Reklamation av slitna byxor?

Panamera

Trådstartare
Jag köpte ett par byxor i slutet augusti detta året, och har alltså haft byxorna i ca 4 månader.
Det är ett par jeansliknande svarta byxor med "skinn-look", så det är alltså någon sorts behandling på ytan.
Inköpspriser var ca 3600, så det är ett par byxor modell dyrare.
Nu har de börjat gå sönder mellan låren, och det är snart ett hål på insidan av ena benet.

Finns det möjlighet att reklamera byxorna, eller räknas detta som normalt slitage?
 
Jag hade gått dit med kvittot och krävt reklamation i alla fall. Tycker att kläder ska hålla längre än så, trots daglig användning, speciellt i den prisklassen!:eek:
 
Gå och prata med dem.

Jag hade gått dit med kvittot och krävt reklamation i alla fall. Tycker att kläder ska hålla längre än så, trots daglig användning, speciellt i den prisklassen!:eek:

Tack för era svar.

Så detta borde alltså inte räknas som "normalt slitage"?
Vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag går till butiken, för att det ska lösa sig så smidigt som möjligt.

Jag är inte insatt i kunsumentköplagen eller liknande, så vet någon vad som står där gällande ett sådant här ärende? Eller har någon kanske själv varit med om en liknande situation?

Tack på förhand!! :)
 
Jag har reklamerat byxor av samma anledning inom den tiden.

Inom sex månader från köpet så ska återförsäljaren bevisa att felet inte fanns från början enligt KKL, i det här fallet så är det ju uppenbart att hålet inte fanns från början men det är ju tygets kvalitet som ska ifrågasättas.
 
Jag hade definitivt reklamerat!

Har själv reklamerat allt från H&M för 600:- till G-star för 2000:- och det har aldrig varit några problem. (Tidigt slitage, knappar som går sönder etc.)
 
Du har alla möjligheter till rättelse enligt konsumentköplagen, eftersom det är så kort tid sedan du köpte ligger också bevisbördan hos säljaren. Det du behöver bevisa är bara att du köpt byxorna där, med kassakvitto eller liknande.

3600 kr för ett par jeans, trodde knappt det fanns så dyra byxor.
 
Man räknar idag med att ett par jeans (stentvättade) i den slitna looken håller ca 50 ggr för en kvinna och 70 för en man.
Detta för att kvinnor tvättar kläderna oftare än män.

Skulle man ta jeansen "otvättade" (stentvätt) så skulle de nog hålla upp mot 150 tillfällen för tjejjerna...

Så daglig användning i 4 månader blir ju upp mot 120 tillfällen så..;)
Med håller menar jag att man då får synliga förslitningar.
Har sedan personen kraftiga lår där insidorna på byxorna sliter mot varandra vid gång så går det ännu fortare.
Har själv ngr jeans som inhandlades vid en USA resa för närmare 10 år sedan.
Nu börjar de se slitna ut, i början kunde man ställa dem på tork efter tvätt, så styva var de.
 
Senast ändrad:
Man räknar idag med att ett par jeans (stentvättade) i den slitna looken håller ca 50 ggr för en kvinna och 70 för en man.
Detta för att kvinnor tvättar kläderna oftare än män.

Skulle man ta jeansen "otvättade" (stentvätt) så skulle de nog hålla upp mot 150 tillfällen för tjejjerna...

Så daglig användning i 4 månader blir ju upp mot 120 tillfällen så..;)
Med håller menar jag att man då får synliga förslitningar.
Har sedan personen kraftiga lår där insidorna på byxorna sliter mot varandra vid gång så går det ännu fortare.
Har själv ngr jeans som inhandlades vid en USA resa för närmare 10 år sedan.
Nu börjar de se slitna ut, i början kunde man ställa dem på tork efter tvätt, så styva var de.

Hur använder du dina byxor ;) Mina håller år efter år, trots att jag använder jeans varje dag, varierat iofs, men favoriterna används ju ofta.
 
Jag har reklamerat betydligt äldre jeans som gått sönder i grenen eller dragkedja, sålänge du har kvitto borde det vara lugnt. Längre än 4 mån ska de såklart hålla!
 
Hur använder du dina byxor ;) Mina håller år efter år, trots att jag använder jeans varje dag, varierat iofs, men favoriterna används ju ofta.
Nej det var ngt jag hörde på radion. En av de största jeansgrossisterna intervjuades med anledning av att vi släpper ut hundratals ton bommulsfibrer i havet med avloppsvattnet samtidigt som peaken vad det gäller bomullsproduktion World wide har uppnåtts.
Då sade han att de räknade med 50 brukningstillfällen och att en stor del av tjejerna tvättade sina jeans för ofta..
och som sagt jag har vardagsjeans som är över 10 år, som jag fortfarande passar in i ;)
 
50 tillfällen är ju ingenting! Jag köper billiga byxor och de håller minst dubbelt så många användningar - man jag tvättar bara mina kläder när de är smutsiga. Har inte heller vråltajta byxor.
 

Liknande trådar

Äldre Jag avskyr att köpa byxor och är nu på jakt efter ett par bra, slitstarka svarta jeans. Jag vill ha ett par som tål att användas ett par...
2
Svar
30
· Visningar
6 425
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Har köpt ett par byxor i hos en stor kedja (med tjejnamn) för knappt ett år sedan som nu har spruckit i tyget mellan benen. Har tyvärr...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 797
Senast: Niyama
·
H
Hästvård Hej! Min häst, d-ponny sto på tolv år, har haft en gaffelbandsskada på vänster fram på insidan i antagligen snart ett år. I slutet av...
Svar
4
· Visningar
3 279
Senast: hoppeflikkan
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 843
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp