Bukefalos 28 år!

Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag misstänker att min ponny har fått fång och ska ringa kliniken det första jag gör imorgon, dom har ingen jour.

Nu såg jag att du bor i norr, men kommer veterinärer från kliniken ut? Annars är det en distriktsvet/annan vet som kommer till stallet du ska ringa. Du ska inte transportera henne i akut skede om det är fång.

Ju snabbare någon kan kika på det och hon kan få medicin om det är fång, dessto bättre. Nu vet jag dock att det inte är lika 'bara' att få ut en distriktsvet vilken tid på dygnet som helst däruppe som det är härnere.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jepp, han ska ha munkorg. Han är lättfödd, men nu i ett nästan perfekt hull. Höll et bra hull förra året på gräs med munkorg.
Motioneras nu dagligen.
Jag vet att det var en kombination av många faktorer där enstaka grässtrån i skogshagen KAN ha varit enbidragande orsak till anfallet, droppen som fick bägaren att rinna över...

SKa fångisen ha munkorg? HUr lätt/svårfödd är den? Hur vet du (Ingen kritik) att det inte var gräset förra året?




Ang puls så hetta kan ju ge puls. Men ingen av mina pulsar en solig dag. Om det inte är exceptionellt varmt också, dvs +30 eller mer i solen. Så jag skulle vara rädd att de pulsar åtminstone delvis för vad som händer med gräset de där soliga dagarna när de pulsar? Men det är svårt just när det är varmt.

Båda mina hästar får tydligare puls när det är varmt ute. Torsdags var det sol= tydligare puls. fre-lör-sön = mulet och regnigt = pulsen borta om jag inte letar ordentligt.


slut kl
Nu är iallafall lilla hagen klar att användas. Det blir som jag tänkt, jag har gjort i ordning en del med grus och lite gräs som ska användas för att vänja in hästen mer på gräs. Stödfodra med grovfoder. Sen flytta ut hagen några meter varje dag för att ha koll på honom.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Vet hästar som fått fång mitt i vintern när det är snö.. ???? Om det alltid är gräs så hur skulle den då få fång? Höt fick den som den skulle ha. Med foderanalys mm.

Hästar kan få fång även av hö. Mögligt foder kan rubba tarmfloran och utlösa ett fånganfall.

Min vet sa att det kan räcka med ett litet stick i hoven som vi inte ser elelr märker av och det kan framkalla fång...

Det har jag ALDRIG hört talas om. Är du säker på att det inte var hovböld som din vet pratade om?

Det enda är faktiskt och testa om det är gräset som den blivit allergisk av..

Allergisk tror jag knappast en fånghäst blir av gräs.

Det finns faktiskt behandlingar av fång som säger att de ska röra sej och äta lite gräs...

Det är knappast någon traditionell behandling och jag brukar utgå från de råd som ges vid de större djursjukhusen, tex Helsingborg och Strömsholm. Läs gärna här: http://www.regiondjursjukhuset.se/stromsholm/info.asp/id/703017 Här beskrivs vad fång är, vilka symtom som oftast uppstår och hur behandlingen och konvalescensen ser ut för en fånghäst.

Jag ser faktiskt om min häst får en fång rand efter detta. Om det var fång, även om jag inte tror det.

Ja, då är ju skadan redan skedd, och sannolikheten att skadorna ska förvärras om hästen fortsätter att gå på bete i större hage är STORA...

Gräs är naturligare för hästen än hö..

Varför då:confused:? Hö är ju gräs, bara i torkad form...
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Usch vad jag har dåligt samvete nu. Jag hade henne som handhäst i torsdags och tyckte att hon var väldigt seg och ovillig.
Sen har hennes skötare kört henne fredag, lördag, söndag och tyckte att hon var precis som vanligt, pigg och glad, har inte sett ngot ovanligt i hagen heller. Men när jag såg henne idag, direkt efter körningen med skötare så kunde hon knappt gå, hur hade hon kunnat missa det?
Varför reagerade inte jag tidigare?
Nu har hon verkligen de klassiska fång symptomen. :cry:

Vad kommer att hända härnäst tro?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ah, nej röntga gör man i ett senare läge, när hästen är i mer körbart skick. Men du hade rätt om röntgendelen, bara 'tidpunkten' som var lite tidig.

Kan du få ut DV ikväll är det allra bäst. Oroa dig inte för de ska tycka du är 'tramsig', fång är en akut sjukdom och ett jourfall, så de kommer inte tycka du är jobbig eller nojig för du 'ringer om det' på jourtid.
Ju snabbare man får dem under medicinering dessto bättre helt enkelt.

Klandra inte dig själv, det har vi nog iofs ALLA gjort som har häst som fått fång, men ingen är mer än människa, och det är alltid jättelätt EFTERÅT när man har facit.

Det du har att vänta framöver är behandling med smärtstillande och antiinflammatoriskt, boxvila på djup spånbädd, samt om hästen är skodd ta av skorna när den tillåter det (dvs kan lyfta osv) samt att man då kortar tårna väldigt kort (in till lamellranden). Hur lång tid är svårt att säga, det varierar, men du får räkna med en ganska lång konvalescens, som kommer kräva en hel del tid, pengar och pyssel. Och - det är inte att rekommendera att släppa den på bete/gräs mer i år.

Foder fick du bra råd om av FA, hur är hullet på hästen? Är den tjock så bör den bantas också.

Håller tummarna för er!
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Tack så mycket. Distrikare är ring på en gång då jag läste det du skrev och är på väg hit.
Nu känner jag mig så dum så jag gråter. Min fina lilla ponny.
Som tur är har vi redan hovslagare inbokad till i morgon ifall hon kan göra något för att hjälpa redan då. Ponny är redan barfota.

Hon är tyvärr väldigt tjock och går med tre stora hästar så det har varit svårt att hålla nere foder men hon har varit i full motion i alla fall.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Vad bra du fick tag i DV. Och, jag vet det är jättesvårt, jag anklagade mig själv på alla sätt och några till, men man är inte mer än människa, och det är ju knappast med flit man gjort ditt eller datt. Huvudsaken är ju att man sas lär av misstaget. Försök att inte klandra dig själv, utan att istället se framåt och göra vad du kan i framtiden.

En djurägare med en häst/ponny som får fång är inte en dålig djurägare per automatik för det, det är bara om man struntar i att lära sig något och gör om exakt samma sak IGEN som man behöver klandra sig själv.

En sak dock,. generellt så DV ger sällan fel råd i akut läge, men det är lite olika hur insatta de är (de har ju massa djur och åkommor de måste kunna och hålla koll på) om själva delen efter den akuta fasen. Dessutom kan man fråga 10 pers och få 10 olika svar. Så du kommer behöva läsa på själv, fråga, lyssna - och sen sortera bland svaren. Försöka hitta det som är förankrat och inte bara 'tyck', men också till stor del 'avgöra själv' vad du tycker låter rimligast och vettigast. Men det är då sådana här fångtrådar är guld värda, för det finns en enorm erfarenhet och ett enormt kunnande, om man bara läser lite kritiskt och sållar lite.

Utan underbara buke och dåvarande fångtråden hade jag aldrig fattat att min L troligen var insulinresistens, och att det i hans fall (noja INTE för det just nu, det kan du ta om ett llitet tag, det är INTE så i alla fall, långt därifrån!) var höet som höll igång hans akuta fas sålänge. Så utan buke och speciellt ett par bukefalister (ffa forest och bettysmatte) så hade mest troligt inte min L varit i livet idag :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja sant. Tack.
Jag har dessutom varit så nöjd för att jag har haft så bra bete, dvs mer skogs, natur bete men det hjälpte tydligen inte.

Ska hon nu stå strikt inne på box eller kan jag, om några dagar kanske, spåna upp en liten boxhage åt henne så hon får vara ute lite.


Ja internet och buke är verkligen suveränt.
Utan dig hade jag ju inte fattat att DV ska komma ut.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Helst strikt på box, inte gå ett enda steg mer än nödvändigt. Sen, det är inte alltid det i verkligheten är lika lätt som i teorin. En del hästar går bärsärk på box, och en sådan är det ju naturligtvis bättre om de får en rejält (fast hellre sand än spån då) ströad boxhage om de är lugn där.

Men sköter hon sig på box så håll henne där, idealet är om du inte ens behöver ta ut henne när du mockar. Så stilla som möjligt, och på spån eller sand, rejält djup bädd. Meningen med det är att det ska ge stöd för hovarna (därför funkar t ex inte halm så bra), och de ska kunna 'sticka ner' tårna i underlaget för att avlasta.

Det är jättehemskt ha dem på box (min stackare stod 12 v på box), men man får försöka tänka på att fång/förvärrad fång är ännu värre.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hej skulle behöva hjälp få lite åsikter, min ponny fick fång för några dagar sedan och ska stå på boxvila 10 dagar, nu efter 3 dagar går han runt i boxen väldigt mycket och reser sig för att han vill komma ut till de andra två hästarna, har ingen möjlighet till att ha de andra inne under dagtid. Men då till frågan kan man göra en box ute i hagen, alltså en helt utan gräs lika stor som boxen inne och lägga massor av spån och halm i den? han blir lugn om han får komma ut och vara inärheten av de andra två. Är rädd att det blir värre när han står inne och stressar runt. :( vad tror ni?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jasså det är så pass...
Hon sköter sig bra på box, då är det värre för dom som är ute. Det är ett evigt springade och gnäggande :D Men iom att jag har 4 stycken så kan dom ju turas om att hålla henne sällskap inne också.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hur långt är det till boxhagen då?

Ska du göra boxhage är sand bäst, djupt med sand. Alt är spån men svårt få så djupt med spån som krävs att ligga kvar.

Det är ju inte idealiskt han ska gå till/från den. Samtidigt är det ju inte alls idealiskt att han stökar i box heller. Så man får ju väga fördel och risk mot varandra och välja det alternativ som innebär minst rörelse och lugnast häst helt enkelt. Vilket för din häst låter som boxhage. Om du inte kan få de andra hästarna inom synhåll från boxen på ngt vis då, men det antar jag inte går.

Jobbigt att han inte sansar sig. Stress är ju inte heller bra ur fånghänseende.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Tack o lov är min tjej otriligt snäll att ha på box, inga problem alls än så länge. Iof så får han växla lite med boxen tvärs över stallgången då o då, samt att jag ofta är där o pysslar o ruktar henne, ibland får hon faktiskt så på stallgången. Vetten tyckte jag skulle ut o gå, men väntar nog lite, några dagar till..
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Är sand det absolut bästa?
Jag tänkte att jag kan göra en sandbädd inne om det är det absolut bästa.
Har möjlighet att hämta fin sand.
´

Nu har vet varit och hon fick Finadyne i 6 dagar, intravenöst nu och granulat till sen, sen ska jag ringa för påfyllning om det behövs.
Han var inte så positiv...

Nej vänta nu, hon fick Cronyxin och Beviplex intravenöst nu
Beviplex är väl B-vitamin.
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nu vet jag ju inte alls hur dålig din häst är.

Men min erfarenhet av veterinärer och hovslagare till en fånghäst är att de ofta inte är positiva. De flesta av de veterinärer jag pratade med (kan kanske ha varit ca 10 st under en julhelg) var inte positiva. De menade att antingen blir hon bra eller också blir hon inte det, alla fånghästar blir inte bra. Nu hade jag läst en del själv och visste att det antagligen går att rädda många av dem om man lägger ner tid på det så jag brydde mig inte om deras "framtidsvisioner" för min ponny.

Jag har senare förstått att alla fånghästägare gör inte det och kan faktiskt lite förstå deras inställning.

Så mitt råd är att läsa på lite själv och leta upp en veterinär som är insatt i fångproblematiken. Det är nog inte så viktigt att göra det just nu men längre fram när hästen ska röntgas.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

*KL*
Jag jagar veterinären, men de svarar inte så jag försöker med att fråga här i väntan. När tar man ut hovslagaren? Veterinären var här i onsdags, gav en spruta, minns inte vad det var. Sen fick shettis metacam, men svarade inte på det och kunde knappt vända sig på fredagen, så han fick finaldyn istället. Nu går han väldigt dåligt på morgonen, men lite bättre på kvällen. Ska åka o köpa spån och kånka sand som jag ska hälla i sjukrutan, för jag tycker det är lute hårt.

Men frågan är då. När tar man ut hovslagaren och brukar de gå knackigt även med smärstillande? Han står och lyfter på frambenen ganska mycket, som avlastning alltså... Han står inte lika mycket på ballarna som innan, men han har ju ont...
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Sanio - du vet att du rekommenderar en massa som enligt ALL gängse forskning inte bara är tok utan rent kontraindicerat? Dessutom, för några dar sen så sa du bestämt att din häst INTE haft fång, absolut inte?

Jag blir både illa berörd och rädd när jag läser dina inlägg..
Det är EN sak att spela rysk roulette med SIN EGEN häst, en HELT annan sak att sitta och ge 'rekommendationer' om att ANDRA ska spela rysk roulette med sina hästar, genom att säga att det ÄR si och så - som i flera fall är totalt felaktigt.

Jag håller helt med. Sanio, gör vad du vill med din egen häst, men sitt inte och ge råd eller kom med felaktiga påståenden och rekommendationer. Jag hoppas för din hästs skull att den klarar sig trots att du släppt ut den i hage direkt igen och låter den springa omkring samt äta gräs.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 019
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 937
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp