Bukefalos 28 år!

reklamation av oridbar ponny

Sv: reklamation av oridbar ponny

Fast för mig är det dock eoner mellan att anonymt dryfta en fundering på ett internetforum mot att implementera det i verkliga livet.

Jag tycker att TS frågeställning ”Kan man ta blodprov för att de om den var smärtlindrad eller drogad vid provridning för 6 dagar sedan?” faktiskt tyder på att hon inte har tänkt anklaga säljaren utan underlag?

Därmed anser jag att du drar på högre växlar än vad som behövs..
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

*kl*

Som säljare i detta läge skulle jag tagit tillbaka hästen i den mån jag hade pengar kvar Eller åka ut regelbundet under en tid och hjälpa köparna att lära känna hästen. Jag skulle aldrig vilja sälja en häst till ett hem där den inte funkar. Men så funkar jag. Och jo jag vet, det är inte alla som Kan ta tillbaka en häst eftersom man kanske har gjort av med pengarna, köpt en ny häst eller inte har råd. Men jag skulle nog hellre leva på mjöl och vatten än att ngn häst jag sålde skulle må dåligt. Det är iofs därför jag inte säljer hästar heller... :S

Håller med till fullo!
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

KL

Oj,oj,oj. Jag håller med TS om att detta verkar vara en känslig fråga för många som skriver. Vilken uppståndelse och så många hårda ord. TS har beskrivit det hela sakligt tycker jag och i många av de svar som kommit har man lagt till mängder av egna gissningar. Kan ni inte försöka lugna ner diskussionen och hålla den på en lugn nivå? TS blir knappast hjälpt av att många går igång så in i norden.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

KL

Oj,oj,oj. Jag håller med TS om att detta verkar vara en känslig fråga för många som skriver. Vilken uppståndelse och så många hårda ord. TS har beskrivit det hela sakligt tycker jag och i många av de svar som kommit har man lagt till mängder av egna gissningar. Kan ni inte försöka lugna ner diskussionen och hålla den på en lugn nivå? TS blir knappast hjälpt av att många går igång så in i norden.

Jag håller verkligen med!Intressanta frågeställningar förstörs av personer som bara vill visa hur duktiga och kunniga de är och som ändå inte bryr sej ett dyft om T.S.problem eller är villiga att ge några som helst råd.
Fortsätt tjafsa med varandra utanför tråden,tack.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag håller verkligen med!Intressanta frågeställningar förstörs av personer som bara vill visa hur duktiga och kunniga de är och som ändå inte bryr sej ett dyft om T.S.problem eller är villiga att ge några som helst råd.
Fortsätt tjafsa med varandra utanför tråden,tack.

Håller med jag också. Allt detta snack om jämförelse med bilar...tröttsamt.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Det är ju en ponny och den är köpt för att tävlas ( det framgår enligt TS av köpekontraktet) då ska den alltså kunna åka till nya platser och då ridas av ett barn....då låter det här beteendet väldigt olämpligt. Enligt säljaren var hästen inte på något sätt känslig. Då borde inte utrustning som inte passar lite dåligt framkalla en sådan reaktion.

TS verkar vara rätt ung, är troligtvis den som ska tävla ponnyn. Kan förstå att man inte har jättekoll på det juridiska då. Man behöver kanske inte bli för vass i tonen mot henom? Mycket kan vara fel på ponnyn, eller inte....

Har inget vidare bra råd till TS. Hoppas att säljaren tänker på både TS och ponnyns bästa och tar tillbaka den. TS verkar ha blivit rejält skrämd av ponnyn och det låter inge vidare att åka runt på tävlingsbanor med en häst som ev reagerar så på nya miljöer.

Vägrar säljaren ta tillbaka ponnyn är det nog bara att gå igenom ponnyn från topp till tå för att utesluta skada samt ta ut en sadelprovare för att kunna utesluta sadelproblem.


Lycka till / Voff
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

*kl*

Jag är helt förundrad över hur det resoneras i den här tråden...

En ponny, utbildad LB-LB, som säljs för att tävlas av barn ska inte bete sig på beskrivet vis. Jag har utbildat, ridit, köpt, sålt och tävlat många hästar i min dag & jag har aldrig varit med om att en häst ska behöva upp till månader att acklimatisera sig. En häst som uppför sig exemplariskt vid provridning och som uppvisar (i mina öron) sadeltvång (el kissing spines?) skulle få mig att dra öronen åt mig & skrika reklamation i högan sky! Det ligger en hund begraven - smärtstillande vid provridning?

Jag har haft två hästar med sadeltvång, vilket jag noga upplyst både eventuella köpare eller ryttare om - allt annat är oansvarigt och livsfarligt.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

*kl*

Jag är helt förundrad över hur det resoneras i den här tråden...

Jag med självklart så måste man påvisa vad som är fel och undersöka hästen grundligt för att veta vad man ska reklammera.
En ponny, utbildad LB-LB, som säljs för att tävlas av barn ska inte bete sig på beskrivet vis. Jag har utbildat, ridit, köpt, sålt och tävlat många hästar i min dag & jag har aldrig varit med om att en häst ska behöva upp till månader att acklimatisera sig. En häst som uppför sig exemplariskt vid provridning och som uppvisar (i mina öron) sadeltvång (el kissing spines?) skulle få mig att dra öronen åt mig & skrika reklamation i högan sky! Det ligger en hund begraven - smärtstillande vid provridning?

Det är mycket möjligt att det är fel på ponnyn, med en veterinär undersökning/utredning så kanske amn även kan påtala vad, eller så upptäcker man kanske en akut skada som kan förklara beteendet.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag med självklart så måste man påvisa vad som är fel och undersöka hästen grundligt för att veta vad man ska reklammera.


Det är mycket möjligt att det är fel på ponnyn, med en veterinär undersökning/utredning så kanske amn även kan påtala vad, eller så upptäcker man kanske en akut skada som kan förklara beteendet.

Nej, jag anser inte att man ska behöva veterinärundersöka en nyinköpt ponny, som inte råkat ut för något, grundligt.

Har inte annat avtalats gäller köplagen (SFS 1990:931):
" 17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet."


Jag vågar hävda att det i det här fallet solklart kan bli fråga om reklamation p g a fel på varan.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Hur kan du veta att hästen inte råkat ut för något?

Exakt! Jag anser snarare att det är anmärkningsvärt att en del i den här tråden anser att det ska vara fullt okej att begära återköp utan att problemet har identifierats!!! Problemet kan MYCKET VÄL ha tillkommit efter köpet och det kan absolut vara fysiskt! Eller så är det ett gammalt problem/dolt fel och återköp är den rätta vägen.

Den som påstod att en häst som inte normalt är känslig inte kan reagera skarpt på tex felpassande utrustning, ja vad ska man säga om den åsikten.... :confused:

Jag har också köpt och sålt och utbildat en hel del hästar och om jag har lärt mig något alls på det så är det att hästar är högst individuella, hästar kan reagera kraftigt på små detaljer, hästar kan skada sig på en myra, en skada kan vara fullständigt omöjlig att upptäcka utan att man har gjort en grundlig utredning och att hur snäll och trevlig en häst en är så kan den bli helt annorlunda i en annan människas händer. :crazy:

Ingen (!) har påstått att inte ponnyn är fall för återtagande OM problemet har följt ponnyn sedan innan köp.

Jisses.... oavsett om det är säljarens eller köparens ansvar så vet man inte förrän man har UTRETT VAD DEN STACKARS PONNYN HAR FÖR PROBLEM!
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Samt delvis kl

Skojjar ni eller menar ni på allvar att om man köper en häst/ponny så ska man "räkna med" att man inte kan rida den ordentligt förrens den acklimatiserat sej och detta ska enligt er kunna ta VECKOR ? ibland månader ?
Som sagt ni måste skojja ?

Har ALDRIG av alla hästar jag sålt hört talas om att de upplever att hästen bytt personlighet så mkt att den ska vara oridbar/ohanterbar efter miljöbyte. Efter ett tag då de nya ägarna haft dem kan de dock skaffat sej olater men att skylla de på miljöbyte är fel, de beror på ny "hantering" inte på hästen....

Jag är till skillnad mot många här av åsikten att hästen INTE ska stå de första dagarna som ny i stallet, om vi köpt en ny häst är det första som sker att den släpps ut med den/de hästarna den ska gå med. Om hästen kommer på kvällen sker detta dagen efter, kommer den under dagen sker det samma dag.
Den rids inte samma dag som den kom men dagen efter definitivt.

Det är inga porslinsdjur vi sysslar med, pallar de inte för ridning på nya ställen har man nog inte bara problem på de nya ställena. Jag har aldrig hört så mkt "skitsnack" som i vissa trådar här på Buke, tävlingsryttare måste ju skratta sej tårögda när de läser här. Acklimatisera sej i veckor... :rofl:

Jag håller med, det är ju så dumt så det är inte sant! Hästar beter sig never ever på detta viset om inte något är allvarligt fel!

TS reklamera och åk in och gör en riktig utredning, är det någon "ökänd" hästhandlare så lär hen ha fler domar på sig.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Hästar beter sig never ever på detta viset om inte något är allvarligt fel!

TS reklamera och åk in och gör en riktig utredning, är det någon "ökänd" hästhandlare så lär hen ha fler domar på sig.

Exakt, så ta reda på VAD som är fel!

Om säljaren hade varit en "ökänd hästhandlare" med domar på sig tror jag knappast denne hade bemödat sig med att åka ut och rida ponnyn hos köparen, tror du???
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Exakt, så ta reda på VAD som är fel!

Om säljaren hade varit en "ökänd hästhandlare" med domar på sig tror jag knappast denne hade bemödat sig med att åka ut och rida ponnyn hos köparen, tror du???

Jag tror knappast hästhandlaren kommer sitta upp under dessa förutsättningar, tror du? Annars kan man ta till det gamla knepet , låt mig vara ensam en stund med ponnyn... Ja herregud folk ÄR verkligen naiva.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag hade antagligen kontaktat säljaren direkt för reklamation. Visst hade jag kunnat dra in hästen till klinik för att bedöva och slå plåtar men även om det nu visar sig vara ex,vis ks som är problemet och jag har all rätt att reklamera så finns ju risken att säljaren numera är på obestånd och jag står där med en reklamerbar ponny och en häftig vetrinärräkning men inte får några pengar för något utav det.

Jag hade alla gånger föredragit att ha en dialog med säljaren och där säljaren förhoppningsvis provrider hästen och om även säljaren åker av så bekostar denne vetrinärundersökningen. Den risk säljaren då tar är enbart vetrinärräkningen (denne har ju redan fått köpeskillingen för ponnyn) som om den skulle vara ua betalas av mig.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Om säljaren säger "nej jag sålde en frisk och snäll häst, det måste ha hänt något, jag tar inte tillbaks den med mindre än att ni visar att det var något fel på den" ?

Det är ingen som menar att man inte ska ha en dialog med säljaren, men blir det en tvist och säljaren vägrar tar tillbaks hästen med hänvisning till att de sålde en frisk och sund häst och att den uppenbarligen är skadad nu, så har man väldigt lite på benen ol man inte undersöker hästen.
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Jag tror knappast hästhandlaren kommer sitta upp under dessa förutsättningar, tror du? Annars kan man ta till det gamla knepet , låt mig vara ensam en stund med ponnyn... Ja herregud folk ÄR verkligen naiva.

Jag tror ingenting. Det är väl fullt möjligt att säljaren kan sitta upp och rida ponnyn, beroende på vad problemet är.

Nej jag förutsätter inte att det är en ohederlig hästhandlare som har lurats, som du gör. Inte är jag särskilt naiv eller fullständigt orutinerad heller. :grin:
 
Sv: reklamation av oridbar ponny

Det är ju en ponny och den är köpt för att tävlas ( det framgår enligt TS av köpekontraktet) då ska den alltså kunna åka till nya platser och då ridas av ett barn....

Eller så är det en liten vuxen som ska tävla den. Det är dessutom ganska stor skillnad på ett litet barn och en femtonåring om det nu skulle vara så...

Det är några som verkligen förutsätter en massa som vi inte vet i det här fallet... jag förstår verkligen att TS inte velat uppdatera och svara i tråden med tanke på den hårda tonen.

Hade jag varit köparen i det här fallet så hade jag också kontaktat säljaren för att berätta hur ponnyn reagerat och höra med denne vad som kan tänkas vara fel. Har ponnyn reagerat så innan? Har den visat tendenser på att vara stressad ver flytt? Dessutom är det ju jättebra att säljaren kommer ut och sitter upp på ponnyn. Jag hade nog dessutom också avvaktat med dyra fullständiga utredningar tills säljaren varit ute, under förutsättning att säljaren kommer ut så snart som möjligt och givetvis låtit ponnyn vila från ridning under tiden. Om ponnyn inte blir "bättre" eller reagerar på ett liknande sätt med säljaren hade jag utrett vidare med veterinär.

Hade jag varit säljaren hade jag också blivit orolig och fundersam över att få ett sånt samtal, men jag hade inte tagit tillbaka ponnyn utan att köparen utrett vad som kan vara fel. I "utrett" innefattar jag ordentlig kontroll av utrustningen, en rannsakning av sig själv och hästens miljö, stallkompisar, hage, foder osv. och även att jag som känner ponnyn fått se vad problemet är och om jag kunnat hjälpa till med att hitta en lösning. Det är inte alla gånger man kan ta tillbaka en såld häst, men givetvis hade jag gjort mitt bästa för att kunna lösa det om jag hade känt att det är befogat (det är fel ponny för köparen, det visar sig vara ett dolt fel osv).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 241
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 286
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp