Reda ut och gå vidare

Öh va? Vart kom det där in i bilden? Nä, det stämmer inte alls. Skrev det mest för min egen skull inte för någon annans........ (o_O)
Fast detta är ju ett intenetforum ägnat att diskutera i?

Skriver du något så uppfattar vi andra att det är ett diskussionsinlägg. Då blir det konstigt när du inte tror att vi ska svara?
 
Ok. Ja då är det fint då. :)

Jag uppfattade det som att du tyckte det var jobbigt att andra fick annat bemötande än du på Facebook och du har tidigare skrivit att andra får mer gillanden än du på Buke.

Så jag tolkade det som att du ville bli omtyckt. Och mitt svar i all välmening handlar om att du behover inte bry dig om att bli omtyckt. Satsa bara på att vara den du vill vara och vara lycklig själv. :)
Omtyckt vill jag bli ändå, men det hör inte hit.
 
Omtyckt vill jag bli ändå, men det hör inte hit.
Ok.
Men något att ta upp med psykologen kan ju vara att du tyckte att det var jobbigt när andra på Buke fick fler gillanden än du fastän du tyckte ni skrev samma saker.
Eller att du tyckte att det kändes som du inte får skriva att du mår dåligt på Facebook men att andra får det.

Mitt tips är att ta hjälp av psykologen och fundera på varför du tycker de två ovanstående är jobbigt.
 
Öh va? Vart kom det där in i bilden? Nä, det stämmer inte alls. Skrev det mest för min egen skull inte för någon annans........ (o_O)

Men du vet att det du skriver här läses av andra, att det är som att delta i ett samtal att skriva här? Att bli förvånad att folk svarar eftersom man bara skrev till sig själv blir lite märkligt, lite som att du mitt i ett samtal med någon börjar prata med dig själv istället, och tycker den du pratar med är konstig för att de fortsätter svara på vad du säger.

Vad gäller fb och vem som "får" och "inte får" skriva saker, så skulle jag inte säga att det är dubbelmoral att alla inte får samma gensvar på sina inlägg. Det kan t ex bero på att man har olika vänner, som svarar olika, det kan bero på vem det är som skriver, vad man vet om den personens liv och vad den brukar skriva - jämför med Buke, och det gensvar du fick de första trådarna, och hur folk svarar tio trådar senare. Helt enkelt för att man fått mer information i takt med mer information, och därför kan sätta nya inlägg i ett sammanhang.

Jag har t ex en kompis som alltid får enormt med gensvar på det han skriver på fb, och i princip bara stöttande och glada tillrop, mycket mer än när jag skriver något. Men vi har helt olika bekantskapskrets, och rätt olika sätt att skriva, och olika sätt att använda fb. Därför får vi olika gensvar, och är nog båda rätt nöjda med det gensvar vi får, även om det är helt olika.
 
Men om ni tittar på vad @RedHyuuga faktiskt skrev? Hon skrev att hon för sin egen skull ville skriva att det kommer att ta tid att göra en förändring.


Och jag gillade det inlägget för jag tycker att hon intalar sig något viktigt där. A) hon är beredd att göra en förändring och B) det kommer att ta tid.

Det kanske var viktigt för henne att göra ett sådant statement.

Absolut. Men det är inte konstigt om man mitt i en diskussionstråd slutar pratar med andra och börjar prata med sig själv, och övriga inte genast förstår det.
 
Absolut. Men det är inte konstigt om man mitt i en diskussionstråd slutar pratar med andra och börjar prata med sig själv, och övriga inte genast förstår det.
Fast man kan ju kalla det att tänka högt också. Och det gör vi väl lite till mans ibland.
 
Fast man kan ju kalla det att tänka högt också. Och det gör vi väl lite till mans ibland.

Självklart. Men om man mitt i ett samtal börjar tänka högt, och inte vill ha svar på vad man säger längre, så får man nog ha överseende med omgivningen om de inte hänger med. Ungefär som att jag inte blev förvånad att du precis svarade på mitt inlägg, och inte antog att jag bara tänkte högt.
 
Men om ni tittar på vad @RedHyuuga faktiskt skrev? Hon skrev att hon för sin egen skull ville skriva att det kommer att ta tid att göra en förändring.


Och jag gillade det inlägget för jag tycker att hon intalar sig något viktigt där. A) hon är beredd att göra en förändring och B) det kommer att ta tid.

Det kanske var viktigt för henne att göra ett sådant statement.
Tack!! :heart :heart
Precis så var min tanke också.
 
Självklart. Men om man mitt i ett samtal börjar tänka högt, och inte vill ha svar på vad man säger längre, så får man nog ha överseende med omgivningen om de inte hänger med. Ungefär som att jag inte blev förvånad att du precis svarade på mitt inlägg, och inte antog att jag bara tänkte högt.
Fast nu har jag redan förklarat läget och då behöver vi inte älta det vidare, tack på förhand. :)
 
Ok.
Men något att ta upp med psykologen kan ju vara att du tyckte att det var jobbigt när andra på Buke fick fler gillanden än du fastän du tyckte ni skrev samma saker.
Eller att du tyckte att det kändes som du inte får skriva att du mår dåligt på Facebook men att andra får det.

Mitt tips är att ta hjälp av psykologen och fundera på varför du tycker de två ovanstående är jobbigt.
Varför ska jag ta upp det, jag tycker inte det är jobbigt, varför skulle det vara jobbigt? Så för att jag nämnt det en gång då är det jobbigt, ah ok, då ska jag komma ihåg det till en annan gång, men jobbigt är nog det minsta jag tycker att det är.
 
Varför ska jag ta upp det, jag tycker inte det är jobbigt, varför skulle det vara jobbigt? Så för att jag nämnt det en gång då är det jobbigt, ah ok, då ska jag komma ihåg det till en annan gång, men jobbigt är nog det minsta jag tycker att det är.

Nej jag ska sluta nu..
Jag har ju skrivit många gånger tidigare till dig. Alltid i välmening.
Och jag tror de inläggen har varit bra och du har tagit till dig av det. En gång
skrev du att du började nästan gråta av ett av mina inlägg då jag skrev om mobbning.

Men det är svårt när du lätt slår ifrån dig och tar för givet att man skriver saker för att göra illa dig.
Du frågar om vad folk tycker och när folk svarar så gillar du inte svaren.

Jag ska sluta svara i dina trådar. Jag kan inte låta bli då jag ser en yngre version av mig själv och det gör ont i mig att se. Då jag önskar att du skulle kunna ha det så mkt bättre,
 
Nej jag ska sluta nu..
Jag har ju skrivit många gånger tidigare till dig. Alltid i välmening.
Och jag tror de inläggen har varit bra och du har tagit till dig av det. En gång
skrev du att du började nästan gråta av ett av mina inlägg då jag skrev om mobbning.

Men det är svårt när du lätt slår ifrån dig och tar för givet att man skriver saker för att göra illa dig.
Du frågar om vad folk tycker och när folk svarar så gillar du inte svaren.

Jag ska sluta svara i dina trådar. Jag kan inte låta bli då jag ser en yngre version av mig själv och det gör ont i mig att se. Då jag önskar att du skulle kunna ha det så mkt bättre,
Men jag kan inte hålla med om något som inte stämmer ju, då blir det ju helt fel och fejkat. :confused:
 
Varför ska jag ta upp det, jag tycker inte det är jobbigt, varför skulle det vara jobbigt? Så för att jag nämnt det en gång då är det jobbigt, ah ok, då ska jag komma ihåg det till en annan gång, men jobbigt är nog det minsta jag tycker att det är.
Anfall är bästa försvar, var det inte något sådant din mamma kom fram till? Nu stack du ut dina taggar igen.

Snälla - försök att se det som det är. De allra allra flesta som skriver i dina trådar VILL DIG VÄL! Du kan dra in taggarna mot oss. Ingen försöker attackera dig. Vi försöker med alla medel vi behärskar stötta och hjälpa. Avvisa oss inte.
 
Anfall är bästa försvar, var det inte något sådant din mamma kom fram till? Nu stack du ut dina taggar igen.

Snälla - försök att se det som det är. De allra allra flesta som skriver i dina trådar VILL DIG VÄL! Du kan dra in taggarna mot oss. Ingen försöker attackera dig. Vi försöker med alla medel vi behärskar stötta och hjälpa. Avvisa oss inte.
Nä, jag har inte "anfallit", verkar mest som ni tror det bara för att jag har ett visst sätt att skriva på. Inte lätt att göra sig förstådd när det bara blir missförstånd hela tiden. Jag har inte avvisat någon, det är ni själva som gör det i så fall. :/
 
Nä, jag har inte "anfallit", verkar mest som ni tror det bara för att jag har ett visst sätt att skriva på. Inte lätt att göra sig förstådd när det bara blir missförstånd hela tiden. Jag har inte avvisat någon, det är ni själva som gör det i så fall. :/
Ok... Men då kan du ju fundera över hur du vill uppfattas?
Om du inte vill uppfattas som att du går till anfall och har taggarna utåt- ja då kan du fundera över hur du kan utrycka dig istället.

Jag tror att vi är många här som skulle kunna hjälpa dig. Men då måste du vilja se det och inte tro att alla vill dig illa.
 
Senast ändrad:
Nä, jag har inte "anfallit", verkar mest som ni tror det bara för att jag har ett visst sätt att skriva på. Inte lätt att göra sig förstådd när det bara blir missförstånd hela tiden. Jag har inte avvisat någon, det är ni själva som gör det i så fall. :/
Men då fins det väl ytterligare en sak att jobba på tillsammans med psykologen?

För jag ser någon som anfaller rätt rejält. Då blir det svårt att se att det skulle vara något annat för orden står ju där - svart på vitt - på min skärm.

Ord är viktiga och har betydelse. Jag jobbar hela dagarna med att få människor att begripa svenska språket och göra sig förstådda. Det är inte enkelt, det vet jag.
Vi hör ju inte ditt tonfall, vi ser bara dina ord.

Om du har ett visst sätt att skriva på som flera av oss andra inte begriper så behöver något ändras för att vi ska förstå varann.

Skriven text är väldigt endimensionell. Vi ser inte ditt ansiktsuttryck, hör inte ditt tonläge. Vi ser bara bokstäver.

Funderat på att komplettera texten med smileys? Det kan kanske vara en enkel väg till bättre förståelse?

För vi vill ju förstå vad du skriver.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 091
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·
Relationer Hur går man vidare efter sexuella trakasserier? När folk man trodde var ens vänner visar sin rätta sida. När andra vänner vänder en...
Svar
6
· Visningar
790
Senast: IzeUnicorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp