Bukefalos 28 år!

Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Nu var inte frågan till mig men ändå... :)
En av Moderatorerna skrev att hon tog några strån efter hand som hon öppnade balarna och la dem i frysen tills hon fick ihop en bunt. Fast då måste man redan ha köpt ett gäng balar i o f s.
Om jag någonsin skulle få en fånghäst igen så skulle den få leva på halm och lusern (+ tillskott som Lysin o lite annat). Någon som har hållt på och meckat med foder till en IR häst med fång, så mycket som jag har gjort, får man nog leta efter... Spader Äss skriver att man får vara försiktig med ett järnöverskott om man ger lusern, så det får man nog kolla på om man skall ge mer än ett par kg. Men 2 kg per dag till en stor häst borde täcka upp SMRP. Det gjorde det för min åtminstone när den stod på boxvila. Och den hade tjockt med spån under halmen om någon undrar.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

När jag tar prov så delar jag hösilagebalen i olika delar och klipper ut små provställen, var noga med att få med alla smulor.
Detta gör jag på flera ställen över ca 4st 100kgs balar. Jag torkar provet emellan och skickar till Equi-analytical . Vill man ha reda på ts så lägger man det i frysen innan man fått ihop hela provet men då i Sverige annars förstörs provet vid längre frakt.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag ger ju silage, med flit och av flera anledningar varav flera är kopplade just till hull IR. Men svarar lite ändå.

Silage rekommenderas generellt inte till fånghästar. Det finns inget riktigt stöd för det, dvs ingen forskning att luta sig mot etc. MEN, rekommendationen är iinte helt uppåt väggarna på ett plan anser jag. För om man inte har ett homogent silage, med jämn TS genom balarna osv, så riskerar varje bal att bli ett litet foderbyte. Man kan räkna antal silagebalar på hovarna på vissa hästar, på foderränderna.

Så det kräver mer av både producent, ev mellanhand och djurägare att fodra med silage. (Och i ett inackstall t ex så är det ju svårt hålla hela den kontrollkedjan).

Jo, rekommendationen att ge hö till fånghästar är väl att näringen varierar mer mellan silagebalar och som du nämner risken att en ny bal blir ett foderbyte. Men om nu socker är boven i dramat hade jag nog valt att minimera risken - om möjligt valt det typ av grovfoder som är man tror har det minsta sockret. Speciellt om hästen behöver bantas så är väl egentligen typen av grovfoder mindre vikigt, mer näringsintaget.

Men det är inte lätt det här. Verkligen inte. Inte ens på ett teoretiskt plan. Än mindre på den praktiska planet.
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

Alexandra är det.

Jag vet inte var du vill komma angående var gränsen för ett värdigt liv går? Det beror ju på vem som ska bedömma? Ska det bedömas efter djurskyddet? Av hästägaren? Av någon annan?

Många hästar med hovbensrotation kommer tillbaka fullt ut med?

Så, jag vet faktiskt inte vad du vill förmedla/fråga rikigt`?

Ett värdig liv:
En häst som kan inte äte gräs med sina flock kompiser?
En person säng liggende väntende på doden?

Vem som bestämma:
Ourselfes Alex, we make our choices.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

? kan dessa häster återgå tillbaka till sitt vanliga bruk?
Vi måst bestämma vad Rehabiliterade är.

Ja, många kan ju det. Det finns exempel på många hästar som haft hovbensrotationer som är fullt tillbaks. Men även om, säg, en hopphäst inte kan fortsätta tävla men fungerar utmärkt till promenadridning, är inte den också rehabiliterad då?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ett värdig liv:
En häst som kan inte äte gräs med sina flock kompiser?
En person säng liggende väntende på doden?

Vem som bestämma:
Ourselfes Alex, we make our choices.

Tycker du att jag skulle avliva min levandsglada, pigga, goa häst bara för att hon inte kan gå i hage och äta gräs med en flock? Hade du gjort det?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hopphästar får inte fång för att de rids mkt o inte hålls i för högt hull- källa. Strömsholm.
tävlingsryttare är oxå medvetna om att övervikt ger en större belastning på lederna.
Dressyrhästar normhull är ibland för högt, så de finns bland patienterna.

fullt återställd säger inte så mkt om den tidigare endast motionsridits.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hans sockerhalt har jag ju dålig koll på ;) Men ang sockerhalten i fodret så mitt mål är att hålla mig under 10% i grovfodret, och in absurdum utesluta socker via tillskottsfoder, samt att ligga under 500 gram socker/dag.

Sen går det ju inte alltid, dels är analyserna väl trubbiga, T ex en felprocent på +/- 15% - helt utöver att analys aldrig kan visa mer rättvist än provet är taget. Dels så vissa år går det inte hamna där man vill. I år t ex har jag 'för högt' socker i silaget, 15,3% (153 gram/kg TS). Men jag försöker då fördela det väldigt jämnt över dygnet samt hålla mig under 500 gram totalt.

Den del av året han går lite på gräs är det ju än svårare, men minsta lilla tecken så minskar jag gräset. Men jag vet än inte exakt var hans gräns går, mer än att han klarar 15% i grovfodret om totalmängden är under 500 gr/dag t ex. Jag HOPPAS slippa någonsin behöva ta reda på exakt var hans gräns går.

Sen är det säkerligen väääldigt olika. NU t ex tål han säkerligen väldigt mkt mindre socker än han tål när hans IR är bättre.


Varför just 500 gram/dag?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

men har absolut för mig att det finns kända hopphästar som har haft fång, däremot vet jag att Järvsöfax haft det. Undrar om det inte står på deras hemsida till och med.

Så som vanligt är allt inte så enkelt:-).

Men motion, som Du alltid förespråkar Axel, är absolut något som hjälper kroppens jämviktssystem.

Jag skulle vilja ställa frågan, vad är det i motion som gör att kroppen mår bättre?

Är det värmeutvecklingen vid all rörelse = extra åtgång av energin?

Är det att hjärtat pumpar snabbare? Att blodet ökar sin genomströmningshastighet? Att hästen svettas och därigenom gör sig av med slaggprodukter snabbare?

FA, Bengt of Sweden och alla andra, tacksam för utvecklingar, utvikningar etc på detta ämne:-).
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Varför just 500 gram/dag?

Känns lagom typ och jag vet han klarar det. Dvs jag har absolut ingen forskning eller liknande att 'luta mig' emot, utan har baserat det på vad han fick totalt/dag förr och klarat osv. Så nu när jag i år tyvärr fick högre socker än innan och högre socker än jag vill ha så kände jag att om jag sprider det så jämnt över dagen som möjligt och håller det på samma totalnivå som innan så 'borde det funka'. Och än verkar de ju ha gjort det, så jag håller fast vid det.

Jag är ju en stor vän av 'ändra inte ett fungerande koncept'. Ibland väl mycket.. (fråga min hovslagare.. han försökte rätt länge få mig att prova sula av en häst. Jag var rätt ovillig just att överge något som funkade perfekt. Kanske hade funkat lika perfekt att sula av, men varför ändra något som funkat problemfritt liksom).

Så, är eg bara 'better safe than sorry'. Kanske skulle L utan besvär klara 700 gram socker/dag t ex, eller ett kilo, eller - ja du fattar. Men jag vill/törs inte prova då jag inte vet var gränsen går riktigt.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej har inte blivit av än, för jag är inte helt säker på hur jag ska göra för att få ett representativt urval. Har ju ingen såndär hayprobe som man ska använda.

Några tips om hur man kan göra vettiga prov utan en sån?

Som någon annan skrev. För varja bal du öppnar tar du en tuss (inte dra ut och inte bara några strån). Frys provet. När du samlat ihop tillräckligt antal prov, så packar du ihop dem i ett och skickar.

Så gör jag varje år. Nackdelen är att man måste ge i - beroende på hur fort en bal tar slut - ett antal veckor innan man får svar.

Andra alt är att be bonden ta prov vid skörd, eller åker dit och gör det själv, då går man diagonalt över fältet och tar små prov som man blandar och skickar in.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ett värdig liv:
En häst som kan inte äte gräs med sina flock kompiser?
En person säng liggende väntende på doden?

Vem som bestämma:
Ourselfes Alex, we make our choices.

Ja, och när det är ourselves som bestämmer, så vad är det du efterfrågar?

Frågar du vad JAG anser är värdigt liv?
I så fall, så JAG anser att gräs är sak samma vad gäller ett värdigt liv. Komplett irrelevant. Däremot är FÖDOSÖK ett måste. Sen om hästen går och betar ett grässtrå här och ett grässtrå där, eller går och letar upp ett hösträ där och ett höstrå här oväsentligt. Huvudsaken är att de får tuffla runt och leta mat och 'beta'. Men vad de får i sig anser jag inte är avgörande - och det verkar hästarna inte heller tycka.

Mina är grymt mycket nöjdare när munkorgarna åker på och de hela dagarna går med mulen i backen och letar de där enstaka grässtråna som går in i munkorgen, än vintertid när de får en portion silage var 4:e h, och äter upp det på 20 minuter.

I övrigt så att dagligen får vara ute i vettigt stor hage med kompis/ar är en ingrediens för jag ska anse det vara värdigt liv.

Jag anser att mina har både ett värdigt och ett bra liv. Inte idealiskt/optimalt om man kikar strikt, men det som är idealiskt (bete dygnet om) är ju inte idealiskt för en IR-häst t ex. Men, mina har sällskap av varandra, de har hyfsat stor hage som är ganska intressant (kuperad, träd, sly osv att roa sig med), de går ute minst 12 h/dygn vintertid och får mat var 4:e h då. Sommartid går de ute på minimalt med gräs och letar grässtrån 8 h per dag.

De kan alltså födosöka, klia varandra, busa med varandra, de har saker att gnaga på i hagen, de rör sig över hela hagen och de har daglig utevistelse med kompis. Dvs ett värdigt, bra liv.

Det skulle inte passa alla hästar, mitt arabsto jag hade t ex skulle ha ett miserabelt liv enligt ovanstående, då hon hatade att stå inne mer än max 5 h/dygn t ex. Men mina två är glada, tillfreds och nöjda - även om de säkert drömmer våta drömmar om en superstor hage, gräs upp till knäna dygnet runt och ingen munkorg. Å andra sidan tror jag ingen av dem skulle övht vilja ha fång igen - så kunde de förstå samband mellan agerande och konsekvens skulle de nog välja det de har nu före den där gräsängen =)
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag ger ju hö så då behöver det väl inte frysas?

Kan iofs öppna en hög balar på en gång också, det spelar ju ingen roll om dom ligger uppsprättade eller ihopbundna. :)

Ang det här med motion och hopp/FT hästar som Axel skriver om så visst, jag håller till 100% med om att det är superviktigt. MEN, att FT hästar tränas hårdare är ju inte enda skälet att dom är underrepresenterade bland IR/fånghästar! Man måste ju se på vilken ras och typ av häst som används inom olika grener! Inom FT så används rena fullblod eller hästar med mkt stort fullblodsinslag. Klart som 17 att den hästtypen är mindre drabbad av dessa problem än tex ponnyraser som är gjorda för att klara sig med det lilla som går att äta i deras omgivning.

Dressyrhästar är ofta också av en ngt tyngre och mer lättfödd typ än hopphästarna, och är redan där predisponerade oavsett hur man tränar/fodrar.

Man får även ta med i ekvationen att många av dessa hästar har skavanker pga gammla skador och ålder, som gör att den inte kan tränas så hårt som den ideelt sett borde.

Så det är tyvärr inte så enkelt som att säga rid mer.... Dock bör hästen givetvis tränas så mkt den klarar av utifrån sina förutsätningar.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ah, trodde du hade silage.

Med hö är det ju ännu enklare =) Du tar helt enkelt prov från X balar, ju fler dessto bättre, och skickar in.

Skär av snörena, sära försiktigt på 'kakorna', lyft ut en tuss (dra inte), se till få med blad osv. Gör lika på nästa bal och nästa. Lägg i en plastpåse. Sen är det bara att skicka.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hopphästar är av samma ras som dressyrhästarna.

Att FT-hästarna i tävlingskondis ofta ser ut som galoppörer innebär inte alltid att de ens har fullblod i sig- även om det är eftersträvansvärt.

Idag måste hästarna ha bättre teknik o fullblod har inte sällan långa lite hängande ben:angel:

Numera kan man dock knappt se skillnad på ett russ o ett tjockt luvigt fullblod- som går på lösdrift:p
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

men har absolut för mig att det finns kända hopphästar som har haft fång, däremot vet jag att Järvsöfax haft det. Undrar om det inte står på deras hemsida till och med.

Så som vanligt är allt inte så enkelt:-).

Men motion, som Du alltid förespråkar Axel, är absolut något som hjälper kroppens jämviktssystem.

Jag skulle vilja ställa frågan, vad är det i motion som gör att kroppen mår bättre?

Är det värmeutvecklingen vid all rörelse = extra åtgång av energin?

Är det att hjärtat pumpar snabbare? Att blodet ökar sin genomströmningshastighet? Att hästen svettas och därigenom gör sig av med slaggprodukter snabbare?

FA, Bengt of Sweden och alla andra, tacksam för utvecklingar, utvikningar etc på detta ämne:-).

Endorfiner, till att börja med. Triggar bla. igång kroppens belöningssystem. Som du är inne på, så blir det nog mer omsättning av alla kroppsliga funktioner. Syresättning, blodgenomströmningen mm. Och man ska nog inte underskatta vad motion gör för skelett.

Det enda motion jag inte kan rekommendera är den under stress. Stress triggar igång en rad andra "fly eller fäkta"-mekanismer som inte är bra. Men hästar är olika, så bäst är väl att hitta rätt motion och tempo för varje individ.

Jag själv har problem med ryggen och axlarna ibland. Men jag har märkt att rörelse och motion förkortar mina besvär avsevärt. Ibland är tar jag till och med NSAID och inväntar smärtlindring och kör på nästan som vanligt. Dagen efter har jag oftast inga problem. Det gäller att inte ta i för hårt. Känna efter var gränsen går. Att röra sig lagom mycket och aldrig så det gör ont.
(Massage brukar inte hjälpa eller).
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag skulle vilja ställa frågan, vad är det i motion som gör att kroppen mår bättre?

När det gäller rehabilitering av fång och speciellt de fånghästar som är IR (jag tror inte man vet hur stor andel av alla fånghästar som är det, personligen tror jag att det är vanligare än vad många tror) men i alla fall:

Motion dvs bla muskelsammandragningar ökar insulinkänsligheten så att hästens (och människans) celler lättare kan transportera in sockret. Då minskar blodsockerhalten, insulinet sjunker, insulinkänsligheten förbättras och IR minskar alltså. Det är motionen i sig som åstadkommer detta dvs det räcker med ett mindre motionspass för att förbättra insulinkänsligheten. Sedan blir den naturligtvis ännu bättre när motionen blir så mkt så att fettvävnaderna minskar. Fettvävnad bidrar till ökad IR.

Sedan finns det ju andra fördelar också.....
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

fullt återställd säger inte så mkt om den tidigare endast motionsridits.

Fast det där tycker jag låter lite knasigt, om man tänker på siffrorna som Strömsholm redovisar till exempel. För inte är det väl bara tävlingshästar de behandlar? Det är väl antagligen en större andel "fritidshästar" som behandlas, och det är väl då dessa som utgör de större delen av de 80 % som "återgår till samma arbete som innan sjukdomen"? Så visst tycker jag att man kan säga "fullt återställd" eller "återgår till samma arbete" även om en häst som bara motionsrids. Kan den klara det den klarade innan sjukdomen, så har den väl återgått till samma arbete?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Tack FA och BoS (numera förkortning för BengtofSweden:-)).

Jag är med på endorfiner som vad jag förstår frisläpps vid hård träning, men också vid allmänt välmående. Om jag förstår det rätt, man blir helt enkelt hög, fast jag förstår i o f s inte hur det påverkar energiomsättning. Blir man avslappnad med endorfiner?

Hur påverkar oxytoxin? (mina hästars favorithormon tror jag:-)).

Muskelsammandragning är jag med på att det påverkar omsättningen i muskeln, detta borde väl också innebära att även massage ökar energiutbytet eller vad jag skall kalla det för?

Jag har funderat en del på detta med att IR-hästar snabbt bygger depåer och även att dessa kan försvinna blixtsnabbt. Hur vet man att det verkligen är fettdepåer och inte vätska eller muskelinflammationer?

Är det någon som provat vätskedrivande vid dessa tillstånd?

Många frågor på mig idag:-) men kul om vi kan resonera om dessa ämnen:-).
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 611
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 828
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp