Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Nu har jag fått svaret på sockeranalysen men jag vet inte hur jag ska tolka den :crazy:
Det står 98 gram socker/kg ts är det bra eller dåligt?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Tack igen :) Då var det rätt som jag hade för mej.

Men om jag då ger 4 kg hö/dag så blir det ju bara 312 gram socker. Hö´t hade en ts på 80% enligt analysen vilket nog kan stämma eftersom provet är taget i ytterdelarna på rundbalar. Kanske ska man ta till lite eftersom det förmodligen är torrare inuti så kanske man ska räkna på att han får 400 gram för säkerhets skull. Halm innehåller väl inget socker alls eller? Det finns inget grönt i halmen.
Visst har du skrivit tidigare att din häst klarade 500 gram/dag? Vad väger din häst?

Jag funderar på hur jag bäst går vidare nu. Han har ju fortfarande lite fettnacke kvar även om den är betydligt mindre än vid anfallen. Han är också lite svullen vid ögonen och det har inte ändrat sig alls. Han har lite dubbelsteg också därför beslutade vi igår att sätta honom på en metacamkur till för säkerhets skull så att han inte får ett anfall till.
Han går ner lite väl fort så därför vill jag ju gärna kunna höja hö´t lite så att han går ned saktare för det är ju inte bra att han rasar. Kanske vågar jag ge honom 5 kg?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag tror att det spelar ganska stor roll hur ofta man utfodrar hästen.
Ditt hö har ju bra sockervärden.

Jag har fått för mig att det är bättre att ge mindre mängd flera ggr om dagen i stället för samma dygnsmängd uppdelat på färre utfodringstillfällen.

Det bör vara hur mkt den får i sig per gång och då vilket insulinsvar detta sedan ger i kroppen som är det viktiga, kanske inte den totala dygnsintaget av socker.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jo det tror jag också.
Idag får de hö 4 gånger om dagen och har alltid halm att äta om de vill. Det jag isåfall funderar på är att lägga till en fodring till mitt i natten. Jag sover ju ändå aldrig hela nätterna pga smärta så jag kan lika gärna ge dem ett mål till då.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Visst har du skrivit tidigare att din häst klarade 500 gram/dag? Vad väger din häst?

Han har ju pendlat lite i vikt, mellan 380 - 420, så 400 kg i genomsnitt. Och ja, han har klarat 500 gram/dag.

Dock, jag är inne på precis samma linje som Forest Autumn, att sprida portioner över dygnet. Jag har ju en automatiserad nattfodring numera. Den gick sönder här för några v sen och fick skickas på reparation. Och jag tycker faktiskt jag såg en försämring då. Nu är det i en 'dålig' fas då hans IR alltid blir sämre den här tiden på året, så kanske hade det inte märkts lika mycket om det varit i en bra fas.

Men min tro är att försämringen var pga att han fick dels ett större mål kl 22, och då dubbelt så mycket socker i det målet som han fick innan, och dels att han stod längre utan mat till morgonmålet.

Så jag tror också att så långt det är möjligt ge hyfsat jämnstora mål fördelat så jämnt över dygnet som möjligt. Dock, det måste ju vara rimligt och realistiskt med, man kan ju inte direkt hacka sönder sin nattsömn för att mata hästar mitt i natten t ex. Men har man möjlighet, pga obekväma arbetstider, inte kan sova utan vill röra sig lite, kan ha det automatiskt etc så tror jag det är det bästa faktiskt - och det speglar ju hur 'naturen tänkt' mest också.

Lillen får just nu, jag har strypt hans mat rätt hårt och han får för lite TS eg just nu, men.. 0,8 kg blött silage var 4:e h mellan 06-22. Klockan 22 får han 1.5 kg i kvällsmat och kl 02 får han lika mkt i nattmat. Jag har valt ge lite större giva inne då han inte har mkt annat att göra inne än stirra in i väggen. Ute kan han ju tuffla runt och knapra bark osv. Han går alltså in kl 22.

När nattutfodringen var sönder fick han alltså 3 kg kl 22 istället, och jag tycker som sagt jag såg en ganska markant försämring då vad gäller depåer, nackens hårdhet etc. Trots samma totalmängd/dygnsmängd.

Innan fick han 1.2 kg/fodring (ibland 1 kg, jag ändrar lite beroende på hull osv) dagtid och så 1.5 kg kväll resp natt. Och i somras när han mådde strålande IR-mässigt och tom började bli lite för tunn, då fick han fri halm och en 'sabla massa silage' (typ 2 kg per fodring dagtid och 4 kg till kvällen, då hade jag ingen nattfodring). Så han har ju klarat än mer socker än halvkilot, men då under den tid på året då han mår som bäst, så jag törs inte ha det som riktlinje under den betydligt mer besvärliga vintern.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag tror att det är en bra ide.
När min ponny hade haft fång, stod på boxvila och jag skulle banta henne så gav jag henne små mängder 7 ggr om dagen med början vid fem, halv sex på morgonen och sista gången ca halv tolv på kvällen.

(Det var kanske lite överdrivet.....)
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Tack för ditt svar. Nu vet jag lite mer hur jag ska tänka :)
Väldigt smart med din utfodring på natten, jag får be min sambo tänka till och se vad vi kan komma på.
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

Mitt problem är att han blir arg, riktigt otrevlig om han får mindre än 1 kg hö per giva :crazy: Han som alltid annars är snällheten själv hugger omkring sig och visar på alla sätt att han vantrivs så därför vågar jag inte ge mindre per giva än vad jag gör. Han måste ju må psykiskt bra också för annars tror jag att stressen gör det hela värre, det är ju ett vågspel.
Det är ju om jag vågar höja 1 kg som han kan få en gång till på natten men sju gånger skulle jag aldrig kunna få till.
Jag trodde ärligt talat inte han skulle varar hanterbar på en så liten giva som 4 kg eftersom han innan har blivit arg om han fått mindre än 8 kg hö/dygn. Det tog några dagar men sedan insåg han som tur är att halmen gick att äta, annars hade det aldrig gått.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Kan du blanda halm i givorna, eller hjälper det inte?

Jag tror nog du kan prova höja 1 kg om hullet är bra nu, veta kan man ju aldrig förrän man provar dock.

Jag vet precis vilket beteende du menar. Numera tycks Lillen tolerant mot låg TS, men tidigare så om han fick mindre än 1.3 kg TS/100 kg (dvs över minimi, men det var hans minimi) så blev han ett monster, matsönderstressad psykiskt, och magen pajade ihop. (Det är en av anledningarna att han blev tjock från början)
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag blandar redan halm i givorna och det är tack vare det som han nu accepterar att bara få så lite hö. Innan han började äta halmen var han inte så trevlig.
Jag får mäta honom igen i morgon och se hur mycket han har tappat sedan senaste mätningen och bestämma mej sedan om jag vågar höja eller inte. Jag vill ju verkligen inte att han ska få ett anfall till men han får ju inte heller tappa alltför mycket och för fort.

Han har ju aldrig haft problem med överhull tidigare utan gått på i stort sett fri tillgång eller helt fritillgång beroende på värdena. Han hade ju bara marginellt överhull nu med. Det var ju bara musklerna som omvandlats till fett efter den långa vilan och ett par kg uppgång. Han har till och med varit svår att hålla i hull vissa vintrar.
Det är ju det som känns så konstigt att han har haft så stort näringsbehov och helt plötsligt blir IR. Men jag tror att det som blev droppen var att han har fått stå på box och sedan haft hagvila så länge pga annan skada den här vintern. Först var det ju min häst som fick sömstick och de stod på box en vecka. När hon var bra hann de bara vara ute i hagen någon vecka innan han trampade snett och de fick stå inne på box i 12 dagar. Sedan fick han hagvila i fyra veckor och började skrittas efter det. Vi hann skritta i två veckor innan han började kännas ofräsch och jag trodde ju då först att det var av skadan men det visade ju sig vara fång.
Han har aldrig tidigare så länge vi har ägt honom vilat så länge utan alltid ridits regelbundet. Han är ju 17 år och har vad jag vet varit i stort sett frisk hela livet förutom då han hade borelia eller om det var erlischia innan vi köpte honom.

Nu när jag vet tecknen inser jag ju att han har haft synliga tecken länge. Han har haft svullet skap en sommar utan hittbar andledning, vi trodde att det berodde på insekterna och bytte hage vilket förmodligen stoppade ett anfall då de fick gå hemma i grushagen ett tag för att undkomma invasionen som var i gräshagen.
Han har haft ögoninflamationer och problem med rinnande ögon och då även svullnad vilket vi har trott berott på hård blåst då han har fått det efter sådana tillfällen.
Han har haft svullnad vid ganasherna vilket jag har trott berott på intensivt gnagande då det har kommit när gräset varit kort och då har vi bytt till grushagen och börjat stödfodra.
Allt som är tecken på att något inte står rätt till men jag hade ingen aning om att det kunde vara tecken på IR. Den veterinär vi haft ute har tyvärr inte heller kopplat ihop detta med IR. Jag kräver absolut inte att hen ska kunna komma ihåg varje enskilt symptom som man har ibland bara ringt och rådfrågat och ibland behövt ta ut för. Det är mej själv jag är irriterad på att jag inte la ihop ett och ett. Att jag saknade den kunskapen helt enkelt.
Det lustiga i sammanhanget är ju att jag har bytt från gräshage till grushage och hö vid alla tillfällen han har fått symptom utom vid just ögoninflamationerna för det har han fått även när de har gått i grushagen. Jag undrar hur många fånganfall jag har lyckats förhindra utan att veta om det?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

kl

Jag satt nyss och kollade igenom mobilens bilder och filmer. Hittade en film där jag hade tänkt spela in hästens reaktion på att det var lunchfodring.
Höet är färdigt och jag börjar ropa på hästen, han svarar och en liten stund senare kommer han i rask skritt ut ur skogen mot höet.

I filmen så reagerar jag dock oroligt och börjar muttra om *är du sjuk igen*, ser hur jag böjer mig ner och börjar känna på hovar och puls det första jag gör.. :crazy:

När jag kollade filmen såg jag det så svart på vitt, är det verkligen såhär man lever, att vid minsta lilla minskad bjudning på hästen hos hästen så blir man orolig för fång. Hemskt egentligen...

Nej hästen var inte sjuk, han hade nog bara inte lust att trava till lunchen den dagen. Men i mina fångsjuka ögon hade det tecknet lika gärna kunnat betyda att han fått ett nytt anfall.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag håller med. Är hemskt orolig när min nyinköpta kuse inte kommer galopperande till maten. Nu kände jag puls i 3 hovar så jag har tvingat veterinären att komma ut i kväll, blir sent men annars kan jag inte sova. I lördags kände jag också puls i båda fram då det han hade vilat i hagen - det var strålande sol. Han hade utvidgade ådror av värmen. Efter en promenad var han normal - sen ingen antydan till ngt sen dess. Men då har vi haft kallt och mulet. Idag samma sak - varmt väder, vidgade blodkärl, tydlig puls. Har inte vågat gå ut och känna efter nu då solen försvunnit.

Nån som vart med om samma sak? på ej fånghäst då, för kärnfrisk har kusen varit, men såklart får han väl nåt fel nu då jag är ägare. Jag har dålig karma, eller så är jag för noga??:crazy:
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nån som vart med om samma sak?

Nu ville du inte veta hur det var på fånghäst.. men jag berättar om min fånghäst ändå :p .

Förra våren (även denna) så var han i full gång, motionerades mycket. Det jag lade märke till var att varje dag det var extra varmt och soligt under våren/försommaren så fick han tydligare puls. Jag var livrädd varje gång, men jag tror att det helt enkelt var värmen som gjorde det, för så fort det blev mulet/svalare ute så försvann pulsen. Hästen var lika pigg och glad som vanligt även när han hade den där tydligare pulsen.

Kommer säkerligen bli lika orolig denna vår... :crazy:
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag känner igen mig och, ja, visst är det hemskt... :(

Tragiskt är ordet.. att man lever i ständig oro.

Nu när det nalkas vår och sprött gräs är jag riktigt orolig. Börjar t.om fundera på att stängsla bort varenda liten del i hagen som kan innebära gräs... även fast det förra året inte var några problem för hästen att äta de få strån som letade sig fram.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Puh....hoppas att vet. inte hittar nåt! märkt att han har tydliga ådror på benen nu då det är varmt och hästen har mycket päls. men detta betyder ju också att man är livrädd varje gång man känner efter pulsen hela våren/sommaren. Kanske borde man sluta?men då märker man ju inte IFALL hästen skulle vara sjuk...svårt det där!
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Förstår hur du kännre. Man blir ju väldigt hypokondrisk. Men jag tror man får lära sig vad som är normalläge för just ens egna häst.

Min blir också mer gallig i benen och mer puls när det är varmt. Hela sommaren förra året hade han mer puls än annars. Inte bultande, men mer än vanligt. Jag höll stenkoll flera gånger om dagen, för att se så att det inte blev värre, men försökte ändå ha lite is i magen och säga till mig själv, att så länge jag gör ALLT vad jag kan för att hålla honom frisk och det inte blir värre, samt att hans almäna mående verkar okej, måste jag försöka lita på att inget kommer att hända. Och inget hände heller.

Men jag tror man måste lära känna sin egen häst. Vad jag har förstått på andra i stallet och här på Buke, så är det inte helt ovanligt med lite tjockare/galligare ben och mer puls när det är varmt ute.

KL

I går hade jag hovslagare till pållen. Min hovslagare har numera börjat som klinikhovslagare (tror det är på samma klinik, som Bettysmatte var med sin Belle och Cloetta(?)), på samma klinik jobbar även den veterinären som tog hand om min när han fick sitt fånganfall (han var då på en annan klinik). Hursomhelst, berättade hovslagaren att veterinären brukade ta upp mig och min Wincent, som exempel på en lyckat fångrehabilitering, när det kom in nya fångisar, med ägare, som inte förstår hur mycket jobb som krävs för att få dom friska, men att det går. Han tyckte alltså att jag hade gjort ett bra jobb.
Varken veterinär eller hovslagare trodde ju egetnligen att jag skulle lyckas, fast det sa dom ju inte till mig förrän efteråt;)

Det är ju inte utan att man faktisk blir lite stolt:angel:

Tydligen har vi varit diskussionämne för ett större antal hovslagare och veterinärer:laugh: Ja, det är inte bara vi hästägare, som diskuterar hovslagare och veterinärer:idea:
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 083
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp