Rehabilitering vid Fång

Lillsillen

Trådstartare
Mitt halvblod, 15 år, har fått fång. Detta trots hon gått på bete sedan 1 månad och som vanligt med mycket varlig invänjning på grönt :(

Hon har stått på box i 10 dar på metacam, och ska stå ytterligare 2 utan medicin. Frågan är nu bara hur jag går vidare med henne...
Första dagen utan medicin idag, få se hur det går. Hon har svarat jättebra på beh och har varit ohalt sedan dag 3. Kvarstår lite svag puls dock...
Skodd med tåriktade skor i torsdags, för att underlätta överrullning.

Vet rekommenderade att bara låta henne vara ute 30 min första dagen, för att utöka detta succusivt till hela dygnet efter ca 1 månad.

Men, kan hon äta gräs?? Eller ska hon vara helt utan grönt ytterligare en period?

Har vinterhagen som ligger i skogen men med en del gräs i ändå. Tänkte låta småkillarna gå där i dag o i morgon för att käka ner där lite så det inte blir så mycket över till henne. Skulle detta kunna funka till en början? Det blir ju bara liten stund varje dag hon kommer gå där.

Å sen när hon kan vara ute lite längre, har jag tänkt att hon kan få en egen hage i skogsdungen i beteshagen 500 meter hemifrån, så hon har smågrabbarna som sällskap. Och därefter får hon överta deras beteshage som då bör vara rätt nerbeted, och de får nytt bete intill...

Detta innebär att hon kommer gå själv, men ändå har killarna som sällskap.
Känns ju inte jätteroligt i dessa myggtider, då de ju kan hjälpa varann o vifta o klia när de är tillsammans.

När kan man börja fundera på att hon kan gå på lite mer än bara lite gräs igen? Efter midsommar har väl gräset blommat så kraften börjar avta..

Ridningen skulle jag enl vet säkerligen kunna återuppta i augusti, men hovslagaren säger att 2/3 delar av hoven bör växa ner och verkas bort innan hoven är helt utläkt. Hur det sen ser ut med sänkning av hovben eller ev. rotation är ju en annan femma...Så, ridningen lägger vi på hyllan då DEN inte är det viktiga i sammanhanget. Jag vill bara att hästen ska bli bra och slippa återfall.

Har ingen erfarenhet av fång själv, och känner mig oerhört rådvill :(
Har 1000 frågor o funderingar och vill inte terrorisera vet varje gång :)
Vill du dela med dig av dina erfarenheter, så är jag tacksam :)
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Tråkigt med din häst.
Det är en fruktansvärt otäck sjukdom så det är nog bra att försöka lära sig så mkt som möjligt. En av anledningarna till att jag tycker den är hemsk, förutom att hästen lider, lång rehab, osv, är att man aldrig egentligen får ngt svar på alla sina frågor. Eller i alla fall inte samma svar från olika personer man frågar.
Det gäller att lära sig att sålla svaren och leta upp de man bestämmer sig för att tro på.

Nu beror det ju lite på hur röntgenbilderna ser ut. men man ska ta det mkt föriktigt i början och jag tycker att den hovis med 2/3 av hoven som vuxit ut verkar vara bra. Jag fick själv mkt olika tips om när jag kunde sätta igång min fångponny efter ett anfall i en decembermånad. Den första veterinären tyckte april månad (efter 4 mån), en annan veterinär tyckte absolut att hon skulle igång i maj månad (efter 5 mån). Den tredje veterinären tyckte att jag kunde börja skritta henne mkt försiktigt i oktober/november alltså nästan efterett år. Alla tre veterinärerna såg min ponny vid ungefär samma tidsperiod och alla är veterinärer på hästkliniker (två olika). Jag valde att följa den som föreslog den längsta tiden och det är också den veterinär jag vänder mig till.
Men jag gick skogspromenader med henne under den första våren och sommaren efter anfallet, först mkt korta och sedan allt längre.

När det gäller att släppa på gräs igen så tror jag att det beror på varför hon fick fång. Det är inte lätt att veta alla ggr. En häst som tex sätter i sig en större mängd kraftfoder och får ett fånganfall efter detta är nog inte lika käsnlig som en som bara gått på gräs och fått fång av gräset. I alla fall om det inte var på ett frostgräs. Men det är mina egna funderingar. I det första fallet kan man kanske släppa den efter ett tag men i det andra tror jag att man ska vara mkt försiktigare.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Mitt halvblod, 15 år, har fått fång. Detta trots hon gått på bete sedan 1 månad och som vanligt med mycket varlig invänjning på grönt

Orsaken till att din häst har fått fång är att du har släppt henne på bete alldeles för tidigt.

Förmodligen tillhör du den skara av hästägare som tror att hästar får fång av en störd tarmflora p.g.a. fruktan i gräset. Detta är helt enkelt inte sant och så länge du inte inser vad som orsakar laminitis/fång hos hästar på bete så kommer din häst att vara i riskzonen för ytterligare fånganfall.

De allra flesta (kanske t.o.m. alla) hästar som får laminitis/fång när dom går på bete på våren får det genom att lamellranden försvagas på grund av en hög insulinhalt i blodet. Lamellranden är det som fäster in hovkapseln vid hovbenet. När lamellranden är försvagad finns det risk för att hovkapseln förskjuts i förhållande till hovbenet (rotation eller sänkning) när hovväggen belastas (det är för att undvika stor belastning på hoven som man ordinerar boxvila och dessutom verkar hoven på ett speciellt sätt för att minska belastningen på hovväggen).

Insulin reagerar på glukoshalten i blodet och för hästar som inte är tillräckligt känsliga för insulin (insulinresistenta) produceras höga halter insulin när glukoshalten i blodet ökar, dvs. när hästen äter ett foder som innehåller mycket glukos (socker och stärkelse).

Växter tar upp energi i form av socker (sukros) genom fotosyntesen som styrs av ljus. Växten använder denna energi till att växa. Gräset behöver värme, vatten och näring för att växa. Saknas detta växer inte gräset och sockerhalten stiger då i växten och kan bli mycket hög. Exempel på detta är soliga dagar och kalla nätter som ofta uppträder på våren. Man kan helt enkelt inte ha sina hästar på fri tillgång på gräs vid dessa tillfällen. Risken för fång är överhängande.

En förutsättning för att man ska kunna rehabilitera en fånghäst är att man förstår vad som orsakar fånganfallet. Vad din häst behöver är en foderstat med låg andel socker och stärkelse. Dessutom behöver du ha en hovslagare eller annan person som kan verka din hästs hovar på ett sätt som minskar den mekaniska belastningen på den försvagade lamellranden så att en ny stark lamellrand kan växa ner från kronranden utan att dras isär.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

oj vad tidigt att sko. :crazy:

nerbetad gräs är värre än långt gräs. så det skulle jag inte släppa ut henne på! om du inte har en hage helt fri från växtlighet så är en tät munkorg (dvs hon ska få tag i minimala mängden gräs) det bästa. så får hon gå in för att äta hö mitt. eftersom hon blir bättre kan du börja låta henne beta en liten stund varje dag och gradvis öka. regniga och molniga dagar samt tidiga morgonar med hög natt temp är det tryggaste. gräs i skugga är bättre än gräs i fuollt solljus.

låt höet ligga i vatten minst en timme innan utfodring för att få ner sockerhalten.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Orsaken till att din häst har fått fång är att du har släppt henne på bete alldeles för tidigt.

Förmodligen tillhör du den skara av hästägare som tror att hästar får fång av en störd tarmflora p.g.a. fruktan i gräset. Detta är helt enkelt inte sant och så länge du inte inser vad som orsakar laminitis/fång hos hästar på bete så kommer din häst att vara i riskzonen för ytterligare fånganfall.

De allra flesta (kanske t.o.m. alla) hästar som får laminitis/fång när dom går på bete på våren får det genom att lamellranden försvagas på grund av en hög insulinhalt i blodet.

En förutsättning för att man ska kunna rehabilitera en fånghäst är att man förstår vad som orsakar fånganfallet.

favorit i repris

Inte för att det rent praktiskt spelar ngn större roll men jag vill gärna se en referens till ditt påstående om att inga fånganfall orsakas av fruktaner och störd tarmflora. Du motsäger dig själv dessutom i ditt inlägg.

Gräsen kan inte lagra hur mkt socker som helst utan det omvandlas till fruktaner som sedan lagras på olika ställen i växten tills den kan använda energin till att växa.

Det går, tack och lov, att rehabilitera en fånghäst utan att veta vad som orsakade anfallet men det är naturligtvis bättre att veta vad som triggade igång det.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Förmodligen tillhör du den skara av hästägare som tror att hästar får fång av en störd tarmflora p.g.a. fruktan i gräset. Detta är helt enkelt inte sant och så länge du inte inser vad som orsakar laminitis/fång hos hästar på bete så kommer din häst att vara i riskzonen för ytterligare fånganfall.

De allra flesta (kanske t.o.m. alla) hästar som får laminitis/fång när dom går på bete på våren får det genom att lamellranden försvagas på grund av en hög insulinhalt i blodet.

Du låter så tvärsäker på orsak. Hur sjutton kan du vara det :confused:? Har inte ens hört någon veterinär beskriva orsaken på det här sättet, och på det här tvärsäkra viset. Lite kaxigt av dig, kan man tycka...
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hej och tack för svar, men jag förstår inte riktigt :confused:

Har hästarna högre insulinhalt i blodet på våren?? *TRÖG JAG*

Jag har i år, liksom alla andra år sedan hästen var 2 år, börjat vandra till beteshagen så snart det börjar gro lite grönt. Detta pga att jag har 0 gräs i vinterhagen.

Jag börjar med att låta dem beta 05-1 timme första gången, för att utöka med ca1 timmer per tillfälle (varannan var tredje dag).
Därefter har de fått gå ute större delen av dygnet, men eftersom vi har mygginvasion här, så har de I ÅR stått inne 6-12 timmar per dygn.

I år har jag gjort precis som vanligt, så jag förstår inte vad det är som gör att du tycker att jag släppt alldeles för tidigt? De har ju hela tiden även ätit hö parallellt med betet...

Visserligen har vi haft soliga dagar, men det har det ju varit alla andra år också. Hur kan det komma sig att det i år inte funkar?? Det som funkat helt smärtfritt för denna häst i 13 år, samma stall, hö från samma åkrar o bete i samma hagar under samma förutsättningar o perioder...*river mitt hår*

Hur som helst, så är det som det är, och jag är mest intresserad av att veta hur jag ska gå till väga i rehabiliteringen..
Lite grönt, inget grönt eller vad?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja, veterinären ville att jag skulle rycka skorna OMGÅENDE.
Medans hovslagaren tyckte det var vansinne att ta av dem utan att verka eller slå på nytt. Samma linje var jag inne på, eftersom jag har en mycket sulöm häst.

Det var inga som helst problem att sko, hon visade inte den minsta smärta eller obehag, och nu är tån kapad o skon tåriktad för att underlätta för henne.

Vad gäller betet, så verkar ditt förslag vettigt!!
Tack för det :)
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej, ridningen får vänta tills faran är över. Jag har ingen panik!!

Hon gick på bete så sannolikheten att fången beror på gräs är stor.
Ingen frost hade det varit heller...Red ett ordentligt pass för instruktör på måndagen, och märkte INGENTING! Sen var det så här på onsdagen...skumt!

Hur löser man detta praktiskt nu, när man bara har 2 hästar?
Har fått låna grannens häst som sällskap till den andra tillfälligt.
Men resten av sommaren sen då? Ska mina behöva gå särade?

Här ser man fram emot sommaren o allt vad det innebär med färskt gräs till kusarna å lite sovmornar för mig. Men med facit i hand, så var det mindre jobbigt i vintras med 1 meter snö o myggfritt :)
Ack så tokigt det kan bli :cry:
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hur löser man detta praktiskt nu, när man bara har 2 hästar?
Har fått låna grannens häst som sällskap till den andra tillfälligt.
Men resten av sommaren sen då? Ska mina behöva gå särade?

Här ser man fram emot sommaren o allt vad det innebär med färskt gräs till kusarna å lite sovmornar för mig. Men med facit i hand, så var det mindre jobbigt i vintras med 1 meter snö o myggfritt :)
Ack så tokigt det kan bli :cry:

Vi har fyra hästar vilket blir optimalt. De andra har fått turas om att vara sällskap. Denna sommar orkar jag dock inte släpa in de stora. Men ett sätt kan annars vara att låta dem gå i samma hage en del av dagen och fånghästen ensam en del och kanske fånghästen i gräshagen med munkorg en del av dagen.

Jag håller med dig. Sommaren är ju rena semestern med hästar i hagar och inga bekymmer. :crazy:
Men det var ett tag sedan. Förra sommaren och denna växlar jag med ponnyerna hela tiden, in och ut och inne på nätterna. Sovmorgon :confused:?
Jag går upp senast sex och är uppe till minst elva på kvällen varenda dag året om. Men jag överlever det.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

ingen frid på vintern heller ju, jättemånga hästar som får första fånganfallet i jan/feb... det är ett konstant vakande, även om man har friska hästar för alla hästar kan ju vara blivande fånghästar... :crazy:
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag har också en häst som nyligen fått fång. Han har stått inne i 4 dagar och fick nu gå ut enligt vetten. Problemet är att han blev helvild när han kom ut och det kändes inte så säkert att ha honom i den lilla rutan som jag hade gjort. Är det fel att promenera honom istället på ridbaneunderlag?
Han är ohalt och jag känner ingen puls, men han går på butta fortfarande.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

känns som jag upprepar mig själv för jag har skrivit det så många ggr... men en fånghäst som går på butta ska hållas still, den får varken promeneras eller gå omkring i hage.

man får välja att antigen ha den på box och ge butta eller skippa buttan och promenera/ha i hage.
så länge du ger butta har du ingen som helst koll på hur dålig hästen är och det har inte den heller! den kanske belastar sina hovar alltför mkt vilket försämrar tillståndet. hästar fattar inte att dom måste gå försiktigt eftersom dom får smärtstillande, när det slutar göra ont så tror hästen att den är frisk och beter sig därefter.

du risikerar att få ett rejält bakslag när det väl är dags att plocka bort buttan och ser hur det eg är fatt med hästen.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Alla säger som du märker olika...

Men en sak som alla vetrinärer ahr sagt till mej är att fång kan de få av allt möjligt och behöver inte alls bero på gräs. De kan ex få ont i musklerna och bli spännd och då sätter en fång reaktion igång...

De kan äta något konstigt som ändrar tarm floran och det blir fång.

Vet folk som haft fång hästar och de kan gå på normalt bete utan problem efteråt. Pga av att det var något annat som staratde det.

Det finns smala hästar och tjocka som får det. Vet hästar mitt i vintern när det är snö som får lite hö som får det..

Så ingen kan svara på nåt igentligen...

så det är bara att prova sej fram försiktigt...

Behöver inte alls vara gräset och du har inte släppt din häst för tidigt..

DU SKA INTE ha dåligt samvete för att den fått det heller eftersom ingen helt riktigt vet säkert vad det beror på.
Som du säger har du gjort övergången försiktigt mm.
SOm sagt behöver dte inte vara gräs utan något annat..
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

känns som jag upprepar mig själv för jag har skrivit det så många ggr... men en fånghäst som går på butta ska hållas still, den får varken promeneras eller gå omkring i hage.

man får välja att antigen ha den på box och ge butta eller skippa buttan och promenera/ha i hage.
så länge du ger butta har du ingen som helst koll på hur dålig hästen är och det har inte den heller! den kanske belastar sina hovar alltför mkt vilket försämrar tillståndet. hästar fattar inte att dom måste gå försiktigt eftersom dom får smärtstillande, när det slutar göra ont så tror hästen att den är frisk och beter sig därefter.

du risikerar att få ett rejält bakslag när det väl är dags att plocka bort buttan och ser hur det eg är fatt med hästen.

Sen finns det vetrinärer som säger att de ska röra sej.. Vet en del som inte haft boxvila på sina hästar och de har blivit hur bra som helst...
De har haft metacam många av de... Inte butta...
Så man får testa sej fram på det som funkar på din häst, men som sagt försiktigt.. Det gjorde jag med min nu. Nu hade hon anntagligen inte fång utan bara fått korsförlamning, ryggskott eller annat....
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Låt inte honom röra sig förrän han är utan buttan.

Men hon har ju skrivit så här..

Hon har stått på box i 10 dar på metacam, och ska stå ytterligare 2 utan medicin. Frågan är nu bara hur jag går vidare med henne...
Första dagen utan medicin idag, få se hur det går. Hon har svarat jättebra på beh och har varit ohalt sedan dag 3. Kvarstår lite svag puls dock...
Skodd med tåriktade skor i torsdags, för att underlätta överrullning.

Vet rekommenderade att bara låta henne vara ute 30 min första dagen, för att utöka detta succusivt till hela dygnet efter ca 1 månad.


Gör som han säger.... Låter bra.. Låt henne få hö innan hon går ut så hon inte är för hungrig.
Metacam håller i lite mer än ett dygn och inte mer. Vilket betyder att när du släpper ut henne så har hon inget smärtstillande kvar i kroppen... SÅ har hon ont så går hon inte så mycket...
Tycker du ska ringa samma vetrinär som sa detta och fråga om gräset vad han tycker..
Men min vet sa att min häst skulle få hö upptill. Men kolla med din vetrinär...
Så du har samma vetrinär råd rätt igenom...
För ingen säger samma som sagt. Men hitttils verkar behandlingen som din vet har sakt hjälpa...
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

då har dom haft en jäkla tur! metacam är btw inget förstaval vid fång, dom flesta hästar svarar dåligt på det och phenylbutazon är den medicin som rekommenderas om man öht ska ge ngt (vilket jag inte anser annat än av djurskyddsskäl eftersom den gör mer skada än nytta, men det är en annan sak..)

dessutom, så ser du väl att båda jag och raggsock svarar SOCK ang rörelse och butta, inte ts.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hur löser man detta praktiskt nu, när man bara har 2 hästar?
Har fått låna grannens häst som sällskap till den andra tillfälligt.
Men resten av sommaren sen då? Ska mina behöva gå särade?

Nu rök ju hela sommaren, iom att fångisen stod på box mellan slutet av juli - mitten på september. Då gick den andra hästen ute på nätterna, och stod inne som sällskap på dagarna. (Dvs på dagen stod fångisen inne själv).

Men sen när fångisen fick komma ut, så gick de i olika hagar bredvid varande - urtrist men inte mycket att göra. Nu dog kompisen i slutet av november tyvärr, men annars hade nu i sommar blivit olika hagar iaf del av tiden, och ihop i 'svälthage' del av dag. Samt en hel del installning.

Så när kompisen dog, delvis för jag inte orkade mentalt köpa ny ridhäst, men delvis pga det praktiska, skaffade jag lämpligt sällskap till fångisen. Dvs en shettis. De kan gå på samma beten, behöver ungefär lika mycket (lite) mat i hagen osv. Så nu går fångisen med sällskap 'hela tiden' i hagen.

Alt är ju att låna in sällskap till fångisen hemmavid, och skicka iväg den som ska gå på gräs på bete? Din granne som lånade ut sällskapet har inte bete?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Men en sak som alla vetrinärer ahr sagt till mej är att fång kan de få av allt möjligt och behöver inte alls bero på gräs. De kan ex få ont i musklerna och bli spännd och då sätter en fång reaktion igång...

Vet folk som haft fång hästar och de kan gå på normalt bete utan problem efteråt. Pga av att det var något annat som staratde det.

Det finns smala hästar och tjocka som får det. Vet hästar mitt i vintern när det är snö som får lite hö som får det..

så det är bara att prova sej fram försiktigt...

Behöver inte alls vara gräset och du har inte släppt din häst för tidigt..

Den vanligaste fånghästen är trots allt den som har gått på bete så man ska ha respekt för det.

Hur kan du påstå att ts inte släppte sin häst för tidigt? Vet du anledningen till att den fick fång? Eftersom den uppenbarligen fick det på betet så tycker jag snarare att det är rimligt anta att den mkt väl kan ha släppts för tidigt.
(Nu ska man naturligtvis släppa sina hästar på bete, alla får inte fång)

Det är klart att man som fånghästägare måste prova sig fram många ggr men man ska nog akta sig för att göra det hur som helst utan ngn grundläggande kunskap om vad man utsätter hästen för.

Till sist skulle jag gärna vilja veta hur spända muskler skulle kunna ge fång. Hur menar veterinärerna att det går till?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 073
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp