Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Det känns väl bra att veta att veterinärerna är imponerade!
Jag var ju med om ngt liknande med min ponny och det är klart att vi ska ta det till oss för det är ju som flera stycken påstår ett megajobb att rehabilitera en fånghäst.

delvis kl

Jag är alltid superorolig för min ponny och bevakar varje steg hon tar - nästan. För några dagar sedan hade hon, efter att ha varit ute långa dagar med gammal munkorg (stort hål), ngt svullna ben och puls i benen. Dessutom kändes hon ngt annorlunda vid ridning även om jag absolut inte vill påstå att hon var halt. Då fick hon stå inne dagen därpå och sedan komma ut med en annan munkorg med mkt mindre hål. Nu är hon som vanligt igen.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Min blir också mer gallig i benen och mer puls när det är varmt. Hela sommaren förra året hade han mer puls än annars. Inte bultande, men mer än vanligt. Jag höll stenkoll flera gånger om dagen, för att se så att det inte blev värre, men försökte ändå ha lite is i magen och säga till mig själv, att så länge jag gör ALLT vad jag kan för att hålla honom frisk och det inte blir värre, samt att hans almäna mående verkar okej, måste jag försöka lita på att inget kommer att hända. Och inget hände heller.
Det finns vissa gamla hovisar som menar att beteshästar ofta har de symptomen utan att ha fång. Kanske inte så mkt puls men..

Tycker att du tänker klokt där. Det värsta man kan göra.. från mitt perspektiv är att ge 17 i att rida den.. åtminstone lätt o se.
Ofta är alla symptom borta efter det- cirkulationen kom igång. Inga varma svullna kärringben sommartid:angel:

kommer ihåg när jag beklagade mig över en galla o min mkt erfarna Vet sa- ställ in den i släpet o kör till Malmö o den är borta:rofl:
Min häst är nu 20 o har fina torra ben trots ganska hård ridning- bättre än förr.
Piggare o t o m lite nerv med= ambitiös värre:banana:

Sug i dig berömmet o njut varje sekund av din häst:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

Motion dvs muskelkontraktioner ökar insulinkänsligheten så visst är det mkt möjligt att det hjälper.

Men om du har en IR häst som har fått en kraftigare reaktion av höga insulinhalter som då påverkar hovarna så bör det vad jag fattar vara olämpligt att låta den röra på sig och definitivt olämpligt att låta den gå på gräs.

Det gäller att se helheten i situationen och inte bara stirra sig blind på att den ska motioneras.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Mitt svar var till Iser o jag är övertygad om att hon är medveten om hur insulinnivån ska hållas lagom.

Det fattar väl vem som helst att man inte ska rida på en häst med fångkänning, men alternativet för en häst med galliga ben endast är rörelse att rekommendera.

jag fattar inget av vad du skriver:confused:
Ponnyn känns konstig- du ställer den på box.

jag hade nog pyttsat i den paraffinolja o kylt fötterna om jag misstänkte att den ätit ngt olämpligt o låtit den vara ute. Marken o luften kyler ganska bra fortfarande.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

***Knapplån***

Nu ger jag upp!
I ett par timmar har jag letat efter ett inlägg där det fanns en länk till en amerikansk sida, med bilder på hästar med fettdepåer på hals och rumpa.

Är det någon som kan hjälpa mig?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

KL.

Hejsan testar nu att medicinera min häst för cushing och ger parkotil men det ska visst finnas ett blligare alternativ, någon som vet.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp