lyssnar väl inte riktigt då de inte vill detta lika mycket som mig. Raserna som de vill ha är golden, berner sennen, chiauhua, leonberger, australian shepherd.
Jag försöker hitta hundar som vi alla tilltalas av och som passar oss just för att de ska bli mer engagerade men de är så låsta på "sina raser". Det är nog lättare att bara lägga ner detta och skaffa hund när jag är pensionär.

Barnen kommer gilla valpen oavsett vilken ras det är, det är jag övertygad om.
 
Min sambo tyckte att corgis var "fula". Dvs, innan vi köpte en. ;)
Gå efter hur väl rasen passar in på era förväntningar och aktivitetsnivå, inte utseende. En pudel som bara ska vara familjehund klipper man ner, t ex.
Jag är inte helt novis med hund (har haft flera hundar tidigare) och självklart är hundens egenskaper viktigast, jag är ju liksom inte dum (tror jag iaf) men det är så svårt när 4 st vill helt olika och tycker helt olika. Det borde ju hitta en hund som har egenskaperna, menatliteten och även en ras som man inte tycker är skitful.
 
Men om det är du som kommer ha huvudansvaret för hunden, så är det du som får välja! Barnen kommer tycka om valpen, oavsett vilken ras det blir!
Jo snart säger jag åt både sambo och barn att jag struntar i deras åsikter men helst vill jag ju att de ska vara lika delaktig som mig i detta, är ju roligare om vi gör det tillsammans.
 
Jag kommer att ha huvudansvaret då det egentligen är jag som verkligen saknar att ha hund (barnen minns inte riktigt hur det var att ha hund). De övriga familjemedlemmarna har sina "favoritraser" bara utifrån utseende, försöker få dem att förstå att hunden ska passa oss mentalt också men de lyssnar väl inte riktigt då de inte vill detta lika mycket som mig. Raserna som de vill ha är golden, berner sennen, chiauhua, leonberger, australian shepherd.
Jag försöker hitta hundar som vi alla tilltalas av och som passar oss just för att de ska bli mer engagerade men de är så låsta på "sina raser". Det är nog lättare att bara lägga ner detta och skaffa hund när jag är pensionär.

Om de övriga i familjen mest väljer hund efter utseende är de chanslösa mot de flesta valpar så åk och kika på din favorit först ;)
 
Vi har haft hund tidigare men det var många, många år sedan. Nu har vi smått funderat på ny hund under ett par år. Vi har 2 tonårsbarn, bor på en stor gård med diverse djur.

Vi söker en hund som är:
- följsam
- social men gärna lite "sval" och cool
- mentalt stabil
- ganska aktiv men inte "hysteriskt" pigg. Bra med av och på "knapp"
- antar att en atletisk hund passar då den ska kunna följa med på lååånga ridturer i varierad terräng?
- lättlärd
- kunna umgås med gårdens höns, ankor och katter

Hunden får absolut inte vara jaktig.

Har du några förslag som du tror passar oss?

Labbe kanske.
Men jag uppmanar till en bra uppfödare som fokuserar på hälsan och mentaliteten iom att rasen är så uppdelad idag. Det är många som fokuserar extremt på utseende åt det extrema hållet.. och de är inte hållbara för ett lite mer aktivt hem.
Jaktlabben är bättre fysiskt tycker jag men man måste kunna tänka sig lägga ner tid på den träningsform som den kan ha behov av dock - jaktapportering, lydnad, ev viltspår är exempel och den har betydligt högre aktiveringsbehov så man får en något aktivare hund iom att de har större behov av att jobba och tänka men fortfarande en schysst hund att leva med annars. Klarar lätt av lugna dagar i mellanåt som ren familjehund även m kanske bara promenad utan att gå i taket.

Golden retriever tycker jag även är en schysst ras. Men lite samma kriterier där även på hälsa mm. Men den brukar också vara en vanlig familjehund ofta.

Annars tycker jag rasbeskrivning skulle kunna passa. De går ofta ihop m andra djur och ska ha ett svalt intresse för levande vilt. Många jag träffat även svalt intresserad av andra hundar. Passar ofta i familjer. Människokära, oftast en fallenhet att vilja vara nära så att de flesta kan vara lösa ofta. Så den är social men inte till överdrift. Vänligt inställd. Lättlärd.

Men den fäller som tok några gånger per år. I övrigt behöver man inte göra något åt pälsen, naturligt bra på att stöta ifrån sig både väta och smuts.
 
Men den fäller som tok några gånger per år. I övrigt behöver man inte göra något åt pälsen, naturligt bra på att stöta ifrån sig både väta och smuts.
Pratar du om Labbe eller Golden här, för det är definitivt mer jobb med en goldenpäls än så. Åtminstone om det är något annat än de absolut minst pälsade individerna :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 510
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 016
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 845
Senast: Narcissa
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 417
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp