Bukefalos 28 år!

Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Aha till metforminet.;) men då borde det ändå fungera som bantningsmedel eller? Eller kanske inte:), nu börjar jag bli snurrig så jag går till stallet:)

Är det då inte risk för insulinkoma om man sänker blodsockret?

Om svullnaden går tillbaka direkt då, är det fett då? Eller vad kan det annars vara? Förstår tryckprovet eller vad vi skall kalla det för, för det handlar väl om densitet, eller?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej det kan vara annat än fett om det inte blir en fördjupning, men det är inte ett ödem.

Av någon anledning leder inte behandling med metformin allena till hypoglykemi (insulinkoma) ens hos människor. Fråga inte varför, jag vet inte ;) En risk hos människor - som hästar inte tycks drabbas av - är dock laktatacidos

Om man har fungerande GLUT4-transportörer etc, kanske inte metformin funkar? Undrar om metformin ger någon effekt om det ges till friska människor.. Det skiljer ju en del annat mellan människa och häst, så behöver ju inte säga ett dugg, men vore lite intressant att veta.

Man får ju inte glömma att än är metformin ganska lite forskat på och studerat hos häst, alltså i 'ordentliga studier', det som finns är en delvis översättning från människa, en handfull studier med skilda resultat - och klinisk erfarenhet, dvs det har provats medicinerats med 'i fält' och sen noterats effekt/erna av.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Allmänt knapplån

Hur snabbt har era fånghästar gått ned och hur hårt har ni bantat dem? Vår har fått halva givan hö mot normalt (enligt veterinärens rekomendation) också har jag gett honom halm upp till normal giva. Han har gått ned runt 20 kg enligt viktmåttbandet på 17 dagar. Jag är rädd att det går för fort men vill ju inte att han ska vara överviktig heller. Han har "alltid" vägt runt 500 kg och nu väger han 498 kg enligt måttbandet.
Han är normalt ganska svårfödd och det är väl där min rädsla finns, tänk om han tappar för mycket och är lika svår att få upp i hull igen som han brukar och vågar jag öka på hö´t så att det går saktare? Och, vad gör jag när han absolut inte får gå ned mer? Jag vågar ju inte ge honom mer hö :crazy:

Han fick dessutom ett nytt fånganfall i söndagskväll med fullt fylld nacke igen och stapplande steg. Nacken hade tidigare gått ned efter tre dagar med metacam. Det fånganfallet bedömdes dock som lindrigare än det tidigare. Vad som orsakade det i söndags vet jag inte och jag vet inte vad jag ska göra mer nu för att förhindra ett nytt anfall :(
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej jag vet inte sockerhalten, jag väntar tills jag har ett representativt prov att skicka in då vi har storbalshö är det svårt att öppna tillräckligt många för att ta prover.
Nej jag blötlägger inte, efter diskussion med min veterinär eftersom hen ansåg att det var så ytterst lite som försvann att det var onödigt.
Han äter 2 dl linfrökaka, 1 paket jäst och 3 dl ursköljd betfor i övrigt. Mineralerna i höt räcker därför får han inga separata mineraler.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej jag vet inte sockerhalten, jag väntar tills jag har ett representativt prov att skicka in då vi har storbalshö är det svårt att öppna tillräckligt många för att ta prover.
Nej jag blötlägger inte, efter diskussion med min veterinär eftersom hen ansåg att det var så ytterst lite som försvann att det var onödigt.
Han äter 2 dl linfrökaka, 1 paket jäst och 3 dl ursköljd betfor i övrigt. Mineralerna i höt räcker därför får han inga separata mineraler förutom selen.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej jag vet inte sockerhalten, jag väntar tills jag har ett representativt prov att skicka in då vi har storbalshö är det svårt att öppna tillräckligt många för att ta prover.
Nej jag blötlägger inte, efter diskussion med min veterinär eftersom hen ansåg att det var så ytterst lite som försvann att det var onödigt.
Han äter 2 dl linfrökaka, 1 paket jäst och 3 dl ursköljd betfor i övrigt. Mineralerna i höt räcker därför får han inga separata mineraler förutom selen.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej jag vet inte sockerhalten, jag väntar tills jag har ett representativt prov att skicka in då vi har storbalshö är det svårt att öppna tillräckligt många för att ta prover.
Nej jag blötlägger inte, efter diskussion med min veterinär eftersom hen ansåg att det var så ytterst lite som försvann att det var onödigt.
Han äter 2 dl linfrökaka, 1 paket jäst och 3 dl ursköljd betfor i övrigt. Mineralerna i höt räcker därför får han inga separata mineraler förutom selen.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej jag vet inte sockerhalten, jag väntar tills jag har ett representativt prov att skicka in då vi har storbalshö är det svårt att öppna tillräckligt många för att ta prover.
Nej jag blötlägger inte, efter diskussion med min veterinär eftersom hen ansåg att det var så ytterst lite som försvann att det var onödigt.
Han äter 2 dl linfrökaka, 1 paket jäst och 3 dl ursköljd betfor i övrigt. Mineralerna i höt räcker därför får han inga separata mineraler förutom selen.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nu vill jag inte säga emot din veterinär, men jag hade faktiskt försökt att blötlägga grovfodret ändå. Det kostar ju inget, förutom en del extra arbete. Tänk om det hjälper din häst lika mycket som det hjälpte min lilla!
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja jag tycker att det är jättesvårt vem man ska tro på :crazy: Man läser att det hjälpt för vissa också säger vissa att det inte spelar någon roll så vem ska man lita på?
Jag får nog öppna en massa balar iallafall och skicka analys på sockret för jag känner att det är nog vettigaste vägen att gå just nu.
Då vet jag ju iallafall vad det innehåller också får jag utgå ifrån det sedan.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag vill inte tjata ;), men du kan väl blöta under tiden tills analysen kommer tillbaks? Blötläggningen är väl lite "kontroversiell" eftersom man i vissa studier lakar ur relativt mycket socker och i andra studier nästan ingenting. Men, som sagt, eftersom det inte kostar något, och inte kan skada, så hade jag provat ändå!
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Det är många hästar som blir hjälpta av blötläggning och om chansen finns, varför inte testa. Du ser inom 1-2 veckor om det hjälper eller inte.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hur menar du att man ser det? Redan idag på morgonen så är han betydligt bättre. Stapplar inte, fettnacken har gått ned igen och han är sitt vanliga pigga glada jag igen. Så hur ska jag se om det hjälper att blötlägga?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Min häst blev av med sina depåer över ögonen, ögonen slutade rinna, svullnaden mellan ganacherna försvann. Fången gav sig och han rörde sig normalt igen. Ja, det började hända på två veckor. Efter ca 4 var all svullnad kring ögonen borta.
Allmäntillståndet blev piggare.
Jag har ju analys som visar att blötläggningen gjorde nytta.
Det finns undersökningar som visar att det fungerar och undersökningar som visar att det inte gör det.
Men varför tro på det negativa när båda finns.
Särskillt som så många ser resultat av det.
Använd mycket vatten, blötlägg 1-3 timmar och skölj av efter.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hur menar du att man ser det? Redan idag på morgonen så är han betydligt bättre. Stapplar inte, fettnacken har gått ned igen och han är sitt vanliga pigga glada jag igen. Så hur ska jag se om det hjälper att blötlägga?

Att dte inte kommer tillbaka kanske?

Oavsett så om du blöter så blir ju inget värre, har du tur blir det bättre och sen när du får analysen så vet du ju om du kan sluta, om du ska fortsätta etc.

Det kanske inte hjälper att blöta nej, så jag tycker inte det ska ersätta analys och att försöka hitta passande hö, men det blir ju inte värre av att blöta och det KAN göra stor skillnad ju.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej jag blötlägger inte, efter diskussion med min veterinär eftersom hen ansåg att det var så ytterst lite som försvann att det var onödigt.
Han äter 2 dl linfrökaka, 1 paket jäst och 3 dl ursköljd betfor i övrigt. Mineralerna i höt räcker därför får han inga separata mineraler förutom selen.


Din veterinär har kanske läst Longlands rapport från 2009. Hennes slutsats är följande:

“The current study aimed to mirror current common practise in hay soaking by UK horse owners. These results suggest that the amounts of WSC that leach from hay under
these conditions are highly variable, and although soaking will reduce WSC contents to some degree it may not be sufficient for some hays to render them safe to feed to equids prone to laminitis. Thus, to feed hay soaked as described here to animals pre-disposed to laminitis without information on post-soaking WSC contents is unwise.”

Ett problem med hennes undersökning var dock att hon använde väldigt lite vatten. Mängden vatten har stor betydelse för slutresultatet. Helst bör man byta vatten efter halva tiden.

Detta är från Katy Watts safergrass:

"The amount of reduction in sugar content was linear in respect to the period of time that the samples were soaked. The average amount of sugar reduction after 30 and 60 minutes in cold water was 18.9 and 30.7%, respectively. Generally, soaking for 60 min in cold water extracted the same amount of sugar as 30 minutes in hot water.

There was a fairly wide range of % reduction in sugars, from a high of 55.9% and a low of zero reduction."

Det finns en mängd hästägare som har sänt in både blötlagda och icke blötlagda prover av samma hö för analys och resulteten har minst sagt varit varierande, från upp till 50% reduktion till ingen reduktion av sockerhalten alls.

Någonting har orsakat att din häst har fått laminitis. Det är viktigt att försöka hitta orsaken och åtgärda denna. Har du ingen analys på sockerhalten i ditt grovfoder och du misstänker att din häst är IR skulle jag absolut blötlägga grovfodret före utfodring.

Utöver detta bör du även se till så att hästens foderstat är balanserad. Det finns speciella saker som man bör tänka på när det gäller IR-hästar.

Hårdbantning är definitivt ingenting jag skulle rekommendera. Det kan t.o.m. få motsatt effekt, dvs. hästen kan gå upp i vikt. Även om detta inte har hänt din häst är problemet att när man drastiskt minskar grovfodergivan så minskar man inte bara energin utan man minskar även intaget av andra viktiga näringsämnen som hästen behöver, t.ex. protein, mineraler och vitaminer.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Din veterinär har kanske läst Longlands rapport från 2009. Hennes slutsats är följande:

“The current study aimed to mirror current common practise in hay soaking by UK horse owners. These results suggest that the amounts of WSC that leach from hay under
these conditions are highly variable, and although soaking will reduce WSC contents to some degree it may not be sufficient for some hays to render them safe to feed to equids prone to laminitis. Thus, to feed hay soaked as described here to animals pre-disposed to laminitis without information on post-soaking WSC contents is unwise.”

Ett problem med hennes undersökning var dock att hon använde väldigt lite vatten. Mängden vatten har stor betydelse för slutresultatet. Helst bör man byta vatten efter halva tiden.

Detta är från Katy Watts safergrass:

"The amount of reduction in sugar content was linear in respect to the period of time that the samples were soaked. The average amount of sugar reduction after 30 and 60 minutes in cold water was 18.9 and 30.7%, respectively. Generally, soaking for 60 min in cold water extracted the same amount of sugar as 30 minutes in hot water.

There was a fairly wide range of % reduction in sugars, from a high of 55.9% and a low of zero reduction."

Det finns en mängd hästägare som har sänt in både blötlagda och icke blötlagda prover av samma hö för analys och resulteten har minst sagt varit varierande, från upp till 50% reduktion till ingen reduktion av sockerhalten alls.

Någonting har orsakat att din häst har fått laminitis. Det är viktigt att försöka hitta orsaken och åtgärda denna. Har du ingen analys på sockerhalten i ditt grovfoder och du misstänker att din häst är IR skulle jag absolut blötlägga grovfodret före utfodring.

Utöver detta bör du även se till så att hästens foderstat är balanserad. Det finns speciella saker som man bör tänka på när det gäller IR-hästar.

Hårdbantning är definitivt ingenting jag skulle rekommendera. Det kan t.o.m. få motsatt effekt, dvs. hästen kan gå upp i vikt. Även om detta inte har hänt din häst är problemet att när man drastiskt minskar grovfodergivan så minskar man inte bara energin utan man minskar även intaget av andra viktiga näringsämnen som hästen behöver, t.ex. protein, mineraler och vitaminer.

Tack så mycket för ditt svar!
Det är mycket möjligt att vet. har läst den studien och litar på den, vad jag ska lita på vet jag verkligen inte men vi får börja blötlägga höt iallafall.
Bantning och relativt hård är de råd jag har fått, det är alltså också fel :crazy: Jag känner mej som värsta nybörjaren trots så många år av hästerfarenhet.

Grovfodergivan är densamma nu som innan, enda skillnaden är att halmen fått ta över halva givan. Höt har så bra värden att det ska räcka för en lättfödd häst i vila vad gäller Mj, protein och mineraler. Däremot är han ju inte lättfödd vanligtvis. Hans normala foderstat i vila ligger på runt 64 Mj och drygt 400 protein mot nuvarande som ligger på 48 Mj och 220 protein. Detta ska alltså räcka för 500 kg häst.

Fången kom ju efter en skada, han har alltså stått på boxvila och innan dess fick han stå på boxvila pga av att hans kompis var skadad. (Han klarar inte av att vara ensam och vi har bara dessa två.) Veterinärens och min fundering är om fången kommit pga utebliven motion då han aldrig tidigare haft lätt för att lägga på sig eller bli fet. Hans muskler har helt enkelt omvandlats till fett vid vilan, han har alltså egentligen inte gått upp i vikt under vilan. Det är ju pga att han satte fettnacke som tanken om IR kom upp överhuvudtaget annars hade vi nog mer varit inne på överbelastningsfång pga av den ursprungliga skadan.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Att dte inte kommer tillbaka kanske?

Oavsett så om du blöter så blir ju inget värre, har du tur blir det bättre och sen när du får analysen så vet du ju om du kan sluta, om du ska fortsätta etc.

Det kanske inte hjälper att blöta nej, så jag tycker inte det ska ersätta analys och att försöka hitta passande hö, men det blir ju inte värre av att blöta och det KAN göra stor skillnad ju.

Ja vi får helt enkelt börja blötlägga höt för som du säger så blir det ju iallafall inte värre av det.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp