Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Tack då vet jag!
Det är ju detta som är så svårt, han blir ju så snabbt bättre när han får metacam så jag vet ju inte vad som hjälper mer.
Jag tänker väl inte så att jag vill tro på det negativa, jag försöker mer orka. Jag är såpass sjuk själv att detta med fånghäst har tagit all den lilla ork jag hade. Jag äter, sover, matar hästar och sedan orkar jag inte mer. Det extra jobb som det innebär att de står inne hela tiden är egentligen mer än vad jag orkar med om jag ska vara riktigt ärlig.

Jag har bestämt mej för att klara av den här persen, jag vägrar göra annat men gudarna ska veta att det är verkligen inte lätt när kroppen skriker av smärta för att jag måste gå ut en gång till :(

Turligt nog har vi redan uppgrusad hage så när han väl kan gå ut så är det inga problem att ta hand om en fånghäst. Om han inte kan gå på bete mer så får vi ta det då, då får de helt enkelt gå i vinterhagen året runt.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

En fråga till till er som kan: finns det örter som kan ge fång?
Jag fick höra igår att jag borde försöka få tag på ett hö som var av rent gräs (vilket slags gräs hen menade vet jag inte), gärna ett grövre som var sent slaget för det skulle innehålla mindre socker. Jag har alltså ett ängshö, enligt henom kunde vissa örter ge fång? Vilka örter då? Någon som vet för jag kan enkelt ringa höbonden och fråga för han har koll på sina ägor. Eller är det bara ännu en skröna?

Jag har också fått höra att det inte är någon ide att skicka höt på sockeranalys eftersom man inte vet vilken sockertyp det är som utlöser fång vid IR. Stämmer det?

Jag fick också rådet att ge fibergi eftersom de hade något foder som var speciellt anpassat för fånghästar. Vad jag vet så innehåller fibergi massor med socker? Det är väl också spannmålsbaserade vilket inte alls känns bra till en fånghäst.


Ja, jag vet verkligen varken ut eller in, vem jag ska lyssna på och inte lyssna på :crazy: Många kommer med råd och många tycker hit och dit och visa tycker jag är dum i huvudet för hästar kan ju inte få fång på vintern. Det måste ju helt enkelt vara något annat fel på hästen...
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

En fråga till till er som kan: finns det örter som kan ge fång?
Det finns det säkert men jag vet nog ingen.

Jag fick höra igår att jag borde försöka få tag på ett hö som var av rent gräs (vilket slags gräs hen menade vet jag inte), gärna ett grövre som var sent slaget för det skulle innehålla mindre socker.

Timotej är bra, rajgräs är dåligt. Sedan stämmer det att sent taget hö med mkt fibrer troligtvis innehåller mkt socker.

J
ag har också fått höra att det inte är någon ide att skicka höt på
sockeranalys eftersom man inte vet vilken sockertyp det är som utlöser fång vid IR. Stämmer det
?
Nej jag tycker inte att det stämmer. Problemet är lite att veta vad de analyserar men också vad som är farligt för en IR häst. Jag förklarar gärna vad jag menar.

Jag fick också rådet att ge fibergi eftersom de hade något foder som var speciellt anpassat för fånghästar. Vad jag vet så innehåller fibergi massor med socker? Det är väl också spannmålsbaserade vilket inte alls känns bra till en fånghäst
.
Nu minns jag inte vad detta foder innehåller. Men jag vet att man inte kan lita på alla fångfoder som finns. Om det är spannmålsbaserat ska man inte ge det till en fånghäst.


Ja, jag vet verkligen varken ut eller in, vem jag ska lyssna på och inte lyssna på :crazy: Många kommer med råd och många tycker hit och dit och visa tycker jag är dum i huvudet för hästar kan ju inte få fång på vintern. Det måste ju helt enkelt vara något annat fel på hästen...

Min uppfattning ( och jag har ingen utbildning på detta) är trots det att kunskaperna kunde ha varit bättre bland de som förväntas ha kunskaper om utfodring av fånghästar.

har pm at dig
 
Senast ändrad:
Sv: Rehabilitering vid Fång

Ang portabel röntgen. Min vet har det. Väldigt smidigt och bra. Bara häst och ägare, vet och assistent inne i stallet och alla 3 med samma skydd som används på klinik. Va väldigt bra när min fick fång i höstas då hon inte fick/kunde lämna boxen.
Och det här med skor eller inte skor. Beror helt på hästen. Kan förstå att det bästa vore om den fick gå utan men min häst som har sänkning och rotation klarar inte av att gå utan skor och sula fram. Dock kom inte skorna på förrän flera månader efteråt.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Det finns det säkert men jag vet nog ingen.

Nej jag tyckte att det var konstigt om örter skulle innehålla något som i sig själva ger fång.

Timotej är bra, rajgräs är dåligt. Sedan stämmer det att sent taget hö med mkt fibrer troligtvis innehåller mkt socker.

Innehåller mindre socker menar du eller? Eller innehåller det mer? Är det värt att köpa ett senare taget hö och behöva höja upp proteinet? Isåfall får jag be min höbonde om det.

Nej jag tycker inte att det stämmer. Problemet är lite att veta vad de analyserar men också vad som är farligt för en IR häst. Jag förklarar gärna vad jag menar.
.
Ja förklara gärna mer!

Nu minns jag inte vad detta foder innehåller. Men jag vet att man inte kan lita på alla fångfoder som finns. Om det är spannmålsbaserat ska man inte ge det till en fånghäst.

Nej det känns vansinnigt att ge ett sådant foder som innehåller socker och spannmål. Speciellt när jag har ett hö med så bra värden att det inte behövs. Jag tror att denne person inte är så duktig på foderberäkning utan mer litar på färdigfoder och ger ifall att.

Min uppfattning ( och jag har ingen utbildning på detta) är trots det att kunskaperna kunde ha varit bättre bland de som förväntas ha kunskaper om utfodring av fånghästar.

Ja jag tycker att veterinärer och hovslagare borde ha bra kunskap om hur man räknar foderstater så att man verkligen kunde fråga dem. Man ska inte ens behöva fundera på om deras kunskap är uppdaterad.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Timotej innehåller oftast mindre socker och fruktaner medan rajgräsen oftare har höga värden. Rent generellt så är det bättre med ett hö som har vuxit längre på vallen. Det innehåller mer fibrer och mindre socker/fruktaner än ett som är tidigt (bladigt i stället för m stjälk).
.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Fast Katy Watts säger att det mesta av sockret lagras i stammen och inte bladen.

TinyWiny
Min höleverantör säger att han brukar slå på eftermiddagen för då har strået torkat till innan det hamnar på marken, men efter våra samtal så förstår han att det blir helt fel ur sockersynpunkt så i år ska han försöka skörda på morgonen till mig, om det inte varit frost, och se om vi får fram ett lågsocker hösilage.
Viktigt är ju även att det gödslas och inte är torka för att undvika höga sockervärden. Han både gödslar och kan bevattna så det blir intressant att se om skörd på morgonen skapar ett bra IR-"hästhö"
Grässorterna är Timotej och Ängsvingel. (Rajgräs är inte bra)
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

*delvis KL*

Förra året hade jag 8.8% socker. Då slogs det tidigt på morgonen en molnig dag. I år blev det svårare, då det var så förbannat blött (jag vill ju ha andraskörd, så den blir sen, och förra året regnade och regnade och regnade det), så den slogs vid lunch en solig dag, helt enkelt för det var åt helsike för blött där på morgon/fm. Resultatet blev drygt 15% socker, dvs nästan en fördubbling.

Nu kan det givetvis bero på tid med, årets är slaget några v senare än förra årets, och det märks på proteinvärdena som är sämre.

Men det är 'samma vall' gödslat osv, så jag tror iaf en del av sockerskillnaden beror på att det slogs under olika väderlek. Det var i sig inte för sockret, utan att jag vill ha BLÖTT silage, men det hänger ju lite ihop. En dag när det torkar långsamt (mulet) är ju en dag med lågt socker, och en dag när det torkar fortare (sol) är ju en dag med högre socker.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Fast Katy Watts säger att det mesta av sockret lagras i stammen och inte bladen.

Socker lagras nog inte precis. Det omvandlas till fruktan som lagras i stammen och nära marken (om jag minns rätt, är lite osäker). Eller så omvandlas det till stärkelse om det är andra sorters gräs an vad vi har. Stärkelsen stannar kvar i bladen, den kan inte transporteras vidare.

Men oavsett vilket så är det så att ett tidigt grässtrå består bara av blad och ytterst lite fibrer. Ju äldre plantan blir desto större blir fiberandelen. I fiberdelen har sockret omvandlats till fibrer.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Är du säker på att det blir fruktan?

det borde via fotosyntesen bildas klorofyll som gör att gräset växer.

När min häst hade en leverskada så tålde den inte klorofyll- inget gräs alls.
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Fast Katy Watts säger att det mesta av sockret lagras i stammen och inte bladen.

TinyWiny
Min höleverantör säger att han brukar slå på eftermiddagen för då har strået torkat till innan det hamnar på marken, men efter våra samtal så förstår han att det blir helt fel ur sockersynpunkt så i år ska han försöka skörda på morgonen till mig, om det inte varit frost, och se om vi får fram ett lågsocker hösilage.
Viktigt är ju även att det gödslas och inte är torka för att undvika höga sockervärden. Han både gödslar och kan bevattna så det blir intressant att se om skörd på morgonen skapar ett bra IR-"hästhö"
Grässorterna är Timotej och Ängsvingel. (Rajgräs är inte bra)

??? är det hö eller ko ensilage du prata om???
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Hösilage
Han odlar till häst och har därför inget raj i sina odlingar och läser nu på för att få bättre produkt .
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Min höbonde har också tillgång till bevattning som han kan ta till om det inte regnar tillräckligt. Varför skulle det inte kunna bli hästhö ändå :confused:?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Är du säker på att det blir fruktan?
det borde via fotosyntesen bildas klorofyll som gör att gräset växer.
När min häst hade en leverskada så tålde den inte klorofyll- inget gräs alls.

Jag svarade på ett inlägg som handlade om gräsens lagring av socker och ett påstående om att K Watts menar att stjälkarna innehåller mkt socker. Nu har jag inte kollat vad hon har skrivit. Men jag har läst en hel del av hennes artiklar. Hon skriver ofta om NSC halten i växten och jag antar att det är där hon har skrivit att den är hög i stjälken.
NSC är förtkortning av NSC non structural carbohydrates på svenska, icke strukturella kolhydrater dvs socker, fruktan och stärkelse.

Klorofyll är inte ngt som bildas vid fotosyntesen utan det är det som möjliggör hela fotosyntesreaktionen.

utdrag ur Wikipedia
"Klorofyll är det ämne som ger växter deras gröna färg. Ämnet spelar en avgörande roll i fotosyntesen, det vill säga växternas omvandling av koldioxid, vatten och energi till kolhydrater och syrgas.

Klorofyllmolekylerna deltar inte i själva reaktionen utan fungerar som en sorts ljussamlande antenn. De tar upp det inkommande ljuset och överför energin till reaktionscentret."

Är det din häst med hudutslagen pga fotosensibilitet du menar?
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

Att bevattna gräsvall medan det växer om det är torka, gör att gräset blir mindre stressat och då producerar det mindre socker. Jag är glad att denna producent har den möjligheten.
Varför skulle det vara konstigt???
 
Sv: Rehabilitering vid Fång

KL

Jag följer med intresse diskussionen om bästa förhållanden för skörd då jag tänkt att nästa år få en skräddarsydd skörd till mina ponnyer.

Måste ändå få inflika att jag är så himla glad för det verkar som om min ponny är "återställd"! Så här har vår process sett ut:

Strax efter trettonhelgen (har inte vet underlaget här så jag är osäker på exakt datum) hörde jag hur ponnyn som var på väg ut till hagen inte gick som vanligt (jag hade vänt ryggen till för att öppna åt nästa) över betonggolvet. Då jag haft mina hästar mer el mindre barfota under flera år och har en med väldigt känsliga sulor (skodd fn) hade jag haft extra koll på denna sedan vi köpte i höstas eftersom jag inte visste vad hon tålde och just då hade förhållandena växlat rätt ordentligt veckan före så jag var liksom "beredd" på att något hovrelaterat skulle kunna dyka upp. Hur som helst ut och hämta och in på tjockt underlag där hon var rel obekymrad.

Under följande natt hade en annan häst kommit lös och spankulerat runt i stallet och troligtvis hade ponnyn då bockat runt i sin box, den såg väldigt omrörd ut och ponnyn kunde knappt röra sig längre. Ut med vet direkt så klart och behandling med finadyne. Två kurer på raken fick vi ta (10 dgr) och under denna tid låg ponnyn ofta och det märktes tydligt när effekten gick ur. Annan medicinering diskuterades men vet tyckte fördelen med detta var att man får en mer rättvis bild av hur läget eg är och jag ville inte smärtstilla så mycket att ponnyn skulle bocka runt. I slutet av de 10 dagarna drog jag ner ordentligt på grovfodergivan (fram tills dess var jag nämligen övertygad om att det var belastningsfång och hade bantat mer moderat), fram till fånganfallet hade hon fått bara något mindre giva än den svårfödda vbltravaren eftersom jag har lite svårt att ge lite mat, och då är detta en stor B/liten C av kallblodstyp så det klart att det var för mycket.

Hur som helst sjönk värmen i hovarna drastiskt efter några dagar med mindre givor. Väldigt fort växte det ner tydliga fångränder och trakterna började vika in under hovarna trots att hovarna inte var speciellt långa. På sulans undersida syntes dock ingenting. Hovarna verkades med kort tå och låga trakter (ståendes i boxen) och har hållits efter hela tiden med några veckors, ibland dagars, mellanrum. Tjockt med strö så att hovarna inte skulle ha mottryck av betonggolvet. Under 2-3 dagars tid i slutet av det akuta anfallet syntes tydligt att ponnyn grävde ner baktårna i ströet och jag var helt övertygad om att vi inte skulle ta oss igenom.

Efter ca 5 v såg hovarna så pass OK ut och värmen hade sjunkit så pass att vi började ställa ponnyn i en annan box med mindre strö i på dagarna. Ponnyn går med dubbelslag fram men utan att tveka och rör sig exakt likadant morgon och kväll. Vi testade att gå med henne men från början var det för tidigt och hon fick återgå till stallvistelse. Förrförra helgen verkades hon senast och vi testade att pulsa henne i djup, mjuk snö men dagen efter var hon lite varmare. Två dagar senare började vi skritta upp henne vid hand för mig varje morgon av dottern. Efter den där lilla temperaturhöjningen återgick hovarna till samma stadium som tidigare och ponnyns rörelsemönster har varit helt normalt (stort och luftigt alltså, hon är wc) med undantag för just isättningen fram, där det fortfarande varit dubbelsag. Sedan verkningen hade jag börjat fundera mer och mer över sulornas utseende då det för varje vecka sett ut som att strålen kommit längre och längre in i hoven utan att sulan för den delen sett sänkt ut.

Förra helgen skrittades hon uppsuttet på vår oskottade ridbana av dottern, 20 min två dagar i rad utan någon som helst försämring i vare sig rörelse eller värme. Då kände jag för första gången att vi faktiskt nog kunde blåsa faran över. I onsdags fick jag mina misstankar om sulan bekräftade då sulan plötsligt släppte på båda framhovarna vid morgonens hovkratsning och där under finns en jättefin, skålad ny sula. Ponnyn har stått inne helt igen sedan dess eftersom jag inte ville utsätta den nya sulan för någon som helst belastning, men imorsen skrittades hon för hand igen och så vitt jag kan se rör hon sig precis som innan anfallet. Svår att trava upp eftersom hon är så stökig och håller på och kastar sig, bockar och sparkar bakut under tiden men de sträckor jag kunde se ser det helt normalt ut.

Planen nu är att verka igen så fort det går så att vi får bort ännu mer av den hovvägg som ev har försvagad förbindelse. Efter det räknar jag med att hon kan bli lite öm igen ett tag men om det fortsätter som det gjort hittills tror jag att det faktiskt kan gå att börja rida igång henne på riktigt om 3-4 veckor förutsatt att underlaget håller sig OK. Troligtvis blir det också inköp av pådragsdojjor så att man kan motionera henne längre fram även när marken är hård. Just nu undviker jag gärna att sko eftersom jag misstänker att man behöver hålla efter både tår och trakter med ganska korta intervaller ett bra tag till.

Hon är inte röntgad. Först för att jag inte ville att hon skulle gå ett enda steg mer än nödvändigt och sedan för att förbättringen gått så otroligt snabbt på slutet att det känns som att den informationen inte är nödvändig längre. Dock ska jag be samma distriktsvet komma ut och titta på hennes tänder och vaccinera inom kort och då får hon naturligtvis avgöra om hon tycker det är nödvändigt eller ej.

Ponnyn kommer alltså att få fortsätta stå inne (står nu på ett ganska tunt lager strö, behöver fyllas på nytt) tills vi har testat henne i rörelse under kontrollerande former tillräckligt mycket för att känna oss säkra på att hon inte blir sämre av att springa omkring i hagen. När det väl blir hagsläpp blir det under tid då vi är hemma och under kortare stund till att börja med. Liten hage känns inte som något alternativ, hon är så pass stökig att det förmodligen bara kommer att trigga annu mer.

Jag är fullt medveten om att det kan komma bakslag och mitt hököga är på henne varje steg hon tar utanför boxen men det känns ändå som om ett ton tunga stenar har släppt från mitt hjärta och jag törs titta framåt - en liiten liiten bit åtminstone. Allt som allt har det gått 8 veckor, en period som känts som ett år men som ur fångperspektiv inte är någon tid alls.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 071
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp