Bukefalos 28 år!

Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Har du sockeranalys på höet?

Jag hade ju rena sockerbomben till hö, över 300 gram socker/kg TS, dvs över 30% socker.

Jag såg inte minsta skillnad när jag blötlade det. Men sen när jag fick analysen insåg jag ju att det kanske inte var så konstigt. Det är ju omöjligt att säga hur mkt man får ut ur just sitt hö, syns ju i studierna hur stor skillnad det är. Men om man bara för skojs skull räknar på genomsnittet med 30%. Så 30% av 300 = 90. Dvs om jag fick ut 30% socker av att blöta, och räknar på 300 gram socker/kg TS 8eftersom jag inte ids leta upp analysen), så innebar blötläggningen att jag fick ner det från 300 till 210 gram/kg TS. Dvs det var fortfarande 21% socker i eländet =/

Fick jag ut mindre med urlakningen var det ju ännu värre, men även i 'bästa fall', så hade jag ju på tok för mycket socker kvar iom att det var så högt från början, och inte såå konstigt att jag såg noll skillnad - då det även 'efter' var på tok för mkt.

Bara en tanke, minns inte om du har analys.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Fast axel, poängen som jag tolkade det var att de har 82% som återgått i normalt arbete. Dvs det visar just det vi pratat om, att det finns mer än en väg till målet, och sålänge det finns ett behandlingsprotokoll (innehållet verkar dock mer underordnat) så är prognosen beydligt bättre än utan - och man får hyfsat jämnbördiga resultat.

För, även om även jag vänder mig emot ej smärtis etc, så de har en tillfrisknandeprocent som är i samma läge som många andra metoder, inkl Strömsholms.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Metoden kanske fungerar om man helt vill strunta i hemsjukvård/ djurskydd.

släppa ut hästen o den har ont o då inte rör sig o kanske inte ens kan ta sig till mat o vatten. Bantar per automatik. Lite för mkt likt Strassers metod.
Då är strålkudden mkt bättre eller att limma på heartbaren.

det fattas alltför många variabler för att skon skulle vara en universallösning.

sko hästen när den har skitont.:eek: Visst ja. i US kan de tänka sig att sko hästen liggande.

Det här är tydligen en man som har arbetat som hovslagare i 30 år och som nu lagts till i "International Horseshoeing Hall of Fame".

Var någonstans står det att man ska strunta i hemsjukvård/djurskydd? Var någonstans står det att man släppa ut hästen vind för våg? Jag läste faktiskt helt tvärtom någonstans, men måste leta upp det igen.

POÄNGEN var att du länge har hävdat att Strömsholm rehabiliterar fler hästar tillbaks till normalt arbete än någon annan, och du har faktiskt efterlyst liknande siffror vid användning av heart bar-skor. Här är siffrorna...
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Vad jag vill veta är hur den övriga rehaben/ verkning ser ut-inte att den ska skos o ej få smärtstillande- that´s it.. liksom.

Hans undersökning säger inget om hästen fått ngn hovbenspåverkan.. tja inte mkt alls.

Studier som är uppbyggda på enbart eget material... vete katten.

Vilken hästklinik håller han till på?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Men är det inte en aning skillnad på om det inte ens finns journaler- på en klinik, utan egen undersöökning?

Han är doktor i företagsekonomi. inte i Vet.med.

Det står ingenstans vad jag kan se hur rehaben ser ut. hittar du ngn?

Däremot såg jag en åsna som han hade "räddat". en som t o m tappade sitt hovben. Oxå att butta var farligt för fånghästar.

nej jag vet inte vad jag ska tycka om ngt.

Han må vara en skicklig hovis, men...
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Delvis KL

Något som jag brukar fundera lite över ang studier på fånghästar är också vilket underlag det var, alltså vilka hästar som ingick.

För jag tror en studie på hästar i fält och en studie på hästar som kommit in på klinik skulle kunna ha olika utfall t ex. De hästar som kommer till klinik, där har ägaren oftast tagit någon form av aktivt val att iaf under vissa omständigheter försöka rehabilitera. (Sen kan man ju t ex resonera som mig, att om det på röntgen visar sig vara si eller så, då fortsätter jag inte. Men då finns ju att om röntgen visar det inte är si eller så, då kämpar vi).

Och det är för många inte självklart. Och jag menar det inte som kritik, jag har FULL förståelse för alla som väljer att ta bort, oavsett om det är pga att man själv inte vill/orkar ha en fångis, inte anser men kan ge en fångis ett bra liv, eller anser att just den individen 'passar' till ett fånghästliv eller vad det nu är för anledning. Men det innebär att de hästar som kommer in till klinik är ett selektivt urval, eller snarare ett selektivt urval av ägarinställning.

Så, när man kollar på ffa utländska metodstudier brukar jag alltid kolla 'en extra gång' hur omständigheterna var. Har sett några studier med 55 - 60% återgång i normalt arbete. Men då var det baserat på ett underlag som startade 'ute på fältet'. Om man kollade hur många av hästarna som kom in till klinik så var de långt från 100%. Och kollade man på hur många av klinikhästarna som återgick i normalt arbete så var det över 75% (minns inte exakt siffra).

Nu har jag inte kollat studien bettysmatte nämner, alltså kollat underlaget på det. Men om det t ex är 82% av en grupp hästar som han stött på redan på fältet, så värderar jag t ex de 82% han redovisar som 'mer värda' än 82% av alla hästar som kommit till klinik t ex.

Sen måste man alltid ta med att Sverige har en förhållandevis sträng djurskyddslagstiftning. Den följs inte alltid, men synen på vad som är acceptabelt att utsätta ett djur för är striktare i Sverige än många andra länder. Vilket också påverkar både antal hästar som avlivas och därför faller ifrån, och också vad man accepterar 'påväg' till 'åter i normalt arbete'. Läst nånstans att över 70% av alla fånganfall spontanläker utan åtgärd med tiden. Det får mig än mer att tro just det även studier visat, att metoden är inte eg det avgörande - utan att hitta det som får hästen att vara så bekväm och smärtfri som möjligt under tiden.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Fast Strömsholm har inte redovisat sitt underlag. Så teoretiskt kan de ha lika bra/dåligt dokumenterat underlag som Buff - det vet vi ju inte.

Om Strömsholm publicerat en forskningsstudie med källmaterial och underlag osv hade det varit lättare.

Det som FINNS sammanställt av en SLU-student och ÄR baserat på journaler och ägaruppföljning etc visar ju på en betydligt LÄGRE tillfrisknandeprocent än 80%.

Så jag skulle väldigt gärna se Strömsholm producera en studie, med tillhörande underlag. Skulle vara superintressant! (Och lika intressant att se alla andra stora kliniker göra det med, givetvis!)
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Bra inlägg.

Om man tittar på Strassers patienter så verkar det vara den sista utvägen.

Har ingen aning om hästar som kommit dit ens har haft ngn hovvård alls de sista åren:angel:
Rena vanvårdsfall.
De ligger där på sina gummimattor o måste gå för att föda sig- utan NSAID.. de oxå.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja, Strasser är ett bra exempel just på det att med tid och nästan oavsett sätt så kommer en stor del bli hyfsat återställda. Sen är återställd iofs alltid vanskligt, lite samma med 'tillbaka till samma arbete som innan' - råkade man få en hoper promenadhästar så är det ju mkt mindre krav för återställd/tillbaka i arbete än om man råkar få en hoper tävlinghästar i en urvalsgrupp.

Men just för att det INTE är metodberoende i lika hög grad som planberoende för tillfrisknande, så förstår jag inte varför man så stenhårt ska låsa sig vid att ETT sätt är det rätta? ALLA sätt som ger en bekväm, smärtkontrollerad häst som tillfrisknar är ju bra?

Dvs Strasser är det INTE, men barfota, med bakvänd sko, med heartbar, med gips, med träskor osv. Så länge hästen är bekväm och blir bättre så är det bra för den hästen.

Om man kunde snabbklona hästar, så säg att man har 300 fånghästar, de delas in i 3 grupper om 100 hästar vardera. Så en grupp kör man metod A på, en grupp metod B på och den sista metod C. Vi antar att 80 hästar ur varje grupp blir återställda.

Men VILKA hästar är det som 'inte klarar' sig i varje grupp? Det är omöjligt svara på, men vore intressant. Om man kunde snabbklona hästarna, så att grupp 1 som fick metod A och där 80% blev återställda, klonades och fick metod B. 80% blir återställda där med. Men är det SAMMA hästar? Eller är det med metod A häst 1-10 och häst 90-100 som inte klarar sig, men med metod B är det häst 11-21 och häst 70-80 som inte klarar sig? För i så fall skulle man kunna klara 100% om man bara lyckades räkna ut hur man kan avgöra vilken individ som behöver vilken metod...
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Just djurskyddet är en sak som spelar in- hur länge får en häst gå med stor smärta? Hur ska den kunna skos? Om man inte får lägga ner den?

Vi såg den tyska hästen som tappade alla sina hovar o låg i ett par månader, men "räddades".

Att den skos o sen får vara ute är ju gynnsamt för metabolismen plus att de troligen inte vill gå med belastning o även beta. Bantar sig själva.
Å andra sidan så läker ju hovarna fortare om den står still.

Om heartbar skulle vara patentet- ja det har väl varit det bästa fram till nu på senare år, men om den får stå på mjukt underlag o borra ner tån, så tar jag hellre den tiden på box än att de är ute o har ont- en längre tid.

För mig är tiden av största vikt o att den inte har ont.

Nu ska jag rida o det borde du oxå göra.....:cool:
Om så att det är jäkligt jobbigt att klä på... för bara en kvart.

Rid o känn skillnad på depåerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

Dear Alexander:
Jag minns att Rolla ställt den fråga? "Hästen ska har ett vardig liv"
Vart gå gransen för Ett Vardig Liv?
En häst som har klarit sig från hovbensrotation och en good foder stätt kan gå tillbaka till den arbetet som den var avsätt för.
Där i mot den som har hovbensrotation är valdig begränsed, till o med fångbeslag och kan anvandes i ringenda omfättning.

PS:
Jag tycka att Axel är inte helt utt o cykle men har kommit med en del bra inlägg.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Det här med socker i höt och ni som blötlägger.
Av vilken anledning väljer ni att fodra med hö istället för ensilage? Som har mindre socker, eftersom det förbrukas i ensilageprocessen.

Ensilage kompletterat med halm borde väl ge tuggmotstånd och ökad ättid. Vår höbonde (mjölkbonde) har testat med att blanda kraft i ensilaget, för att optimera foderstaten.

Har läst någonstans ganska nyligen att optimal ts-halt för hästar är mellan 45-60.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Det här med socker i höt och ni som blötlägger.
Av vilken anledning väljer ni att fodra med hö istället för ensilage? Som har mindre socker, eftersom det förbrukas i ensilageprocessen.

Jag gillar inte hösilage. Jag VET att det inte finns några som helst belägg för att det skulle vara sämre för fånghästar att fodra med hösilage, men någonstans känns det inte rätt för mig helt enkelt. Jag fodrar mina med ett hö bestående av timotej och ängsvingel. Blöter till den lilla, men inte den stora.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

En häst som har klarit sig från hovbensrotation och en good foder stätt kan gå tillbaka till den arbetet som den var avsätt för.
Där i mot den som har hovbensrotation är valdig begränsed, till o med fångbeslag och kan anvandes i ringenda omfättning.

Hur tänker du där? De flesta hästar i denna tråden (axels, min, Forest Autumns mfl) har haft hovbensrotationer och/eller sänkningar, men är rehabiliterade.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Det här med socker i höt och ni som blötlägger.
Av vilken anledning väljer ni att fodra med hö istället för ensilage? Som har mindre socker, eftersom det förbrukas i ensilageprocessen.

Ensilage kompletterat med halm borde väl ge tuggmotstånd och ökad ättid. Vår höbonde (mjölkbonde) har testat med att blanda kraft i ensilaget, för att optimera foderstaten.

Har läst någonstans ganska nyligen att optimal ts-halt för hästar är mellan 45-60.

Jag ger ju silage, med flit och av flera anledningar varav flera är kopplade just till hull IR. Men svarar lite ändå.

Silage rekommenderas generellt inte till fånghästar. Det finns inget riktigt stöd för det, dvs ingen forskning att luta sig mot etc. MEN, rekommendationen är iinte helt uppåt väggarna på ett plan anser jag. För om man inte har ett homogent silage, med jämn TS genom balarna osv, så riskerar varje bal att bli ett litet foderbyte. Man kan räkna antal silagebalar på hovarna på vissa hästar, på foderränderna.

Så det kräver mer av både producent, ev mellanhand och djurägare att fodra med silage. (Och i ett inackstall t ex så är det ju svårt hålla hela den kontrollkedjan).
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Dear Alexander:
Jag minns att Rolla ställt den fråga? "Hästen ska har ett vardig liv"
Vart gå gransen för Ett Vardig Liv?
En häst som har klarit sig från hovbensrotation och en good foder stätt kan gå tillbaka till den arbetet som den var avsätt för.
Där i mot den som har hovbensrotation är valdig begränsed, till o med fångbeslag och kan anvandes i ringenda omfättning.

Alexandra är det.

Jag vet inte var du vill komma angående var gränsen för ett värdigt liv går? Det beror ju på vem som ska bedömma? Ska det bedömas efter djurskyddet? Av hästägaren? Av någon annan?

Många hästar med hovbensrotation kommer tillbaka fullt ut med?

Så, jag vet faktiskt inte vad du vill förmedla/fråga rikigt`?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Just djurskyddet är en sak som spelar in- hur länge får en häst gå med stor smärta? Hur ska den kunna skos? Om man inte får lägga ner den?

Vi såg den tyska hästen som tappade alla sina hovar o låg i ett par månader, men "räddades".

Att den skos o sen får vara ute är ju gynnsamt för metabolismen plus att de troligen inte vill gå med belastning o även beta. Bantar sig själva.
Å andra sidan så läker ju hovarna fortare om den står still.

Om heartbar skulle vara patentet- ja det har väl varit det bästa fram till nu på senare år, men om den får stå på mjukt underlag o borra ner tån, så tar jag hellre den tiden på box än att de är ute o har ont- en längre tid.

För mig är tiden av största vikt o att den inte har ont.

Nu ska jag rida o det borde du oxå göra.....:cool:
Om så att det är jäkligt jobbigt att klä på... för bara en kvart.

Rid o känn skillnad på depåerna.

Men varför sätter du likhetstecken mellan beslag och att hästen ska gå ute?

Det finns de som har barfota och sparkar ut hästen (inte bara Strasser), och det finns de som har beslag och på box.

Så varför vrider du till ett likhetstecken mellan t ex heartbar och ut och gå på onda hovar?

Jag har redan motionerat mina idag, men ha en trevlig ridtur.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Det här med socker i höt och ni som blötlägger.
Av vilken anledning väljer ni att fodra med hö istället för ensilage? Som har mindre socker, eftersom det förbrukas i ensilageprocessen.

Ensilage kompletterat med halm borde väl ge tuggmotstånd och ökad ättid. Vår höbonde (mjölkbonde) har testat med att blanda kraft i ensilaget, för att optimera foderstaten.

Har läst någonstans ganska nyligen att optimal ts-halt för hästar är mellan 45-60.

Citat: Ensilage kan därför vara ett bra alternativ för fånghästar, speciellt om
det har låg torrsubstanshalt och är väl fermenterat.
MEN: Forts citat: Eftersom ensilerat foder ofta skördas tidigt i växtperioden så
kan det vid skördetillfället vara mycket näringsrikt och innehålla höga halter av NSC. Det
innebär att ett inplastat vallfoder kan ha höga halter av socker och fruktan speciellt om det har
hög torrsubstanshalt.

Därför kan det vara bättre med hö. Ett strå som har fått växa och hunnit blomma ut, har ett lägre sockerinnehåll. Om höet har torkat långsamt så sjunker dessutom sockerhalten mer än vad den gör vid ensileringsprocessen.

Hela länken har du här: http://stud.epsilon.slu.se/2057/1/ericsson_l_101203.pdf
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej har inte blivit av än, för jag är inte helt säker på hur jag ska göra för att få ett representativt urval. Har ju ingen såndär hayprobe som man ska använda.

Några tips om hur man kan göra vettiga prov utan en sån?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 589
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 827
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp