Bukefalos 28 år!

Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

KL

Är det någon som prövat blodprov, att mäta insulin i serum, vid misstanke om IR/fångtendens. Vad är i så fall normalvärden och är detta ett prov som alla labb analyserar.

Läste om det i senaste numret av Ridsport.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja jag har gjort det (och flera andra med på forumet). Det är såvitt jag vet bara SLUs labb i uppsala som analyserar. Normalvärdet är < 30.
Man ska dock ta blodglukos samtidigt, och man tittar på båda värdena.

Sen, det är tyvärr ett väldigt trubbigt prov, man kan få både falska negativa och falska positiva. Stress påverkar insulinnivåerna, så att de stiger. Därför ska man gärna ta det hemma i stallet. Men en häst som är stressad av att fasta, som blir stressad av att se en vet etc så kan de slå fel.
Sen kan man få falska negativa med, dvs hästen är eg IR men provet är normalt. Så om provet är negativt men veterinären har stark misstanke om IR pga symptom, utseende osv, så kan man inte bara stryka IR pga ett prov.

Lillen har provtagits två ggr och haft i princip identiska värden, ca 24.5. Det är alltså under de 30 som är gränsvärde för normalt, men ena kunniga vet (som varit med tagit fram svenska värdena) anåg att förutom ett fåtal raser ligger de under 10, så provet var klart förhöjt, andra experten ansåg att provet var normalt punkt. Båda var/är dock överens om att det finns så stark misstanke om IR att man bör behandla honom som IR och gå vidare.

Nästa steg är att glukosbelasta. Det ger heller inte hundraprocentigt säkert svar, men säkrare än 'enkla' blodprovet. Det har dock gått troll i Lillens glukosbelastning, vi har försökt få till det i månader och har inte jag fått omboka har hemmavet fått omboka. Nu är det bestämt till nu idag, men pratade nyss med vet som förvarnade han ev måste ställa in *rullar med ögonen*
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag ska ta blodprov för att få veta mer om min häst...och framtiden kommer att se annorlunda ut för mitt arabsto. Stått på Metacam fyra dagar och är då smärtfri. Dock ej trappat ner dosering. Jag har fortfarande skorna på pga av smärta att ta av, men nu kan jag nog plocka bort dessa.
Det känns verkligen fruktansvärt att vi blev drabbade och jag har känt mig såå ensam och många tankar...vad skulle jag gjort ?? Nu är man mest orolig över läkning och framtida val. Jag kommer dock vara supernoga med att hon mår ok.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

då har dom haft en jäkla tur! metacam är btw inget förstaval vid fång, dom flesta hästar svarar dåligt på det och phenylbutazon är den medicin som rekommenderas om man öht ska ge ngt (vilket jag inte anser annat än av djurskyddsskäl eftersom den gör mer skada än nytta, men det är en annan sak..)

dessutom, så ser du väl att båda jag och raggsock svarar SOCK ang rörelse och butta, inte ts.

Jo visst är det kul att alla säger olika.. Våra vetrinärer här ger alltid metacam både distriks och våran hästvetrinär som mest jobbar med hästar.
Jag sa också till han när min häst inte svara på metacam att man borde prova något annat. Men det vägra de.. SÅ här ger det de i första hand.. Vet en hel del hästar som svarat på Metacam. Min väns häst svara på 1 h på metacam..
Där i mot så ger hästvetrinären B vitamin i blodet också och säger att det brukar hjälpa till med metacam. Men inte vet jag vad som stämmer och inte..

Bara att min häst blev bra att gå i större hage och lite bete på 36 h.. Men de jag prata med tror inte det var fång, utan något annat..
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja men jag har ju gjort likadant som alla andra år, sedan 13 år tillbaka med denna häst...Det är ju DET som gör mig orolig nu....

Mina hästar har ALLTID varit ute på bete sedan början på maj...
Men förståss, med en väldigt varlig invänjningsperiod...

Ska jag nu vänta till slutet på juni hädanefter eller vad?


Nej du har ju gjort som 13 år innan. Jag vet hästar som går på bete.

Förra året fick en kompis häst fång på samma bete som den gått på i 15 år. I år släppte hon den utan problem på bete.
Så det är nog från häst till häst.

Gör nästa år som du alltid har gjort. Jag brukar vara väldigt noga när jag vänjer in de vid gräs att de aldrig är hungriga när de kommer på gräset. De får alltid hö innan de går ut mm.

Man ska nog inte tänka för mycket. Så länge ingen vet vad det kommer i från... Ingen kan säga att det är gräset.
Min hästvetrinär säger att är det gräset så reagerar de första veckan. Andra säger att det kan ta 6 månader att framkalla det..

Så man kan inte bli helt galen i det här fång grejset...
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag håller inte med dig alls.
Jag tycker inte att man kan resonera som att bara för att det är komplicerat så är det ingen ide att lära sig mer.:cry:

Var och en gör naturligtvis som den vill. Jag vill inte ta några onödiga risker med min ponny och känner mig trots allt mitt i denna röra ändå ganska säker på hur jag ska göra -för det mesta. sedan kan hon klart få ett återfall ändå.

Sedan undrar jag var du har fått detta med att de inte får fång av gräset ifrån?
Det finns hur många forskningsrapporter/artiklar som helst där alla menar samma sak - den vanligaste fånghästen är en överviktig ponny på bete.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag hade bestämmt med min häst att jag tänkte testa och se om hon tålde gräset om hon hade fång. För jag annser att en häst ska få vara häst. Ska man ta det roligaste i deras liv, det som gör det till hästar. Vänner och bete. DÅ tycker jag allt att man tänker mer på sej själv än hästen.

jag hade släppt henne på lite bete så fort hon var utan symtom och vänja henne som på våren. Hade hon reagerat så hade jag betäckt henne i sommar. För att de flesta hästar tål gräs när de har föl som tar massa energi.
Sen skulle jag se om hon efter sommaren med fölet tålde gräs. Hade hon inte gjort det och jag inte ville betäcka henne igen hade jag tagit bort henne.
Egoist är jag inte... Hästen ska få vara häst..

HAde hon varit vallack och hon inte tålde gräs efter fången hade jag tagit bort den..

Min häst vetrinär (som bara håller på med hästar) han sa lite bete med hö upp till och det rådet ger han till alla med fång hästar..

RING DIN VETRINÄR SOM GETT BEHANDLINGEN OCH FRÅGA OM GRÄS.
Alla säger olika...

JAg hade i alla fall provat med gräs. Det gjorde jag på min. Ring nu din vetrinär och fråga han hur du ska göra.. HAr han inte sagt något om grushage så kan du väll ha henne på gräs. Men ring han.. Han vet sina metoder och kan säker sätta in henne i vilket hon passar in för efterbehandling bättre än de som inte träffat din häst..
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag har bestämt mig för att inte betäcka mitt fångsto.
Jag har också förstått det som att de inte får fång med ett föl vid sidan - om de överlever dräktigheten. Det finns ston som får fång när de är dräktiga troligen pga insulinkänsligheten minskar, tyngden ökar och kanske på aandra förändringar i kroppen.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag håller inte med dig alls.
Jag tycker inte att man kan resonera som att bara för att det är komplicerat så är det ingen ide att lära sig mer.:cry:

Var och en gör naturligtvis som den vill. Jag vill inte ta några onödiga risker med min ponny och känner mig trots allt mitt i denna röra ändå ganska säker på hur jag ska göra -för det mesta. sedan kan hon klart få ett återfall ändå.

Sedan undrar jag var du har fått detta med att de inte får fång av gräset ifrån?
Det finns hur många forskningsrapporter/artiklar som helst där alla menar samma sak - den vanligaste fånghästen är en överviktig ponny på bete.

Jag har sett massa hästar som inte varit överviktiga som fått fång...
Min Fjording vägde 50kg för mycket som jag bantat bort.. Han har aldrig haft fång...
Jag har inte sakt att det inte är gräs jag har sakt att det finns många andra orsaker till fång också...
Vet hästar som fått fång mitt i vintern när det är snö.. ???? Om det alltid är gräs så hur skulle den då få fång? Höt fick den som den skulle ha. Med foderanalys mm.
Min vet sa att det kan räcka med ett litet stick i hoven som vi inte ser elelr märker av och det kan framkalla fång...

Hur kan du säga att det är 100% säkert att det är gräset. När det finns studier som visar på helt annat?
Det enda är faktiskt och testa om det är gräset som den blivit allergisk av..

Det finns faktiskt behandlingar av fång som säger att de ska röra sej och äta lite gräs...
Som vetrinärer som min rekommendera.. Vi utgick från fång när jag släppte min på bete i vinterhagen. Nu blev hon bra av bete och röra sej på 36 h.. Jag ser faktiskt om min häst får en fång rand efter detta. Om det var fång, även om jag inte tror det.
Gräs är naturligare för hästen än hö.. Men det ska vara magert som ex i vinterhagen eller skogshage mm.
Hästar som vi motionera så lite ska inte stå på ex åker mm. Utan magert. De får alldeles för mycket energi för det lilla jobbet de gör..
Nu är detta i allmänheten......
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hur gick det? frågar nyfiken.

menar Du det testet där man mäter glukos en gång i timmen och ser hur lång tid det tar innan det går ner till inom normalvärde?

Har i så fall gjort det på mitt sto för ca 1,5 år sedan.

Insulinresistens som fenomen är ju så oerhört intressant fenomen. Träffade en läkare igår som höll på just med mätning av insulinnivåer. Fantastisk grej att bara ta ett stick och sedan få insulinvärdet på sekunden. Tyvärr ville han inte sticka mig:-).

Tror dock på att man måste få igång muskelmetabolism för att få ordning på allt, dvs motion.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag har bestämt mig för att inte betäcka mitt fångsto.
Jag har också förstått det som att de inte får fång med ett föl vid sidan - om de överlever dräktigheten. Det finns ston som får fång när de är dräktiga troligen pga insulinkänsligheten minskar, tyngden ökar och kanske på aandra förändringar i kroppen.

Nej det är upp till var och en.. Men jag gemför lite med mej själv och ämnesomsättningen.

Innan jag fick min dotter var jag pollenallergiker och damm känslig, hö mm. När jag blev gravid försvann det och jag har aldrig fått tillbaka det...

På männsikor säger man att 90% av allergier uppkommer vid stress det säger de vid fång också, att stress kan vara en bidragande orsak...
Att det kan bero på stress och massa annat. Får de ont i muskler, det ändras i flocken mm så kan den stressen sätta i gång en fång känning....
Att de är på en tävling mm mm.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hur gick det? frågar nyfiken.

menar Du det testet där man mäter glukos en gång i timmen och ser hur lång tid det tar innan det går ner till inom normalvärde?

Har i så fall gjort det på mitt sto för ca 1,5 år sedan.

Insulinresistens som fenomen är ju så oerhört intressant fenomen. Träffade en läkare igår som höll på just med mätning av insulinnivåer. Fantastisk grej att bara ta ett stick och sedan få insulinvärdet på sekunden. Tyvärr ville han inte sticka mig:-).

Tror dock på att man måste få igång muskelmetabolism för att få ordning på allt, dvs motion.

Om det stämmer som du skriver kan min häst haft fång. Hon svara endast på behandling av motion och B-vitamin som hjälper musklerna att komma igång. Det ger våran vetrinär som en självklarhet vid fång...
Hon fick väldigt lite och magert bete. Men från stapplig och låg till springandes på 36 h utan smärtstillande (som inte hjälpte henne ett skit)
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Fast jag menade inte vid fång:-), utan vid just insulinresistens.

Är alldeles för okunnig för att kunna påstå att det hjälper vid fång och med tanke på konsekvenserna av en inflammation i lamellerna så är det helt emot gängse uppfattning, vad jag förstår. Det kanske är så att det hjälper någon men konsekvenserna om det inte hjälper är förödande, och vem vågar chansa?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hur gick det? frågar nyfiken.

menar Du det testet där man mäter glukos en gång i timmen och ser hur lång tid det tar innan det går ner till inom normalvärde?

Har i så fall gjort det på mitt sto för ca 1,5 år sedan.
.

Det blev inställt =/

Jag tror det är oftare än en gång i timmen iaf i början, men det finns lite olika varianter (man kan ge glukos i blodet, eller via sond ner i magen). Men grundgrejen är ju detsamma, dvs ta ett 'nollprov', sen tillföra glukos, ta prov med X tids mellanrum och se både hur högt glukos och insulin sticker och sen ffa som du säger hur lång tid det tar innan de sjunker till normala.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Sanio - du vet att du rekommenderar en massa som enligt ALL gängse forskning inte bara är tok utan rent kontraindicerat? Dessutom, för några dar sen så sa du bestämt att din häst INTE haft fång, absolut inte?

Jag blir både illa berörd och rädd när jag läser dina inlägg..
Det är EN sak att spela rysk roulette med SIN EGEN häst, en HELT annan sak att sitta och ge 'rekommendationer' om att ANDRA ska spela rysk roulette med sina hästar, genom att säga att det ÄR si och så - som i flera fall är totalt felaktigt.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Vet hästar som fått fång mitt i vintern när det är snö.. ???? Om det alltid är gräs så hur skulle den då få fång? Höt fick den som den skulle ha. Med foderanalys mm.
Det finns gräs under snön. Det kan vara farligt för dem att äta fruset grönt gräs. eller också kan den ha fått det av höet. Hö kan också innehålla farliga kolhydrater.

Min vet sa att det kan räcka med ett litet stick i hoven som vi inte ser elelr märker av och det kan framkalla fång...
hur skulle det gå till?

Hur kan du säga att det är 100% säkert att det är gräset. När det finns studier som visar på helt annat?
Jag säger inte alls att det är 100% säkert. Jag skrev att det var vanligast att de får fång på bete. Det är inte samma sak. Vad har du läst för studier som säger ngt annat?

Det enda är faktiskt och testa om det är gräset som den blivit allergisk av..
Fång är inte en allergisk reaktion om du nu menar det.

Det finns faktiskt behandlingar av fång som säger att de ska röra sej och äta lite gräs...
Det finns massor av fångveterinärer som menar det motsatta.

Jag ser faktiskt om min häst får en fång rand efter detta. Om det var fång, även om jag inte tror det.
Vad har du för glädje av att veta att din häst har haft ett fånganfall? Ett fånganfall som inte är lindrigt går dessutom inte att missa ens för den mest ouppmärksamma hästägaren. det är oerhört plågsamt för hästen.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag misstänker att min ponny har fått fång och ska ringa kliniken det första jag gör imorgon, dom har ingen jour. Jag har ställt in henne i boxen men jag undar vad jag vågar ge henne till kvällsmat?
Jag har lite halm, kan jag ge det? Eller det vanliga höet? Eller ska hon rent av inte ha nånting?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hon ska ha ngt att tugga på som inte är farligt dvs underhåller fånganfallet. Halm är bra om den är av bra kvalite och inte innehåller några sädeskorn eller för mkt gröna inslag.
Om hon har ätit höet hela tiden innan så kan det vara OK. Jag hade nog lagt det en halvtimme i blöt först för att känna mig mer säker.
Urvattnad betfor är ett bra alternativ. Bakjäst sådan i gula pkt från livsmedlesaffären, ett halvt pkt är bra för magen.
Om du ger lusern (utan melass) i vanliga fall kan hon få det.
Men inget kraftfoder och inget gräs.

En fånghäst bör ha ngt att tugga på så att tarmen har ngt att jobba med.

Mjuk bädd i boxen, mat och vatten högt upp för att avlasta frambenen, ingen saltsten. Sedan kan man kyla hovar och ben med iskallt vatten så mkt man orkar, det bromsar upp anfallet om man börjar kyla i tid.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Håller med om allt du säger.
Jag är långt ifrån lika insatt i fång som du&F.A men det låter verkligen upp åt väggarna fel även för mig.
----------
Sanio:

Samt undrar vad Sanios vet egentligen har sina ideer ifrån?
hur många hästar som det baserar på att de alltid ger metacam vid fång?


"Jag hade bestämmt med min häst att jag tänkte testa och se om hon tålde gräset om hon hade fång. För jag annser att en häst ska få vara häst. Ska man ta det roligaste i deras liv, det som gör det till hästar. Vänner och bete. DÅ tycker jag allt att man tänker mer på sej själv än hästen."

Varför skulle man ta bort hästkompisarna? Vissa hästar kan gå på annat bete än "en jättestor äng med grönt", ha munkorg och beta några timmar.

Plus att hästen inte är en människa, man kan inte jämföra hur långt som helst.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 015
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 937
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp