Bukefalos 28 år!

Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

ok, så vad skulle DU göra??

OM hon nu är ohalt direkt efter avslutad medicinering...

- Låta henne gå i grushage till oktober, med bara hö som grovfoder eller vad??

Jag behöver verkligen hjälp här, för nu vet jag varken ut eller in!!
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja men jag har ju gjort likadant som alla andra år, sedan 13 år tillbaka med denna häst...Det är ju DET som gör mig orolig nu....

Mina hästar har ALLTID varit ute på bete sedan början på maj...
Men förståss, med en väldigt varlig invänjningsperiod...

Ska jag nu vänta till slutet på juni hädanefter eller vad?

Du måste ju göra som du tycker känns bäst. JAG skulle göra som du brukar, med alla utom den som fått fång. Den skulle jag skapa en egen plan för, och inte släppa på 'vanligt bete' alls mera. Däremot inte nödvändigtvis inte släppa på gräs alls, men inte bete.

Mina går ju på gräs, jag kan inte erbjuda vettigt stor hage som är gräsfri och anser att vi är över gränsen för vad som är värdigt hästliv om de ska stå i en liten jordfyrkant.

Dock, det blir aldrig mer 'bete'. Däremot går de som sagt på gräs. Det har de gjort sen gräset började komma. Dock så har L gått med munkorg hela tiden såfort det inte varit snö. Han gick med munkorg i höstas och vintras tills snön kom, och har gått med munkorg sen snön tinade.

Idag så får de frukost inne (MYCKET begränsad giva) kl 06, sen går de ut 9 - 10 på fm - vilken tid beror på väder och vind. Går ute med munkorg på gräs, som jag som sagt klippt och trimmat ner så de knappt får in något i munkorgarna. De kommer in kl 18 och får då en mycket begränsad giva, sen får de mat igen klockan 22, mycket begränsat då med.

Jag tycker inte om ha dem inne så mycket eller begränsa givan så mkt. Men det är tyvärr vad som krävs. Innan gick de längre tid på gräs, men jag drog ner tiden lite när det var så förbaskat varmt och gräset växte så det knakade. Jag vet inte idag om jag vågar utöka igen och isf när.

Det låter som ett skitliv, men faktum är att de mår bättre nu än i vintras när snön låg djup, de gick ute minst 8 - 20, fick silage 8 - 12 - 16 - 20 samt 22 el senare. För då hade de inte supermkt att göra mellan de små silageportionerna åts upp, gnaga lite träd, busa lite och vänta på nästa fodring. Nu går de med näsan i backen hela dagarna och 'betar', dvs födosöker.

Men som sagt, bete blir det aldrig mer, oavsett tid. Däremot är gräs fortfarande en del av deras dagliga tillvaro den tid då det finns gräs. (Fast jag har ÅNGEST när frostgräset är närvarande. Och jag har lite ångest för när jag måste vända dygnet åt dem..)
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

ok, så vad skulle DU göra??

OM hon nu är ohalt direkt efter avslutad medicinering...

- Låta henne gå i grushage till oktober, med bara hö som grovfoder eller vad??

Jag behöver verkligen hjälp här, för nu vet jag varken ut eller in!!

Har du grushage - så tveklöst ja. Vad för grovfoder beror ju på värdena. Men hö/halm/melassfritt lucern/soja - utefter vad hon behöver. Men trygg fångmat. Jag sockeranalyserar grovfodret btw.

Jag skulle göra som min vet rek ang igångsättning och utsläpp. Dvs när symptomfri utan butta, kvarstå på box några veckor. Sen 4 v liiiten sjukhage (typ 5*5 meter), sen liten hage (typ paddock) i 4 v, sen utsläpp i vanlig hage i 4 v. Sen promenera och sakta sätta igång. Och om hästen reagerar på en förändring, te x gå från sjukhage till paddock, backa ett steg.

Och om du kan ha gräslöst ha det den här säsongen (akta frostgräs i höst). Om du inte kan erbjuda gräsfritt så munkorg på och få bort så himla mkt gräs det nånsin går.

Men, det finns hästar som blir helt bra av alla möjliga sätt, vissa bra, andra mycket dåliga. Och du kan nog få egentligen lika många råd som folk du frågar, baserat på deras erfarenhet. Så du måste - tyvärr - sålla själv och gå på det som du tycker känns bäst, och lyssna på de du har förtroende för.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ponny här hemma fick fång i tisdags... Hon ska få Metacam i 10dagar (hon svarade första dygnet på detta). Såhär ska vi göra enligt Distriktsvet.

"Boxvila 2-3veckor, därefter skrittmotion och långsam igångsättning........."

Det är nog väldigt olika på hur man ska gå till väga enligt olika vet. och erfarna hästmänniskor...
Är det inte VÄLDIGT tidigt att sätta igång henne efter 3 veckor?
iof fick hon väldigt lindrig fång, tidigt upptäckt...
Men vad tycker ni?

JAG tycker det är väldigt tidigt ja. Samtidigt så som jags krev till annan användare nyss, om du frågar 10 pers kan du få 10 olika svar. Och hästar kan bli bra nästan oavsett hur man gör. Så man måste - tyvärr - själv söka svar, sålla och anamma ett schema man själv tror på.

Men JAG tycker det är väldigt tidigt, och jag undrar vad vet sa skulle hända med utevistelse etc efter de 2 - 3 v, ska den bara ut i hage då?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Tyvärr har jag ingen gräsfri hage :)

Rent spontant känns det ju att, klart häststackarn måste få äta gräs!
Men intuitionen säger nåt annat :(

Munkorg känns definintivt som ett bra alternativ, men frågan är ju om det räcker... OCH om den kommer sitta på plats o fylla sin funktion...

Men kommande somrar får man ju helt klart omvädera detta med sovmornar :crazy:
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

och sen då... om och när hon väl visar sig helt frisk..

påverkar motionen hur mkt grönt de kan äta??
Alltså, kan hon äta mer grönt ju mer jag rider??
Eller påverkar inte detta nåt??
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Då skulle jag mörda gräset så gott det går och ha henne i liten hage i sommar, utan gräs.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

JAG tycker det är väldigt tidigt ja. Samtidigt så som jags krev till annan användare nyss, om du frågar 10 pers kan du få 10 olika svar. Och hästar kan bli bra nästan oavsett hur man gör. Så man måste - tyvärr - själv söka svar, sålla och anamma ett schema man själv tror på.

Men JAG tycker det är väldigt tidigt, och jag undrar vad vet sa skulle hända med utevistelse etc efter de 2 - 3 v, ska den bara ut i hage då?

Jo, det är ju det jag tycker också:confused:
Hon går ute nu med, pga försening i vårat stallbygge:mad:
Dock HELT gräsfri... Tjock bädd.. Uteboxen är ca 4x4m... Det blir väl att öka på den sedan skulle jag tro:crazy:
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

och sen då... om och när hon väl visar sig helt frisk..

påverkar motionen hur mkt grönt de kan äta??
Alltså, kan hon äta mer grönt ju mer jag rider??
Eller påverkar inte detta nåt??

Svårt att säga säkert tycker jag, men en hel del i alla fall.

Hur är/var hullet nu btw?

Lägre hull = lägre fångrisk generellt. Så där påverkar ju motionen iom att hon kan äta mer MJ ju mer MJ du gör av med, och dessa extra MJ kan ju vara t ex gräs.

Sen, nu vet vi ju inte om fånganfallet hade något med insulinkänsligheten att göra, men motion ökar insulinkänsligheten, och minskar på så vis risken för fång.

Samtidigt får slimmade hästar i full kondition fång med, även om de är betydligt ovanligare än att tjocka hästar får det. Så HELT säker kan man nog aldrig vara, och man säger ju generellt att en gång fång = ökad risk att få fång igen.

Så, återigen en sådan där käck 'du måste bestämma själv vad som känns bäst för dig' där i slutänden.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Litet tillägg - gräs i sig är ju inte farligt för en fånghäst. Dock så kan gräset innehålla mer eller mindre höga nivåer av ämnen som är farliga för en fånghäst, dessutom kan det finnas växter i det som är farliga/re för en fånghäst. Osv.

Gräset är helt enkelt otroligt svårkontrollerat. Medan t ex hö har ett statiskt värde, och detta kan kontrolleras med hjälp av en analys. Det är också enklare att se om ett hö innehåller olämpliga växter, och hö är generellt sett 'renare' än ett normalt bete. (Jag skriver hö men det gäller ju grovfoder överhuvudtaget).

Därför man rekommenderar inget gräs. Men kunde man kontrollera gräset och veta att man bara ger det när det är tryggt, och bara trygga sorters gräs, så skulle man kunna man mata fånghästar med gräs på samma premisser som annat grovfoder.

Någon av de mer tunga namnen ger fö gräs, men mkt noga utvalt osv, till de fångpatienter som står där på box och behandlas för sin fång. Men det är ju inte riktigt en möjlighet de flesta av oss dödliga har.

Hittade, det är Eustace som gör det:

There is nothing intrinsically dangerous about feeding grass to laminitis or founder cases, I often use haynets full of cut grass at the Clinic, as part of the patient's diet. [..] What makes grass rather dangerous as a feed is:

1. There is rather a lot about it
2. Greedy animals can eat great quantities in a relatively short time
3. The nutritional quality of the grass can change markedly from one fortnight to the next without appearring very different to the naked eye.

http://www.laminitisclinic.org/Explaining Laminitis and its Prevention/Chapter 6.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

Lite knapplån


Nu börjar det bli dags för mig att släppa mina hästar på bete (för er som inte varit med i de gamla trådarna så fick min häst fång i spril förra året. Han gick på bete redan förra sommaren och det gick bra, gräs var inte den största faktoren som bidrog till fånganfallet. Han sattes igång i jan/feb och han är riktigt igång nu) och jag är NOJJIG och OROLIG!

Som det är nu står de i en stor skogshage med lite grässtrån här och var, men han står med munkorg och då verkar det inte vara motiverande att leta upp de få grässtråna som finns med den. Jag handbetar honom dagligen mellan 5-20 minuter beroende på tid och har inte märkt av att han reagerar något på det. Han får lätt kännbar puls om det är soligt ute, men det får även andra hästen, och när det blir mulet/kallt igen så försvinner det.

Planen nu är att ta dem till en liten hage som till 1/3 består av grus, 1/3 lågt gräs och 1/3 av högt gräs. Stängsla in grusdelen och lite gräs och släppa fånghästen där tillsammans med hösilage och låta andra hästen äta på gräsdelen. Sedan öka fånghästens succesivt varje dag för att vänja in mer och mer på gräs. När det är klart, låta honom gå i de större beteshagarna (naturbete). Och vara JÄTTEnoga med att motionera varje dag.

Vad tycker ni? Något mer jag ska ha i åtanke?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

delvis knapplån

Detta med att försöka avgöra när det är farligt att släppa en fånghäst på bete är inte det lättaste. Nu har jag inte öppnat länken till Lillhägna och det är möjligt att sidan är ändrad nu men jag tyckte nästan att den var mer förvirrande än till ngn hjälp när jag såg den. Det står kanske på sidan men

Gräs bildar massor av socker när det är soliga dagar.
Om det är kallare än ca 5 grader så kan inte sockret användas utan gräset omvandlar sockret till fruktaner som är ett samlingsnamn för gräsets lagringskolhydrater. När temperaturen sjunker under nollgrader blir fruktanhalten extremt hög i gräset speciellt om det samtidigt är soligt.

Detta betyder att det under sommaren är minst risk för bete mkt tidigt på morgonen och sedan ökar risken fram tills det börjar bli mörkt/varit mörkt ett tag. Under natten sjunker de farliga ämnena i gräset för att sedan börja stiga när det blir ljust igen, sen em, kväll är alltså farligast.

På hösten/vintern/våren är det tvärtom. Då är är det de kalla nätterna som är farligast - riktigt olämpliga många ggr för bete till dessa hästar. Men det är alltså det frusna gräset som är farligt - inte daggen.

Och halterna av de olika kolhydraterna kan ändras mkt snabbt. Dessutom finns det flera andra faktorer som brist på vatten, molnighet , typ av gräs osv som också påverkar det.

Sedan har jag läst rekommendationer att ändå låta fånghästar stå inne på natten eftersom de äter mest på nätterna. Det är ju som AW skrev mängden socker och fruktan som är farligt. En fånghäst kan anyagligen äta några tuggor även av det farliga gräset utan att genast få ett anfall men den kan inte gå ute och äta under en längre tid.

Om man är rädd för att det ska bli för oregelbundet med bete så kan man ju låta den äta gräs även de dagar man uppskattar risken som står tex släppa ut den ngn timme på morgonen eller beta den i grimma en stund eller leta upp ett skuggigt bete. Om man nu vill att den ska gå på gräs.

Sedan tror i alla fall jag att man bör hålla koll på pulsen. Jag gör det i alla fall. Det ska vad jag förstår inte finnas ngn märkbar puls i hästens ben. Om man har en fånghäst och upptäcker puls så kan det bero på en början till ett fånganfall men det kan också bero på ngt annat. Men det kan vara bra att ta bort hästen från gräset tills man märker att den går ner igen.

Sedan ökar risken för ett anfall om hästen är tjock. En överviktig fånghäst bör man nog vara ännu mer försiktig med.

(till ts Det var som ngn annan skrev inte ngn "anklagelse" om att du släppt din för tidigt utan bara ett svar till en annan anv)
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

Tyvärr har jag ingen gräsfri hage :)

Rent spontant känns det ju att, klart häststackarn måste få äta gräs!
Men intuitionen säger nåt annat :(

Munkorg känns definintivt som ett bra alternativ, men frågan är ju om det räcker... OCH om den kommer sitta på plats o fylla sin funktion...

Men kommande somrar får man ju helt klart omvädera detta med sovmornar :crazy:

Betesreducerare i den mest gräsfria hagen. :idea:
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Lillhagna skriver samma sak, iaf ungefärligen, inte dubbelkollat =)

Deras sammanfattning (det är ju en tabell med med lite olika konstellationer)

Sammanfattning:

När temperaturen är/har varit runt eller under noll, är risken hela dygnet hög.
Vid varmt soligt väder är den bästa betestiden på natten och på morgonen.
Vid varmt molnigt väder är den bästa betestiden på eftermiddagen och på kvällen.

Det är farligt att beta:
På eftermiddagen eller tidigt på kvällen på en solig dag
På en solig dag när temperaturen stannar under 15 plusgrader
Hela dagen efter en natt då temperaturen har varit under 5 minusgrader
När gräset har en brist på vatten eller näringsämnen
När gräset är kortklippt eller kortbetad

Det är tryggt att beta:
Tidigt på morgonen när temperaturen på natten inte har varit under 5 minusgrader
På en molnig dag när det är varmare än 15 plusgrader
Uteslutande när gräset har tillräckligt med vatten och näringsämnen



Jag tycker dock inte riktigt om termen 'tryggt', utan vill byta ut den mot 'mindre farlig' ;) Och som sagt, jag tycker inte man ska ha den som bibel. Lillen fick fång helgen efter midsommar, under natt eller tidig morgon. Och han var inte den enda, det small ju till den där lördagen, och DV var fullkomligt nedringd med fångfall redan på fm. Nu vet jag att DU inte har den som bibel, men för de andra som läser.

Utan jag använder den som sagt som att identifera 'extra farligt', och anser allt bete som potentiellt farligt. Något jag saknar på Lillhagnas sida är när det är minst farligt att beta en dag när det dygnet runt är t ex plus 10 - 15 men mulet och/eller regn?

Sen, delvis KL, men någon skrev ang hattigt. Det är ju inga problem förutom när det är frostgräs dygnet om att låta hästens mage få gräs varje dag. Men att variera TIDEN (och därmed mängden) gräs. Hästar har hög tolerans mot att givor av något de är van med ökas/minskas - inom rimliga gränser såklart. Dvs det är inget problem för en tarmflora som är van att äta lite gräs samt mycket hö/silage att en dag äta lite mer gräs och en dag lite mindre gräs, så länge det inte blri extrema skillnader. Dvs om hästen går på gräset (förutsatt den är invand) 5 h ena dagen, 3 h nästa och 7 h den tredje ställer inte så till något med tarmfloran - däremot kan som sagt totalintag av fruktan etc ställa till det om det blir för högt.

Mina flexar som sagt sin utetid lite beroende på väder och vind, men går i normalfallet ut på gräs varje dag. Många tävlingshästar går in från betet några nätter inför en tävling, hästar åker på kurs och får ändrade betesvanor etc, så det 'hattas' ganska mycket när man tittar på det.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Planen nu är att ta dem till en liten hage som till 1/3 består av grus, 1/3 lågt gräs och 1/3 av högt gräs. Stängsla in grusdelen och lite gräs och släppa fånghästen där tillsammans med hösilage och låta andra hästen äta på gräsdelen. Sedan öka fånghästens succesivt varje dag för att vänja in mer och mer på gräs. När det är klart, låta honom gå i de större beteshagarna (naturbete). Och vara JÄTTEnoga med att motionera varje dag.

Vad tycker ni? Något mer jag ska ha i åtanke?

SKa fångisen ha munkorg? HUr lätt/svårfödd är den? Hur vet du (Ingen kritik) att det inte var gräset förra året?

Annars så lågt gräs är ju mer stressat.

JAG skulle aldrig släppa på bete övht. Utan jag skulle ha i grushagen del av dygn, och låta den med munkorg beta av det högre gräset del av dygn. Alt skulle jag ta ner gräset under munkorgsnivå, och på så sätt förvisso erbjuda farligare gräs, men i markant mindre mängd, och ha den på gruset del av dygn. Stöd fodra med hö/silage. (Dvs som jag gör, men jag har ingen grushage utan mina stackare får stå inne).

Ang puls så hetta kan ju ge puls. Men ingen av mina pulsar en solig dag. Om det inte är exceptionellt varmt också, dvs +30 eller mer i solen. Så jag skulle vara rädd att de pulsar åtminstone delvis för vad som händer med gräset de där soliga dagarna när de pulsar? Men det är svårt just när det är varmt.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ponny här hemma fick fång i tisdags... Hon ska få Metacam i 10dagar (hon svarade första dygnet på detta). Såhär ska vi göra enligt Distriktsvet.

"Boxvila 2-3veckor, därefter skrittmotion och långsam igångsättning........."

Det är nog väldigt olika på hur man ska gå till väga enligt olika vet. och erfarna hästmänniskor...
Är det inte VÄLDIGT tidigt att sätta igång henne efter 3 veckor?
iof fick hon väldigt lindrig fång, tidigt upptäckt...
Men vad tycker ni?

Min vet på klinik sade jag skulle ut o gå med min samtidigt som hon går på metacam. Iof kunde de då inte hitta några tecken på fång vid besöket. Ngt halt båda fram, och vid röntgen hittades hovbenssänkningar. Men jag vet att hon i slutet på maj, början på juni, hade puls någon dag, var aningen aningens varm, och tjock i sina ben. Så jag tror DET var ett lätt fånganfall, även om hovis inte hittat tecken på det.. Förutom att hoven växt väldigt på 4 veckor, vilket kunde vara ett tecken som han sade..
Men på kliniken kunde de inte alls finna nåt som tydde på fång.. Är ju skitsvårt, känns verkligen som man inte har nåt att förhålla sig till.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hörde att i år är det värre än någonsin med fånghästar. Många har insjuknat innan betessläppet. Vad detta bero på vet jag inte. Fång är en tråkig sjukdom med många frågetecken för hästägaren. Min hade fång förra vintern. Vet inte varför eller vad hon fick det av. Jag har tagit det väldigt lugnt med henne. Börjat sätta igång henne nu i vår, drygt ett år efter fånganfallet, och hon är väldigt pigg och fräsch. Men jag kollar henne extra noga varje dag. Den spända nacken brukar vara ett bra varningstecken. Nacken har dock varit fin på henne hela våren. När det gäller fånghästar så får man gå på egen känsla och göra det man tror är bäst för sin häst. Jag vet dom som ridit och släppt sina fånghästar i vanlig hage bara några dagar efter fånganfallet. Dessa hästar har konstigt nog inte fått återfall. Men jag skulle aldrig göra något liknande. Jag tror på att skynda långsamt. Lycka till med din "fångis".
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Enligt min hovslagare så hade vår häst haft fång innan. Inget som vi har märkt eller känner till. Han har här gått på riktigt sommarbete 2 år i rad utan problem. Skillnaden iår är egentligen att han har ett högre hull. Kanske hade han klarat sig om han varit smalare.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

En del av de hästar som får fång är insulinresistenta vilket innebär en ökad risk för fånganfall.
Dessa hästar ofta fettdepåer på delar av kroppen: fettnacke, fett ovanför svansen men även på andra ställen på kroppen. De kan ha dessa depåer utan att vara jättefeta i övrigt.

Fett i nacken är ett ganska tydligt tecken på att hästen är IR. Om man vill fastsälla IR hos en häst så är måttet på denna nacke ett av kriterierna för IR tillsammans med blodprover.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp