Bukefalos 28 år!

Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Insulin reagerar på glukoshalten i blodet och för hästar som inte är tillräckligt känsliga för insulin (insulinresistenta) produceras höga halter insulin när glukoshalten i blodet ökar, dvs. när hästen äter ett foder som innehåller mycket glukos (socker och stärkelse).

Insulinresistens är en av de misstänkta orsakerna till fång, men inte den enda. Störd tarmflora är en mer vedertagen förklaring.

Ge gärna en referens till dina påståenden, en vetenskaplig och inte en privatpersons egna betraktelser.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Fast Ester, nog är insulinresistens mer än en misstänkt anledning?

Sen är ju haken med precis allt att det är en sak framkalla fång i forskningssyfte, t ex genom att tillföra höga doser av något. Men en helt annan sak i 'verkliga livet'. Fruktan är ju ett sådant exempel, i studier på halt av NSC i vall t ex, så för att av den vallen den dagen äta sig till 'fruktanutlöst' fång är övht inte möjligt för en häst. Samtidigt, så en annan vall, en annan dag kan ju innehålla helt andra halter.

Och är väl samma med insulin, skicka i en frisk häst tillräcklgt stor dos insulin så insulinnivåerna går i taket och voila - fång. Men når en häst 'i verkliga livet' de nivåerna ens om den är insulinresistent? Eller sätter en massa andra mekanismer stopp för det, då ökningen blir mer gradvis än när man skickar i en hög dos på 'nolltid'?

Och störd tarmflora ger ju inte fång 'varje gång'.

Men nog är, detta till trots, IR en accepterad faktor som sänker tröskeln för fångtriggers, samt gör att hästen lagrar in fett i depåer (inkl i nacken där det tycks vara extra farligt iom att det är hormonellt aktivt, utefter senaste 'rönen') och därmed leder till en mycket ökad risk för fång?

Det där med störd tarmflora stör mig litegrann. Jag är helt med på att störd tarmflora kan utlösa fång. Däremot så hitills av de tre jag haft + den fjärde som var hos pappa, som fått fång så har ingen av dem ens uppvisat minsta 'darr' på magen vad man kan se utifrån i samband med sitt fånganfall. Kan en tarmflora bli så störd att man får toxinfrisläppning osv - utan att det syns på avföringen på minsta vis?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Min ponny hade fång för två år sedan. Han får fortfarande inte stå på grönt (inte ens äta lite gräs.) Han fick strikt boxvila under en lång period. Butta två gånger per dag. Benen spolades av med kallt vatten i spolspiltan (5 meter från boxen) två gånger per dag. Sen blev det torr, lerig sjukhage med mått som en box. Till det fick han fjolårets hö. Betet och gräsätandet kan du glömma. Rehabiliteringen, från sjuk till fullt igång tog ett halvår. Från 4:e gradens fång och var nära på att tags bort (utvecklades på tre timmar. De kollade till honom vid 12 och tre timmar senare låg han ner och åt, kunde inte resa sig) till att vara en bra tävlingsponny på upptill 110 cm hoppning. Som tur var hade inga rotationer skett.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hörde utav min hovslagare att på eftermiddagen/kvällen så sjönk sockerhalten i gräset och det då skulle vara bättre för hästen att vara ute. Men vet ej om detta stämmer. Någon som hört något liknande?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Så att min häst svarat så bra på metacam, borde ses som väldigt positivt då?
Hon har ju varit helt ohalt sedan dag 3...
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Inte mer/mindre positivt än att de svarar på NSAID generellt. Dvs det är BRA att hon svarat, då får hon smärtlindring och inflammationsdämpning. Kanske är aktuta fasen av anfallet hävd med - det vet man ju inte förrän man sätter ut medicinen.

Det är dock inte 'mer' positivt att hon svarat på metacam jmf med om hon svarat på butta. Är högst individuellt hur de svarar och på vad, av någon anledning.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej, grannen ska flytta sista juni ock så även hästen :(
Dock har jag möjlighet att ha hästen kvar juli ut, men då har jag ingen boxplats till honom när och om det blir oväder :(
Förra året slog blixten ner i beteshagen så jag riskerar inte att ha dem ute när det är oväder.....

I år har jag räknat med att ha mitt sto och lillkillen BARA, frågan är om det kommer funka. Förra året var lillkillen på hingstbete o stoet hade sällskap här hemma. Var ett himla sjå med alla hästar överallt...
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Men vad menar du med för tidigt??

Jag har ju gjort enligt konstens alla regler men en tidig och succesiv invänjning...
Eller menar du att man inte bör släppa före viss tid på året??

Utveckla gärna!
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

ok, men utifrån Centaurs svar så var inte metacam ett första val.....
det var det jag gick på..men naturligtvis är jag glad att hästen svarat på medicineringen.. med spänd förväntan går jag ut i stallet imorgonbitti för att se vad som händer UTAN medicin...
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Men vad menar du med för tidigt??

Jag har ju gjort enligt konstens alla regler men en tidig och succesiv invänjning...
Eller menar du att man inte bör släppa före viss tid på året??

Utveckla gärna!

Vårgräset är farligare än när gräset kommit igång och växt ordentligt, och allrahelst har blommat över. Därför det rek att inte släppa fångisar/fångkänsliga förrän efter midsommar, och då på ett obetat bete ska tilläggas. Kort betat kan vara farligt då med.

Sen spelar saker som torka osv in med, men ett förvuxet, överblommat bete är säkrare än ett spätt vårbete/försommarbete.

Däremot så kan fortfarande HULLET bli/vara ett problem vid släpp efter midsommar, att de helt enkelt får i sig för mycket gräs.

Jag tror dock INTE Forest-Autumn menade det på minsta anklagande vis. Utan bara riktat mot sanio att det går inte bergsäkert säga att 'det var inte för tidigt'. Som hon skrev så alla hästar får inte fång, och man kan/bör inte sluta släppa alla hästar på bete för de kan få fång. Däremot så kan det ju visa sig att det året och just för den hästen så med facit i hand skulle det varit bättre att vänta. Men det är extremt svårt veta innan.
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

Så, om jag fattat saken rätt nu så...

* är det ok för hästen att gå o beta lite i vinterhagen tidiga mornar, den närmsta tiden

*när hon väl kan vara ute lite längre, så kan hon äta grönt de dagar det är mulet ute oavsett hur mycket grönt det finns i hagen (låter helt sjukt, men ok...)

*soliga dagar bör hon gå i hage med långt gräs, och gärna med betesreducerare och gärna tas in tidig eftermiddag för att undvika betning kvällar o nätter dessa dagar

förutsatt att hon fortfarande efter medicinerings upphörande, inte visar några som helst symptom eller besvär.

please correct me if i´m wrong :eek:
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag har inga proffstips att ge dig då jag precis har fått mig min första fångponny men jag kan säga att jag förstår dig!! Fasiken vad frågor man har och svaren är olika från alla. Kommer följa tråden.

Jag tror man ska lyssna på vad folk säger och köra på det mest logiska.
Som tur har jag min hovslagare som även är en av mina bästa vänner och hon är otroligt erfaren i alla dessa möjliga hästsjukdomar. Skönt att ha någon att bolla me.

Min lilla shettis fick fång hux flux för en vecka sedan. Hon va helt normal, sen på bara en liten stund blev hon hel knas. Min hovslagare va som tur i stallet och konstaterade fång. Ringde ut jourvet som bekräftade det.
Nu har hon stått på boxvila i en vecka, ska gå på Finadyne i tio dagar. Sen får man se...
Det jag förstått är att det är viktigt att dom står mjuk som i tex spån ist för halm. Något som följer hovens form. Dom ska stå torrt.
Även om hästen är haltfri är det viktigt att den inte rör sig förens den verkligen är bra.
När min väl ska gå ut så ska hon stå i sjukhage med mjukt underlag, sand eller spån. Viktigt att de ska vara torrt bara.

Sen får man ju se... Jag kommer inte våga släppa min på bete iaf. Gräsreducerare skall inskaffas utifall hon kan gå me den.
Min lilla gick ju inte på något bete nu heller, hagen var ju mer eller mindre helt slut på gräs. Men hon rensade ju runt hagen vid tråden. Hon hade gått ute två nätter när anfallet kom så det kan varit daggen...
Så egentligen vet jag ju inte VAD som utlöste detta exakt. Men jag kommer ju hädan efter vara väldigt uppmärksam.

Jag har även hört att fångrisk hästar inte skall beta mellan kl. 14-09 på dygnet, det är då daggen finns. Och vänner till mig som har fångponnies som följt dessa tider har klarat sig.

Hoppas du kommer att få bra svar på dina frågor och att din häst blir frisk!!

Måste bara säga det att enligt vet. och hovslagare så har det varit ovanligt många fånghästar i år. Så det är något av ett fångår med andra ord... Mkt märkligt! Måste bero på något.

Lycka till!
/Ann
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja men jag har ju gjort likadant som alla andra år, sedan 13 år tillbaka med denna häst...Det är ju DET som gör mig orolig nu....

Mina hästar har ALLTID varit ute på bete sedan början på maj...
Men förståss, med en väldigt varlig invänjningsperiod...

Ska jag nu vänta till slutet på juni hädanefter eller vad?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ponny här hemma fick fång i tisdags... Hon ska få Metacam i 10dagar (hon svarade första dygnet på detta). Såhär ska vi göra enligt Distriktsvet.

"Boxvila 2-3veckor, därefter skrittmotion och långsam igångsättning........."

Det är nog väldigt olika på hur man ska gå till väga enligt olika vet. och erfarna hästmänniskor...
Är det inte VÄLDIGT tidigt att sätta igång henne efter 3 veckor?
iof fick hon väldigt lindrig fång, tidigt upptäckt...
Men vad tycker ni?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Det där schemat är när fruktanhalten är låg. Men hästen måste ha stabil tarmflora och det får den knappast av så "hattigt" schema som möjliggör bete en dag men inte en annan (samma som flera foderbyten på en vecka).

Jag skulle definitivt inte våga släppa på bete mer den här sommaren utan det skulle vara vinterhage som gällde.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja visst är det svårt!!
Det enda rätta är att samla kunskap och lyssna till sin egen intuition!!

Men det är så svårt, för man vill ju göra det som är rätt för hästen!!
ex när inte vet o hovslagare säger samma sak, då har man bara sig själv att förlita sig på!!

Så det gäller att kolla runt och bilda sig en egen uppfattning om vad som KÄNNS rätt... Inte helt lätt alla gånger!!


Hoppas det går bra för din ponny också!!
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Så, om jag fattat saken rätt nu så...

* är det ok för hästen att gå o beta lite i vinterhagen tidiga mornar, den närmsta tiden

*när hon väl kan vara ute lite längre, så kan hon äta grönt de dagar det är mulet ute oavsett hur mycket grönt det finns i hagen (låter helt sjukt, men ok...)

*soliga dagar bör hon gå i hage med långt gräs, och gärna med betesreducerare och gärna tas in tidig eftermiddag för att undvika betning kvällar o nätter dessa dagar

förutsatt att hon fortfarande efter medicinerings upphörande, inte visar några som helst symptom eller besvär.

please correct me if i´m wrong :eek:

Jag skulle INTE under några omständigheter alls släppa en häst som nu har akut fång på bete alls den här smmaren.

Sen, jag skrev ju och upprepar igen - att det inte är en bibel :devil: Du kan inte kallt bara tycka att 'mulet idag, då är det lugnt'. Däremot är risken generellt sett lägre. Den kan fortfarande, beroende på en massa andra parametrar i realiteten vara hög. JAG använder tabellen för att identifera extrahög risk, och då fösöka mota olle i grind. Jag använder den aldrig för att identifiera 'säkert'. För i min värld finns inget 'säkert' i den frågan :crazy:

Men torka påverkar också, vad för sorts gräs det växer påverkar, etc etc.

Och halten av fruktan är en sak, hur mycket gräs de får i sig en annan. Det är mycket svårt att avgöra vilket som ger lägst totalintag. Mina t ex går på hårt nedbetat, och jag trimmar/kör med gräsklipparen med. Mest troligt innehåller det gräset höga fruktanhalter. Men jag har munkorg, och de får inte i sig många strån.

Jämfört med om jag släppte dem på gräs som mest troligt innehöll lägre fruktanhalter, men där de skulle kunna få i sig mer gräs. Frågan är dock vilket som på X timmar ger minst fruktan?

Om du jämför lite med ett påhittat exempel blir dte lättare förstå. Du har två drickor. Den ena innehåller 50 gram socker/liter, den andra innehåller 100 gram socker/liter.

Lågsockerdrickan kan du dricka ur glas, och du är törstig för det är varmt, så på en dag dricker du 2½ liter av den. Du får då i dig 75 gram socker.

Högsockerdrickan kan du bara dricka genom sugrör som någon jävel stuckit hål på, så om du dricker via sugröret så får du per gång du dricker i dig ½ dl, du dricker fortfarande lika många ggr/lika ofta som av den andra dock, men får på en dag får i dig 2½ dl. Vilket ger 25 gram socker.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Men jag hoppas ju på molniga dagar fram till semestern :)

Nej, naturligtvis måste det bli någon form av regelbundenhet i det gröna...
Men just nu känns allt bara KAOS...!!!

Måste finnas någon röd tråd att stödja sig emot, och det var den jag tidigare nämnde... Sen hur det löser sig i verkligheten är ju en helt annan sak....
Det kommer bli mycket stall o mycket hö, men kanske kan man styra vilken tid på dygnet hästkraken kan få beta lite iallafall...
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 445
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp