Bukefalos 28 år!

Vallning är inget man lär hunden i en handvändning. Det kräver månaders arbete och ständig underhållning, plus att djuren måste bli invallade av erfarna vallhundar för att de inte ska bli stressade. Gör man inte det så föser man egentligen bara runt en hop med livrädda djur, vilket i mina ögon är djurplågeri.

Vallhundar kräver arbete. Mental aktivering. De måste få göra något vettigt med sitt liv och sin intelligens, annars kan ni få en hund som vallar flygplan, fåglar, låser upp dörrar, rymmer och jagar vilt/löv/snö, nafsar i hälsenor och äter upp allt ni har hemma, to name a few..

Engelsk Springer Spaniel kanske? Trevliga, följsamma hundar som gärna hänger på allt möjligt men lika gärna sover på soffan i en vecka. Jag har känt många och ingen har haft problem med att ha dem lösa.

Jo det var därför jag trodde att en vallhund skulle passa bra. Har en vän som har en bordercollie som fungerar ypperligt som hjälp att hålla ankor/höns hemma på gården. Vi ser det som en självklarhet att den framtida hunden ska utbildas ordentligt, vi lägger gärna ner mycket tid på det. Däremot inte sagt att vi kommer att tävla och ställa ut osv utan den ska fungera hos oss och med allt det vi hittar på.

Ska kolla upp engelsk springer spaniel!!!
 
Jo det var därför jag trodde att en vallhund skulle passa bra. Har en vän som har en bordercollie som fungerar ypperligt som hjälp att hålla ankor/höns hemma på gården. Vi ser det som en självklarhet att den framtida hunden ska utbildas ordentligt, vi lägger gärna ner mycket tid på det. Däremot inte sagt att vi kommer att tävla och ställa ut osv utan den ska fungera hos oss och med allt det vi hittar på.

Ska kolla upp engelsk springer spaniel!!!
Fast att valla in ankor på kvällen, vilket kanske tar 10 min, är inte tillräcklig aktivering för en vallhund som Border Collie.

Det är ungefär som att säga att slänga ut en näve godis på gräsmattan en gång om dagen som hunden får söka är tillräcklig aktivering för en jämthund..
 
Just dalmatiner har jag funderat på men de kan väl ha lite mentala problem eller är jag ute och cyklar nu? Stämmer de in på ovanstående kriterier?
Ja mentaliteten är inte alltid klockren men den är betydligt bättre idag än vad den har varit. Jag tycker att rasen är ganska spretig så det är viktigt att besöka uppfödare och hitta en som föder upp den typ av hund som ni vill ha. Men ja, den passar in på dina kriterier tycker jag.
 
Vi har haft hund tidigare men det var många, många år sedan. Nu har vi smått funderat på ny hund under ett par år. Vi har 2 tonårsbarn, bor på en stor gård med diverse djur.

Vi söker en hund som är:
- följsam
- social men gärna lite "sval" och cool
- mentalt stabil
- ganska aktiv men inte "hysteriskt" pigg. Bra med av och på "knapp"
- antar att en atletisk hund passar då den ska kunna följa med på lååånga ridturer i varierad terräng?
- lättlärd
- kunna umgås med gårdens höns, ankor och katter

Hunden får absolut inte vara jaktig.

Har du några förslag som du tror passar oss?

En Labbe. Kanske inte jaktvarianten men den "vanliga".
BC är för krävande, Berner Sennen kommer aldrig orka långa turer under de varma årstiderna.
Med en Springer spaniel har du ju risken att den drar iväg och jagar.
 
Befriande ärligt från en dalmatinerägare! :up:

Bättre att vara ärlig så att folk förstår hur illa det kan bli när man köper Dalmatiner. Uppfödare avlar även på hundar med kass mentalitet, hudproblem osv. men har såklart urusla ursäkter för varför de avlar på skiten ändå/alt. inte säger någonting alls och låtsas som att hundarna är helt friska. Fick konstant höra att det var en frisk ras när jag skulle köpa Dalmatiner. Det är den INTE. Hudproblem normaliseras "det är ju en Dalmatiner", ungefär som med schäfrars "schäferklåda". Det är en jäkla soppa. Hur prickarna ser ut verkar vara viktigast.
 
Hade en kompis som jobbade i stall och hade en isländsk fårhund som hängde med på allt. Jag vet lite för liteom rasen som sådan men har sett ett par i stallmiljöer och tycker de verkar käcka.
 
Stämmer de in på våra kriterier? Hur fungerar det med en sådan stor kropp när det gäller milslånga ridturer? Sliter inte det mycket på stora hundar?

Sambon skulle bli överlycklig då han önskar sig just en Berner sennen...
Finns ju fler än Berner... Entlebucher sennenhund och Appenzeller sennenhund är väl de som är små nog för att räknas som mellanstora. Grosser schweizer sennenhund är nog större eller lika stora som Berner men korthårig som en snygg Rottweiler :angel:.

Österrikisk pinscher, om den enda svenska kenneln som fanns finns kvar :p, verkar vara av samma skrot och korn som sennenhundarna. (Räknas till samma grupp hos SKK också).
 
Hade en kompis som jobbade i stall och hade en isländsk fårhund som hängde med på allt. Jag vet lite för liteom rasen som sådan men har sett ett par i stallmiljöer och tycker de verkar käcka.

Jag hakar på den rasidén. De ska även vara friska och trevliga mentalt vad jag vet. Lagom storlek och bra päls, lättlärda.
 
BC och Dalmatiner hade jag strukit direkt. Det är få som faktiskt klarar att ge tillräcklig aktivitet åt en BC, att valla in lite ankor på kvällen räcker verkligen inte. Ropar på @Migo . Dalmatiner har för stora problem med hälsa och mentalitet och är nog inte jättepeppade på en dag ute på gården i -10 och snålblåst.
 
Som fd Eng. Springer Spanielägare så skulle jag säga att hunden absolut skulle kunna klara av det som krävs av den. Däremot är rasen oerhört matdriven, på ett nära på sjukligt sätt :p Hästbajs, hästfoder etc. De är ju stötande fågelhundar så de är inte utformade att springa efter bytesdjur utan att skrämma upp de från sitt gömställe, springa efter de några meter och sen stanna och detta gör de med bravur. Alltså fåglar, harar, rävar etc. som ligger och trycker i ett buskage som varken du eller hästen ser eller hör men som hunden skrämmer upp, vilket möjligen skrämmer skiten ur hästen (och/eller dig själv) också. Päls och gyttja är en smakfråga. Men ja det skulle kanske funka. Däremot så är de ju glada i alla, och inte är det minsta svala :p därtill hysteriska, av och på knappen kan fungera i vissa fall men inte alla. Den var ständigt ur funktion hos mina två :angel:. Men andra kriterier funkar den på. De lär sig vilka fåglar / djur som är familj och vilka som är utbölingar.

Av det jag läst om Fieldspaniel så verkar den mer ha de här kriterierna med ett svalt bemötande och en fungerande av-och-på-knapp. Men de är inte så vanliga i förhållande till ESS:en. Jag funderar på Field mer än att skaffa en till ESS vid nästa hundköp. Men det är inte bara ett partiskt förslag. Har inte träffat någon irl så kan inte svara/svära på om det stämmer.
 
Fast att valla in ankor på kvällen, vilket kanske tar 10 min, är inte tillräcklig aktivering för en vallhund som Border Collie.

Det är ungefär som att säga att slänga ut en näve godis på gräsmattan en gång om dagen som hunden får söka är tillräcklig aktivering för en jämthund..

Nej det kan ju vara lite om det bara är på kvällen. Dock så drar de iväg x flera/dag, nu är det barnen som "vallar" hem dem .
Nä kanske det var en dålig ide, det var min hundkompis med egen bordercollie som trodde det skulle passa oss annars hade jag inte övervägt vallhund.
 
Stämmer de in på våra kriterier? Hur fungerar det med en sådan stor kropp när det gäller milslånga ridturer? Sliter inte det mycket på stora hundar?

Sambon skulle bli överlycklig då han önskar sig just en Berner sennen...
Det finns nättare varianter inom Berner och sen finns det ju fler raser. Kanske finsk lapphund? Rätt mkt päls dock. Lapsk vallhund? Båda spetsraserna kan vara rätt så ljudliga om man inte styr upp det från början.
 
Skulle tro att det är få seriösa bordercollieuppfödare som skulle sälja valp på de premisserna faktiskt men en australiensisk kelpie kanske passar? Vet dock inte hur mkt mental aktivering de behöver, fast de jag träffat har iaf behövt betydligt mindre än en bc :) Har annars träffat flera trevliga isländska fårhundar i både stallmiljö och vallningsmiljö :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 829
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 279
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 899
Senast: Narcissa
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 463
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp