Rasvalstråd

Sv: Rasvalstråd

Ja, de och ragdoll står högst på listan både gällande utseende och egenskaper. Dock vill jag kolla av hälsostatusen på respektive ras, vilket jag inte gjort än men vad jag förstår är de inga "sjuka" raser nån av dem :)

Vad jag vet ligger ragdoll och sibbe i samma premiegrupp hos Agria vilket iaf visar att de försäkringsmässigt klassas som lika friska/skadefria. Maila och kolla med Agria, men jag tror att de ligger i någon av de billigaste (dvs. "friskaste") premiegrupperna.
 
Sv: Rasvalstråd

Jag skulle kunna tro att det beror på att man haft hälsoprogram ett tag och på så vid kunnat sålla bort de sjuka individerna och inte avlat på dem.
 
Sv: Rasvalstråd

Både Ragdoll och Sibirisk katt är relativt nya raser och eftersom Agrias premieindelning utgår från försäkringsstatistik är det inte konstigt att de befinner sig i de lägre riskgrupperna. Den första Ragdollen kom till Sverige 1991 och den första sibben så sent som år 2000.
 
Sv: Rasvalstråd

Jag skulle kunna tro att det beror på att man haft hälsoprogram ett tag och på så vid kunnat sålla bort de sjuka individerna och inte avlat på dem.

Det skulle jag nog inte ge hälsoprogrammen cred för. Andra raser där man har arbetat med hälsoprogram längre än så (på ett bra sätt) ligger i dyrare premiegrupper. Det kan ibland snarare vara så att hälsoprogram gör att utbetalda ersättningar från försäkringsbolagen ökar. Bla. brukar försäkringsbolagen bevilja ersättning när katter tas ur avel pga. avelshygieniska skäl om man har följt ett hälsoprogram.

Än så länge ser man väl ganska tydligt på premiegrupperna att de ovanligare raserna ligger i billigare grupper och de äldre mer etablerade raserna ligger lite sämre till.
 
Sv: Rasvalstråd

Aha, ja så kan det vara.

Lite underligt ändå med Ragdoll de är ju den största rasen nu till antalet nyreggade katter sett
 
Sv: Rasvalstråd

Kan tänka mig att om man har kontakter så är det nog lättare med vuxna omplaceringar. Men det har inte jag på det viset, även om det tycks dyka upp på annons och hemsidor lite då och då :)

Så du räknar inte mig som en kontakt då? ;) *förnärmad* Nu fanns visserligen katten jag syftade på även på annons på Blocket åtminstone för någon vecka sedan och jag tycker inte det brukar vara ont om vuxna ragdolls för omplacering på Blocket heller.
 
Sv: Rasvalstråd

Ha ha, sant :D Ja, jag får ha dig i åtanke när jag börjar känna mig mogen för att ha en liten ny lurvig kompis :)
 
Sv: Rasvalstråd

Aha, ja så kan det vara.

Lite underligt ändå med Ragdoll de är ju den största rasen nu till antalet nyreggade katter sett

Ja och inte bara nu, utan har varit så de senaste 5 åren (mätt i antalet registreringar i SVERAK, och jo jag vet att det finns fler förbund men på det stora hela ger det en rättvisande bild). Jag skulle inte räkna ragdollen som en ovanlig ras nu längre, den ligger ju väldigt högt i totalsiffrorna nu jämfört med de flesta andra raser. Det är bara perser, siames, birma och norsk skogkatt som har större antal totalregistreringar sedan tidernas begynnelse och de är ju utan tvekan de som funnits längst.

Agrias försäkringar är uppbyggda så att varje ras får bära sina egna kostnader, inte på ren "försäkringsstatistik". Sedan är det förmodligen så att det finns fler gamla birmor, perser, siameser eller norska skogkatter än ragdolls eftersom dessa raser funnits längre i Sverige, men jag tror inte att hög ålder är det som nödvändigtvis ger högre skadekostnader för försäkringsbolagen.
 
Sv: Rasvalstråd

Birmor är underbara katter! Vi har haft två och jag kan absolut rekomendera rasen, våra är födda 2006 och 2005 och har aldrig varit sjuka, nu är det ju inte jättegamla dock.

Fick tyvärr omplacera dem eftersom de inte trivdes med nya hunden. Den gamla fanns här när de kom och de var aldrig några problem men de vande sig sig aldrig vid den nya. Började felkissa, jama och bodde mest i källaren trots att han inte brydde sig om dem :(
Bor nu hos en dam utan andra djur och där trivs de jättebra, inget mer kiss utanför lådan och de är sociala och glada igen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 777
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Starka funderingar på att skaffa en katt för ett speciellt ändamål, känner inte att jag behöver dra hela historien för publik dock, men...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: Centaur
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Lager
·
Övr. Katt Kollar på mycket kattannonser och det verkar som att folk blandar kattraser på samma sätt som tonåringar brygger häxblandningar. Vad...
2
Svar
38
· Visningar
4 842
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp