Reining & SvRf.

Jag tror att en stor andel av westernryttarna i Sverige trots allt inte prioriterar rasförbundens tävlingar eller har ambitioner mot elitnivå, utan är ganska tillfreds med tävlande på klubb- och regionnivå.

Håller med.
Och funderar på varför man (många/en del/några) anser att när man blir riktigt duktig så ska man "gå vidare" från WRAS till någon rasförenings arrangemang eller SRHA eller liknande.
Varför inte delta i tävlingar som arrangeras av WRAS?
Som någon (tror @Cilva ) skrivit: WRAS borde inte behöva vara en organisation att "gå vidare från".

Är man duktigast och rider den bästa hästen så vinner man. Har man otur så var det någon på en arab eller någotannat som för dagen gjorde en bättre ritt och då vann det ekipaget.

Och om de där bästa ryttarna deltar, så sorterar det sig antagligen ganska bra att de som inte håller måttet väljer en lite beskedligare nivå att tävla på.

Att det sedan finns rasförbund och rastävlingar är en helt annan sak, det finns ju inom andra raser och andra grenar också så det är helt oproblematiskt.

Man kan ju fundera, nu med SvRF.
Eftersom det handlar om att ta ut ett landslag kan man tänka sig att de bästa ryttarna kommer att ansluta sig till SvRF-ansluten klubb och tävla på tävlingar arrangerade av SvRF.
Men jag hoppas ju att även de som inte är eliten, också kommer att göra det.

Såtillvida tycker jag att SvRF är bra: man arrangerar inom samma förbund, från gräsrotslätt nivå upp till svåraste nivå inom samma förbund. I alla ingående discipliner.
 
Att en hel del klubbar och enskilda medlemmar lämnat WRAS, framför allt under den mest turbulenta tiden för ett par år sedan, tror jag inte har så mycket med klubbarnas tävlingsarrangemang och dess nivå att göra - utan mest med SvRF-soppan.


När min klubb valde att gå ur WRAS var det, tyvärr, till stor del på grund av förbundets strul med tävlingar. Fick aldrig svar på planerade tävlingar och datum, tävlingar blev godkända i systemet men plockades sen bort för att godkännas igen och tas bort. Allt slutade med att tävlingar fick ställas in med kort varsel viket resulterade i en stor kostnad för klubben och sånt blir ju ohållbart i längden
 
Ska man inte kunna eller ska man inte vilja lämna WRAS? Önskvärt vore det givetvis om WRAS kunde rycka upp sig ordentligt och fungera bra nog att medlemmar stannar och att fler tävlar på dessa tävlingar. Men WRAS har de facto inte lika bra arrangemang för tävlande som ras och specialföreningarna har. Vissa WRAS-anslutna klubbar gör bra arrangemang, det måste man ge dom.

Special Event (som inte funnits så länge) är utformad för att vara enkelt att arrangera och enkelt att rodda runt för funktionärer.

I skrivande stund är enligt WS hemsida följande medlemmar:
AAAvorks Bökebergs Arena
SWShows
WRAS
WRIS.

WS som samlande paraply är en bra tanke. Tyvärr tror jag de i nuvarande form riskerar ha svårt med objektiviteten då majoriteten i styrelsen har sitt levebröd i i Svensk Westernridning. Jävsituationerna är uppenbara på flera områden.

Att vara med i en förening är frivilligt men jag tycker inte att WRAS ska vara en förening som man väljer att lämna för att gå vidare mot nya höjder så att säga. Medlemmarna måste dock vara aktiva i att driva WRAS, är man inte med och tar beslut kan man inte klaga på dem sedan. Jag tycker att de WRAS-tävlingar jag besöker för det mesta är bra organiserade men ibland ser jag saker som skulle kunna effektiviseras. Vad är bättre på specialföreningarnas tävlingar för de tävlande?

Jag vet inte om de tävlingar med AQHA-klasser jag besökt (senast i september -15) har varit Special Event men det låter ju som ett bra koncept.

På Westernsveriges hemsida anges uppe till vänster även SRHA som medlemsförening men inte på sidan som listar medlemsföreningar. Jag måste dock skriva att jag inte riktigt hur du tänker dig att en styrelse ska fungera när du först skriver att WRAS styrelse inte har nog med kunskap och sedan skriver att i Westernsveriges styrelse är det risk för jäv eftersom styrelsemedlemmarna lever på westernridning, och därmed borde besitta en hel del kunskap. WRAS styrelse går att påverka på kommande årsstämmor men Westernsverige är jag inte så insatt i.
 
När min klubb valde att gå ur WRAS var det, tyvärr, till stor del på grund av förbundets strul med tävlingar. Fick aldrig svar på planerade tävlingar och datum, tävlingar blev godkända i systemet men plockades sen bort för att godkännas igen och tas bort. Allt slutade med att tävlingar fick ställas in med kort varsel viket resulterade i en stor kostnad för klubben och sånt blir ju ohållbart i längden

Vad tråkigt att det var så. Jag antar att distriktet inte fungerade som det ska (det är ju de som godkänner tävlingar). Lever klubben kvar ändå eller har medlemmarna bytt till andra klubbar (specialförening/annan WRAS-förening)?
 
Såtillvida tycker jag att SvRF är bra: man arrangerar inom samma förbund, från gräsrotslätt nivå upp till svåraste nivå inom samma förbund. I alla ingående discipliner.

Om det hade gått att samsas så hade det här varit det allra bästa alternativet tycker jag. Som det är nu är jag dock emot en sammanslagning.
 
Vad tråkigt att det var så. Jag antar att distriktet inte fungerade som det ska (det är ju de som godkänner tävlingar). Lever klubben kvar ändå eller har medlemmarna bytt till andra klubbar (specialförening/annan WRAS-förening)?

Ja distriktet givetvis, skrev lite snabbt där. Jodå klubben är kvar och vi har årsmöte imorgon. Har lite dålig koll på medlemsantalet före och efter, men antalet ekipage på tävlingar och så är nog lika varierande nu som när vi var med
 
Och, bara för att vara övertydlig, en sammanslagning har det inte talats om på länge.
Eller jo, talats - men inte avsetts. :angel:

Jag är inte helt säker på vad din smiley betyder som jag förstår det var pratet om sammanslagning något som kom sig av ett gammalt beslut (eller om det stod i stadgarna) om att WRAS ska sträva efter att bli en del av ridsportförbundet eller något liknande. Det skulle ha varit kvar från tidernas begynnelse. Jag tycker att det var helt okej att ha fått det utrett och inte antaget.
 
Ja distriktet givetvis, skrev lite snabbt där. Jodå klubben är kvar och vi har årsmöte imorgon. Har lite dålig koll på medlemsantalet före och efter, men antalet ekipage på tävlingar och så är nog lika varierande nu som när vi var med

Vad kul att föreningen ändå är kvar. Hade varit tråkigt om folk slutat helt med westernridning. Ordnar ni tävlingar i samarbete med någon specialförening eller i samarbete med er själva så att säga?
 
Vad kul att föreningen ändå är kvar. Hade varit tråkigt om folk slutat helt med westernridning. Ordnar ni tävlingar i samarbete med någon specialförening eller i samarbete med er själva så att säga?

Vi ordnar själva, i princip. Samarbetar med Jultorp.
Tycker det fungerat bra för oss, visst har det varit lite svackor och svårt att få ihop det ibland. Men generellt har det varit bra uppslutning och trevlig stämning!
 
Vad kul att föreningen ändå är kvar. Hade varit tråkigt om folk slutat helt med westernridning. Ordnar ni tävlingar i samarbete med någon specialförening eller i samarbete med er själva så att säga?

Vi håller ju till i Skaraborg så det finns ju mycket westernfolk här
Och som @sthu säger ordnas det mesta själv. Förra året har det vart mest tävlingsträningar men tror det är planerad någon mer riktigt tävling till iår
 
Jag är inte helt säker på vad din smiley betyder som jag förstår det var pratet om sammanslagning något som kom sig av ett gammalt beslut (eller om det stod i stadgarna) om att WRAS ska sträva efter att bli en del av ridsportförbundet eller något liknande. Det skulle ha varit kvar från tidernas begynnelse. Jag tycker att det var helt okej att ha fått det utrett och inte antaget.
Stadgarna säger fortfarande att WRAS "...är självständigt, men har som målsättning att samarbeta med Svenska Ridsportförbundet samt övriga organisationer med westernridning på programmet." Begreppet samarbeta hade, möjligen med goda intentioner, kommit att övertolkas rätt långt till att avse ett samgående eller vad som under hela processen kom att beskrivas som en sammanslagning. Denna hade även i praktiken beretts ganska långtgående, utan förankring hos medlemmarna. Min smiley syftade på att det dessutom visade sig att en bilateral sammanslagning per se aldrig varit aktuell, utan det som diskuterats och förhandlats mellan förbundens respektive arbetsgrupper var att WRAS ensidigt skulle lägga ner sin verksamhet och avveckla förbundet - och SvRF skulle i sin befintliga förbundsorganisation starta en westernsektion.
 
Håller med.
Och funderar på varför man (många/en del/några) anser att när man blir riktigt duktig så ska man "gå vidare" från WRAS till någon rasförenings arrangemang eller SRHA eller liknande.
Varför inte delta i tävlingar som arrangeras av WRAS?
Som någon (tror @Cilva ) skrivit: WRAS borde inte behöva vara en organisation att "gå vidare från".

Det är tämligen välkänt att konkurrensen inte är jättestor inom WRAS. Har man nått så långt så att man alltid ligger i topp på WRAS tävlingarna så ligger det ganska nära till hands att gå över till någon av specialföreningarna. Det är där eliten tävlar. Att sitta och plocka rosetter blir i längden ganska trist och de flesta som gillar att tävla gillar att utmana sig själva och då behöver man bättre konkurrens.

Man kan vända på det också. Om man har blivit så bra att man i princip alltid vinner, hur roligt är det för dom andra tävlande?

Jag ser inget fel i det här alls. WRAS är utmärkt om man vill ligga på hobbynivå och kommer ut ett fåtal gånger/år. Vill man behålla de bästa ryttarna så behöver WRAS tävlingarna "steppa upp" lite.
 
Men hur ska de göra det om de bästa tävlar på någon annan tävling?

Som jag skrev. De måste steppa upp lite. Göra attraktivare tävlingar genom att använda sig av bättre anläggningar, bättre domare, bättre priser osv. Helt enkelt öka prestigen att tävla på deras tävlingar. Då kommer de bästa ryttarna att komma.
 
Som jag skrev. De måste steppa upp lite. Göra attraktivare tävlingar genom att använda sig av bättre anläggningar, bättre domare, bättre priser osv. Helt enkelt öka prestigen att tävla på deras tävlingar. Då kommer de bästa ryttarna att komma.

Jag skulle bli glad över exempel på vad som är bättre anläggningar, domare och priser. Jag brukar nämligen vara med och ordna tävlingar i min förening.
 
Men hur ska de göra det om de bästa tävlar på någon annan tävling?
Våga ha klasser i B och A t.ex. Många WRAS-klubbar harvar på med E, D och möjligen C. De flesta som har kommit en bit på väg klassas upp rätt fort. Många WRAS-klubbar kämpar med att få deltagare till de lägre klasserna och att då lägga in högre klasser kan vara ett vågspel. Vissa klubbar har också svårt att få funktionärer till sina tävlingar. Då jag suttit i en distriktstyrelse märkte vi där att inte många sökte om stöd från WRAS heller, trots att det informerades om förlustbidragen.
 
Jag skulle bli glad över exempel på vad som är bättre anläggningar, domare och priser. Jag brukar nämligen vara med och ordna tävlingar i min förening.

De enda anläggningar jag vet med bra underlag för reining är Axvalla och Bökeberg. Bökeberg är sålt och ingen verkar veta ifall det kan arrangeras tävlingar där framöver. Kanske finns det privata ridhus man kan hyra. Det vet jag inte. Däremot funkar det inte med de flesta ridskolor pga underlaget och inte heller är tävlingar som hålls utomhus attraktiva. Bra framridningsmöjligheter är ett absolut måste och uppstallning likaså.

Domare. De som tävlar reining på högre nivå vill ha NRHA domare som dömer. Som det är nu så kan man inte jämföra sina score som man får om man rider för en NRHA domare mot en WRAS domare exempelvis. Det är skillnad på domarnas utbildning.

Priser. Det är prispengar som gäller om man ska locka de bästa. Prylar är inte så intressant.

Dessa tävlingar är naturligtvis rätt dyra så man måste nästan ha sponsorer. Äran och en fin rosett lockar inte de bästa. Jag förstår att de flesta föreningar inte har möjligheter att arrangera den här typen av tävlingar. Det kostar otroligt mycket pengar. Jag har heller inte en universallösning på hur man ska lösa det så de bästa ryttarna kommer och att man samtidigt håller ner kostnaderna.
WRAS tävlingar fyller sin funktion, absolut! "Problemet" är att det är som 2 läger. WRAS vs. NRHA tävlingar. Hur man ska överbrygga det... Den som löser det blir nog en idol i reining-Sverige. :)
 
Flaskhalsen är väl antalet utövare, tänker jag. Det går ju ungefär 1 westernryttare på 100 engelskryttare, nånstans runt 3000 westernryttare i landet. Av dessa är det långt ifrån alla som tävlar öht. Av de som tävlar är det långt ifrån alla som tävlar reining. Av de som tävlar reining är det långt ifrån alla som är på "elitnivå". Jag vet inte, men gissar att det kan handla om högt räknat ett femtiotal personer i landet, knappast fler än hundra. Och dessa är utspridda geografiskt. Och alla har, av olika individuella orsaker, inte möjlighet att tävla på samma datum oavsett. Så jag tror att det finns stora utmaningar redan innan man ens börjar fundera på hur varje enskild tävling skall kunna bli så attraktiv som möjligt. Man behöver förstås inte kasta yxan i sjön på en gång, men förutsättningarna går ju inte att trolla bort. :crazy:
 

Liknande trådar

M
Western Jag har tidigare tyckt att det var lite kul med buke och diskussionerna här, men nu handlar alla trådar om problem på nybörjarnivå...
2
Svar
30
· Visningar
2 356
Senast: monke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp