Bukefalos 28 år!

Reining & SvRf.

Vi kanske ska satsa på att bli fler utövare innan vi lägger allt krut på stora tävlingar på hög nivå?
Locka in mer folk, ha mer tävlingar och sen börja elitsatsa. Vad efterfrågar "den vanliga" westernryttaren?
 
Vi kanske ska satsa på att bli fler utövare innan vi lägger allt krut på stora tävlingar på hög nivå?
Locka in mer folk, ha mer tävlingar och sen börja elitsatsa. Vad efterfrågar "den vanliga" westernryttaren?

Ja det tror jag. Samtidigt är det en balansgång för att inte tappa den topp som faktiskt finns (eller skulle kunna finnas). Jag orkar inte ens ta reda på hur långt jag har till Axvalla och Bökeberg, 100+ mil förmodligen.

Frågan är då vad den "vanliga" westernryttaren vill ha. Jag är nog inget bra referensexemplar eftersom min önskning är tävling (för att det är roligt) och jag anpassar mitt deltagande till utbudet av klasser och de förutsättningar som råder på just den platsen. Jag rider de grenar som finns och är inte främmande för att fylla ut klasser ovanför min aktuella nivå bara för att de ska bli av.
 
Frågan är då vad den "vanliga" westernryttaren vill ha.

Jag ska faktiskt göra en enkät i klubben om just detta, har bara inte fått tummen ur än :angel: Det kanske kan gå att använda i större skala med när det är klart?

Jag tror ärligt talat att de flesta är på just "ha kul"-nivå, och åtminstone jag är rätt nöjd där. Känns som att man är exkluderad från de högre klasserna när man inte har en "äkta" westernnhäst ;)
 
Jag ska faktiskt göra en enkät i klubben om just detta, har bara inte fått tummen ur än :angel: Det kanske kan gå att använda i större skala med när det är klart?

Jag tror ärligt talat att de flesta är på just "ha kul"-nivå, och åtminstone jag är rätt nöjd där. Känns som att man är exkluderad från de högre klasserna när man inte har en "äkta" westernnhäst ;)

Att man är lite exkluderad stämmer nog. Själv rör jag mig inte särskilt ofta på tävlingar där "eliten" finns men jag har tränat och tränar för några stycken och de är åtminstone då positiva till min häst. Men å andra sidan får de ju då betalt för det :D

Ha kul-tävlingarna hos oss brukar dra mycket starter men det gäller att ha en balansgång så att föreningen inte tappar de duktigaste. Svårt! Enkät är nog vettigt.
 
De enda anläggningar jag vet med bra underlag för reining är Axvalla och Bökeberg. Bökeberg är sålt och ingen verkar veta ifall det kan arrangeras tävlingar där framöver. Kanske finns det privata ridhus man kan hyra. Det vet jag inte. Däremot funkar det inte med de flesta ridskolor pga underlaget och inte heller är tävlingar som hålls utomhus attraktiva. Bra framridningsmöjligheter är ett absolut måste och uppstallning likaså.

Domare. De som tävlar reining på högre nivå vill ha NRHA domare som dömer. Som det är nu så kan man inte jämföra sina score som man får om man rider för en NRHA domare mot en WRAS domare exempelvis. Det är skillnad på domarnas utbildning.

Priser. Det är prispengar som gäller om man ska locka de bästa. Prylar är inte så intressant.

Dessa tävlingar är naturligtvis rätt dyra så man måste nästan ha sponsorer. Äran och en fin rosett lockar inte de bästa. Jag förstår att de flesta föreningar inte har möjligheter att arrangera den här typen av tävlingar. Det kostar otroligt mycket pengar. Jag har heller inte en universallösning på hur man ska lösa det så de bästa ryttarna kommer och att man samtidigt håller ner kostnaderna.
WRAS tävlingar fyller sin funktion, absolut! "Problemet" är att det är som 2 läger. WRAS vs. NRHA tävlingar. Hur man ska överbrygga det... Den som löser det blir nog en idol i reining-Sverige. :)

Tror vi möjligen att SvRF har större möjligheter att arrangera jämfört med WRAS-anslutna klubbar?
Man ska förstås komma ihåg att det inte är så stora prispengar inom SvRF dressyrtävlingar heller.
 
Tror vi möjligen att SvRF har större möjligheter att arrangera jämfört med WRAS-anslutna klubbar?
Man ska förstås komma ihåg att det inte är så stora prispengar inom SvRF dressyrtävlingar heller.

Som jag ser det så finns ingen egentlig lösning. De bästa kommer inte att åka på tävlingar där det inte finns bra prispengar. Man vill inte slita på sina bästa hästar när det ändå inte "ger" något. Om ni förstår hur jag menar? De bästa vill möta de bästa och inte tävla mot de som tävlar på "motionsnivå".

Jag tror inte att svaret ligger i SvRF-arrangerade tävlingar. Inte om inte prispengarna blir hyfsade. Det är min personliga, och högst amatörmässiga, åsikt.
 
Som jag ser det så finns ingen egentlig lösning. De bästa kommer inte att åka på tävlingar där det inte finns bra prispengar. Man vill inte slita på sina bästa hästar när det ändå inte "ger" något. Om ni förstår hur jag menar? De bästa vill möta de bästa och inte tävla mot de som tävlar på "motionsnivå".

Jag tror inte att svaret ligger i SvRF-arrangerade tävlingar. Inte om inte prispengarna blir hyfsade. Det är min personliga, och högst amatörmässiga, åsikt.

Nej, det är säkert så. De bästa åker bara på lukrativa tävlingar. Men så ser det ju till viss del ut inom andra tävlingsdiscipliner också. Toppskiktet inom hoppning åker inte runt på mindre tävlingar utan håller sig till de stora - utom när de ska träna fram en ny häst.
Det är väl inte orimligt att det är lika inom reiningen.

Däremot kan det väl vara bra om tävlingar i alla nivåer/svårighetsgrader hålls inom samma organisation.
Sedan om det är WRAS eller SvRF må kvitta i mina ögon.
Just rasföreningar tycker jag är sämre eftersom de som rider annat än "amerikanare" då inte får riktigt samma möjligheter att starta (jag vet att SRHA och NSBA inte är rastävlingar i den meningen) utan får hålla sig till "specialklasser" (syftar på allbreedsklasserna) men inte är välkomna i alla klasser.
Jag vill också tillägga att jag är fullt medveten om att en riktigt bra reininghäst rimligen bör vara quarter eller paint pga anatomiskt bättre förutsättningar för exempelvis stopp.

Huruvida det kommer att arrangeras reining eller inte inom SvRF är nog mycket upp till de aktiva. Om man vill tävla reining inom SvRF, bör man rimligen gå med i en ridklubb och försöka påverka sin ridklubb att arrangera även någon reiningklass, kanske samma dag som en dressyrtävling eller hopptävling där man redan har funktionärer och folk på plats. En eller två reiningklasser där det rimligen blir rätt få deltagare, kan antagligen bli ett lite trevligt inslag som också visar vad reining är för något.
 
Det jag ser som krångligt med SvRF är att de har väldigt mycket krav på anläggningen och föreningen för att få ordna en tävling. Det ska se ut på ett visst sätt, vara på ett visst sätt och det ska finnas en viss sorts funktionärer. Reiningen är ju inte jättestor i jämförelse och då tror jag att själva tävlingsapparaten bli enorm att ro runt bara för ett fåtal startande, lite som det verkar vara om man vill ordna klasser i samarbete med SQHA/AQHA.

Det främjar inte gräsrötterna tror jag. Å andra sidan kanske det inte alls blir så utan väldigt lätt och smidigt att ordna. Underlaget lär väl kanske bli den största stötestenen.
 
Det jag ser som krångligt med SvRF är att de har väldigt mycket krav på anläggningen och föreningen för att få ordna en tävling. Det ska se ut på ett visst sätt, vara på ett visst sätt och det ska finnas en viss sorts funktionärer. Reiningen är ju inte jättestor i jämförelse och då tror jag att själva tävlingsapparaten bli enorm att ro runt bara för ett fåtal startande, lite som det verkar vara om man vill ordna klasser i samarbete med SQHA/AQHA.

Det främjar inte gräsrötterna tror jag. Å andra sidan kanske det inte alls blir så utan väldigt lätt och smidigt att ordna. Underlaget lär väl kanske bli den största stötestenen.
Håller inte med alls! SvRF har snarare lägre krav på anläggningarna än vad reiningryttarna har. Vet inte heller vad det är för funktionärskrav du menar?
Däremot tror jag det blir knepigt ekonomiskt att arrangera en ren reiningtävling, eller några klasser t ex i samband med dressyrtävling, då den stora utgiften för arrangörerna oftast är domaren. Svårt att få ihop det ekonomiskt om det inte är skapligt många starter...
Sen beror det ju på vilka domare SvRf kommer att godkänna? Hur många reiningryttare på låg nivå är beredda att betala licensen i SvRF? Anmälnings/startavgifter är ju också oftast rejält mycket högre än på WRAS-tävlingar.
En större möjlighet för att få ihop det är nog att lägga in SvRF-klasser på vanliga westerntävlingar, alltså samarbeta
 
Håller inte med alls! SvRF har snarare lägre krav på anläggningarna än vad reiningryttarna har. Vet inte heller vad det är för funktionärskrav du menar?
Däremot tror jag det blir knepigt ekonomiskt att arrangera en ren reiningtävling, eller några klasser t ex i samband med dressyrtävling, då den stora utgiften för arrangörerna oftast är domaren. Svårt att få ihop det ekonomiskt om det inte är skapligt många starter...
Sen beror det ju på vilka domare SvRf kommer att godkänna? Hur många reiningryttare på låg nivå är beredda att betala licensen i SvRF? Anmälnings/startavgifter är ju också oftast rejält mycket högre än på WRAS-tävlingar.
En större möjlighet för att få ihop det är nog att lägga in SvRF-klasser på vanliga westerntävlingar, alltså samarbeta

Licenserna är rätt dyra inom SvRF, och livstidslicens för häst är avskaffat tyvärr.
Anmälningsavgiften tycker jag inte skiljer jättemycket per klass utifrån min erfarenhet på relativt blygsam nivå.
 
Håller inte med alls! SvRF har snarare lägre krav på anläggningarna än vad reiningryttarna har. Vet inte heller vad det är för funktionärskrav du menar?

Jag tror att reiningryttarna har helt andra typer av krav på underlaget än SvRF, därför skrev jag att det nog kan bli den största stötestenen. Jag är inte väldigt insatt i SvRF men när jag pratar med aktiva i min lokala förening verkar det vara mycket stora krav på att det ska finnas ridbana av en viss storlek, framridningsbana av en viss storlek, anläggningen ska vara uppbyggd på ett visst sätt för att kunna användas osv, osv. Jag har även fått den uppfattningen att det krävs väldigt många fler funktionärer vid en dressyrtävling än vid en WRAS-tävling.
 
Jag tror att reiningryttarna har helt andra typer av krav på underlaget än SvRF, därför skrev jag att det nog kan bli den största stötestenen. Jag är inte väldigt insatt i SvRF men när jag pratar med aktiva i min lokala förening verkar det vara mycket stora krav på att det ska finnas ridbana av en viss storlek, framridningsbana av en viss storlek, anläggningen ska vara uppbyggd på ett visst sätt för att kunna användas osv, osv. Jag har även fått den uppfattningen att det krävs väldigt många fler funktionärer vid en dressyrtävling än vid en WRAS-tävling.
Nja måtten på banorna skiljer sig inte, snarare är det inom reining önskvärt med större banor än i t ex dressyr. Kraven på anläggningen i övrigt har jag aldrig hört talas om, och jag är med och arrangerar hopp- och dressyrtävlingar i min ridklubb.
På en dressyrtävling krävs inte många funktionärer förutom domare och sekretariat, alltså detsamma som i reining.
På en hopptävling krävs fler, ungefär som på en vanlig westerntävling med trailklasser.
 
Håller inte med alls! SvRF har snarare lägre krav på anläggningarna än vad reiningryttarna har.
Visst är det så. Reiningryttare har krav på underlaget och skötseln av detsamma av den enkla anledningen att det är viktigt. Stopp på dåligt underlag kan innebära att hästen får ont och blir tveksam att stoppa under lång tid. Att sedan skaderisken för hästarna är uppenbar. Ingen vettig ryttare vill satsa på en korrekt och hård stopp om underlaget är tveksamt av ovan anledningar.

Däremot tror jag det blir knepigt ekonomiskt att arrangera en ren reiningtävling, eller några klasser t ex i samband med dressyrtävling, då den stora utgiften för arrangörerna oftast är domaren. Svårt att få ihop det ekonomiskt om det inte är skapligt många starter.
SRHA är den förening i Sverige som anordnar FEI-CRI-klasser och dessa förläggs (om det blir fler än en tävling) på SRHA´s tävlingar där de andra reiningklasserna också erbjuds.

Sen beror det ju på vilka domare SvRf kommer att godkänna?
De domare vilka innehar NRHA-kort torde vara aktuella som domare under FEI-CRI-klasserna. SvRf kan inte ha egna regler i detta, då de endast är ett förbund i FEI-familjen och får inrätta sig efter detta skulle jag tänka mig.

Hur många reiningryttare på låg nivå är beredda att betala licensen i SvRF?
Inga skulle jag tro, då inga andra än landslagsryttarna och utmanargruppen omfattas. Medlemskap i SRHA och hästlicens i SRHA eller NRHA som tidigare deltagare på reiningtävlingar anordnade av SRHA.
 
Fast då är det väl rätt onödigt att SvRF tar fram egna regler och mönster i bl a trav för nybörjare? Jag menar om det enbart är landslagsryttare som ska tävla??
 
Allvarligt, reining med trav?
Tyckte det var illa nog med mönster utan byten.. Det blir som trail utan bommar..

Nej, det tror jag inte är rätt väg att gå. Det finns andra grenar man som nybörjare kan satsa på i så fall. Dessutom går det ju faktiskt att modifiera befintliga rörelser så det passar ovana hästar och ryttare. Typ enkla byten, bakdelsvändning, halt istället för rena stopp osv. Lägre krav helt enkelt. Det fungerar på våra träningstävlingar så det borde gå på andra ställen med.
 
Allvarligt, reining med trav?
Tyckte det var illa nog med mönster utan byten.. Det blir som trail utan bommar..

Nej, det tror jag inte är rätt väg att gå. Det finns andra grenar man som nybörjare kan satsa på i så fall. Dessutom går det ju faktiskt att modifiera befintliga rörelser så det passar ovana hästar och ryttare. Typ enkla byten, bakdelsvändning, halt istället för rena stopp osv. Lägre krav helt enkelt. Det fungerar på våra träningstävlingar så det borde gå på andra ställen med.
Anordnas redan på vissa mindre tävlingar, dvs reining walk and trot.... Tanken är väl att nybörjarna ska få prova på mönstret äevn om de inte är mogna för att köra det i galopp.
Vilka andra grenar ska nybörjarna prova på i såna fall, om de är intresserade av reiningen som gren? Tanke är väl att t ex ridskolor ska kunna locka in nya ryttare.
F ö anser jag att det blivit för mycket fokus på bommar i trail:p, vill helst ha en variation av hinder!
 

Liknande trådar

M
Western Jag har tidigare tyckt att det var lite kul med buke och diskussionerna här, men nu handlar alla trådar om problem på nybörjarnivå...
2
Svar
30
· Visningar
2 358
Senast: monke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp