Har du funderat på en omplacering? Vet inte om jag missat det i tråden tidigare.
Med tanke på viltsäkerhetskravet och hönsen så känns väl en redan bevisligen fungerande individ som det mest säkra? Då kan du välja utifrån individen istället för att hoppas att valpen växer upp till rätt sorts hund.
 
Jag har ju inte setter, men stående fågelhund. Irländaren är ganska delad, på jaktvariant eller utställningsvariant, utställningsvarianten har alldeles för mycket päls för att funka till nån som helst vettig aktivitet. Utställningsvariant är ganska splittrad mentalt vad jag sett, jaktlust, fast ändå inte.
Gordon setter brukar vara ganska krävande, de jag känner som haft dem vittnar om många gråa hår.

Grejen med setter är att de såklart ska vara följsamma, men de jobbar LÅNGT från föraren under jakt, så de drar i väg långa repor, det ska de göra.

Håller med. Mer delad med åren också, samt mer sjukdomar för folk avlar på utseende... Epilepsi börjar bli relativt vanligt och HD bla. :( Jaktvarianten på irländare är underbar att jobba med, och sam sagt, de ska vara följsamma, men de jobbar en bra bit från föraren under jakt.

Gordon setter hade jag inte alls rekommenderat till TS, för krävande och för mycket jakthund för det TS vill ha.
 
Man bör väl i rasvaltrådar rekommendera en ras, inte en individ i den ras man ska rekommendera. (Om nu den hunden inte är till salu). Vet man inte till 100% hur rasen är (baserat på fler än de få individer man själv har träffat) så skriver man det. "Jag vet inte helt säkert men jag tror kanske att en ***** hade fungerat för att...." eller "De hundar som jag har träffat av rasen ****** verkar matcha det du söker, den uppfattningen får man även om man läser om rasen på skk" osv. Inte så svårt eller omständligt.

Och om man har en hund av en ras där den hunden matchar personens önskemål så bör man fundera, innan man föreslår rasen, på om alla individer i den rasen är som ens egen hund? Exempel: Jag är frestad att föreslå bedlingtonterrier. För att det är en följsam, socialt sval och cool hund med mentalitet som en hink med tung vit väggfärg, dvs aldrig några stormar på den byttan. Atletiska som bara den, aktiva när de vill men ... När det kommer till kritan så är det ju pretty much en vinthundsblandis med terrier i botten. De kan säkert sticka på både vilt och tamdjur, och de är ju snabba nog att hinna ikapp flyende djur. Därav tänker jag inte rekommendera rasen, även om det säkert finns individer som funkar med höns och utekatter. Som säkert kan vara lösa utan att sticka iväg och så vidare. Men det är ju svårt att hitta just den individen som eventuellt rasförslag skulle vara baserat på om jag hade föreslagit rasen.
Min erfarenhet av hundforum är att de flesta som vill ha rastips vill att man berättar personligt om en individ dvs en hund man haft och ägt under en tid.
De flesta hundägare på hundforum har inte ägt så många hundar så de berättar om sin hund eller möjligen sina två hundar.

Alla vet att man vänder sig till rasklubben/flera olika uppfödare av rasen för att få bredare info.

Att fråga på forum är ofta för att man gillar att prata hund generellt, få lite mer input på det man funderar över.

Forumsformen är tyvärr inte så seriös som du önskar. Formen passar inte alla. Du behöver inte läsa här om det retar dig att allt inte är så perfekt uttryckt. Den som vill ha striktare och mer faktateknisk info utan personliga vinklingar ska inte välja hundforum.

SKK och rasklubbar har den info du söker förhoppningsvis. Du kan läsa vad utländska rasklubbar skriver etc. Du kan skicka efter rasböcker från adlibris. De har massor av nyare hundböcker. En del bra, andra mindre bra.
 
Min erfarenhet av hundforum är att de flesta som vill ha rastips vill att man berättar personligt om en individ dvs en hund man haft och ägt under en tid.
De flesta hundägare på hundforum har inte ägt så många hundar så de berättar om sin hund eller möjligen sina två hundar.

Alla vet att man vänder sig till rasklubben/flera olika uppfödare av rasen för att få bredare info.

Att fråga på forum är ofta för att man gillar att prata hund generellt, få lite mer input på det man funderar över.

Forumsformen är tyvärr inte så seriös som du önskar. Formen passar inte alla. Du behöver inte läsa här om det retar dig att allt inte är så perfekt uttryckt. Den som vill ha striktare och mer faktateknisk info utan personliga vinklingar ska inte välja hundforum.

SKK och rasklubbar har den info du söker förhoppningsvis. Du kan läsa vad utländska rasklubbar skriver etc. Du kan skicka efter rasböcker från adlibris. De har massor av nyare hundböcker. En del bra, andra mindre bra.

Min uppfattning är att du har lobbat rätt hårt i tex denna tråden för Borderterrier trots att flera med erfarenhet från rasen och en som tom är ägare till några stycken har sagt att de håller inte med om den bilden du har.
Istf att snudd på argumentera emot så kan man bara säga "Ni kan säkert ha rätt, det var bara min uppfattning" eller så skriver man direkt när man ger tipset att det är baserat på en ren personlig uppfattning. Som jag tex gjorde m Setter. Den passade ju inte alls trots att jag träffat ett par individer som levde just det livet TS har.

Oavsett så ska man använda rastypiska hundar som mall när man lämnar rastips.
 
Min erfarenhet av hundforum är att de flesta som vill ha rastips vill att man berättar personligt om en individ dvs en hund man haft och ägt under en tid.
De flesta hundägare på hundforum har inte ägt så många hundar så de berättar om sin hund eller möjligen sina två hundar.

Alla vet att man vänder sig till rasklubben/flera olika uppfödare av rasen för att få bredare info.

Att fråga på forum är ofta för att man gillar att prata hund generellt, få lite mer input på det man funderar över.

Forumsformen är tyvärr inte så seriös som du önskar. Formen passar inte alla. Du behöver inte läsa här om det retar dig att allt inte är så perfekt uttryckt. Den som vill ha striktare och mer faktateknisk info utan personliga vinklingar ska inte välja hundforum.

SKK och rasklubbar har den info du söker förhoppningsvis. Du kan läsa vad utländska rasklubbar skriver etc. Du kan skicka efter rasböcker från adlibris. De har massor av nyare hundböcker. En del bra, andra mindre bra.
Buke är precis exakt så seriöst, facebookgrupper däremot. Du kan beskriva en Afghanhund och få förslag på en Chihuahua, en Bullmastiff eller en Corgi beroende på vem som läser beskrivningen.
 
Min uppfattning är att du har lobbat rätt hårt i tex denna tråden för Borderterrier trots att flera med erfarenhet från rasen och en som tom är ägare till några stycken har sagt att de håller inte med om den bilden du har.
Istf att snudd på argumentera emot så kan man bara säga "Ni kan säkert ha rätt, det var bara min uppfattning" eller så skriver man direkt när man ger tipset att det är baserat på en ren personlig uppfattning. Som jag tex gjorde m Setter. Den passade ju inte alls trots att jag träffat ett par individer som levde just det livet TS har.

Oavsett så ska man använda rastypiska hundar som mall när man lämnar rastips.
Läs om! Din uppfattning stämmer inte. Jag har gett fyra olika rastips.
Jag har använt ordet individuellt om borderterrier, vilket betyder att det är olika från individ till individ. Sorry om du heller inte förstår vad ordet individuellt betyder. Googla på det: synonymer.se
 
Läs om! Din uppfattning stämmer inte. Jag har gett fyra olika rastips.
Jag har använt ordet individuellt om borderterrier, vilket betyder att det är olika från individ till individ. Sorry om du heller inte förstår vad ordet individuellt betyder. Googla på det: synonymer.se

Behövs inte googlas. Jag klarar det Svenska språket utmärkt, men tack ändå :)

Alla dessa inlägg och länkar om BT och för en personlig uppfattning?
Ok.
 
Har läst lite mellan raderna i denna tråd och jag får upfattningen att många här tror att vår kommande hund inte ska bli aktiverad. Självklart kommer den att bli ganska mycket aktiverad, både mentalt och fysiskt. Jag har alltid tidigare gått en del kurser med hundarna jag haft och således även denna. Däremot kommer vi inte att kunna lägga 3 timmar eller mer exklusivt för bara hunden utan utöver den hjärngympa och motion med mig så blir det till att följa med på ridturer, familjens aktiviteter, vara med på gården osv. Vi vill absolut inte ha en soffpotatis utan en aktiv hund som kan hänga med på det mesta. Däremot vill vi inte ha en väldigt mentalt krävande hund som behöver många timmar dagligen enbart med själva hunden som fokus.

När du säger följa med på ridturer och aktiviteter, pratar vi då om 3 timmars ridtur om dagen i varierande tempo, gårds/stallhäng i ett par timmar där hunden hänger med lite överallt på gården och sen lite träning inbakat + mer avancerad träning någon gång i veckan?

Eller pratar vi om en lugn ridtur på 45 min + 30 min i stallet och sen vara med på lättare aktiviteter?

Det är ju ganska stor skillnad nämligen. Vid första scenariot tror jag faktiskt dom flesta bruksraser tom hade trivts, om man nu skulle vilja ha en sådan. Men vid andra scenariot hade nog en halvlat sällskapshund trivts ypperligt.
 
Lurcher cross är dock en ras på Irland:up:
Enligt Irländska kennelklubben är Lurcher inte godkänd hos dem. Att din vovve hade "Lurcher cross" som ras innebär inte att Lurcher anses vara renrasigt. Det är i stil med "Labradoodleblandis - det man vet är att hunden är Labradoodle men man vet även att det är mer raser i, så för enkelhetens skull skriver man i ditt fall Lurcher cross eller i exemplets fall Labradoodleblandis. Men det spelar väl absolut ingen roll om din hund inte är på något sätt och vis renrasig? Den är unik som individ, så andra Lurchers och Longdogs har troligen annan mentalitet/temperament/storlek/utseende/pälsfärg/pälsstruktur/svanslängd/öronform osv.
 
Håller med. Mer delad med åren också, samt mer sjukdomar för folk avlar på utseende... Epilepsi börjar bli relativt vanligt och HD bla. :( Jaktvarianten på irländare är underbar att jobba med, och sam sagt, de ska vara följsamma, men de jobbar en bra bit från föraren under jakt.

Gordon setter hade jag inte alls rekommenderat till TS, för krävande och för mycket jakthund för det TS vill ha.

Fråga - även om de inom jakten jobbar långt från föraren, drar de på vilt?
Tänker scenariot ridtur och det plötsligt hoppar fram ett rådjur/hare/whatever ur en buske.
Hur lätta är dom att träna att inte springa efter vilt om de nu gör det?
Jag tänker att till exempel en drivande hund säkert får knäck i öronen och bara drar, medan man kanske med hjälp av lydnad kan få stopp på en annan ras som gärna skulle vilja dra iväg.
 
När du säger följa med på ridturer och aktiviteter, pratar vi då om 3 timmars ridtur om dagen i varierande tempo, gårds/stallhäng i ett par timmar där hunden hänger med lite överallt på gården och sen lite träning inbakat + mer avancerad träning någon gång i veckan?

Eller pratar vi om en lugn ridtur på 45 min + 30 min i stallet och sen vara med på lättare aktiviteter?

Det är ju ganska stor skillnad nämligen. Vid första scenariot tror jag faktiskt dom flesta bruksraser tom hade trivts, om man nu skulle vilja ha en sådan. Men vid andra scenariot hade nog en halvlat sällskapshund trivts ypperligt.
 

Nej absolut inte första alternativet! På vardagar rider jag ca 1 timme/dag, några få dagar per månad blir det 2-3 timmar. Sen brukar jag ut och gå ca 45-60min/dag. I övrigt blir det lydnadsträning en stund varje dag och lite mer rejäl lydnad/ev annan träning 1-2g/v. I övrigt kommer hunden att hänga med på barnens träningar/tävlingar/matcher och andra aktiviteter som vi gör samt att vara med ute på gården med oss och övriga djur.

Jag är mycket, mycket utomhus i alla väder året om men ser inte problemet med att täcka hunden om den är korthårig (som jag helst vill att den ska vara men inte övriga familjen).

Antar att de mest utpräglade brukahundarna inte passar oss.
 
Ts vill inte ha en spets, förstår jag, men jag kommenterar ändå.

Någon skrev att eurasier har mycket jaktlust. Minns inte formuleringen. Eurasier ska inte ha någon jaktlust, men det stämmer inte = sant. De kan sticka efter en katt eller jaga upp en ekorre i ett räd, men de förföljer inte vilt i timtals och långa sträckor som jakthundar gör. De sticker kanske 50 - 100 m el lite drygt det ibland, men återkommer till ägaren i regel efter en eller ett par minuter. (Undantag kan finnas, tex unga hanar. De ska man inte alls ha lösa, så att man inte riskerar att de får smak på att ränna iväg, enl min tiks uppfödare.)

En duktig hundförare kan ha dem lösa och de vet att de inte får sticka (har sett hur min hunds uppfödare gör och de lyder, fast de är flera) Jag är inte så duktig, så min kan sticka en liten bit, men hon återkommer fort. Hon är mån om att veta var jag eller den som är ute med henne är, så hon vill ha koll. Hon får vara lös i skog och mark under den tid man får ha hundar lösa. Det enda jag är rädd för är vargen.

Hon gillar att jaga sork och möss. Gräver efter dem och slänger med dem i luften som en katt. (typiskt för rasen att de gör så) Hon äter inte sork eller möss. Hon är väldgt kräsen och äter inget äckligt utomhus. (också typiskt - de kan vara kräsna) Nackdelen är att de inte alltid är så lätta att muta. De är mycket kloka och lättlärda -när de vill.

Eurasier är en sällskapshund som blir så aktiv som man gör den. Den kan slappa några dagar om du är sjuk och den hänger med på det mesta bara den får vara med dig. Den älskar sin ägare/flock mer än allt annat på jorden. Den kan följa efter dig inomhus och ligger vid dina fötter var du än sitter. Jag tycker det är mysigt, men det går säkert att ta bort det om man vill.

Ingen skällig ras och mycket lättskött päls. Smuts rinner av, den går omvägar runt smutsiga lerpölar, den luktar inte hund och den behöver sällan badas. Jag schamponerar min 2 ggr/år, men en gång skulle räcka. Den fäller mycket 2 ggr/år, men inte särskilt mycket däremellan. Borstas en gång i veckan. Om du vill ha en lättskött trogen och kramgo vän som kan vara din skugga överallt om den får, så är den perfekt. Om du vill tävla i hundsporter kommer den inte att vinna första pris.

Ja den låter faktiskt trevlig på din beskrivning. Min granne har en sådan. Den har tyvärr lite väl mycket päls för min smak ( jag vill ha så korthårig som möjligt men försöker vara öppensinnad då övriga familjen gillar päls) och svansen som en kringla.
 
Tycker du att syrliga kommentarer är roliga? Läs vad jag skrivit innan du uttalar dig.
Jag har skrivit att det är individuellt hur de beter sig. Individuellt betyder enskild, personlig. Motsatsen är generellt. Jag har inte skrivit att det är generellt utan indivduellt.

Därutöver har jag kopierat rasbeskrivningen från borderterriersällskapets sida. Jag har inte skrivit den själv. Länk finns med. Har du missat länken?
Här är den igen i så fall:
http://www.borderterriersallskapet.com/
Jag såg ditt citat ur rasbeskrivningen. Det var därför jag citerade ur SKK:s rasbeskrivning.
 
Fråga - även om de inom jakten jobbar långt från föraren, drar de på vilt?
Tänker scenariot ridtur och det plötsligt hoppar fram ett rådjur/hare/whatever ur en buske.
Hur lätta är dom att träna att inte springa efter vilt om de nu gör det?
Jag tänker att till exempel en drivande hund säkert får knäck i öronen och bara drar, medan man kanske med hjälp av lydnad kan få stopp på en annan ras som gärna skulle vilja dra iväg.
Det beror på om de får utlopp för sin jaktinstinkt på annat vis skulle jag vilja säga. Det finns nog lika många som skulle dra som de som skulle stanna på kommando. Att stå och bara titta är inte riktigt typiskt, fast det finns säkert de som gör det. För att få en bra fågelhund måste jaktinstinkten vara på topp, annars hittar de ju inget vilt. Dessutom, bara att få en sån hund att inte dra åt sidorna när man är ute i skogen är ett heltidsjobb, de söker utåt, det är deras grej.
 
Långt ifrån alla rasbeskrivningar är speciellt ärliga. Ffa så blir det rätt tokigt på arbetande raser där vissa avlar mot arbete (som sig bör) och andra försöker få fram nån sällskaps eller utställningsvariant.
Exakt. De flesta jag läst beskriver rasen som en toppenhund för alla sorters månniskor. En vanlig formulering är t ex "användes ursprungligen för jakt/vallning/vakt/ whatever men används idag oftast som sällskapshund." Används ja - men det säger ju inget om hur hunden mår och fungerar av den användningen.
 
Men vad tror ni om cane corso då? De låter helt underbara i mina öron och som om de skulle kunna passa oss.

Då ska vi se här... Men det är svårt att rekommendera min egen ras eftersom jag allt mindre vet riktigt vad den är för något. Jag är inte vän med avelsutvecklingen, slöa kortnosade fläskberg som lallar runt i vänstervarv och grymtar.

Min egen har de egenskaper jag tycker en bra corso ska ha, han har en nästan oändlig arbetslust och antar att det matte vill göra är säkert jättekul. Han är stark och smidig, när vi är hemöver (södra norrland) går han lös i skogen i svår terräng dag efter dag och springer miltals upp och ner för bergen, hoppar utan problem högre än jag är lång (vilket skrämmer livet ur mig), och anser att myrarna är trampolinhallar bara för honom så där måste man stanna och dra några extra räcervarv. Här i Skåne kan han frestas att sticka efter en hare som ränner iväg precis framför näsan på honom, men med lite svagare retning sticker han inte efter vilt. Jag har kallat tillbaka honom från älg och rå när han följt med familjens jakthundar. Det jaktintresse han har handlar främst om nyfikenhet. Men han är stor och tung, även om han är nätt byggd. Just min har alltför lång rygg för att det ska vara riktigt hälsosamt också. Jag vet på tok för lite om ridning för att kunna säga något om hur det skulle funka för honom. Just min klarar värme och kyla rätt bra (kallare än -15 får han ha täcke på sig, han rör sig inte mycket om han är ute ensam), det finns lite mer ull under än vad det ser ut för. Men hur mycket ull de har verkar variera rätt rejält, och många är känsliga för värme (brakycefalin). Monster vaktar, det är viktigt för honom att få vara ute och hålla koll på vad som händer. Det är en form av berikning för honom att ändra saker i miljön, han har ett jäkla sinne för vad som ska vara hur och var. Rasen ska vakta, och det bör man verkligen vara säker på att man vill ha om man funderar på corso (och då menar jag inte en "magisk hund" som av sig själv vet vem som är välkommen och vem som är en skurk, så man kan bara lita på hunden så blir allt blommor och vårvindar :cautious:). Jag har gården inhägnad med en grind som öppnas inifrån och en ringklocka... Just Monster är även socialt osäker, vilket är en dålig kombo! Nyfiken, socialt osäker, rejäl vaktinstinkt. Det är dock inte ett ovanligt problem i rasen, så var uppmärksam på varningstecken hos föräldrarna och träffa så många som möjligt ur linjerna om du är intresserad av rasen! Sociala rädslor, dåliga höfter och korsband, epilepsi, ögon (cherry eye är inte ovanligt, men jag vill verkligen rekommendera att man är supernoga med att titta på att nedre ögonlocket inte hänger framförallt :cautious:), allmänna problem med mage och päls ( = allergi, om man frågar mig :cautious:), är sådant man bör vara uppmärksam på om man letar valp. Och givetvis att hunden är byggd så som den ska, dvs "molossernas atlet" som det skryts så förbannat om trots att hundarna ser ut som tunnor som sprungit in i en vägg. :banghead:

Rasen bör funka bra med andra hundar, det gör även min sedan han varit en skitstövel i en halvtimme ungefär. :meh:
(Pga sin osäkerhet, han går så högt i stress att han inte kan ta in vad den andra hunden säger utan är bara på-på-på hela tiden som en idiot.)

Monster är i överkant i sitt aktiveringsbehov, vi kör spår, nw, rally, lydnad och trick som regel, han är med mig på klubben de flesta dagar i veckan, vi är med i träningsgrupper och har som regel minst en kurs igång. Wp för fysträning. Men jag är ju själv intresserad också. Han är dock mer "rätt" som cc (enligt mig) än de där soffprydnaderna som anses vara rastypiska numer. :meh:

Lille Fnatt i myrmarkerna
kZ7uett.jpg


Monsterlek
12407660_1697130493858161_851418013_n.jpg


Skulle jag rekommendera en corso? Jag vet inte... Jag vet för lite om dig för att säga om ni skulle funka ihop. Min egen är underbar (men har absolut rejäla brister). Rasen som jag anser att den är egentligen är underbar (rottweiler med mer humor, typ). Rasen som föds upp av många idag är dock något helt annat.
 
Exakt. De flesta jag läst beskriver rasen som en toppenhund för alla sorters månniskor. En vanlig formulering är t ex "användes ursprungligen för jakt/vallning/vakt/ whatever men används idag oftast som sällskapshund." Används ja - men det säger ju inget om hur hunden mår och fungerar av den användningen.
"Sällskapshund" är visserligen ett mycket brett begrepp. Det finns säkert oerhört många som kan ha ras X eller ras Y som sällskapshundar på olika sätt och få dem att må toppen. Men när man ska tipsa om raser i trådar som denna ska det ju vara baserat på rastypiska individer samt trådskaparens krav och önskemål.
 
"Sällskapshund" är visserligen ett mycket brett begrepp. Det finns säkert oerhört många som kan ha ras X eller ras Y som sällskapshundar på olika sätt och få dem att må toppen. Men när man ska tipsa om raser i trådar som denna ska det ju vara baserat på rastypiska individer samt trådskaparens krav och önskemål.
Ja, jag inser att det är ett vitt begrepp. Jag är bara skeptisk till den formuleringen om användning som jag sett rätt många gånger nu - för den säger inget om hur hunden fungerar med användningen som sällskapshund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 991
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 748
Senast: Narcissa
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 292
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp