Resetråden

@harrylime =D Ja, det får vi hoppas att vi får! Jag har tidigare besökt södra/mellersta Norge och det är ju helt fantastiskt fint det landet! Nordnorge ska bli grymt häftigt! Ska ta massa bilder!

Haha, det längsta norrut jag vart tidigare i Sverige är Östersund och för min pojkvän är det Åre... ;)... Vi har varit i Indien, men inte längre norrut än så i vårt eget land, känns sådär... XD... men nu så!

Oooo vad spännande med Japan! Det är ett land jag tidigare inte känt så mycket för, men som jag på sistone kommit på att det vore coolt att besöka! Du får också visa bilder sen ju!


//r
Haha men precis! Har varit i Japan och USA men aldrig norrut i Sverige.. ? Verkar dessutom supersvårt att lura med sig någon som resesällskap på en sån grej, vet inte varför alla är så anti.. O_o

Jag var aldrig speciellt intresserad av att åka till Japan, men efter mycket tjat så följde jag med som sällskap i några veckor och sen dess är jag frälst. :DFramför allt gillar jag att det är ett så otroligt varierat land, både kulturmässigt och klimat-/landskapsmässigt. Man kan verkligen se allt (och lite till) om man vill.. Däremot hade jag nog tyckt det var rätt tråkigt att BARA vara i Tokyo, även om jag gillar Tokyo som stad.
 
Betalade precis bokningsavgiften för mitt livs hittills längsta (och dyraste....) resa. Det blir 18 dagar i Kenya/Tanzania i februari nästa år inklusive bestiging av Mount Kenya, safari i Ngorongoro och Serengeti samt vandring i Loliondo, ett område som ligger mitt mellan dessa två reservat och där massajerna har betesmarker. Smakar det så kostar det men det känns lite som en "once in a lifetime-resa". Jag har aldrig varit i Afrika och det ska bli väldigt spännande att få besöka den kontinenten. Sol och bad skippar vi helt - att betala massor för att ligga utslagen i en solstol är inte riktigt min tekopp.
 
Åh, ja! Vi funderar på att bila till Schweiz då det verkar enklare än att flyga från där vi bor. Vad bör man se? Vart är naturen finast? Vart finns det mest chocklad?:angel:

Berner-oberland är vackert och lättillgängligt. En vandringstur runt Oeschinensee eller åka tuff-tuff tåg från Brienz till Rothorn och vandra ner. :love: Bästa chokladen finns i valfri Sprünglibutik. :d

Men ha valutakursen i åtanke om ni planerar att åka dit. Med dagens valutakurs är det ett extremt dyrt land att vistas i.:meh:

/ Hon som också bott i Schweiz :)
 
@Sedna Tack för tipsen! Jo just nu känns det som att alla länder vi funderar på är superdyra. Riktigt trist!:(

Ja ni verkar ha siktat in er på riktiga pengaslukare, men jag förstår varför ni vill dit ni vill! Jag tyckte förvisso inte att Island var så väldigt dyrt när jag var där. Bodde förvisso i Schweiz då :angel: och vet inte hur valutakursen är idag. Men åhh så fantastiskt Island är. :love:Skulle kunna åka dit hur dyrt det än är, nästan i alls fall :D
 
@Sedna Har kollat på en resa på 5 dagar till Island. Resa, hotell och utflykter skulle kosta ca 25 000 kr för 2 personer. Ingen mat är inräknad… Känns lite sådär, särskilt eftersom vi vill till fler länder, haha!
 
Jag ska på en överraskningresa när sambon fyller jämnt, dvs. jag vet var vi ska och han får veta det på flyget, eller nåt. Så kan inte berätta var vi ska..

Efter det får Californien bli nästa resa, för släktbesök och en hel del nöje. Men det får nog dröja till 2016.

Eller ja, jag vill jag åka till kära Schweiz någon gång detta år. Men det är en helt annan typ av resa, lite som att åka hem.

Och så skulle jag väldigt väldigt gärna åka till Kuba!
 
@Sedna Har kollat på en resa på 5 dagar till Island. Resa, hotell och utflykter skulle kosta ca 25 000 kr för 2 personer. Ingen mat är inräknad… Känns lite sådär, särskilt eftersom vi vill till fler länder, haha!

Förstår det! Vi satte ihop vår egen resa. Hyrde bil (rätt dyrt, men värt det med tanke på alls gratisupplevelser det ger) och bodde på bondgårdar. Tycker vi fick bra valuta för pengarna. Men fråga inte vad kalaset kostade, det har jag tyvärr glömt!
 
@Sedna Californien låter fantastiskt. Nån gång vill jag åka till USA men frågan är ju vart, verkar finnas mycket att se i stora USA:D Svårt att hinna med allt på en resa, haha!

Om jag är frisk så åker vi till Köpenhamn i helgen på en mini-weekend, vi ska gå på "Den blå planet" bland annat. :)
 
@harrylime haha jamen eller hur... vi pratade just om det idag också jag o min pojkvän att många verkar se det som "andra hand" att "vara tvungen" att stanna i Sverige på semestern... typ att "Va, ska ni åka till Indien? Hur har ni råd med det?" Då kan man ju lika gärna säga..."Va, ska ni åka på husvagnssemester i Sverige, hur har ni råd?" Det kostar ju typ lika mycket, Sverige är ju ett dyrt land att resa i... Och inte allt nåt andra hands-val tycker jag iaf, Sverige är jättefint ju!

//r
 
@Mineur + andra som varit/bor i Skottland, hur är det med cykelmöjligheter där? Jag funderar på att dra på cykelsemester dit ca 2 veckor nästa vår/sommar (ja jag planerar lite långt i förväg, men Skottland är en drömresa för mig ;) )
 
Är det någon som har bra tips på typiska engelska pubar i London? (inser att det finns mängder, men BRA sådana söker jag) Det skulle vi gärna hänga på på kvällarna tror jag :)
 
@Sedna Har kollat på en resa på 5 dagar till Island. Resa, hotell och utflykter skulle kosta ca 25 000 kr för 2 personer. Ingen mat är inräknad… Känns lite sådär, särskilt eftersom vi vill till fler länder, haha!

Jag och sambon var på Island i två veckor sommaren 2013. Vi red 5 dagar ("all inclusive") vilket kostade ca 9000 SEK per person, och därefter hyrde vi bil i 5 dagar. "Bilhyrningsdagarna" tältade vi på olika campingplatser; de är många, bra och billiga på Island (ca 100 SEK/natt för ett tält). Sen bodde vi gratis tre nätter hos en vän till min sambo i Reyjkjavik så där tjänade vi in en del. Exklusive flyg men inklusive mat räknade vi på ca 20000 SEK/person för hela resan. Upplevde prisnivån på Island i nivå med Sverige. Rekommenderar verkligen att hyra en jeep (Cheap Jeep använde vi, superbra och billigare än de vanliga firmorna) och köra några vackra isländska fjällvägar. Det var en uppkevelse i sig.
 
@snow Det är ju en ide med att tälta men både jag och killen älskar att bo på hotell och äta hotellfrukost:D Så vi vill ju lyxa till det om vi ska åka någonstans.;)
 
Jag och sambon har spenderat senaste tiden att boka och planera sommaren resa! Vi flyger till Singapore först. Sedan åker åker vidare till Malaysiska delen av Borneo för djungelturer, bestiga berg och uppleva vacker natur. Sedan drar vi oss vidare till Perhentian-öarna på Malaysia östkusten för sol och bad, och till sist rundar vi av med ett par nätter i Kuala Lumpur för lite storstadpuls igen innan hemgång :)
 
@snow Det är ju en ide med att tälta men både jag och killen älskar att bo på hotell och äta hotellfrukost:D Så vi vill ju lyxa till det om vi ska åka någonstans.;)

Jag och sambon älskar också lyx :D Hotell på Island var dyrt, likaså att hyra bil (men det blir nog mycket billigare än den kombo-resan som ni hade hittat) men ett tips är att kolla på airbnb.se, tyckte de hade toppenbra boenden där på Island. Vi bodde genom arbnb då och det fungerade toppen, jättefräsch och fint men tyvärr inga hotellfrukostar då.

Vi hyrde också bil så vi var fria att ta oss runt. Vår Islandsresa som också var ca 5 dagar hamnade på LÅNGT under 25000, vilken hutlös summa. Vi kombinerade det med att åka vidare till NY så då fick vi vårt superlyxiga hotell och smarriga hotellfrukost där istället! :)
 
Härligt med en resetråd!
Malaga i vår/ sommar, en lång weekend står överst på listan.

Sedan England i sommar, en eller två veckor.
Hade gärna velat ta en avstickare till Nord Irland/ Irland/ Skottland, men har otroligt dålig koll på var man ska ta sig (särskilt om man ska resa budgetresa).
Så tips sökes!

Gärna även tips på hur man enklast tar sig runt, hyr en bil? Tar tåget/ buss? Lite stadsmiljö men gärna djur och natur.
Reser troligtvis själv!
Vilket av länderna rekommenderar ni om jag inte har möjlighet med alla tre? (Troligtvis så kommer både pengar och tid begränsa mig.)

Sedan ska jag förhoppningsvis till Bosnien i slutet av sommaren, tanken är att vi bilar dit och tar ett par lata dagar innan vi kör hem igen. Men det är mycket som är oplanerat och behöver styras upp.

:bump:

Inte för att jag är partisk eller så (:angel:) men jag tycker att Skottland låter som det bästa och mest prisvärda alternativet. Irland är rätt dyrt och Nordirland har jag inte hört mycket positivt om. Vågar du köra på vänster sida av vägen så är bil absolut det allra bästa, även om det går att ta sig till mycket med tåg och buss också.

En lagom veckoresa om man har bil tycker jag är att flyga till Edinburgh, vara där i två nätter. Sedan hyr du bil och kör upp till Fort William (ca 3 h körning) och på vägen stannar du vid Loch Lomond. Spendera en natt i Fort William innan du kör ut till Mallaig på kusten och tar bilfärjan till Isle of Skye (ca 3h från Fort William). Stanna på Skye i två nätter för vandring och sightseeing, kör sedan tillbaka till Edinburgh och stanna i Glencoe på vägen för att titta på naturen. Dagen efter flyger du hem igen!

Under en sådan tur får man se oerhört mycket vacker natur, men vill du ha ännu mer budget så kan du skära ner på turen jag föreslog ovan; skippa Skye och kör bara Edinburgh + Fort William. Annars finns det väldigt mycket vacker natur även runt Glasgow. Här skulle du i så fall kunna bo i 3-4 nätter och ta dagsturer ut till Loch Lomond, Old Kilpatrick Hills osv - det är highlands och typisk skotsk natur det också och det är lätt att ta sig dit med kommunaltrafik.

Los Angeles är häftigt, men ingen stad jag kände att jag behövde spendera jättemycket tid i! Hollywood-skylten är ju ett måste, och Santa Monica piren såklart! Finns mycket shopping, Rodeo Drive är ju häftigt att gå på (men för dyrt för mig som var student när jag var där)! Vi åkte även runt lite och tittade på kändisars hus och gick och tittade på alla stjärnor på Hollywood Boulevard :)
Kanon, tack för dina tips! Det låter som att du gjorde precis så mycket som vi hade tänkt oss i Los Angeles, annars tänkte vi lägga det mesta av tiden på körningen samt San Fransisco :)

@Mineur + andra som varit/bor i Skottland, hur är det med cykelmöjligheter där? Jag funderar på att dra på cykelsemester dit ca 2 veckor nästa vår/sommar (ja jag planerar lite långt i förväg, men Skottland är en drömresa för mig ;) )
Det låter som en mycket god idé! Jag ser oerhört mycket motionscyklister här om helgerna när det är fint väder så jag tror absolut att det finns mycket bra. Själv är jag dock helt "in the dark" när det kommer till cykling, men jag har en kollega på jobbet som ger sig ut varje helg. Kan fråga honom om tips så återkommer jag! :)
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
918
Senast: Twihard
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: Acto
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 298
Senast: Klara
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 278
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp