Reining & SvRf.

Kort svar JA! (Bättre måste vi bli för sämre är svårt när man redan är sämst)

Eller... Sverige kommer svårligen kunna bli en världsnation i reining av minst tre skäl.

1: Djurlagstiftningen. Det är ett faktum att djur i exv. USA utsätts för mer påfrestning inom lagens råmärken än vad som är möjligt i Sverige. NRHA har haft en avspänd inställning till kraftigt smärtstillande med mera, även om det nu sker en snabb förändring i ( ur vår synvinkel) bättre riktning. Å andra sidan kanske det kan innebära att vi kan arbeta ur mer lika förutsättningar i en framtid, vem vet. En ytterligare fråga är om vi Vill vinna till kostnad av stenhårt pressande hästar vilka får hjälp av mediciner.

2: Hästmaterialet. Reiningen har inte status och med det de nödvändiga pengarna som krävs för att avla, träna och tävla hästar av världskaliber. Att vi sedan bor i ett frysfack gör det inte lättare varken ur avel- eller träningssynpunkt.

3: Avstånd. Det är långt till tävlingar i Europa. Det innebär stora kostnader och mycket tidsåtgång för att åka till tävlingar av nödvändig kaliber.

4: Arenor. Axvalla finns med 40x80 meter ridhus. Grevagården är smalare och har helfel underlag. Bökeberg har bra underlag, men är inte heller den optimal storleksmässigt.

5: Ryttarmaterialet. Ja, vi vet.


Jag förstår hur du tänker men jag vet inte om jag håller med helt gällande lagstiftningen. Hade det varit en så stor faktor borde det ju synas i andra grenar också, typ hoppning, dressyr, trav osv.
Däremot håller jag med dig när det gäller de övriga punkterna. Hästmaterialet speciellt..
 
Fast detta förstår inte jag? Reining utomlands går ju oxå under FEI´s regler som alla andra grenar, man får inte träna och tävla hästar och samtidigt ge smärtstillande?

Sen om Reining ska bli under SvRf så TROR JAG att det kommer krävas medlemsskap i en ansluten klubb samt licens för häst och ryttare. Har väldigt svårt att tänka mig annat.

Sen angående "finrummet" så kan ni nog glömma att komma med där.. Det gör inte ens fälttävlan, distans och körning. Det är bara dressyr och hoppning som gäller, så har det alltid varit och så kommer det förbli! Sorry....

Du har givetvis rätt gällande FEI och smärtstillande. Hade NRHA i tankarna. Dock vidhåller jag övriga punkter likt en ilsken terrier som vaktar skor. :D

Att förbundet är vikta till hopp och dressyr är tydligt. Dock är min övertygelse att reiningen i Sverige inte bryr sig om detta i egentlig mening. För reiningens del gäller det att utnyttja de nya kontakter med investerare som kan komma ur detta medlemskap. Att komma in i fina salongen tror jag inte är ens en lågprioriterad fråga för reiningdelen. De sitter hellre i stallet med en öl och snackar lite skit och tar hand om sina hästar.:)
 
Det här är ju också en inte helt ovanlig beskrivning.
Du separerar de lite "finare" NRHA-människorna från de lite "sämre" WRAS-människorna.

Jag har inte separerat någonting. Jag är inte aktiv inom WRAS och har inte varit på väldigt många år. Därav att jag inte vill uttala mig om WRAS. Jag känner till NRHA. Det är du som separerar och kallar NRHA för "finare" och WRAS för "sämre".
 
Förlåt men menar du att vi i Sverige aldrig kommer bli bättre än andra länder för att vi måste behandla våra djur på ett bättre sätt? :confused:

Tyvärr - ja. Vi är mer måna om våra hästar och vi ger dom inte smärtstillande och dylikt för att de ska ta sig igenom viktiga tävlingar. Eller menar du att svenskarna kan tänka sig att göra det i framtiden för att nå en högre status internationellt?

Gud förbjude att så sker.
 
Fast detta förstår inte jag? Reining utomlands går ju oxå under FEI´s regler som alla andra grenar, man får inte träna och tävla hästar och samtidigt ge smärtstillande?

De internationella tävlingar som leder till FEI tävlingarna har ingen kontroll ALLS vad gäller hälsa hos de startande hästarna.
Jag var på (NRHA) EM för några år sedan. Det var ingen veterinärbesiktning för de startande hästarna. Ville man ha en veterinär fick man ringa dit en. Det fanns ingen på själva tävlingen.

FEI tävlingar är annorlunda, men för att komma till dom så måste man (väl?) kvala på ett eller annat sätt. På dessa tävlingar där ingen veterinärbesiktning finns. Mig veterligen är det bara Sverige (och kanske Norge, Danmark och Finland?) som har veterinärbesiktning av startande reininghästar på alla nivåer ner till B-tävlingar. Utomlands - nej. Förutom då FEI.
Alla startande hästar dopingtestas inte heller på FEI tävlingar så risken att åka fast är inte heller jättestor.
 
Tyvärr - ja. Vi är mer måna om våra hästar och vi ger dom inte smärtstillande och dylikt för att de ska ta sig igenom viktiga tävlingar. Eller menar du att svenskarna kan tänka sig att göra det i framtiden för att nå en högre status internationellt?

Gud förbjude att så sker.

Nej det är givetvis inte det jag menar. Men att säga att det är djurskyddsreglerna här i sverige som gör att vi inte kommer högre internationellt tycker jag är lite off. Kim99 ger fler anledningar som jag tror är större anledningar, hästmaterial, avstånd osv.

Och angående veterinär och FEI finns allt i regelverk. Hur det var för ett par år sedan kan säkert ha ändrats eftersom reningen inte legat under FEI så länge. Även att jag upplevt dom större tävlingarna i europa ofta har bättre koll på hästarna på framridningen än vad det är här i sverige, kanske är en anledning till mindre "officiell" vetkoll. Dock tycker jag att det blivit mycket bättre här också bara under förra året.

Ju mer fokus det är på hästarnas hälsa desto bättre anser jag :)
 
Nej det är givetvis inte det jag menar. Men att säga att det är djurskyddsreglerna här i sverige som gör att vi inte kommer högre internationellt tycker jag är lite off. Kim99 ger fler anledningar som jag tror är större anledningar, hästmaterial, avstånd osv.

Och angående veterinär och FEI finns allt i regelverk. Hur det var för ett par år sedan kan säkert ha ändrats eftersom reningen inte legat under FEI så länge. Även att jag upplevt dom större tävlingarna i europa ofta har bättre koll på hästarna på framridningen än vad det är här i sverige, kanske är en anledning till mindre "officiell" vetkoll. Dock tycker jag att det blivit mycket bättre här också bara under förra året.

Ju mer fokus det är på hästarnas hälsa desto bättre anser jag :)

Det var EN anledning jag tog upp. Inte att det skulle vara den enda anledningen.

Jag tänker besöka Futurityt i Kreuth i April, så det ska bli intressant att se om kollen på framridningen har blivit bättre sedan EM 2013. Då var den i princip obefintlig.
 
@Similitude , vad hände på framridningen som du tycker borde ha kontrollerats bättre? Fencing och liknande? Väldigt tråkigt om ryttarna inte får tillsägelser om/när de gör något otillåtet. Jag var på Americana i höstas och såg en del framridning på tävlingsbanan och där var det inget att anmärka på tyckte jag (har ingen aning om det räknas till en större tävling, för mig var det stort i alla fall :D) fast jag vet att man många gånger i Tyskland har en annan syn på hästhantering än vad vi har i Sverige.

Jag tycker mig ibland ana en viss motsättning mellan WRAS och rasföreningarna där WRAS ses lite som kusinen från landet. Till exempel @kim99 skriver så här: "Som jag ser det är ett välfungerande WRAS bra för tillväxt inte minst. Många är det som började sin karriär inom WRAS för attt sedan gå vidare. " Det tycker jag är en om än subtil hint om att det är så att WRAS inte riktigt duger. Jag tycker att det är tråkigt samtidigt som jag till viss del förstår varför det blivit så. Själv kommer jag även i fortsättningen vara hänvisad till tävlingar inom WRAS och SRL i och med min bostadsort oavsett vad jag har för hästras. Den här ovänskapen eller kanske mer frostiga relationen mellan WRAS och ras/specialföreningarna tycker jag är onödig, vi är inte tillräckligt många utövare för att dela upp oss så. OM vi vill ta större plats i hästsverige och det är ju något man kan diskutera.

Jag tror att det kan fungera rätt bra med reining under ridsportförbundet så länge reiningen tillåts fungera så som det är tänkt. Att ha hjälmkrav, tränskrav och andra krav tror inte jag är någon säker väg till att uppnå säkerhet med hästar vilket ridsportförbundet tycks tro. Jag tycker att det är en fin chans till att få skicka ekipage till de stora mästerskapen, jag tror inte att varken WRAS eller ras/specialföreningarna har resurser till det utan då skulle det hänga på de enskilda ryttarnas resurser. Då kanske inte de bästa skulle få åka utan de med mest resurser.
 
@Similitude , vad hände på framridningen som du tycker borde ha kontrollerats bättre? Fencing och liknande? Väldigt tråkigt om ryttarna inte får tillsägelser om/när de gör något otillåtet. Jag var på Americana i höstas och såg en del framridning på tävlingsbanan och där var det inget att anmärka på tyckte jag (har ingen aning om det räknas till en större tävling, för mig var det stort i alla fall :D) fast jag vet att man många gånger i Tyskland har en annan syn på hästhantering än vad vi har i Sverige.

Vissa är onödigt hårdhänta mot sina hästar. Småsaker, men ryttarna hade kanske skärpt sig om de vetat om att det stått någon och tittat på och som haft mandat att kunna säga till på ett annat sätt än vi "vanliga dödliga". Eller att sitta och spinna 8-10 varv, eller ännu fler, känns inte helt ok exempelvis.
 
Det var EN anledning jag tog upp. Inte att det skulle vara den enda anledningen.

Jag tänker besöka Futurityt i Kreuth i April, så det ska bli intressant att se om kollen på framridningen har blivit bättre sedan EM 2013. Då var den i princip obefintlig.

Jag tolkade ditt inlägg som att du ansåg att Sveriges lagstiftning var det största problemet. Inte att andra länder "fuskar" med smärtlindring eller har bättre hästar..

På German Open förra året var det väldigt fin framridning, både youth och eliten.
 
Jag tolkade ditt inlägg som att du ansåg att Sveriges lagstiftning var det största problemet. Inte att andra länder "fuskar" med smärtlindring eller har bättre hästar..

På German Open förra året var det väldigt fin framridning, både youth och eliten.

Då ber jag om ursäkt att jag var otydlig. :)

Det var roligt att höra att framridningen på German Open förra året var bra. Det glädjer mig verkligen.
 
Jag tycker mig ibland ana en viss motsättning mellan WRAS och rasföreningarna där WRAS ses lite som kusinen från landet. Till exempel @kim99 skriver så här: "Som jag ser det är ett välfungerande WRAS bra för tillväxt inte minst. Många är det som började sin karriär inom WRAS för attt sedan gå vidare. " Det tycker jag är en om än subtil hint om att det är så att WRAS inte riktigt duger. Jag tycker att det är tråkigt samtidigt som jag till viss del förstår varför det blivit så. Själv kommer jag även i fortsättningen vara hänvisad till tävlingar inom WRAS och SRL i och med min bostadsort oavsett vad jag har för hästras. Den här ovänskapen eller kanske mer frostiga relationen mellan WRAS och ras/specialföreningarna tycker jag är onödig, vi är inte tillräckligt många utövare för att dela upp oss så. OM vi vill ta större plats i hästsverige och det är ju något man kan diskutera.

WRAS har gjort mycket bra för westernridningen i Sverige. Dock har föreningen under senaste 8-10 åren tappat fart, riktning, mål och verklighetsförankring på grund av inkompetent ledning kombinerat med varierande form av storhetsvansinne. Om WRAS duger eller inte är en högst subjektiv fråga. Bevisligen duger det åt ett antal personer som uteslutande tävlar på deras arrangemang. Har man en önskan att tävla mot de bästa som finns i landet är inte WRAS-tävlingar som gäller. Det är viktigt att det ska vara lättillgängligt att pyssla med western. Lokala klubbar och mindre tävlingar är alltid bra om man inte vill eller tycker sig ha möjlighet att åka till Axvalla, Grevagården, Bökeberg eller var man nu har tävlingar.
Att många börjat tävla i WRAS för att sedan går vidare till andra föreningar är inte konstigare än att exv. Zlatan börjat i en lokal klubb, gått vidare till Malmö FF och sedan fann mer utmaning i proffsklubbar i Europa. Att han lämnade Malmö betyder inte att den klubben inte är bra och tillräckligt utmanande för många andra på samma sätt som att WRAS inte är dåligt per definition.


Min uppfattning är att WRAS utveckling gått kraftigt bakåt under fel ledning under sista 8-10 åren. Medlemmar och klubbar lämnar i stort antal. Styrelsernas storhetsvansinne, förmåga att rätta kostnader efter inkomster och ovilja att lyssna på medlemmar har skapat bekymmer internt.
Personer som insett att styrelserna bytt stadgar på egen hand viket försvårar medlemspåverkan och gör styrelsen och påpekat detta för andra medlemmar, har blivit uteslutna ur WRAS genom hemlighetsmakeri, konstiga "opartiska" disciplinnämnder med personer trogna styrelsen. Den som är intresserad finner mycket information i fb-gruppen "WRAS & SvRf där uteslutningarna, kritiken från de som var med och drev upp WRAS från början uttrycker sin oro och ilska över föreningens riktning och behandling av medlemmar.
När sedan WRAS ledning helt oombett gett sig själva uppdraget att vara någon form av talesperson för Westernsverige är det kanske förståeligt att de andra föreningarna tröttnar, inte minst när det bevisas att kunskapen stundtals är något skral.
Man får inte heller glömma att många som är med i specialföreningarna även är medlemmar i WRAS-klubbar, även om de sällan eller aldrig tävlar i för sin WRAS-klubb. Detta för att de vill stödja sin lokala westernklubb.
 
Det är viktigt att det ska vara lättillgängligt att pyssla med western. Lokala klubbar och mindre tävlingar är alltid bra om man inte vill eller tycker sig ha möjlighet att åka till Axvalla, Grevagården, Bökeberg eller var man nu har tävlingar.
Att många börjat tävla i WRAS för att sedan går vidare till andra föreningar är inte konstigare än att exv. Zlatan börjat i en lokal klubb, gått vidare till Malmö FF och sedan fann mer utmaning i proffsklubbar i Europa. Att han lämnade Malmö betyder inte att den klubben inte är bra och tillräckligt utmanande för många andra på samma sätt som att WRAS inte är dåligt per definition.


Jag tänker mig att WRAS är viktigt för att hålla liv i westernridningen i hela landet. Vi är ändå rätt många som bara på grund av avståndet dras oss för att åka till exempelvis Axvalla. Specialföreningarna behöver inte på något sätt jobba för westernridning i hela landet, det har däremot WRAS tagit på sig och det tycker jag är bra.

Jag tycker inte att ditt exempel om Zlatan går att jämföra med diskussionen om WRAS vs specialföreningarna. Malmö FF och Byalaget FF tillhör båda två fotbollförbundet. WRAS och specialföreningarna är helt olika förbund/föreningstyper.

Min uppfattning är att WRAS utveckling gått kraftigt bakåt under fel ledning under sista 8-10 åren. Medlemmar och klubbar lämnar i stort antal. Styrelsernas storhetsvansinne, förmåga att rätta kostnader efter inkomster och ovilja att lyssna på medlemmar har skapat bekymmer internt.
Personer som insett att styrelserna bytt stadgar på egen hand viket försvårar medlemspåverkan och gör styrelsen och påpekat detta för andra medlemmar, har blivit uteslutna ur WRAS genom hemlighetsmakeri, konstiga "opartiska" disciplinnämnder med personer trogna styrelsen.

När sedan WRAS ledning helt oombett gett sig själva uppdraget att vara någon form av talesperson för Westernsverige är det kanske förståeligt att de andra föreningarna tröttnar, inte minst när det bevisas att kunskapen stundtals är något skral.

Att WRAS gått bakåt tidigare är tråkigt men vi kan inte ta det som en anledning till att låta det fortsätta gå bakåt eller ge upp. Förbundsstyrelsen är så vitt jag vet till stor del utbytt och kan inte lastas för tidigare styrelsemedlemmars misstag. Dessutom är det medlemmarna som väljer och då gäller det att vara i kontakt med valberedning och i övrigt vara aktiv på årsmöten. Styrelsen kan inte byta stadgar själv men oklara formuleringar har förekommit men det gäller då också för medlemmarna att vara aktiva och insatta i vad beslutet på mötet gäller.

Är det verkligen så att WRAS inte har blivit ombedda att fungera som ansiktet utåt för Westernsverige? Det är illa om det är så att förbundet tagit på sig det utan att vara ombedda. Å andra sidan kan det ju finnas protokoll med beslut om det. När det gäller kunskapen hos WRAS styrelsemedlemmar så vet jag inget om det eller hur det kan bevisas men återigen så är det medlemmarna som väljer styrelse så då måste medlemmarna tänka igenom sina val mer noggrant.
 
Det är viktigt att det ska vara lättillgängligt att pyssla med western. Lokala klubbar och mindre tävlingar är alltid bra om man inte vill eller tycker sig ha möjlighet att åka till Axvalla, Grevagården, Bökeberg eller var man nu har tävlingar.
Att många börjat tävla i WRAS för att sedan går vidare till andra föreningar är inte konstigare än att exv. Zlatan börjat i en lokal klubb, gått vidare till Malmö FF och sedan fann mer utmaning i proffsklubbar i Europa. Att han lämnade Malmö betyder inte att den klubben inte är bra och tillräckligt utmanande för många andra på samma sätt som att WRAS inte är dåligt per definition.


Jag tänker mig att WRAS är viktigt för att hålla liv i westernridningen i hela landet. Vi är ändå rätt många som bara på grund av avståndet dras oss för att åka till exempelvis Axvalla. Specialföreningarna behöver inte på något sätt jobba för westernridning i hela landet, det har däremot WRAS tagit på sig och det tycker jag är bra.
Jag tycker inte att ditt exempel om Zlatan går att jämföra med diskussionen om WRAS vs specialföreningarna. Malmö FF och Byalaget FF tillhör båda två fotbollförbundet. WRAS och specialföreningarna är helt olika förbund/föreningstyper.

WRAS fyller en funktion att samla intresserade av westernridning, det är självklart. Själva tanken är inget fel på. WRAS har under majoriteten av sina 30 år varit bra för western i Sverige. Detta speciellt när föreningen styrdes av kompetent folk vilka satt kvar under lång tid och medlemmarnas väl främst. Det skedde en försämring vilket mynnade ut i bråket kring anslutningen till SvRf, då dolda agendor avslöjades och de enligt FS obekväma personer (som slog vakt om medlemmarnas fortsatta makt och insyn i föreningen) uteslöts på evig tid ur WRAS.

Att specialföreningarna inte behöver jobba för westernridning i hela landet förstår jag inte riktigt.

Meningen med jämförandet mellan Malmö FF och BK Flagg var att visa att BK Flagg på inget vis är en dålig förening bara för att några väljer att gå vidare mot nya utmaningar i andra föreningar. Samma tanke överfört på WRAS där någon kanske börjar sin karriär med sedan väljer att söka sig till en annan förening av olika skäl.


Min uppfattning är att WRAS utveckling gått kraftigt bakåt under fel ledning under sista 8-10 åren. Medlemmar och klubbar lämnar i stort antal. Styrelsernas storhetsvansinne, förmåga att rätta kostnader efter inkomster och ovilja att lyssna på medlemmar har skapat bekymmer internt.
Personer som insett att styrelserna bytt stadgar på egen hand viket försvårar medlemspåverkan och gör styrelsen och påpekat detta för andra medlemmar, har blivit uteslutna ur WRAS genom hemlighetsmakeri, konstiga "opartiska" disciplinnämnder med personer trogna styrelsen.

När sedan WRAS ledning helt oombett gett sig själva uppdraget att vara någon form av talesperson för Westernsverige är det kanske förståeligt att de andra föreningarna tröttnar, inte minst när det bevisas att kunskapen stundtals är något skral.

Att WRAS gått bakåt tidigare är tråkigt men vi kan inte ta det som en anledning till att låta det fortsätta gå bakåt eller ge upp. Förbundsstyrelsen är så vitt jag vet till stor del utbytt och kan inte lastas för tidigare styrelsemedlemmars misstag. Dessutom är det medlemmarna som väljer och då gäller det att vara i kontakt med valberedning och i övrigt vara aktiv på årsmöten. Styrelsen kan inte byta stadgar själv men oklara formuleringar har förekommit men det gäller då också för medlemmarna att vara aktiva och insatta i vad beslutet på mötet gäller.
Att FS har nya ansikten är ett måste. De har säkert de bästa intentioner, men frågan är om föreningen är inom räddning. Inte så att den dör här och nu, för den som sagt fyller en funktion, men tidigare FS har misskött föreningen på ett imponerande sätt. Att WRAS åter kommer blomstra för i fornstora dagar är en utopi. Tyvärr. Orsaken till föreningens grundstötning har med att göra att medlemmarna inte engagerade sig, utan överlät beslutsfattande till F utan erforderlig kontroll. Ett bekymmer i alla föreningar är oviljan att engagera sig i styrelsearbete eller på annat sätt hjälpa till med mantimmar i sin förening.
Tidigare FS arbetade målinriktat för att minska medlemmarnas möjlighet att påverka genom att ha ett antal vattentäta skott vilka förslag och funderingar skulle passera. På så sätt säkerställdes möjligheten att besvärande frågor och tankar skulle försvinna på vägen. Just denna hantering har FS fått mycket! kritik för. Stadgarna var som du säger oklart formulerade, något som Kan bero på okunskap, men lika väl medvetet då FS påstår sig ha tolkningsföreträde.


Är det verkligen så att WRAS inte har blivit ombedda att fungera som ansiktet utåt för Westernsverige? Det är illa om det är så att förbundet tagit på sig det utan att vara ombedda. Å andra sidan kan det ju finnas protokoll med beslut om det. När det gäller kunskapen hos WRAS styrelsemedlemmar så vet jag inget om det eller hur det kan bevisas men återigen så är det medlemmarna som väljer styrelse så då måste medlemmarna tänka igenom sina val mer noggrant.

Vilka skulle bett WRAS att företräda alla avel- och specialföreningar? Medlemmarna i ras- och specialföreningarna har inte gett WRAS något mandat att företräda dom. Nuvarande FS måste inse att föreningen är i kris, de måste inse att kostymen de har är för stor. Eftersom man inte har medlemsunderlag att fylla kostymen, måste man byta kostym. En slimmad, transparent kostym som passar användarna.

Jag hoppas att vi får se en förening i bättre hälsa om några år. Men det kräver som du säger aktiva medlemmar vilka även har kunskap och intresse att bidra till föreningens stabilitet. Hoppas att de finns.
 
Jag har uppfattningen att specialföreningarna jobbar för sin ras eller gren och den som vill ansluta får det. WRAS har däremot uttalat att det är ett förbund för westernridning i hela landet. Jag skulle till exempel kunna bli medlem i SQHA men ser ingen anledning eftersom det inte finns någon aktivitet i min del av landet. Alltså måste jag vara med i WRAS om jag vill tävla i westernridning av något slag. För rasföreningarna finns inget "tvång" för att jobba i hela landet medan jag upplever att WRAS har tagit på sig detta "tvång". Jag tycker fortfarande att Zlatan-jämförelsen haltar, inom ett förbund bör det inte finnas något behov av att gå vidare till nya utmaningar inom samma sport. Förbundet bör ha alla nivåer, likt ridsportförbundet.

Angående ditt sista stycke @kim99 så trodde jag att du syftade på föreningen Westernsverige eftersom du använde versal. WRAS ska givetvis inte ta på sig att tala för alla organisationer i landet som sysslar med westernridning.

Jag är rätt säker på att förbundsstyrelsen vet om att kostymen är för stor och att förändring är på gång.
 
Jag har uppfattningen att specialföreningarna jobbar för sin ras eller gren och den som vill ansluta får det. WRAS har däremot uttalat att det är ett förbund för westernridning i hela landet. Jag skulle till exempel kunna bli medlem i SQHA men ser ingen anledning eftersom det inte finns någon aktivitet i min del av landet. Alltså måste jag vara med i WRAS om jag vill tävla i westernridning av något slag. För rasföreningarna finns inget "tvång" för att jobba i hela landet medan jag upplever att WRAS har tagit på sig detta "tvång". Jag tycker fortfarande att Zlatan-jämförelsen haltar, inom ett förbund bör det inte finnas något behov av att gå vidare till nya utmaningar inom samma sport. Förbundet bör ha alla nivåer, likt ridsportförbundet.

Angående ditt sista stycke @kim99 så trodde jag att du syftade på föreningen Westernsverige eftersom du använde versal. WRAS ska givetvis inte ta på sig att tala för alla organisationer i landet som sysslar med westernridning.

Jag är rätt säker på att förbundsstyrelsen vet om att kostymen är för stor och att förändring är på gång.

Du har rätt att WRAS finns i större del av landet- och det är jättebra. De bör vara de som är första kontakten för de som byter inriktning mot western. Att sedan vissa väljer att helt eller delvis gå vidare ser jag då inte som ett bekymmer.
SQHA och SPHA är avelsföreningar. Deras uppdrag som affiliate är att verka för Quarter- respektive Paintavel i Sverige. De är inga tävlingsarrangörer i samma utsträckning som SRHA mfl.

Men det finns inget som hindrar att en westernförening på valfri plats i Sverige kontaktar SQHA/SPHA och med hjälp av dessa föreningar arrangerar en så kallad "Special Event". Där kan man plocka ut ett mindre antal klasser inkl. allbreed. Jag är övertygad om att avelsföreningarna skulle vara intresserade att samarbeta med en westernklubb som har lokal kunskap och kontakter för att genomföra en tävling under en dag, eller flera om det finns möjlighet och underlag.

WesternSverige är märklig. Ingen förening vet varför det är en fördel att vara med, vet inte vad det kostar att vara med. WS har inga medlemmar förutom WRAS och WRIS samt tävlingsarrangören SvShows. Avelsföreningarna och specialföreningarna fann sina namn på hemsidan som medlemmar. Detta utan att blivit tillfrågade, något som skapade mycket förvåning och irritation.
 
Du har rätt att WRAS finns i större del av landet- och det är jättebra. De bör vara de som är första kontakten för de som byter inriktning mot western. Att sedan vissa väljer att helt eller delvis gå vidare ser jag då inte som ett bekymmer.
SQHA och SPHA är avelsföreningar. Deras uppdrag som affiliate är att verka för Quarter- respektive Paintavel i Sverige. De är inga tävlingsarrangörer i samma utsträckning som SRHA mfl.

Men det finns inget som hindrar att en westernförening på valfri plats i Sverige kontaktar SQHA/SPHA och med hjälp av dessa föreningar arrangerar en så kallad "Special Event". Där kan man plocka ut ett mindre antal klasser inkl. allbreed. Jag är övertygad om att avelsföreningarna skulle vara intresserade att samarbeta med en westernklubb som har lokal kunskap och kontakter för att genomföra en tävling under en dag, eller flera om det finns möjlighet och underlag.

WesternSverige är märklig. Ingen förening vet varför det är en fördel att vara med, vet inte vad det kostar att vara med. WS har inga medlemmar förutom WRAS och WRIS samt tävlingsarrangören SvShows. Avelsföreningarna och specialföreningarna fann sina namn på hemsidan som medlemmar. Detta utan att blivit tillfrågade, något som skapade mycket förvåning och irritation.

Jag tycker att det är ett bekymmer att folk vill gå vidare. Jag tycker inte att WRAS ska vara den typen av förbund/förening som man ska gå vidare från.

Att ordna AQHA/SQHA-klasser på en tävling är inte det allra lättaste har jag förstått från de som gjort det. Jag märker också att tävlingen genomförs på ett lite annorlunda sätt som kanske inte alltid är till gagn för att öka tävlingslusten.

Jag kikade just inte på Westernsveriges medlemmar och det verkade finnas ett par medlemmar till. Jag har inte sett att rasföreningarna har angetts vara medlemmar men det betyder ju inte att det aldrig hänt. Meningen så vitt jag förstår är att skapa en slags paraplyorganisation för westernridningen eftersom den ändå är så pass splittrad.
 
SvRf har en regel som säger att ekipage inte får tävla i andra förbunds tävlingar. Rastävlingarna har aldrig blivit ifrågasatt än t.ex. ArabSM, FjordSM o.s.v. Eftersom Reining idag inte anordnas av SvRf är det inget problem, som jag ser det, men läser ju SvRf:s egen idé om grenen och det planeras reglemente, tävlingar ja allt som hör till. Frågan jag ställer mig då, var hamnar Nrha? Det är ingen rastävling anordnad av Aqha t.ex. Kommer SvRf vidhålla sin regel eller släpper man den? Var en som tidigare i tråden nämnt att det dykt upp mer frågor än svar och jag kan nog hålla med om det.

WRAS har ett klart berättigande och det bl.a för att man har klubbar i hela landet men min åsikt är att man lever lite för stort med tanke på det lilla medlemsantal man har. Det har fallit sig så att myndigheter och andra etablerade förbund har vänt sig till WRAS som är ett gammalt förbund i landet och som tagit med WRAS i olika arbetsgrupper, så även idag. Det är ju enklare att man vänder sig till ett förbund än en massa olika klubbar som westernridningen ändå består av (inte bara rasklubbar utan även grenklubbar). Var Westernsverige kommer att placera sig är lite oklart men jag tror att idén är god. Hoppas nu att fler klubbar går med och ser värdet av det.

Jag har varit rätt engagerad så här långt, i WRAS. Där har jag dock tappat lusten även om det är det förbund som ger mig bäst möjlighet till att komma ut i tävling då jag har korsningshäst samt en av en helt annan ras. Känns sådär att behöva åka långt bara för en all breed-klass, då duger WRAS rätt bra...
 
Jag tycker att det är ett bekymmer att folk vill gå vidare. Jag tycker inte att WRAS ska vara den typen av förbund/förening som man ska gå vidare från.

Att ordna AQHA/SQHA-klasser på en tävling är inte det allra lättaste har jag förstått från de som gjort det. Jag märker också att tävlingen genomförs på ett lite annorlunda sätt som kanske inte alltid är till gagn för att öka tävlingslusten.

Jag kikade just inte på Westernsveriges medlemmar och det verkade finnas ett par medlemmar till. Jag har inte sett att rasföreningarna har angetts vara medlemmar men det betyder ju inte att det aldrig hänt. Meningen så vitt jag förstår är att skapa en slags paraplyorganisation för westernridningen eftersom den ändå är så pass splittrad.

Ska man inte kunna eller ska man inte vilja lämna WRAS? Önskvärt vore det givetvis om WRAS kunde rycka upp sig ordentligt och fungera bra nog att medlemmar stannar och att fler tävlar på dessa tävlingar. Men WRAS har de facto inte lika bra arrangemang för tävlande som ras och specialföreningarna har. Vissa WRAS-anslutna klubbar gör bra arrangemang, det måste man ge dom. Dock kan de räknas på ena handens tumme-typ.
WRAS saknar en viktig del som AQHA/APHA- klasser erbjuder. Poäng/ranking på sin häst. Dessa poäng är inte sällan mer värda för tävlande än SM-medaljer och högar med rosetter.

Att det skulle vara svårt att arrangera ställer jag min lite tveksam till. Annorlunda mot WRAS är det dock säkert och därför upplevs omständigt. Special Event (som inte funnits så länge) är utformad för att vara enkelt att arrangera och enkelt att rodda runt för funktionärer.

I skrivande stund är enligt WS hemsida följande medlemmar:
AAAvorks Bökebergs Arena
SWShows
WRAS
WRIS.

Bökeberg Arena är tävlingsarrangör och tävlingsarena i Skåne.
SwShow är uteslutande vinstdrivande tävlingsarrangör(medlem i WS, ledamot i WS och arrangör av SM)
WRAS.
WRIS. (Lokal förening i Skåne)

WS som samlande paraply är en bra tanke. Tyvärr tror jag de i nuvarande form riskerar ha svårt med objektiviteten då majoriteten i styrelsen har sitt levebröd i i Svensk Westernridning. Jävsituationerna är uppenbara på flera områden.







 
Bökeberg Arena är tävlingsarrangör och tävlingsarena i Skåne.
Finns det någon som vet vad Bökeberg Arena (AAAvorks?) egentligen är idag, efter alla diffusa turer de senaste åren? :confused:

Att en hel del klubbar och enskilda medlemmar lämnat WRAS, framför allt under den mest turbulenta tiden för ett par år sedan, tror jag inte har så mycket med klubbarnas tävlingsarrangemang och dess nivå att göra - utan mest med SvRF-soppan. Jag tror att en stor andel av westernryttarna i Sverige trots allt inte prioriterar rasförbundens tävlingar eller har ambitioner mot elitnivå, utan är ganska tillfreds med tävlande på klubb- och regionnivå.
 

Liknande trådar

M
Western Jag har tidigare tyckt att det var lite kul med buke och diskussionerna här, men nu handlar alla trådar om problem på nybörjarnivå...
2
Svar
30
· Visningar
2 356
Senast: monke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp